Folketingets Trafikudvalg Tlf.: 33 37 55 48 Folketingets Europaudvalg 13. april 2005 J.nr. TRU alm. del – bilag 65 Subsidiaritetskontrol af tredje jernbanepakke. Europaudvalget opfordrede i sit brev af 18. marts 2005 (omdelt på TRU alm. del  – bilag 65) Trafik- udvalget til at behandle den tredje jernbanepakke med henblik på at vurdere, om pakken r espekterer subsidiaritetsprincippet. Trafikudvalget har drøftet sagen på 2 møder og har i den forbi ndelse dels modtaget transport- og energiministerens skriftlige vurdering af spørgsmålet dels haft et s amråd med transport - og energi- ministeren, hvor ministeren uddybede sin skriftlige besvarelse. Ministerens skriftlige besvarelse er vedlagt. Herefter skal et flertal i udvalget (V, S, KF, RV og SF) bemærke, at den tredje jernbanepakke umid- delbart vurderes at respektere subsidiaritetsprincippet. Flertallet bemærker, at jernbanen er en trans- portform, der er kendetegnet ved at være god til at binde Europa sammen. Jernbaneområdet er et område, hvor det er o plagt at have fælles regler i EU – f.eks. omkring øget sikkerhed for brugerne af jernbanerne. Certificering af lokomotivførerne er eksempelvis et tiltag, der kan understøtte dette. Flertallet skal dog tilføje, at der er tale om en umiddelbar vurdering på det foreliggende grun dlag af jernbanepakken som helhed. Flertallet tager således forbehold for, at en nærmere konkret vurdering af jernbanepakkens enkelte elementer på et senere tidspunkt kan give anledning til en anden vurd e- ring m.h.t. respekten for subsidiaritetsprincippet. Et mindretal i udvalget (DF) bemæ rker, at når man t ager i betragtning, hvor stor lovgivningsmæng- den fra EU er, forekommer det at være en meget stor arbejdsbyrde at pålægge  Folketingets med- lemmer at kræve, at disse skal sætte sig ind i samtlige kommissionens direktivforslag med henblik på  at undersøge deres overen sstemmelse med subsidiaritetsprincippet.Dansk Folkeparti   skal i den forbindelse bemærke 2 forhold: 1.    Medlemmerne i fagudvalgene har begrænsede ressourcer eller overskud til at foretage en gennemgående analy se af de forskellige ressortområ ders direktivforslag, hvorfor den eneste
- 2 - realistiske måde,  en sådan analyse kan foretages på  , er ved at basere behandlingen på  resu- méer  og vurderinger af forslagene fraregeringens embedsapparat . 2.    Sådan ne resuméer  og vurderinger udarbejdes imidlertid allerede i dag, idet regeringen fore- tager en subsidiaritetsanalyse, der indgår i  Europaudvalgets behandling af forslagene og dets stillingtagen til, hvilke mandater, der skal gives. På denne baggrund virker  det som dobbelt arbejde, hvis fagudvalgene også  skal foretage en vurder ing af forslagene. Et andet mindretal i udvalget (EL) bemærker, at subsidiaritetsprincippet til syvende og sidst er en politisk vurdering af, om beslutninger er taget på det rigtige niveau. Enhedslisten mener, at subsidi a- ritetsprincippet i sidste ende skal fastlægges af de enkelte medlemsstater og ikke - som det foregår i dag - af EF-domstolen. Enhedslisten mener yderligere, at landene skal have ret til at gå videre med højere nationale standarder, også selvom dette kommer i konflik t med reglerne i EU’s indre marked. For eksempel skal det være tilladt i Danmark – eller andre lande for den sags skyld – at stille højere krav til certificeringen af lokomotivførere end de krav, der eksisterer i EU. Det indre marked er der- for i dag i sig selv en alvorlig forhindring for et reelt nærhedsprincip. Enhedslisten mener sål edes, at EU’s subsidiaritetsprincip som sådan ikke er et reelt nærhedsprincip. Det er et underordningsprincip, hvor EF-domstolen i sidste ende har kompetencen til bestemme, på  hvilket niveau politiske beslu t- ninger skal tages. Enhedslisten mener således ikke, at subsidiaritetsprincippet respekterer et næ r- hedsprincip. Enhedslisten mener derfor ikke, at den 3. jernbanepakke respekterer et reelt nærhedsprincip, for ek- sempel i forhold til, at det ikke er fuldstændig klart, at det er medlemsstaterne, der i sidste ende be- stemmer, hvordan international togtrafik skal planlægges i det enkelte land, hvilket kan være afgø- rende for den samlede togbetjening i det pågældende land . Med venlig hilsen Flemming Damgaard Larsen udvalgsformand