Ask og Urd var absurd.
Bornholmstrafikken er værre end kritikken.
Min kone og jeg rejste tirsdag d. 3. maj om aften fra Bornholm med det
nye selskab Bornholmstrafikken og deres nye færge Hammerodde.
Oplevelsen var meget værre, end vi havde frygtet .
Da vi kom til Rønnehavn var der to vejskilte, der pegede i hver sin
retning. På det ene var der en vandret streg, på det andet stod der
terminal . Begge med et billede af et skib, hvilken retning skulle man så
vælge? Vi fandt et billetkontor for Born holmstrafikken og spurgte om
vej. I løbet af de 5 -10 min. vi var i ventesalen for ovennævnte, blev der
over højttalerne ikke mindre end 3 gange sagt: Færgen forventes at
ankomme om få minutter og vil sejle til Køge kl. 23.00 præcis, der vil
ingen forsinkelse være .
Vi kørte derefter hen til pladsen med opmarchfelter for biler. Ved
indkørslen til dette område var der en bom og foran bommen en
computerskærm, som man først skulle betjene. Der var flere flag
afbilledet, vil valgte Dannebrog. Herefter blev vi spurgt, om vi havde
billet eller ønskede at købe billet. Vi havde billet, vi havde et A -4 ark,
som bekræftede bestilling for antal personer, navn, afrejsedag,
færgetidspunkt o.s.v., derudover havde vi to billetter med samme
pålydende, en for hver ret ning. Skærmen spurgte om antal personer
m.m., og vi blev bedt om at lade vores billet scanne. Vi skulle nu
bekræfte vores navne for til sidst at få udleveret endnu en billet.
Desværre satte billetten sig fast, så vi måtte have hjælp.
Hvad med køen i høj sæsonen, og hvorfor er det ikke nok med den billet,
vi havde i forvejen, det måtte vel være nok at scanne denne?
Da vi var i god tid, kom vi faktisk til at holde forrest med bilen mod
færgelejet. Vi så færgen vende i havnen, så agterstavnen kunne komme
ind i færgelejet. Færgen kom ind, men ikke så rampen kunne komme
ned. Efter en halv time til tre kvarter lykkedes det dog til sidst ved hjælp
af tove fastgjort på kajen. Vi så bilerne køre i land, hvorefter de
ventende skulle om bord. Det var besværligt
inde i færgen var der en
stålrampe op til øvre bildæk, den var meget stejl, et gæt er ca. 30 graders
stigning. Lastbilerne masede sig op af den stejle stålrampe for derefter at
skulle bakke ud til rælingen.
Øverste dæk og rælingen er i det fri. Hva
d mon der sker til vinter, når
der er sne og Is?
Nedre dæk, som er i ca. samme plan som kajen, voldte også problemer.
Her skulle alle lastbiler med trailer bakke ind, for de skulle stå parate til
at kunne komme ud igen i Køge, da færgen kun kan åbnes i ag
terdelen.
Det er fuldkommen sindssygt. Det tog også sin tid, selv om der var fuld
fart over feltet. Det kunne ikke gøres hurtigere, uden risiko for ulykker.
Færgen er komplet uegnet til transport af større og mindre biler.