Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 195
Offentligt
176085_0001.png
Railion Danmark A/S
Glostrup,
18. Maj, 2005
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
1
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0002.png
Agenda
1
Railion Danmark A/S
2
Godsbaneproduktion
3
Godsbaneudvikling i et europæisk perspektiv
4
Fremtid og muligheder
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
2
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0003.png
Railion Danmark A/S
Organisation, - Stationer, terminaler, trækkraft
Skagen
507 ansatte, heraf 213 lokoførere, 200
stationsbetjente og 94 administrative.
Omsætning: ca. 573 mio. kr. i 2004
Transporterede ca. 7,1 mio. tons i 2004
Herning
Hirtshals
= Konventionelle stationer
= Intermodale stationer
Ålborg
Randers
Århus
43 Lokomotiver, elektriske og diesel
Varde
Vejle
Kalundborg
Fredericia
Vasbygade
Hub i Fredericia og Ringsted
Esbjerg
Taulov
Kolding
Høje-Tåstrup
Odense
Glostrup
Ringsted
Køge
Nyborg
Næstved
4 Intermodale stationer i Danmark,
adgang til havne terminaler
Vojens
Padborg
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
3
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0004.png
Railion Danmark A/S
Trækkraft
43 strækningslokomotiver:
13 EG = 8800 Hk
10 EA = 5000 Hk
7 MZ II = 3300 Hk
13 MZ IV = 3900 Hk
21 Rangerlokomotiver MK = 525 Hk
26 Rangertraktorer Köf = 128 Hk
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
4
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0005.png
Netto omsætning pr. ansat i Railion Danmark
TDKK
Netto omsætning pr. ansat
1.200
1.100
1.000
900
800
Netto omsætning pr. ansat
700
600
31.12.2001
31.12.2002
31.12.2003
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
31.12.2004
31.12.2005*
År
5
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0006.png
Personalesituationen i Railion Danmark A/S
Udviklingen
Overtagelse af 700 medarbejdere fra DSB i år 2001.
Railion Danmark´s medarbejdere er i de fleste tilfælde ansatte i DSB udlånt til
virksomheden.
For at tilsikre en bedre forankring af medarbejderne i Railion Danmark gennemfører
virksomheden et stort kultur-forandringsprogram.
Railion Danmark har en målsætning indenfor H.R.:
Vi vil have ledelsesretten for vore egne medarbejdere.
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
6
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0007.png
Personalesituationen i Railion Danmark A/S
Status på Kultur-programmet:
Indført regler for god opførsel samt holdningsbearbejdning for tilsikring af
reduktion i skader, bedre kundebetjening og bedre kollegial opførsel.
Gennemført uddannelser og tilsikret at Railion Danmark lever op til de
sikkerhedsmæssige- og arbejdsmiljømæssige regler.
Startet nedbrydninger af ikke tidssvarende faggrænser.
Ny virksomhedstilpasset uniformsprogram.
Gennemført medarbejder-evaluering og aftalt udviklingsplaner for den enkelte
medarbejder på hovedkontoret.
Røgfrit miljø på hovedkontoret og planer om indførelse generelt i Railion
Danmark.
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
7
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0008.png
Agenda
1
Railion Danmark A/S
2
Godsbaneproduktion
3
Godsbaneudvikling i et europæisk perspektiv
4
Fremtid og muligheder
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
8
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0009.png
Railion Danmark A/S
Operatørlicens og Sikkerhedscertifikat
For opnåelse af operatørlicens og sikkerhedscertifikat skal Railion have:
faglige kvalifikationer for at drive jernbanevirksomhed, herunder godkendt
jernbanesikkerhedsorganisation
ansvarsforsikring på minimum 306 mio kr (pr. 01.01.2005)
Dokumentation for
Intern tilsyn
Godkendte uddannelser, herunder efteruddannelse
Procedure for undersøgelse/opfølgning på sikkerhedsmæssige hændelse
sikkerhedsgodkendt materiel, ajourførte normer/forskrifter for eftersyn af materiellet,
samt registrering af al vedligeholdelse
sikkerhedsmæssigt uddannet personale
procedurer for indsamling af data for vedr. sikkerhedsmæssige hændelser
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
9
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0010.png
Railion Danmark A/S
Trafikregulering
Banedanmark har til opgave at foretage trafikreguleringen dels i forhold til
jernbaneoperatørerne i Danmark og dels i forhold til infrastrukturforvalterne i ind -og
udland.
Terminer i forhold til ny køreplan i 2006 (pr. 08.01.2006)
Kapacitetsansøgning til Banedanmark – 8 mdr. før ny køreplans ikrafttræden
Foreløbig kapacitetstildeling
Endelig kapacitetstildeling
– 6 mdr. før ny køreplans ikrafttræden
– 3 mdr. før ny køreplans ikrafttræden
Sidste frist for ændringsønsker - 1 1/2 – 2 mdr. før ny køreplans ikrafttræden
Til for brug godsoperatører er der i alt tildelt ca. 2 godskanaler pr. time, hver vej
.
