Folketingets Trafikudvalg Folketinget Christiansborg 1240 Købehavn K. Dato J.nr. : : 1  . maj 2005 513 - 000009 Handlingsplan for Svendborgbanen Som udvalget er bekendt med, har der i den senere tid være probl  emer med driften på Svendborgb anen. Jeg har derfor også taget initiativ til at få rettet op på driften. Således har jeg den 27. april 2005 bedt Banedanmark om at udarbejde en handlingsplan for regularitetsfremmende tiltag for Svend- borgbanen. Jeg har modtaget Banedanmarks handlingsplan den 11. maj 2005. I hand- lingsplanen har Banedanmark beskrevet en række mulige tiltag til forbe  d- ring af anlæggets samlede tilstand gennem tekniske ændringer og opføl g- ning på anlæ   gget. Aktiviteterne er opdelt i to grupper: 1)    Aktiviteter, som kan igangsættes s  traks, afsluttes i indeværende år og som forventes at have umiddelbar effekt (dvs. give færre fejl). 2)    Aktiviteter med længere tidshorisont, hvor der vil skulle ske udvikling og en nærmere analyse af effekten. Jeg har efterfølgende bedt Ban edanmark igangsætt  e alle aktiviteter under gruppe 1 samt en enkelt aktivitet under gruppe 2. De øvrige aktiviteter u n- der gruppe 2 er Banedanmark blevet bedt om at analysere nærmere i sa  m- arbejde med Trafikstyrelsen. I valget af aktiviteter er der lagt vægt på, at passagerern   e på banen hurtigst muligt skal kunne opleve en mærkbar forbedring af driften. De igangsatte aktiviteter omfatter: Udskiftning af udvalgte komponenter (primært relæer) i kritiske strø m- løb. Ændringer i fire overkørselsanlæg, samt forbedret indikering fra ov er- kørselsa nlæg. Omlægning af transmission mellem Stenstrup og Svendborg.
Side 2 af 2 Udskiftning af lanterner med LED (Lysdioder). (Dette vil dog først kunne ske i 2006). Herudover intensiveres opfølgningsprocedure på alle fejl og aktiviteter på Svendborgbanen, samtidig med at al dokumentation gennemgås for at give fejlretningspersonalet bedst mulige vilkår for hurtig fejlretning. De igangsatte aktiviteter giver ikke et nyt og fuldstændigt fejlfrit a  nlæg på Svendborgbanen men har til formål at gøre systemet så r   obust, at det får samme tekniske driftstilstand, som det er muligt med tilsvarende anlæg på andre stræ  kninger. Med venlig hilsen Flemming Hansen