Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 2. juni 2005 634 -1 CVM, lokaltelefon 2 43 61 3. Kontor Kommentarer til artiklen ’Fejl i Femern-analyse’ i Morgenavi- sen Jyllands-Posten den 1. juni 2005 I artiklen ’Fejl i Femern-analyse’ i Morgenavisen J yllands-Posten den 1. juni 2005 hævdes det, at der er en regnefejl i rapporten ’Banegods i Da   n- mark med relation til Femern Bælt’, som Transport   - og Energiministeriet offentliggjorde den 23. maj 2005. Det fremføres endvidere i artiklen, at forventningerne til jernbanegodstrafikken via en fast forbindelse over Fe- mern Bælt er urealistisk høje. Denne kritik er ikke berettiget. Rapporten ’Banegods i Danmark med relation til Femern Bælt’ er udarbe   j- det af konsulentfirmaet TetraPlan A/S. Konsulentfirmaet har oplyst, at det anførte tal for den totale godstransport på det danske skinnenet i 2004 er korrekt. Konsulentfirmaet har baseret opgørelsen på tal offentliggjort af Danmarks Statistik. Tallene fremgår af Danmarks Statistiks publikat ion ’Statistiske Efterretninger, Transport 2005:4’. Konsulentfirmaet påpeger, at der er tale om f oreløbige data. Summen af de i tabellen viste foreløbige deltal for 2004 svarer derfor ikke nøjagtigt til totaltallet. Det betyder imidelertid ikke, at de enkelte tal er forkerte, men de er foreløbige. TetraPlan oplyser endvidere, at hovedforklaringen på, at der er visse afv i- gelser mellem tallene i notatet og de tal, som Railion kan oplyse, er, at Danmarks Statistik også har medtaget den godstransport med jernb ane, der har været udført af an   dre godsoperatører end Railion, og trafik udført på stræ  kninger uden for Banedanmarks net. Railion står for hovedparten af jernbanegodstransporten på det danske skinnenet, men ikke al jernban e- godstransport. Derfor er Railions tal ikke identiske med den samlede godsmængde, som anvendes i TetraPlans analyse. Konsulentfirmaet fastholder, at tallet for 2004 i rapporten er korrekt, selv- om der i sagens natur er en vis usikkerhed forbundet hermed i lyset af den
Side 2 af 2 foreløbige karakter. Dermed fastho ldes det også, at v æksten fra 2001 til 2004 er i den størrelsesorden, der er angivet i ra pporten. Konsulentfirmaet gør endvidere opmærksom på, at det ikke er retvisende at sammenligne tallene for 1. kvartal 2005 med 1. kvartal 2004, da påsken i de to år faldt i forske llige kvartaler. Desuden var 2004 et skudår, hvorfor der således var 4 færre hverdage i 1.kvartal 2005 end i 1. kvartal 2004, sv   a- rende til ca. 5 pct. færre hverdage. TetraPlan fastholder på den baggrund konklusionerne i rapporten, nemlig at det udgangspunkt, der er anvendt i Femern Bælt  -prognosen for antal godstog, der i 2001 er relevante for Femern Bælt  -forbindelsen, vurderes at være korrekte, og at prognosen for jernbanegods er sandsy  nlig. Transport- og Energiministeriet finder derfor ikke, at bemærkningerne fra Railion giver anledning til at anfægte godsprognosen.