Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. maj 2005 004 - 000102 I forbindelse med Trafikudvalgets samrådsspørgsmål A vedrørende Karen Danielsens påsejling af Storebæltsforbindelsen fremsendes hermed skrif   tlig besvarelse af den del af samrådsspørgsmålet der i ikke besvaredes i samr   å- det. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål: ”Kan ministrene desuden oplyse om A/S Storebælt kan vil kunne ove   rtage VTS fuldt og helt”. Svar: Sund & Bælt har oplyst følgende, h   vortil jeg skal henholde mig: VTS- systemet har i dag til opgave at overvåge og vejlede skibstrafikken i Storebælt, herunder adv   are mod og alarmere ved risiko for påsejling af den faste forbi ndelse over Storebælt samt generelt vejlede om sejladsforhold ge  nnem udsendelse af sejladsinformationer til skibsfarten på det maritime radionet, at føre tilsyn med og rapportere om overtrædelse af s   ø - og sejladsregler på baggrund af IMO -resolutioner og Søfartsstyre l- sens bekendtgørelser, at assistere ved søredning  og havmiljøforurening, at identificere og retlede skibe ved hjælp af VTS  -afviserskib, at udøve politimyndighed til søs under ordrer fra SOK, at varetage kontakt til myndigheder og institutioner med relation til VTS-tjenesten og VTS-området, herunder indrap portere om
Side 2 af 3 overtrædelser af bekendtgørelser og resolutioner samt tilvejebri   n- ge nødvendig dokumentation for evt. retlige skridt, at formidle kontakt om lodsassistance, at udarbejde skibsstatistikker samt rapportere til Sund & Bælt om driften. Varetagelsen af VTS-systemets opgaver sker i dag dels ved døgnbema n- ding af et VTS-center med 3 civile navigatøruddannede personer under l e- delse af en VTS-chef, der er ansat som sektionschef i Søværnets Operat   ive Kommando (SOK), i alt 19 personer, og dels ved bemanding at et VTS- afviserfartøj med en dobbeltbesætning af militært personel med maritim baggrund, i alt 6 personer. Den tekniske drift og vedligeholdelse varetages i dag af Søværnets Mater   i- el Kommando (SMK) suppleret med en supportaftale fra den engelske le- verandø -systemet. Ansættelse og uddannelse af VTS  -personalet sker af SOK i et vist samar- bejde med Søfartsstyrelsen. Ved indgåelse af aftale om VTS -drift i december 1994 blev det fastslået at SOK er VTS-myndighed og som sådan er ansvarlig for den operation elle drift, ledelse og organisering af VTS-systemet inkl. VTS-afviserfartøj. Det var samtidigt klart, at det var vigtigt at udnytte SOK’s og SMK’s  operati o- nelle og tekniske ekspertise samt sikre integration med SOK’s generelle overvågning af søtrafik i de   danske farvande. I september 1998 blev afviserfartøjet ændret fra civilt til militært fartøj gennem påkrav fra Søfartsstyrelsen, idet alene et militært fartøj, jfr. kong e- lig a nordning nr. 513 af 2. okt. 1940, kan tillægges politimyndighed i dansk territorialfarvand, hvilket er nødvendigt for i en given situation at have hjemmel til udføre afvisningsopgaver. Ved driftsproblemer med afviserfa r- tøjet vil et erstatningsfartøj ligeledes være et orlogsfartøj. Rollefordelingen har igen været drøftet under indgåels e af moderniserings- aftalen for VTS-systemet og parterne er enige om at den operationelle og tekniske drift, der skal sikre at der til stadighed er et fuldt funktionsdygtigt VTS-system til rådighed, naturligt er placeret hos SOK og SMK, der b e- sidder den fornødne faglige ekspertise og som alene har mulighed for at lø fte politimyndighedsopgaven til søs. På den baggrund må det konkluderes, at driften af VTS  -systemet kan ikke overtages af Sund & Bælt, idet
Side 3 af 3 1. varetagelse af politimyndighedsopgaven til søs og dermed  b e- manding af VTS-afviserfartøjet alene kan placeres hos Søværnet 2. ekspertisen vedrørende teknisk og operationel drift af skibstrafi k- overvågningssystemer helt og holdet ligger hos Søværnet, heru n- der ansættelse og uddannelse af relevant personale 3. integration med øvrig farvandsovervågning umuliggøres hvis ikke søværnet varetager VTS   -driften. Forsvarsministeriet og Forsvarskommandoen er enige i ovenstående. Med venlig hilsen Flemming Hansen