Folketingets Trafikudvalg
Tlf.: 33 37 55 48
Folketingets Europaudvalg
13. april 2005
J.nr. TRU alm. del bilag 65
Subsidiaritetskontrol af tredje jernbanepakke.
Europaudvalget opfordrede i sit brev af 18. marts 2005 (omdelt på TRU alm. del bilag 65) Trafik-
udvalget til at behandle den tredje jernbanepakke med henblik på at vurdere, om pakken r espekterer
subsidiaritetsprincippet.
Trafikudvalget har drøftet sagen på 2 møder og har i den forbi ndelse dels modtaget transport- og
energiministerens skriftlige vurdering af spørgsmålet dels haft et s amråd med transport - og energi-
ministeren, hvor ministeren uddybede sin skriftlige besvarelse. Ministerens skriftlige besvarelse er
vedlagt.
Herefter skal et flertal i udvalget (V, S, KF, RV og SF) bemærke, at den tredje jernbanepakke umid-
delbart vurderes at respektere subsidiaritetsprincippet. Flertallet bemærker, at jernbanen er en trans-
portform, der er kendetegnet ved at være god til at binde Europa sammen. Jernbaneområdet er et
område, hvor det er o plagt at have fælles regler i EU f.eks. omkring øget sikkerhed for brugerne af
jernbanerne. Certificering af lokomotivførerne er eksempelvis et tiltag, der kan understøtte dette.
Flertallet skal dog tilføje, at der er tale om en umiddelbar vurdering på det foreliggende grun dlag af
jernbanepakken som helhed. Flertallet tager således forbehold for, at en nærmere konkret vurdering
af jernbanepakkens enkelte elementer på et senere tidspunkt kan give anledning til en anden vurd e-
ring m.h.t. respekten for subsidiaritetsprincippet.
Et mindretal i udvalget
(DF) bemæ
rker, at når man t ager i betragtning, hvor stor lovgivningsmæng-
den fra EU er, forekommer det at være en meget stor arbejdsbyrde at pålægge Folketingets med-
lemmer at kræve, at disse skal sætte sig ind i samtlige kommissionens direktivforslag med henblik
på at undersøge deres
overen
sstemmelse med subsidiaritetsprincippet.Dansk Folkeparti skal i den
forbindelse bemærke 2 forhold:
1. Medlemmerne i fagudvalgene har begrænsede ressourcer
eller overskud til at foretage en
gennemgående analy se af de forskellige ressortområ ders direktivforslag, hvorfor den eneste