Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 195
Offentligt
Folketinget
Trafikudvalget
Christiansborg, den 23. maj 2005
Til
udvalgets medlemmer og stedfortrædere.
Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
Onsdag den 18. maj 2005 besøgte udvalget Railion i Glostrup. Vedlagt finder I
kopi af de præsentationer, Railion gav udvalget under besøget.
Railion fortalte bl.a., at størsteparten af deres medarbejdere endnu er tjeneste-
mænd ansat af DSB, men udlånt til Railion. En konsekvens af den kontrakt, der
blev indgået mellem Railion og DSB, da Railion i 2001 overtog DSB Gods - og
hvor det indgik, at Railion overtog knap 700 medarbejdere fra DSB - er, at Raili-
on står i den situation, at de på en række områder har meget lille indflydelse på
deres medarbejderes ansættelsesforhold. Som et eksempel, der dog ikke var ak-
tuelt, men som kunne blive virkelighed, sagde Railion, at hvis DSB f.eks. får et
behov for flere lokoførere, kan de i princippet blot hente dem tilbage fra Raili-
on, uden at Railion kan gøre ret meget ved det.
Railion opfordrede til, at der ses nærmere på denne problemstilling, idet det er
Railions ønske at kunne forhandle direkte med deres egne medarbejdere. Uag-
tet dette ønske prioriterer Railion dog højt at ændre holdninger og kultur hos
medarbejderne
gennem et ”kultur-forandringsprogram”
og nævnede som et
konkret resultat heraf, at antallet af skader er faldet markant med besparelser til
følge.
Railion, at de prioriterer sikkerhedsområdet meget højt. De mente dog, at visse
regler, der stammer fra før deres overtagelse af godstrafikken fra DSB er uhen-
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 195: Kopi af præsentation under besøg hos Railion 18. maj 2005.
sigtsmæssige. Først og fremmest de løbende eftersyn af lokomotiverne efter
hver 4.000 km.s kørsel, som de mente er meget striks sammenlignet med krave-
ne i andre lande. Railion fortalte videre, at de har en aftale med DSB, gældende
indtil 2007
om, vedligeholdelse og eftersyn på DSB’s faciliteter, men Railion
ville gerne have mulighed for at kunne indgå aftaler om vedligeholdelse med
andre, idet de vurderede, at de herved kunne spare 30 pct. på vedligeholdelses-
omkostningerne.
Herudover mente Railion, at der er behov for at se på antallet af sikkerhedssy-
stemer på de danske jernbaner. Der er for mange forskellige og det skaber ofte
mandskabsproblemer, fordi det kræves, at lokoførerne er uddannede til hvert
system og at de har en øvelse i at køre med et givet system, for at kunne få lov
køre på de strækninger, hvor det pågældende system anvendes. De mente, at
det vil være hensigtsmæssigt, hvis man kunne nøjes med ét system, indtil der
evt. kommer et fælles europæisk sikkerhedssystem.
Endelig nævnede Railion broafgifterne, hvor Railion årligt betaler over 100 mio.
kr., svarende til 18 pct. af deres omsætning. I forlængelse af det, tilkendegav
Railion m.h.t. en mulig Femern Bælt forbindelse, at en helt afgørende forudsæt-
ning for, at den kan blive en succes f.s.v.a. jernbane gods-trafikken er, at der
etableres den nødvendige infrastruktur (intermodale centre) i hver ende af for-
bindelsen.
Med venlig hilsen
Jesper Thinghuus,
udvalgssekretær.
-2-