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
10
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0011.png
Railion Danmark A/S
Trafikregulering (cirkulærer, LA, begrænsninger mv)
Trafikafviklingen indeholder en prioriteringsliste for de enkelte operatørers produkter.
Railion Danmark er begrænset af, at passagertransport har 1. prioritet på jernbanenettet.
Den planlagte trafik reguleres i forhold til:
sporarbejder (hastighedsnedsættelser/omlægninger
skader på spor (spærringer/hastighedsnedsættelser)
løvfald (nedsættelse af belastning i efterårsperioden => øgede omk.)
Trafikregulering i forbindelse med infrastrukturarbejder medfører ofte kvalitetsbrist i form af
:
forsinkelser
kundeklager
øgede operatøromkostninger
Banedanmarks renovering af rangerbanegården i Fredericia i 2004 blev forsinket i forhold til
aftalt termin. Railion Danmarks estimerede ekstra omkostninger beløb sig til i alt 18,8 mio
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
11
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0012.png
Railion Danmark A/S
Uddannelseskrav Lokomotivfører vs. Lastbilchauffør:
Uddannelsesart
Kørekort (licens)
Grunduddannelse
Efteruddannelse
Materieludd (del af
Strækningsuddannelse
(del af lokomotivførercertifikat)
Farligt gods
Efteruddannelse i farlig gods
Lokomotivfører
Licens skal fornyes hvert 10 år
13 måneder + materiel og
strækningsuddannelse
Hvert 2 år
For hvert type lokomotiv
For hver eneste strækning
(”vejstrækning”, fx København-
Odense, Århus-Aalborg)
RID
Indenfor rimelig tid og hver gang
der er nyt i RID
Lastbilchauffør
Kørekortet skal først fornyes fra det
fyldte 70 år
4-6 uger eller erhvervsuddannelsen
på 1�½ år.
Foregår kun ved grov
færdselsforseelse
Foregår ikke (fx ved skift fra MAN
til Volvo)
Kørekortet gælder overalt i verden.
(uanset om man kører i højre eller
venstre side, andre skilte o. l.).
ADR
Hvert 5. år
Myndighederne skal godkende hver eneste uddannelse ifm jernbanedrift.
Pointen er, at alle vores uddannelser skal godkendes i Trafikstyrelsen, på trods af at vi som operatør altid
har ansvaret for sikkerheden ved kørsel med godstog.
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
12
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0013.png
Godsbaneproduktion
Konventionel trafik – HUB i Fredericia og Ringsted
Operatører har en benyttelsesret af godsbanegårde for rangering og pålæsning.
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
13
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0014.png
Godsbaneproduktion
Intermodal-terminaler; Århus, Taulov, Høje Tåstrup, Vasbygade
Veksellad
Trailer
Container
Intermodal trafik afvikles på specielle terminaler i Danmark; Århus, Taulov, Høje- Tåstrup
og Vasbygade
I modsætning til den konventionelle trafik, betaler Railion Danmark benyttelsen af kombi-
terminalerne
Disse ydelser er sammensat af leje- og infrastrukturafgifter og er uopsigelige i op til 14 år.
-(Høje-Tåstrup i 2019)
Eksisterende betalinger gør det ikke muligt at drive en lønsom forretning
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
14
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0015.png
Godsbaneproduktion
Udviklingen i broafgifter på Storebælt 1998 - 2005
Betaling til broafgifter i 2004; ca. 103 mio. DKK = ca. 18% af den totale omsætning
Railion betaler til Bane Danmark
Har ingen forhandlingsret med Sund og Bølt som lastbilerne
Siden åbningen af Storebælt er afgiften steget med 18% for jernbanen og 13% for Lastbiler
Stor betydning for banens konkurrencedygtighed
Udsigt til lempelse hvilket er meget positivt
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
År
15
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0016.png
Godsbaneproduktion
Miljø
Forurening ved godstransport:
Vejtransport står for 84% af al CO
2
- udslip, lufttransport står for 13%.
De sidste 3 % er fra bane- og søtransport.
* I følge White Paper: European transport policy for 2010.
Euro pr lastenhed
(lastbil/banevogn)
Forudsætninger
Eksterne omkostninger
Afgifter
Samfundsøkonomisk
nettoomk.
Lastbil
1 lastenhed á
18 ton nyttelast
83
50,7
32,3
Banevogn
18,75 lastenheder
på 25 vogne
27,4
19,1
8,3
Forskel i euro
55,6
31,6
24
Eksterne omkostninger:
Hver gang en lastenhed af
18 ton bliver fragtet på
bane over en strækning på
300km, vil det koste 55,6 €
mere at transportere
godset på vej.
