Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 18  . maj 2005 518 - 000001 Nedlæggelse af overkørsler i Risskov I forbindelse med besvarelsen af Trafikudvalgsspørgsmål 108 den 21. d  e- cember 2004 lovede jeg at orientere Trafikudvalget, når der forelå en lø   s- ning på sagen vedr. overkørslerne i Risskov. Samtidigt bad jeg Trafikstyrelsen vurdere sagen om nedlæggelsen af ove  r- kørslerne 227, 227 a, 228 og 229, og på baggrund heraf ville jeg se nærm e- re på mulighederne for o pretholde én eller flere af de overgange, som det i første omgang vurderedes hensigtsmæssigt at ne   dlægge. Efter at sagen nu har været forelagt såvel Trafikstyrelsen som Baneda   n- mark og Vejdirektoratet, har jeg anmodet Banedanmark om at man arbej- der videre med en model, der både tilgodeser områdets beboere, men også sikrer en høj grad af sikkerhed i overkørslerne. Jeg har forstået, at en del af de lokale beboere føler sig generet af lukni  n- gen af såvel 228 som 227a og at en lukning af overkørslerne ville medføre en opdeling af lokalsamfundet. Jeg har endvidere noteret mig, at en lukning af overgangene vil betyde en lukning af bydelens centrale adgangsveje til vandet og strandområderne med gener for de beboere, der bor på Badevej, men som parkerer på Stationsg ade. Derfor har jeg anmodet Banedanmark om, at der arbejdes ud fra følgende løsningsmodel: Overkørsel 229 opretholdes og sikres med halvbomme, således at overga  n- gen fremstår som en stiovergang  – ghed for at beboeren på Stationsgade 2 opnår mulighed  for at krydse banen. Der etableres fortsat en handicapvenlig natursti langs banens østside fra ove rkørsel 229 til Badevej som Banedanmarks oprindelige forslag lægger op til. Overkørsel 227 sikkerhedsforbedres med automatiske bomme, således at der åbnes op  for offentlig adgang til Strandparken. Forslaget indebærer, at der vil blive anlagt en grusvej fra overkørsel 227 til Badevej. Herved fastlægges løsningerne vedr. overkørsel 227 og overkørsel 229.
Side 2 af 2 Endvidere lægges op til at enten 227a eller 228 kan   opretholdes som ikke- handicapegnet stiovergang, hvis der er flertal herfor blandt de berørte b e- boere. Valget mellem en stiovergang ved 227a og 228 træffes i Baneda  n- mark på baggrund af en fornyet høring  srunde blandt de berørte  beboere. Forudsætningen er, at stiove  rgangen sikres med automatiske stibomme og retningsbestemte lydgivere, således at færrest mulige lodsejere generes herved. Med opretholdelsen af stiovergangen ved 227 a eller 228, mener jeg at de lokale beboere vil få en løsning, der sikrer lokalsamfundets   unikke karak- ter, uden at der skal foretages betydelige indgreb i områdets særegne mi   ljø til gene for andre beboere. Jeg finder denne løsning, der opre tholder 3 overkørsler/overgange inden for meget kort afstand, som en god og konstruktiv løsning, der i h øjere grad end sædvanligt tilgodeser borgernes ønske om opretholdelse af ove   rkørsler. Med venlig hilsen Flemming Hansen