Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
27. april 2005
3. Kontor
Rapport om en fast forbindelse over Femern Bælt effekt på
emissioner
For Transport- og Energiministeriet samt det tyske Forbundsministerium
for Trafik, Byggeri og Bolig har konsulentfirmaet COWI udarbejdet rap-
porten Fixed Link across the Fehmarn Belt Effect on Emissions to Air
hvori det analyseres hvilke konsekvenser etableringen af den faste forbin-
delse over Femern Bælt vil have for emissioner og luftforurening.
I dette notat præsenteres hovedresultaterne fra rapporterne. Det sker dels
ved en direkte oversættelse af rapportens hovedkonklusioner og dels ved
en kort beskrivelse af forudsætningerne og baggrunden bag analysen.
1. Hovedkonklusioner
Etableringen af en fast forbindelse over Femern Bælt vil indebære
en reduktion af alle typer af emissioner fra transport.
Der vil være en reduktion af emissioner fra transport både umi d-
delbart efter åbningen af den faste forbindelse og på længere sigt.
For drivhusgassen CO2 og de to mest skadelige emissionstyper
NOx og partikler (PM10) vil reduktionerne i 2040 være:
-
Cirka 220.000 ton CO2
-
Cirka 600 ton NOx
-
Cirka 40 ton PM10
CO2-reduktionen i 2040 svarer til den nuværende årlige CO2-
udledning fra cirka 20.000 personers forbrug (alle sektorer inklude-
ret). NOx-reduktionen i 2040 svarer til den nuværende årlige NOx-
udledning fra 40.000 personers transportforbrug. PM10-reduktionen
i 2040 svarer til 6 millioner ture i personbil mellem København og
Hamborg via den faste forbindelse over Femern Bælt.
På baggrund af adskillige følsomhedsanalyser anslås usikkerheden
omkring reduktionen til at være 20% til +25%.