Kilde, skema: brev af 29.10.2002, jf.nr. 615-1, fra trafikministeren til DTL samt seneste bekendtgørelse om miljøtilskud til godstransport på jernbane i 2004. Baseret på
en gennemsnitlig kørt distance på ca. 300 km
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
16
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0017.png
På europæisk plan er der stor forskel på betalingen af eksterne
omkostninger for vej- og banetransport
Undersøgelser fra 2003 viser at lastbiler ikke betaler for deres eksterne omkostninger.
(1)
(2)
60
Vej skatter < eksterne omkostninger ; jernbane skatter > eksterne omkostninger
Banetransport er signifikant mere miljøvenlig end vejtransport
60
(1)
50
50
40
40
(2)
30
30
20
20
10
10
0
0
UK
NL
D
UK
NL
D
Eksterne omkostninger i Euro pr. tusind ton-km
Skatter på transport i Euro pr. tusind ton-km
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
Kilde: ECMT (2003), CER
17
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0018.png
Eksterne omkostninger for udvalgte kunders transporter
udført af Railion i 2004
Mio. DKK
19
18
17
16
15
14
13
12
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1
0
DFDS
Dalum Papir
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
Meromkostningen ved at flytte al Railion Danmarks
gods til veje ville være: 162,7 mio DKK
Banetransport
Vejtransport
Forskel (meromk.)
Juncker A/S
Kunde
18
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0019.png
Agenda
1
Railion Danmark A/S
2
Godsbaneproduktion
3
Godsbaneudvikling i et europæisk perspektiv
4
Fremtid og muligheder
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
19
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0020.png
Udvikling i et europæisk perspektiv
Liberalisering
Liberalisering begyndt
EU aktiv omkring større effektivitet
Stor international aktivitet imellem baneaktører
Stigende national politisk interesse
Erkendelse af at trængsels problematik er reel
Intensiveret dialog i branchen, udbydere og transportkøbere
Fælles opgave at håndtere den estimerede vækst
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
20
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0021.png
Prognose: Interregionalt godstransport i EU, 2000-2020
Mia. tonkm
2500
2000
1500
1000
500
0
2000
2020
År
*) Kilde: TEN-STAC, NEA for Europakommisionen. Scenarium ”Trend+”
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
21
Transportform*
Indre vandveje
Bane
Vej
I alt:
Mia.tonkm
Mia.tonkm
2000
145
210
987
1.342
2020
242
392
1.647
2.281
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0022.png
Forskellige grader af liberalisering i Europa
Liberaliseringsprocessen
*)
er:
I gang og til tiden
Forsinket
Afventer påbegyndelse
*) Kilde: Rail Liberalisation Index 2004, IBM Business Consulting
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
22
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0023.png
Udvikling i et europæisk perspektiv
Trængselsproblematik, flaskehalse i Europa
Flaskehalse i EU’s vejnet betyder
væsentlige større
tidsomkostninger ved
godstransport i fremtiden
Kan lette trykket på vejene ved at
flytte godset til andre
transportformer
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
*) Kilde: TEN-STAC, NEA for Europakommisionen. Scenarium ”Trend+”
23
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0024.png
Udvikling i et europæisk perspektiv
EU-initiativer - interoperabilitet
Fælles europæisk lokomotivfører uddannelse
Fælles signalsystemer
Tog der kan krydse grænserne
Ovenstående vil være med til at reducere skifte tiden ved grænserne,
hvilket vil kunne løse en række forsinkelsesproblemer
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
24
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0025.png
Agenda
1
Railion Danmark A/S
2
Godsbaneproduktion
3
Godsbaneudvikling i et europæisk perspektiv
4
Fremtid og muligheder
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
25
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0026.png
Fremtid og muligheder
Konkurrenceevne
For at sikre jernbanens overlevelse i Danamark er det nødvendigt med
initiativer
Broafgiftssænkninger
Huslejesænkninger på kombi terminaler
Mulighed for at få direkte forhandlingsret med tjenestemandsgruppen
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
26
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0027.png
Jernbanens konkurrencedygtighed
Oplagte potentialeområder:
Anvendelsesmuligheder på vogntyper
Optimere processer – reducere ”turn around” tider
Netværkstilgang – udvikle høj-effektive korridorer
Internationalisere processer og standarder
Arbejde målrettet med nationale myndigheder om
infrastrukturelle forudsætninger
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
27
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0028.png
Udviklingspotentialet
Store vedvarende volumener
Lange distancer
Anvendelighed på vogntyper
Håndtering – kapacitet på godsbanegårde og terminaler
Pålidelige trafikproduktioner gennem flaskehalse
Tættere samarbejde med ”short sea” og havne, samt
speditører.
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
28
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
176085_0029.png
Tak for Jeres opmærksomhed!
Railion Danmark A/S, 18. maj, 2005
29