Bycirklens sekretariat 2005 Gundsø Kommune Sognevej 50 4000 Roskilde Tlf 46 77 71 00 Fax 46 73 03 86 [email protected] www.bycirklen.com Møde med Folketingets Trafikudvalg - argumentationspapir 26. maj 2005 Bycirklen består af kommunerne i og omkring Frederikssundfingeren. Det drejer sig om Ballerup, Ledøje-Smørum, Gundsø, Stenløse, Ølstykke, Slangerup, Frederikssund, Jægerspris og Skibby kommuner. I Bycirkelkommunerne bor 145.000 mennesker, og antallet af arbejdspladser er knap 70.000. Bycirklen har haft den største relative vækst i antallet af arbejdspladser. Stigningen har de sidste 10 år været på i alt 15%, mens Hovedstadsregionen som helhed har haft en vækst på 10%. Ingen af hovedstadsområdets amter kan mønstre en vækst på mere end godt 12%. Bycirklen har også haft den største relative vækst i befolkningstallet. Indbyggertallet er de sidste 10 år vokset med 10.000 eller 7,5%. Stigningstakten i hele Hovedstadsregionen har været på godt 5%. Ingen af amterne kan hamle op med Bycirklens vækstrate. Væksten fortsætter i de kommende år, ifølge Danmarks Statistik, ifølge Regionplanen for Hovedstadsregionen og selvfølgelig også i følge kommunerne  i området. Den seneste befolkningsprognose fra Danmarks Statistik udpeger to områder i Danmark, hvor befolkningstallet vil stige med mere end 10% frem til 2030. Det er området ved Frederikssund på begge sider af Roskilde Fjord samt området omkring Århus. I Danmark som helhed forventes befolkningstilvæksten at blive på under 3%. Mere end en tredjedel af de nye byudviklingsområder i HUR’s forslag til Regionplan 2005 ligger i Bycirklen, og HUR regner med, at en fjerdel af Hovedstadsregionens boligbyggeri i de kommende år vil finde sted i Bycirkelkommunerne. En meget stor og væsentlig del af den regionale udvikling i Hovedstadsområdet sker og skal fortsat ske i  Frederikssundfingeren og Hornsherred eller med andre ord i Bycirklen. Derfor er det nødvendigt, at infrastrukturen ”følger med”.   
Vi er glade for, at Staten nu påtager sig ansvaret for hele den overordnede vejstrækningen mellem København og Frederikssund, på tværs af Roskilde Fjord og videre ned gennem Hornsherred.   Vi betragter den højklassede vejforbindelse som ét hele,   og det er os magtpåliggende, at Folketing og regering nu træffer de nødvendige beslutninger, der skal til for at sikre den statslige vejforbindelse fra Ballerup til Frederikssund og videre til og gennem Hornsherred.   Den første vigtige beslutning er at få truffet de nødvendige beslutninger om 1. etape af Frederikssundsmotorvejens forlængelse – det er etapen mellem motorring 3 og motorring 4.  Vi håber, at Trafikudvalget vil medvirke til, at det hele falder på plads i løbet af efteråret 2005. Den anden vigtige beslutning er at få fastlagt linieføringen mellem Ballerup og Frederikssund. 40.000 biler kører dagligt på Frederikssundsvej gennem Ballerup!!   Den supplerende VVM-undersøgelse af en udbygning af selve Frederikssundsvej bliver forhåbentlig klar til offentliggørelse omkring årsskiftet 2005/06. Vi håber, at Trafikudvalget vil medvirke til, at lovgivningen om det videre forløb af den højklassede vejforbindelse kan finde sted i Folketingssamlingen 2006/07. Den tredje vigtige beslutning er at følge op på idékonkurrencen om en ny forbindelse over/under Roskilde Fjord. Der er hårdt brug for et supplement til Kronprins Frederiks bro. Broen er i dag den mest trafikerede strækning på Frederiksborg Amts vejnet med næsten 20.000 biler i døgnet. Det betyder blandt andet flere kilometers kø hver morgen på Hornsherred-siden. Vi håber, at Folketingets Trafikudvalg vil medvirke til, at der nu igangsættes en Vurdering af Virkningerne på Miljøet af en sådan ny forbindelse. Med den regionale udvikling, der har været og kommer i Frederikssundfingeren og Bycirklen i de kommende år, er det på høje tid at træffe de beslutninger, der kan sikre, at infrastrukturen med tiden kommer til at fungere, så både personer og varer kan transporteres hurtigt og effektivt fra sted til sted.   Hvis ikke de nødvendige beslutninger træffes nu, kommer den statslige infrastruktur i vores område til at halte langt bagefter den erhvervs- og befolkningsmæssige udvikling med kaotiske trafikforhold til følge.   Derfor må der handles nu, så tiden fra beslutningerne til den færdige vejforbindelse bliver så kort som overhovedet mulig. Vi håber, at Folketingets Trafikudvalg er enig heri, og at I vil gøres jeres til, at de afgørende beslutninger træffes nu.