Beretning nr. 00
Folketinget 2004-05 (2. samling)
Beretning afgivet af Trafikudvalget den 0. maj 2005
Udkast til
Beretning
om
Miljøzoner
1. Indledning
Justitsministeren besluttede fredag den 13. maj 2005 at afvise den forsøgsordning, Københavns
Kommune havde planlagt for etablering af en miljøzone i Købe nhavn. Udvalget har herefter be-
handlet sagen på <> møder.
2. Politiske bemærkninger
Et <>tal i udvalget (SF og <>) finder, at det er helt uacceptabelt, at der fortsat skal dø måske fl ere
hundrede mennesker og mange flere skal påføres mere eller mindre alvo rlige sygdomme og gener,
fordi der ikke etableres en miljøzone i Københavns kommune, således at tunge køretøjer i z
onen
enten skal leve op til EURO 4-normen eller have partikelfilter påmonteret og <>tallet pålægger r e-
geringen straks i den kommende samling at fremsætte lovforslag, der gør det muligt at etablere mi l-
jøzo ner i overensstemmelse med den model II, som Københavns kommune har søgt om justitsmin i-
sterens tilladelse til eller en model med mindst samme gunstige virkning på miljøet.
<>tallet opfordrer til, at regeringen i lovforslaget overvejer forskellige metoder til at afhjælpe de
likviditetsproblemer, som visse vognmænd i følge Justitsministeriets afgørelse vil få, hvis miljøz
o-
nen gennemføres. Det kunne f.eks. være en statslig bankgaranti. Endvidere op fordrer <>tallet rege-
ringen til at være med til at organisere en udbudsmodel eller lignende, der sikrer også små vog
n-
mænd en rimelig og lav pris. Samfundsøkonomisk er miljøzonen med meget stor sikkerhed en m e-
get attraktiv investering. Det er uacceptabelt, at en sådan regulering ikke kan gennemføres, fordi det
antages, at nogle private vognmænd vil få en udgift eller måske endda bare en likviditetsbelastning.
Det er yderst tvivlsomt, om der vil være tale om tab af betydning, fordi en stor del af udgiften, m å-
ske den hele, vil kunne væltes over på kunderne - der er jo tale om en regulering, der er ens for alle.
Selv hvis det antages, at Justitsministeriets vurdering af, at der kan være tale om eksprop riation hol-
der, bør miljøzonen gennemføres - men naturligvis med den fornødne lovhjemmel. Hvis det v iser
sig, at der skulle være tale om eksprop riation, må sagen prøves ved domstolene. I alle tilfælde vil
det være rimeligt at forsøge at begrænse problemerne for især små vognmænd. De har peget på l
i-
kviditetsproblemer, og det oplagte svar herpå er en form for statslig bankgaranti svarende til udgi f-
ten til et påmonteret partikelfilter (der jo i øvrigt vil forøge vognparkens værdi, så garantien sjæ
l-
dent vil blive udløst). Et andet problem er, at det virker som om små vog nmænd risikerer meget
højere udgifter pr. filter end store. Det er muligt, at det problem løser sig selv, når mark edet bliver
større. Ellers kan det overvejes, at staten, kommunen eller brancheforeningen får mulighed for at
organisere et fælles udbud eller lignende (dette er et indgreb i markedet, men det begrundes med, at
markedet åbenbart er ineffektivt). Det kan supplerende oplyses, at der findes danske virksomheder -