Trafikale betragtninger over Nordvestbanen mellem Kalundborg og København H/Østerport , og relaterede
strækninger til Nordvestbanen
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Strækningen mellem København H og Høje Tåstrup er gentagende gange generet kraftigt af signalproblemer.
Den vigtigste strækningsforbedring , der må ske nu, er udskiftning af signalsystem mellem Høje Tåstrup og
København H . Dette er i øjebl ikket det største problem ikke blot på Nordvestbanen, men for den samlede
togtrafik, der passerer gennem Høje Tåstrup.
Der er vedtaget en projekteringslov for Nordvestbanen med ikraftræden fra 1.1.2005 og afsat penge til samme
projektering. Iflg. information om denne projekteringslov, som har kunnet læses på Folketingets hjemmeside skal
eksproprieringer være påbegyndt senest 1 år efter lovens ikrafttræden, ellers kan ekspropriering
iflg. det oplyste
ikke ske, ej heller på et senere tidspunkt.
Undertegnede og PENDLERKLUBBEN NORDVESTBANEN (KALUNDBORG) er ikke blevet bedt om at komme
med synspunkter om projekteringen, og det må formodes, at ej heller andre pendlertalsmænd er blevet involveret,
selv om de daglige pendlere ufravigeligt helt givet ville kunne bidrage med synspunkter, der kunne være værd at
inddrage i beslutningsfasen for en udbygning af Nordvestbanen.
PENDLERKLUBBEN NORDVESTBANEN (KALUNDBORG) foreslår følgende tidsplan for udbygning med
dobbeltspor i etaper på hele strækningen Nordvestbanen mellem Lejre og Kalundborg og for relaterede
strækninger (punkt 1-3 indenfor 10 år og punkt 4 indenfor 15 år) som nedenfor anført :
1a) ekspropriering straks af arealer mellem Lejre-Hvalsø og Tølløse -Vipperød
1b) ekspropriering straks af arealer mellem Kalundborg-Værslev og Værslev
-Svebølle
derefter bygning af dobbeltspor på ovennævnte strækninger 1a) og 1 b)
1c) samtidig ekspropriering af arealer til et 3. spor København -Valby-Hvidovre-Rødovre (her holder mange tog i
kø om morgenen og om eftermiddagen i myl dretiden)
og derefter samtidig som 1a) & 1b) bygning af ét 3. spor på 1c)
2a) ekspropriering af arealer mellem Hvalsø -Tølløse
2b) samtidig ekspropriering af arealer mellem Roskilde og Ringsted til et 3. spor (Sydbanen og Vestbanen mod
Fyn)
og derefter bygning af spor som nævnt under 2a) og 2b)
3a) ekspropriering af arealer fra Rødovre til Høje Tåstrup til et 3. spor
3b) ekspropriering af arealer til dobbeltspor mellem Holbæk og Regstrup
og derefter bygning af spor som nævnt under 3a) og 3 b)
4) ekspropriering af arealer til 4. spor København -Høje Tåstrup, 4 . spor Roskilde-Ringsted samt dobbeltspor
Regstrup-Knabstrup-Mørkøv -Jyderup-Svebølle på Nordvestbanen.
Bemærkning: Hvis man undlader udbygningen af dobbeltspor mellem Kalundborg-Holbæk, vil en forbedring
med udbygning mellem Lejre og Vipperød ikke have en totaleffekt da f.eks. togforsinkelser mellem Kalundborg-
Holbæk stadig vil give negativ påvirkning af mulighed for at overholde køreplanerne. En undladelse af udbygning
af dobbeltspor mellem Kalundborg-Holbæk vil ej helle kunne give de hurtige tog på hele strækningen
Nordvestbanen Kalundborg-København/Østerport, som vil kunne bringe den samlede rejsetid ned på
max. lige
under 1 time, som må forventes at være en nødvendighed for at flere pendlere skifte
r fra transport i bil til
transport i tog, og en nødvendighed for at opretholde de nuværende pendleres benyttelse af tog som transport til
og fra job.
PENDLERKLUBBEN NORDVESTBANEN (KALUNDBORG) mener således at have de rigtige argumenter for
en udbygning af hele strækningen Kalundborg -Lejre med dobbeltspor indenfor den ovennævnte angivne
tidsramme.
Herværende betragtninger er fremsendt til Folketingets Trafikudvalg og en række øvrige relevante personer.
PENDLERKLUBBEN NORDVESTBANEN (KALUNDBORG)
Nis J. Vind Larsen, trafik & pendlertalsmand,
Nyvangsvej 23 I th., 4400 Kalundborg
[email protected]
tlf.: 2278 5541 6. juni, 2005.