Vejdirektoratet afprøver udbud med succes
Vejdirektoratet har i løbet af 2004, med gode resultater, afprøvet alternative udbuds - og
samarbejdsformer på flere vejanlæg rundt om i landet. Det fremgår af Vejdirektoratets års-
rapport for 2004, der netop er udkommet.
I 2004 åbnede motortrafikvejen fra Riis til Ølholm og var det første projekt af sin art genne m-
ført som total -entreprise. Dvs. at entreprenøren ikke alene har ansvaret for udførelsen, men
også for at udarbejde det endelige projekt og dermed også mængdeansvaret.
Konklusionen på projektet viser, at vejen kunne åbnes to måneder før tid, projektet blev to-
talt set billigere end forventet og kvalitetskravene var opfyldt.
Samtidig blev projektet gennemført efter en partneringmodel med indbygget konfliktløsning,
så problemer blev løst hurtigt og på lavest mulige niveau. Erfaringerne peger derfor på, at to-
talentreprise kombineret med partnering er et godt alternativ til de gængse udbudsformer.
Udfordringen med denne form består imidlertid i at sikre den bedste pris.
"Vores erfaringer har været positive. Men der er en risiko for at for få byder på opgaven.
Vejdirektoratet vil nu - sideløbende med at vi følger markedsudviklingen - videreudvikle og
afprøve totalentrepriser på andre projekter fremove r", siger vejdirektør Henning Christia n-
sen, Vejdirektoratet
Også på asfaltområdet har der været gode erfaringer med at gå nye veje. Rammeudbud af
asfaltarbejder er et eksempel på, hvordan Vejdirektoratet gennem nytænkning på udbuds-
området har fastholdt en gunstig pris. Rammeaftalerne blev udbudt i 2004, og her vandt tre
asfaltfirmaer i et konsortium to af de tre udbud. Med aftalen har Vejdirektoratet prissikret as-
faltvedligeholdelsen i de næste tre år.
Samlet set kan Vejdirektoratet se tilbage på 2004 med tilfredshed. Resultatkravene for Vejdi-
rektoratets virksomhed er blevet opfyldt. Forude venter nu et stort arbejde med kommunalre-
formen og overtagelsen af 2000 km amtsveje fra 1. januar 2007. Dermed vokser Vejdirekto-
ratets driftsansvar til i alt 3600 km statsveje og mere end 40 pct. af den samlede trafik i
Danmark.
Arbejdet er allerede godt i gang med at forberede den bedst mulige overgang, så de daglige
brugere og trafikanterne ikke kommer til at mærke skiftet fra tre til to vejbestyrelser i Da n-
mark.
"Vores mål er at sikre en gnidningsfri overdragelse med stabil og sikker drift fra januar 2007