Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
22 . juni 2005
524
-
000002
Status på arbejde vedr. kombiterminaler
I forbindelse med samrådet den 15. december 2004 vedr. gods på jernbane
lovede jeg at give en tilbagemelding inden sommerferien 2005 på det o p-
læg som arbejdsgruppen vedr. fremtidens kombiterminaler har udarbe jdet.
Arbejdsgruppen har undersøgt hvorledes jernbanegod ssektoren får bedre
vilkår end i dag. Der har i arbejdsgruppen været lagt f okus på at foret age en
vurdering af den optimale kombiterminalstruktur i dag og i fremtiden.
Endvidere har arbejdsgruppen undersøgt mulighederne for en eventuel
overdragelse af kombiterminalarealerne fra DSB til Banedanmark, og en-
deligt har arbejdsgruppen foretaget en vurdering af kombiterminalernes
kommercielle muligheder.
Arbejdsgruppen har vurderet, at den mest hensigtsmæssige te rminalstruktur
i dag formentlig vil være én hovedterminal i hhv. Vest - og Østdanmark.
Det er vurderingen, at der for ganske få investeringer vi l kunne opnås ti l-
strækkelig kapacitet til alene at opretholde de to kombitermin aler i Høje
Taastrup og Taulov. Det forventes derfor at blive vurderingen, at kombi-
terminalerne i Høje Taastrup og Taulov bør opretholdes, mens kombite r-
minalerne i Århus, Padbor g og Vasbygade Købe nhavn bør lukkes.
Der har desuden været arbejdet på at afklare mulighederne for at føre ko
m-
biterminalerne ud af DSB og skabe grundlag for at gøre kombite rminalerne
til en forretning på ko mmercielle vilkår.
Det har i den forbindelse vær et fokuseret på at få skabt et uafhængigt ko
m-
biterminalselskab, der på kommercielle vilkår ville kunne drive en bær
e-
dygtig og ikke-diskriminerende kombiterminalforretning over for også a n-
dre banegodsvirksomheder end Railion. På denne måde vil man opnå en
yderligere liberalisering af jernbanegodssektoren i forhold til tidligere.
Overdragelsen af arealerne fra DSB og spørgsmålet om den mest he n-
sigtsmæssige fremtidige organisering af terminalerne har imidlertid vist sig
mere komplicerede end forventet, ligesom der er behov for en meget grun-
dig vurdering af de nuværende aftaler med DSB og Railion om driften af
terminalerne. Jeg finder det vigtigt at sikre en god og holdbar løsning på