Ask og Urd var absurd.   Bornholmstrafikken er værre end kritikken. Min kone og jeg rejste tirsdag d. 3. maj om aften fra Bornholm med det nye selskab Bornholmstrafikken og deres nye færge Hammerodde.   Oplevelsen var meget værre, end vi havde frygtet . Da vi kom til Rønnehavn var der to vejskilte, der pegede i hver sin retning.  På det ene var der en vandret streg, på det andet stod der  “ terminal ”.  Begge med et billede af et skib, hvilken retning skulle man så vælge?  Vi fandt et billetkontor for Born  holmstrafikken og spurgte om vej.  I løbet af de 5 -10 min. vi var i ventesalen for ovennævnte, blev der over højttalerne ikke mindre end 3 gange sagt: “ Færgen forventes at ankomme om få minutter og vil sejle til Køge kl. 23.00 præcis, der vil ingen forsinkelse være ”. Vi kørte derefter hen til pladsen med opmarchfelter for biler.  Ved indkørslen til dette område var der en bom og foran bommen en computerskærm, som man først skulle betjene.  Der var flere flag afbilledet, vil valgte Dannebrog.  Herefter blev vi spurgt, om vi havde billet eller ønskede at købe billet.  Vi havde billet, vi havde et A  -4 ark, som bekræftede bestilling for antal personer, navn, afrejsedag, færgetidspunkt o.s.v., derudover havde vi to billetter med samme pålydende, en for hver ret ning.  Skærmen spurgte om antal personer m.m., og vi blev bedt om at lade vores billet scanne.  Vi skulle nu bekræfte vores navne for til sidst at få udleveret endnu en billet.   Desværre satte billetten sig fast, så vi måtte have hjælp. Hvad med køen i høj  sæsonen, og hvorfor er det ikke nok med den billet, vi havde i forvejen, det måtte vel være nok at scanne denne? Da vi var i god tid, kom vi faktisk til at holde forrest med bilen mod færgelejet.  Vi så færgen vende i havnen, så agterstavnen kunne komme ind i færgelejet.  Færgen kom ind, men ikke så rampen kunne komme ned.  Efter en halv time til tre kvarter lykkedes det dog til sidst ved hjælp af tove fastgjort på kajen.  Vi så bilerne køre i land, hvorefter de ventende skulle om bord.  Det var besværligt –   inde i færgen var der en stålrampe op til øvre bildæk, den var meget stejl, et gæt er ca. 30 graders stigning.  Lastbilerne masede sig op af den stejle stålrampe for derefter at skulle bakke ud til rælingen. Øverste dæk og rælingen er i det fri.  Hva d mon der sker til vinter, når der er sne og Is? Nedre dæk, som er i ca. samme plan som kajen, voldte også problemer.   Her skulle alle lastbiler med trailer bakke ind, for de skulle stå parate til at kunne komme ud igen i Køge, da færgen kun kan åbnes i ag terdelen.   Det er fuldkommen sindssygt.  Det tog også sin tid, selv om der var fuld fart over feltet.  Det kunne ikke gøres hurtigere, uden risiko for ulykker. Færgen er komplet uegnet til transport af større og mindre biler.
Vi kiggede også på et skilt v  ed siden af opmarchfelterne, hvor vi holdt.   Skiltet viste, at færgen skulle afgå kl. 23.00.  Der stod intet  i feltet for forsinkelse.  Kl. 23.00 slukkede man skiltet, så man undgik at skrive noget i forsinkelses rubrikken .  Kl. ca. 24.00 blev vi vinket om bord, og kl. 00.18 blev landgangen taget. Da vi var kommet om bord og havde fået bakket bilen på plads på øverste dæk, (bilen var ikke meget glad for den meget stejle stålrampe til øvre bildæk, det kunne vi mærke og lugte) skulle vi op ad trappen til næ  ste dæk, hvor der var cafeteria og sovepladser.  På skilte på henholdsvis bildæk og næste dæk var der henvisning til  “ Den blå trappe ” (vistnok den eneste trappe).  På  trappevæggen var der små skilte med påskriften “ Blå trappe ”, for trappen var hvid.      Maleren var desværre farveblind, det plejer ellers at være mellem grøn og rød.   Sovepladserne mindede om bilsæder ved siden af hinanden.  Sædernes ryg kunne bevæges lidt ligesom i en bil.  De kunne ikke lægges ned, og hvis de var lavet sådan, manglede de r noget til benene.  Igen kan sove ret længe i en sådan stol uden at få ondt. De er kort sagt ubrugelige.   Desværre er de skruet fast, så man kan ikke umiddelbart fjerne disse.  På de  “ gamle færger ”  var der en afdeling med  “ sovesofaer ”, hvor ryglæne  t kunne rykkes op i vandret stilling, så en kunne sove på ryglænet og en på siddepladsen.  Særdeles praktisk.  Når denne sal var booket op, kunne man sove i  “ Den blå salon ”, hvor man flyttede borde og stole, så man kunne sove på gulvet.  Men i den nye f ærge er borde og sæder skruet fast, vi lagde os alligevel på gulvet med vores underlag og soveposer og forsøgte at få lidt søvn. Inden vi lagde os til at sove, havde jeg på min inspektion af skibet mødt kaptajnen (tror jeg nok det var) og spurgte om, hvornår vi kunne forvente at ankomme til Køge. Han svarede, at vi ville ankomme planmæssigt kl. 5.30.   Herefter gik jeg gennem en dør og 5 -6 skridt videre, så lød det over højttaleren, at vi ville ankomme kl. 6.00, altså en halv time senere.  (Kommunikation me llem besætningsmedlemmerne mangler tilsyneladende også).  Forsinkelsen skyldes losning af biler, der skulle med.  Til orientering kan jeg oplyse, vi var 135 passagerer om bord, og der er plads til 400 passagerer.   Jeg tror ikke losning af lastbilscontainerne kan gå hurtigere end det gjorde uden fare for ulykker. Jeg lagde for resten mærke til, at der var et mindre aflukke uden tæppe på  gulvet,  der  måtte  hunde  ikke  komme  og  der  måtte  ikke  ryges.    Ret ulogisk. Der er også nøglebokse til bagage (10  -12 stk.) .  Indvendig på boksautomaten var der en pengeautomat på påskriften  “ 0,20 DKK ”, hvad er det ?  Jeg gætter på, der skulle have stået kr. 20, - , men det står der altså ikke.   
