Beretning nr. 00 Folketinget 2004-05 (2. samling) Beretning afgivet af Trafikudvalget den 0. maj 2005 Udkast til Beretning om Miljøzoner 1. Indledning Justitsministeren  besluttede  fredag  den  13.  maj  2005  at  afvise  den  forsøgsordning,  Københavns Kommune  havde  planlagt  for  etablering  af  en  miljøzone  i  Købe  nhavn.  Udvalget  har  herefter  be- handlet sagen på <> møder. 2. Politiske bemærkninger Et <>tal i udvalget (SF og <>) finder, at det er helt uacceptabelt, at der fortsat skal dø måske fl  ere hundrede mennesker og mange flere skal påføres mere eller mindre alvo  rlige sygdomme og gener, fordi  der  ikke  etableres  en  miljøzone  i  Københavns  kommune,  således  at  tunge  køretøjer  i  z onen enten skal leve op til EURO 4-normen eller have partikelfilter påmonteret og  <>tallet pålægger r   e- geringen straks i den kommende samling at fremsætte lovforslag, der gør det muligt at etablere mi   l- jøzo ner i overensstemmelse med den model II, som Københavns kommune har søgt om justitsmin  i- sterens tilladelse til eller en model med mindst samme gunstige virkning på miljøet. <>tallet opfordrer til, at regeringen i lovforslaget overvejer forskellige metoder til at afhjælpe de likviditetsproblemer, som visse vognmænd i følge Justitsministeriets afgørelse vil få, hvis miljøz o- nen gennemføres. Det kunne f.eks. være en statslig bankgaranti. Endvidere op   fordrer <>tallet rege- ringen  til  at  være  med  til  at  organisere  en  udbudsmodel  eller  lignende,  der  sikrer  også  små  vog n- mænd en rimelig og lav pris.    Samfundsøkonomisk er miljøzonen med meget stor sikkerhed en m  e- get attraktiv investering. Det er uacceptabelt, at en sådan regulering ikke kan gennemføres, fordi det antages, at nogle private vognmænd vil få en udgift eller måske endda bare en likviditetsbelastning. Det er yderst tvivlsomt, om der vil være tale om tab af betydning, fordi en stor del af udgiften, m  å- ske den hele, vil kunne væltes over på kunderne    - der er jo tale om en regulering, der er ens for alle. Selv hvis det antages, at Justitsministeriets vurdering af, at der kan være tale om eksprop  riation hol- der, bør miljøzonen  gennemføres     - men naturligvis med den fornødne lovhjemmel. Hvis det v iser sig, at der skulle være tale om eksprop  riation, må sagen prøves ved domstolene.    I alle tilfælde vil det være rimeligt at forsøge at begrænse problemerne for især små vognmænd. De har peget på l i- kviditetsproblemer, og det oplagte svar herpå er en form for statslig bankgaranti svarende til udgi f- ten til et påmonteret partikelfilter (der jo i   øvrigt vil forøge vognparkens værdi, så garantien sjæ l- dent  vil  blive  udløst).  Et  andet  problem  er,  at  det  virker  som  om  små  vog  nmænd  risikerer  meget højere udgifter pr. filter end store. Det er muligt, at det problem løser sig selv, når mark   edet bliver større.  Ellers  kan  det  overvejes,  at  staten,  kommunen  eller  brancheforeningen  får  mulighed  for  at organisere et fælles udbud eller   lignende (dette er et indgreb i markedet, men det begrundes med, at markedet åbenbart er ineffektivt).  Det kan supplerende oplyses, at der findes danske virksomheder -
2 f.eks. på Bornholm  - der leverer partikelfiltre. Der er således også et positivt beskæf tigelsesmæssigt aspekt i sagen. P.u.v. FLEMMING DAMGAARD LARSEN formand