Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
18 . maj 2005
518
-
000001
Nedlæggelse af overkørsler i Risskov
I forbindelse med besvarelsen af Trafikudvalgsspørgsmål 108 den 21. d e-
cember 2004 lovede jeg at orientere Trafikudvalget, når der forelå en lø s-
ning på sagen vedr. overkørslerne i Risskov.
Samtidigt bad jeg Trafikstyrelsen vurdere sagen om nedlæggelsen af ove r-
kørslerne 227, 227 a, 228 og 229, og på baggrund heraf ville jeg se nærm
e-
re på mulighederne for o pretholde én eller flere af de overgange, som det i
første omgang vurderedes hensigtsmæssigt at ne dlægge.
Efter at sagen nu har været forelagt såvel Trafikstyrelsen som Baneda n-
mark og Vejdirektoratet, har jeg anmodet Banedanmark om at man arbej-
der videre med en model, der både tilgodeser områdets beboere, men også
sikrer en høj grad af sikkerhed i overkørslerne.
Jeg har forstået, at en del af de lokale beboere føler sig generet af lukni n-
gen af såvel 228 som 227a og at en lukning af overkørslerne ville medføre
en opdeling af lokalsamfundet. Jeg har endvidere noteret mig, at en lukning
af overgangene vil betyde en lukning af bydelens centrale adgangsveje til
vandet og strandområderne med gener for de beboere, der bor på Badevej,
men som parkerer på Stationsg ade.
Derfor har jeg anmodet Banedanmark om, at der arbejdes ud fra følgende
løsningsmodel:
Overkørsel 229 opretholdes og sikres med halvbomme, således at overga n-
gen fremstår som en stiovergang
ghed for at beboeren på
Stationsgade 2 opnår mulighed for at krydse banen. Der etableres fortsat en
handicapvenlig natursti langs banens østside fra ove rkørsel 229 til Badevej
som Banedanmarks oprindelige forslag lægger op til.
Overkørsel 227 sikkerhedsforbedres med automatiske bomme, således at
der åbnes op for offentlig adgang til Strandparken. Forslaget indebærer, at
der vil blive anlagt en grusvej fra overkørsel 227 til Badevej.
Herved fastlægges løsningerne vedr. overkørsel 227 og overkørsel 229.