Trafikale betragtninger over Nordvestbanen mellem Kalundborg og København H/Østerport   , og relaterede strækninger til Nordvestbanen ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Strækningen mellem København H og Høje Tåstrup er gentagende gange generet kraftigt af signalproblemer.   Den  vigtigste  strækningsforbedring  ,  der  må  ske   nu,  er  udskiftning  af  signalsystem  mellem  Høje  Tåstrup  og København  H .  Dette  er  i  øjebl ikket  det  største  problem   ikke  blot  på  Nordvestbanen,   men  for  den  samlede togtrafik, der passerer gennem Høje Tåstrup. Der  er  vedtaget  en  projekteringslov for  Nordvestbanen  med  ikraftræden   fra  1.1.2005  og  afsat  penge  til  samme projektering. Iflg. information om denne projekteringslov, som har kunnet læses på Folketingets hjemmeside skal eksproprieringer være påbegyndt senest 1 år efter lovens ikrafttræden, ellers kan ekspropriering iflg. det oplyste ikke ske, ej heller på et senere tidspunkt. Undertegnede og PENDLERKLUBBEN NORDVESTBANEN (KALUNDBORG) er ikke blevet bedt om at komme med synspunkter om projekteringen, og det må formodes, at ej heller andre pendlertalsmænd er blevet involveret, selv om de daglige pendlere ufravigeligt helt givet ville kunne bidrage med synspunkter, der kunne være værd at inddrage i beslutningsfasen for en udbygning af Nordvestbanen. PENDLERKLUBBEN  NORDVESTBANEN  (KALUNDBORG)  foreslår  følgende  tidsplan  for  udbygning  med dobbeltspor   i   etaper   på   hele   strækningen      Nordvestbanen   mellem   Lejre   og   Kalundborg   og   for   relaterede strækninger   (punkt 1-3 indenfor 10 år og punkt 4 indenfor 15 år)   som nedenfor anført : 1a) ekspropriering straks af arealer mellem Lejre-Hvalsø  og Tølløse  -Vipperød 1b) ekspropriering straks af arealer mellem Kalundborg-Værslev og Værslev -Svebølle derefter bygning af dobbeltspor på ovennævnte strækninger 1a) og 1 b) 1c) samtidig ekspropriering af arealer til et 3. spor København -Valby-Hvidovre-Rødovre (her holder mange tog i kø om morgenen og om eftermiddagen i myl dretiden) og derefter samtidig som 1a) & 1b) bygning af ét 3. spor på 1c) 2a) ekspropriering af arealer mellem Hvalsø -Tølløse 2b)  samtidig ekspropriering  af  arealer  mellem  Roskilde  og  Ringsted til  et  3.  spor  (Sydbanen  og  Vestbanen  mod Fyn) og derefter bygning af spor som nævnt under 2a) og 2b) 3a) ekspropriering af arealer fra Rødovre til Høje Tåstrup til et 3. spor 3b) ekspropriering af arealer til dobbeltspor mellem Holbæk og Regstrup og derefter bygning af spor som nævnt under 3a) og 3 b) 4)  ekspropriering  af  arealer  til  4.  spor  København -Høje  Tåstrup,  4  .  spor  Roskilde-Ringsted  samt  dobbeltspor Regstrup-Knabstrup-Mørkøv  -Jyderup-Svebølle på Nordvestbanen. Bemærkning:      Hvis  man  undlader  udbygningen  af  dobbeltspor  mellem  Kalundborg-Holbæk,  vil    en  forbedring med udbygning mellem Lejre og Vipperød  ikke have en totaleffekt da f.eks. togforsinkelser mellem Kalundborg- Holbæk   stadig vil give negativ påvirkning af mulighed for at overholde køreplanerne.  En undladelse af udbygning af   dobbeltspor   mellem   Kalundborg-Holbæk   vil   ej   helle   kunne   give   de   hurtige   tog   på   hele   strækningen Nordvestbanen  Kalundborg-København/Østerport,  som  vil  kunne  bringe  den  samlede  rejsetid  ned  på max.  lige under  1  time,  som  må  forventes  at  være  en  nødvendighed  for  at  flere  pendlere  skifte r  fra  transport  i  bil  til transport i tog, og en nødvendighed for at opretholde de nuværende pendleres benyttelse af tog som transport til og fra job. PENDLERKLUBBEN  NORDVESTBANEN  (KALUNDBORG)  mener  således  at  have  de  rigtige  argumenter for en   udbygning   af   hele   strækningen   Kalundborg  -Lejre   med   dobbeltspor   indenfor   den   ovennævnte   angivne tidsramme. Herværende betragtninger er fremsendt til Folketingets Trafikudvalg og en række øvrige relevante personer. PENDLERKLUBBEN NORDVESTBANEN (KALUNDBORG) Nis J. Vind Larsen, trafik & pendlertalsmand, Nyvangsvej 23 I th., 4400 Kalundborg [email protected] tlf.: 2278 5541        6. juni, 2005.