Koncern- sekretariatet 21. februar 2005 DSB Koncernsekretariatet Sølvgade 40 DK-1349 København K Direkte 33 54 42 28 Fax 33 54 41 20 Intern fax 44120 E-mail [email protected] Internet www.dsb.dk Trafikministeriet 2. afdeling Frederiksholms Kanal 27 1220 København K Til Trafikministeriets orientering følger hermed en status på leveringen og in d- sættelsen af IC4. IC4 projektet – status Fremdriftsvurdering DSB’s ledelse modtog i august 2004 en revideret leveringsplan fra leverandøren af IC4 togene, AnsaldoBreda. AnsaldoBredas reviderede tidsplan angav en forventet levering af det første IC4 togsæt i maj 2005, og DSB tilkendegav på denne baggrund, at det første IC4 togsæt kan indsættes i passagerdrift ved køreplansskiftet 2005/2006. DSB har siden august 2004 kunnet konstatere, at fremdriften i projektet er for- bedret væsentligt i forhold til tidligere, men også at der er indtrådt forsinke  lser på hovedaktiviteter. Det gælder for eksempel AnsaldoBredas testforløb i Danmark, som i flere perioder har været afbrudt. Det er ganske normalt, at der i et testforløb konstateres fejl og mangler, som betyder, at testen i perioder er indstillet, indtil justeringer har fundet sted, og testen kan genoptages. Men det betyder, at i en leveringsplan uden større slæk vil det få indflydelse på overho  ldelse af denne. DSB har derfor bedt virksomhedens rådgiver  - Det Norske Veritas (DNV) -  u d- arbejde en fornyet kortlægning af projektets risikobillede samt den dertil knyttede analyse af forsinkelsesrisici. DNV har leveret denne ajourførte schedule risk assessment i januar 2005, der baserer sig på en kortlægning af projektets risikobillede medio december 2004. Følgende hovedkonklusioner fra analysen kan fremhæves: - Analysen udtrykker ikke tvivl om, at toget bliver leveret. - Antallet af risici er reduceret signifikant i forhold til tidligere analyser. - DNV har identificeret de 10 mest kritiske risici. - Under forudsætning af eliminering af disse, vurderer DNV, at Preliminiary Take Over (PTO) for 1. togsæt vil kunne finde sted i slutningen af oktober 2005. I AnsaldoBredas (AB’s) reviderede leveringsplan fra august 2004 var PTO af togsæt 1 anført til at finde sted i slutningen af maj 2005.
Side 2 21. februar 2005 DNV’s analyse har været drøftet på DSB’s bestyrelsesmøde den 28. januar 2005. Det er DSB’s opfattelse, at fremdriften i IC4 projektet kunne være bedre, men DSB er via DNV’s seneste analyse blevet bestyrket i troen på, at Ansa ldoBreda kan levere det bestilte tog og i den fastlagte kvalitet, og det er fortsat DSB’s mål at indsætte de første IC4 tog i kommerciel drift ved køreplansskiftet 2005/2006. En af forudsætningerne, for at dette mål kan nås, er imidlertid, at det lykkes A  n- saldoBreda at eliminere de kritiske risici, herunder ikke mindst, at det lykkes AnsaldoBreda at gennemføre de nødvendige tests samt opnåelse af de nødvend i- ge myndighedsgodkendelser. DSB har anmodet leverandøren af IC4 toget, AnsaldoBreda, forholde sig til DNV’s opfattelse af de kritiske risici på et Top Manageme nt Meeting den 2. fe- bruar 2005. På mødet forholdt AnsaldoBreda sig til DNV’s ra pport, og det blev bekræftet, at AnsaldoBreda har fokus på de i rapporten identificerede kritiske risici. Ansa l- doBreda tilkendegav endvidere, at det forventede tidspunkt for levering af de første togsæt er i overensstemmelse med DNV’s vurdering. DSB har i den for- bindelse lagt vægt på, at leverandøren har størst mulig fokus på test, systemint  e- gration og sikkerhedsgodkendelser. DSB fastholder med baggrund i DNV rapporten og mødet den 2. februar 2005   DSB’s mål  med at indsætte de første IC4 tog i kommerciel drift ved køreplan s- skiftet 2005/2006. Forholdet til AnsaldoBreda DSB’s bestyrelse og direktion sikrer maksimal fokus på IC4 leverancen hos både AnsaldoBreda og AnsaldoBredas moderselskab Finmechannica, som indestår for leverancen overfor DSB ved en moderselskabsgaranti. For at undgå at eventuelle juridiske uoverensstemmelser skal påvirke produktionsproce ssen, har DSB i praksis valgt at opdele indsatsen overfor AnsaldoBreda i 2 spor, et juridisk spor og et produktionsteknisk spor. I det juridiske spor fokuseres på DSB’s retsstilling overfor leverandøren i forbi n- delse med leveringsforsinkelsen. DSB har faktureret AnsaldoBreda dagbøder for forsinkede ydelser. AnsaldoBreda har engageret en dansk advokat, og DSB og AnsaldoBreda har påbegyndt en møderække med henblik på belysning af a  n- svarsplaceringen. DSB har fået foretaget en juridisk vurdering af KromannReumert af DSB’s ret s- stilling i henhold til kontrakten. Af denne vurdering fremgår det, at DSB har en stærk kontrakt med AnsaldoBreda. Vurderingen baserer sig blandt andet på, at kontrakten for så vidt angår leverandørens ydelser og opgaver, forsinkelse   – dag- bøder, hæveadgang, erstatning m.m. danner et solidt juridisk grundlag for DSB’s krav mod AnsaldoBreda. I det produktionstekniske spor søger DSB at fremme leveringen af IC4 togsætte- ne for at sikre, at leverandøren fastholdes på den senest udarbejdede levering s- plan, og at togene bliver leveret i den bestilte kvalitet. Et helt overordnet hensyn er således at implementere de planlagte produktionsudvidelser i forbinde lse med planen for Gode Tog til Alle så hurtigt som muligt. Med venlig hilsen Flemming Kristensen
Side 3 21. februar 2005