Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 22  . juni 2005 524 - 000002 Status på arbejde vedr. kombiterminaler I forbindelse med samrådet den 15. december 2004 vedr. gods på jernbane lovede jeg at give en tilbagemelding inden sommerferien 2005 på det o p- læg som arbejdsgruppen vedr. fremtidens kombiterminaler har udarbe  jdet. Arbejdsgruppen har undersøgt hvorledes jernbanegod ssektoren får bedre vilkår end i dag. Der har i arbejdsgruppen været lagt f   okus på at foret age en vurdering af den optimale kombiterminalstruktur i dag og i fremtiden. Endvidere har arbejdsgruppen undersøgt mulighederne for en eventuel overdragelse af kombiterminalarealerne fra DSB til Banedanmark, og en- deligt har arbejdsgruppen foretaget en vurdering af kombiterminalernes kommercielle muligheder. Arbejdsgruppen har vurderet, at den mest hensigtsmæssige te  rminalstruktur i dag formentlig vil være én hovedterminal i hhv. Vest - og Østdanmark. Det er vurderingen, at der for ganske få investeringer vi l kunne opnås ti l- strækkelig kapacitet til alene at opretholde de to kombitermin  aler i Høje Taastrup og Taulov. Det forventes derfor at blive vurderingen, at kombi- terminalerne i Høje Taastrup og Taulov bør opretholdes, mens kombite  r- minalerne i Århus, Padbor  g og Vasbygade – Købe    nhavn bør lukkes. Der har desuden været arbejdet på at afklare mulighederne for at føre ko m- biterminalerne ud af DSB og skabe grundlag for at gøre kombite rminalerne til en forretning på ko mmercielle vilkår. Det har i den forbindelse vær  et fokuseret på at få skabt et uafhængigt ko m- biterminalselskab, der på kommercielle vilkår ville kunne drive en bær e- dygtig og ikke-diskriminerende kombiterminalforretning over for også a n- dre banegodsvirksomheder end Railion. På denne måde vil man opnå en yderligere liberalisering af jernbanegodssektoren i forhold til tidligere. Overdragelsen af arealerne fra DSB og spørgsmålet om den mest he  n- sigtsmæssige fremtidige organisering af terminalerne har imidlertid vist sig mere komplicerede end forventet, ligesom der er behov for en meget grun- dig vurdering af de nuværende aftaler med DSB og Railion om driften af terminalerne. Jeg finder det vigtigt at sikre en god og holdbar løsning på
Side 2 af 2 spørgsmålet om kombiterminalernes formelle ejerskab, og jeg finder det derfor nødvendigt at arbejde videre med dette spørgsmål. Da der samtidig er sket en nedsættelse af taksterne for blandt andet god  s- togs passage over Storebælt, har godstransporten på jernbane opnået en hurtig forbedring af de økonomiske rammevilkår. Jeg finder derfor, det vil være relevant at gøre en yderligere indsats for at afklare kombiterminalernes fremtidige organisering, således at en afklaring kan forventes at foreligge i løbet af efteråret. Med venlig hilsen Flemming Hansen