Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 26. april 2005 121 -3 RNo 3. Kontor Referat af Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 21. april 2005. Dagsordenspunkt 1: Forslag til ændring af direktiv om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer (Eurovig- netten). KOM (2003) 448 Der blev på rådsmødet opnået politisk enighed om forslaget til revision af Eurovignette-direktivet. Forslaget har til formål at harmonisere betingelserne for opkrævning af vejafgifter og brugsafgifter med tilknytning til benyttelse af infrastruktur for at sikre fair konkurrence mellem transportoperatørerne. Kompromiset indebærer, at medlemsstaterne fortsat selv beslutter, hvordan et eventuelt provenu fra vejbenyttelsesafgifter skal anvendes. Endvidere bliver det muligt at variere vejbenyttelsesafgifterne i projekter af høj euro- pæisk interesse, som ligger i direkte konkurrence med andre transportfor- mer, for eksempel i form af rabatter til storkunder. Herudover indebærer kompromiset bl.a. en mulighed for forhøjelse af vej- benyttelsesafgiften på 15% i bjergrige områder og 25% ved grænseove  r- skridende projekter. Dagsordenspunkt 2a: Forslag til forordning om kompensation for manglende opfyldelse af kvalitetsbetingelser i kontrakter om jernba- negodsbefordring. KOM(2004) 144 Rådet noterede sig formandskabets statusrapport. Forslaget indebærer en harmonisering af kontraktlige betingelser vedrøren- de blandt andet kompensation for tabt gods, for beskadiget gods, for for- sinkelser, herunder for manglende information om forsinkelser og for føl- geskader, såvel som en tilpasning af erstatningsn iveauerne.
Side 2 af 3 Dagsordenspunkt 2b: Forslag til forordning om rettigheder og pligter for passagerer i international togtrafik. KOM (2004) 143. Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder og pligter for passagererne på internationale jernban eforbindelser. Rådet havde en drøftelse af forslaget på baggrund af tre spørgsmål fra fo   r- mandskabet. Drøftelsen vedrørte forholdet mellem forordningsforslaget og reglerne fra konventionen om international jernbanebefordring (COTIF), anvendelsesområdet og jernbaneselskabernes samarbejde, samt jernban e- selskabernes ansvar. På baggrund af drøftelsen vil Rådet arbejde videre med forslaget med he  n- blik på at opnå enighed. Dagsordenspunkt 3: Forslag til forordning om etablering af det andet ’Marco Polo* program om EF-tilskud til forbedring af godstransport- systemets miljøpræstationer. KOM (2004) 478. Rådet blev med enstemmighed enig om en delvis fælles tilgang om forsl a- get, idet m an afventer Europa -Parlamentets første læsning og forhandlin- gerne om de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013. Forslaget er en videreførelse af det eksisterende Marco Polo-program (for- ordning EF/1382/2003), der løber fra 1. januar 2003-31. december 2006. Programmet har til formål at aflaste vejnettet samt forbedre transports y- stemets miljøpræstationer og fremme intermodal transport. Det nye Marco Polo II-program indebærer tilføjelsen af to nye projektty- per: Sømotorveje og trafikundgåelsesprojek ter. Dagsordenspunkt 4: Forslag til forordning gom gennemførelse af etab- lerings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen af det europæiske pro- gram for satellitbaseret radionavigation (Galileo). KOM (2004) 477. På Rådsmødet (transport, telekommunikation o  g energi) den 9. - 10. de- cember 2004 enedes man principielt om teksten til forordning, idet man dog understregede, at den endelige afgørelse om forordningsteksten, især om størrelsen af Fællesskabets bidrag til programmet, først kan træffes på grundlag af drøftelserne om de fremtidige finansielle overslag for 2007- 2013. Dagsordenspunktet blev flyttet op som a-punkt, hvor man bekræftede den delvise fælles tilgang, Rådet blev enig om på Rådsmødet (transport, tel   e- kommunikation og energi) den 9.-10. december 2004.
Side 3 af 3 Dagsordenspunkt 5: Eksterne forbindelse i luftfartssektoren. Kommissionen redegjorde på forhandlingerne med USA, der er ved at komme i gang igen oven på det amerikanske præsidentvalg. Kommissionen præsenterede endvidere sin meddelelse om strategi for de eksterne relationer i luftfarten samt udkastene til forhandlingsmandater om at indgå luftfartsaftaler med Kina og Rusland. Rådet noterede sig Kommissionens redegørelse og præsentation. Dagsordenspunkt 6a: Forslag til forordning gom information af fly- passagerer om det transporterede luftfartsselskabs identitet og om ud- veksling af information om flyvesikkerhed mellem medlemsstater. KOM(2005) 48 Rådet opnåede med enstemmighed fælles tilgang om forslaget til foror  d- ning om information til passagererne om flyselskabers identitet. Forslaget indebærer, at passagererne sikres ret til oplysning om, hvilket luftfartsselskab de skal rejse med, og at medlemsstaterne effektivt udveks- ler alle sikkerhedsrelevante oplysninger om luftfartsselskaberne. Rådet vil nu  afvente Europa-Parlamentets første læsning. Dagsordenspunkt 6b: Forslag til forordning om rettigheder for perso- ner med nedsat mobilitet i forbindelse med flyrejser. Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af forslaget til forordni n- ger om rettigheder for personer med nedsat mobilitet i forbindelse med fly- rejser. Kommissionen har foreslået, at det forbydes at diskriminere mod bevæge l- seshæmmede i forbindelse med bestilling og gennemførelse af flyrejser, samt at der sikres bevægelseshæmmede den nødvendige gratis assistance i forbindelse med flyrejser. Dagsordenspunkt 7: Eventuelt:  Sovebusser På rådsmødet under eventuelt rejste man fra dansk side spørgsmålet om fælles EU-regler for sovebusser. Kommissionen og Tyskland støttede den danske anmodning. Kommissionen vil på den baggrund analysere proble m- stillingen nærmere.