Efter ca. en times sejlads skulle jeg på toilettet.  Her var en rende med plads til højst to mand og 4 -5 WC – rum.  Da jeg skulle forlade toilettet, kunne jeg konstatere, at døren åbnes indad, hvilket er yderst farligt i tilfælde af en katastrofe, f.eks. brand eller lign.  Kan altså komme til at koste liv.   Jeg spurgte i receptionen, om man ikke kunne dæmpe lyset, eller slukke det meget kraftige lys, der hvor man skulle sove, ligesom i  “ de gode gamle færger ”. Afbryder/ lysdæmper havde man sparet væk, lød svaret. Om morgenen gik vi ned og satte os i bilen for at gøres klar til at  køre i land. Pludselig lød der over højttalerne: “ OOO ÅÅÅ OOO U OO ÅÅ UU    o.s.v. ”. Hvad der blev sagt, har vi ingen gisninger om.  Ren parodi på Hovedbanegården i gamle dage. Vi bemærkede desuden, at de rullevogne med håndklæder og sengelinned, som om aftenen stod parkeret i et hjørne på bildækket, stadig stod der om morgenen uden nogen form for fastgørelse, kun med hjulbremsen påvirket.  Det var heldigt, båden ikke gyngede mere end den gjorde, fuldstændig uansvarligt. Tænk på al den ravage disse rullev ogne kunne have forvoldt. Det er heller ikke særligt lækkert for de passagerer der har kahyt, at få linned op der lugter af benzin og diesel. Når man så bliver sluset ud af færgen, skal man hen til Køge Bugt Motorvejen, som i forvejen er meget overbelastet på dette tidspunkt, dvs. man kører 20 km./t. , 10 km./t. , 20 km./t. , stopper, 20 km./t. o.s.v. Hvad skal jeg egentligt i Køge efter ? 90% af passagererne skal til eller over København.  Mere luftforurening og megen irritation . Da sovetiden er blevet en del mindre, også for lastbil chaufførerne   –  og de med stor sandsynlighed har sovet dårligt (der var reserveret siddepladser til lastbilchaufførerne) er alle chaufførerne søvnige og dermed til større fare i trafikken. Chauffører, pendlere og alm. passager er, alle er rasende. Jeg kan oplyse, at selv om det var  “ havblik ” , gyngede færgen så meget, at jeg og andre vågnede ved denne blide vuggen.  Hvad så i stormvejr.  De gamle færger gyngede næsten ikke, selv i stormvejr. Jeg har fået oplyst, at brochurem aterialet er trykt på dansk og engelsk, selv om de fleste turister kommer fra Tyskland. Vi og andre vælger den direkte linie, fordi de første både fra Sverige først kommer til Bornholm op ad dagen, og man skal tidligt tilbage, der er ingen sene afgange fra Bornholm. Hvordan kommer man til Bornholm i højsæsonen med den lille kapacitet, man nu har?
Stop omgående disse ubrugelige både, og lad os få de gamle færger tilbage.  Flyt bådene til København, også omgående, der må være masser af havnepladser i Københa vn, eller skal de kun bruges til boliger, som ingen kan betale. Det kan kun gå for langsomt. Hvad med at alle folketingspolitikerne fik et stempelur i Køge, som de skulle aktivere, inden de kunne få lov til at møde op på Christiansborg.   Det ville der heller ikke være nogen fornuft i, men det kunne måske fremme flytningen af Bornholmerbådene. P.S.   Også skolebørnene der skal på ferie/ lejerskole på Bornholm har et problem, idet der er 50 km. at cykle til Køge, det er en lang tur, hvis man ikke har en transportaftale. Med venlig hilsen Palle Raaschou