Trafikudvalget 2004-05 (2. samling)
TRU Alm.del Bilag 157
Offentligt
169708_0001.png
Jernbanen – struktur og effektivisering
TØF-seminar for Folketingets Trafikudvalg 4. maj 2005
v. Jens Andersen, Trafikstyrelsens direktør
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0002.png
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0003.png
Jernbanens nøgletal
Passagertransport:
Godstransport:
Jernbanenettet:
185 mio. passagerer, 69 mio. togkm
8 mio. ton, 5 mio. togkm
2.800 km, heraf elektrificeret 640 km
Stationer (standsningssteder):
567 stk.
Jernbanebroer:
ca. 2300 stk.
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0004.png
Hvorfor en Jernbanereform? –
en lang strækning med mange stationer
En billigere, bedre og mere konkurrencedygtig jernbane:
Fra monopol til konkurrenceudsættelse og
forretningsorientering
En større gennemsigtighed:
Fra selvregulering til myndighedsregulering og politisk
styring
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0005.png
Jernbanereformen -
Udvalgte milepæle
DSB deles. Banestyrelsen og Jernbanetilsynet dannes. 1997
DSB selvstændig offentlig virksomhed. 1999
Åbning for konkurrerende trafik. 1999/2000
DSB Gods sælges til Railion. 2001
Banestyrelsen sælger rådgivningsdivisionen og begynder at
konkurrenceudsætte sine egne entreprenør- og
serviceopgaver. 2001
Første udbud af DSB togtrafik. Arriva kontrakt. 2001–2003
Trafikstyrelsen dannes bl.a. ved opdeling af Banestyrelsen i
myndighed og infrastrukturejer. Sidstnævnte skifter navn til
Banedanmark. Jernbanetilsynet nedlægges. 2003/2004
Næste udbud af DSB togtrafik sættes i gang. 2005
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0006.png
Jernbanens institutioner
Politiske
instanser
Folketing
Regering
Transport- og
Energiminister
Myndigheder
Trafik-
styrelsen
Havari-
kommis-
sionen
Transport- og
Energiministeriets
Departement
Virksomheder
DSB
Arriva
Amt 1
Amt 2
Amt X
Bane-
danmark
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0007.png
Lever reformen op til formålet?
Effektivitet:
Personkm pr. antal årsværk (DSB): 2000: 100 - 2004: 120
Statusvurdering 2003: DSB godt 1 mia. kr., Banestyrelsen, (nu
Banedanmark) ca. ¼ mia. kr.
Omfang:
Passager (personkm): 2000: 100 - 2003: 106
Gods (tonkm): 2000: 100 - 2003: 98
2000
86
94
94
2004
85
94
94
97
Regularitet:
DSB IC
DSB RE
DSB IC
Arriva
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0008.png
Trafikstyrelsen –
formål og hovedopgaver
Formål:
Det politiske systems rådgiver og myndighed i forhold til
branchen
Opgaver:
Jernbanens infrastrukturplanlægning
Køb af offentlig servicetrafik
Jernbanesikkerhed
Kollektive trafikforhold
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0009.png
Jernbanens infrastrukturplanlægning
Seneste Trafikaftale nov. 2003:
Afsat ca. 9 mia. kr. i perioden 2004 – 12.
Bl.a. følgende konkrete og potentielle projekter nævnt:
Kapaciteten på Østerport – Ringsted (KØR)
Strategianalyse, flere spor København – Ringsted
Århus Havnebane
Station i Hedensted
Overhalingsstationer for godstog, Fyn
Dobbeltspor Lejre – Vipperød
Nørreport
Kommende politiske aftaler:
Banedanmarks signal- og sikringsanlæg?
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0010.png
Køb af offentlig servicetrafik
TOG
BUS
FLY
FÆRGE
STAT
X
X
AMT
X
X
X
KOMMUNE
X
X
Kommercielt
X
X
X
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0011.png
Livlinien
(forhåbentligt !)
[email protected]
Ulrik Winge (72 26 70 10, [email protected]):
Kollektiv trafik, planlægning og trafiklicitationer
Peter Sloth: (72 26 70 40, [email protected]):
Jernbanesikkerhed
Martin Munk Hansen: (72 26 70 30, [email protected]):
Infrastrukturplanlægning
Katrine Barslund: (72 26 70 20, [email protected]):
Trafikkontrakter, tilskud og økonomi
Jens Andersen: (72 26 70 01, [email protected]):
Lidt af hvert
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0012.png
Bilagsplancher
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0013.png
KØR-projektet –
Her have tegning af KØR
Forbedret kapacitet på nuværende net
www.trafikstyrelsen.dk
TRU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 157: Kopi af diasshows og plancher fra TØF's seminar for Trafikudvalget den 4. maj 2005.
169708_0014.png
Strategianalysen København - Ringsted
Her have tegning af de to alternative linieføringer.
www.trafikstyrelsen.dk