Resumé af indlæg og debat ved ATV -mødet 25. maj 2005 fra ATVs hjemmeside: www.atv.dk.
Teknologisk innovation i transportsektoren
Præsentation og debat af ATV-rapporten "Teknologisk innovation i transportsektoren en
platform for nødvendige beslutninger"
Teknologisk innovation i transportsektoren
hvad venter vi på?
Transporten vokser. Flere og flere mennesker væl ger at køre i bil. Det belaster infrastrukturen
navnlig vejene i Hovedstadsområdet og omkring de større danske byer. Hidtil har vi kunnet bygge os
ud af problemerne ved at anlægge flere og bredere veje. Men dels er det meget dyrt, dels giver det
en masse andre problemer. Teknologisk innovation i transportsektoren og nyt syn på f.eks.
roadpricing er nødvendig, hvis kapaciteten skal øges og mobiliteten forbedres. Også nye energi
- og
miljøteknologier kan reducere transportens miljøbelastninger. Der er politi sk interesse for
teknologisk innovation, men roadpricing deler de politiske vande. Flere offentlige midler til forskning
og udvikling inden for området er en forudsætning for, at markedskræfterne kan aktiveres og nye,
danske videnbaserede løsninger omsætte
s til eksport.
Onsdag den 25. maj 2005 præsenterede ATVs transporttemagruppe sin rapport "Teknologisk
innovation i transportsektoren". Mødet fandt sted på Borups Højskole i København og blev ledet af
gruppens formand, adj. professor Jens Rørbech .
Jens Rø rbech indledte sin præsentation af ATV -rapporten med at slå fast, at transport er i fokus
som aldrig før. Transport berører alle samfundets borgere og understøtter samtidig den økonomiske
udvikling. Derfor er det vigtigt, at danske transportsystemer er effektive og konstant optimeres via
nye teknologiske løsninger. Intelligente Transportsystemer (ITS) bidrager til en smidig og effektiv
trafikafvikling og åbner for en bedre styring af både individuel og kollektiv trafik. En øget brug af
ITS er et oplagt alternativ til den fysiske udbygning af infrastrukturen.
I Danmark er vi nødt til at se i øjnene, at roadpricing kommer. For transporten vokser, og det
samme gør bilkøerne. Trængslen på de danske veje
navnlig i Hovedstadsområdet koster hvert
år samfundet flere milliarder kr. i form af ventetid og forsinkelser. Roadpricing kan her benyttes
som et redskab til at fordele trafikken mere hensigtsmæssigt i forhold til vejbelastningen navnlig i
myldretiderne om morgenen og eftermiddagen, hvor folk skal til og fra arbejde. På den måde kan
transportsystemet udnyttes på en mere optimal facon, end tilfældet er i dag.
I London City ventede politikerne så lang tid med at håndtere trafikvæksten, at trafikken i perioder
brød sammen. Det betød, at man i stor hast måtte investere i et bompengesystem, som ganske vist
er effektivt, men som også er meget dyrt i drift og ikke giver de mange teknologibaserede fordele,
som et fuldt udviklet roadpricing system kan give. I Danmark skal vi derfor tænke os godt om,
undersøge muligh ederne til bunds og vælge en roadpricing løsning, der passer til danske forhold,
og som samtidig kan give danske bilister en lang række ekstra gevinster i form af løbende
information om trængselssituationer, vejarbejder og færdselsuheld, forslag til optima
lt rutevalg,
valg af parkeringsplads, osv. Det vil bidrage til en effektiv og tidssvarende dansk
transportinfrastruktur.