Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommis- sionsbeslutning  om  udstedelse  af  markedsføringstilladelse  for lægemidlet Orfadin - Nitisinone Resumé En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsfø ringstilladelse  til  lægemidlet  Orfadin. Orfadin  bruges til  behand- ling af patienter med den sjældne arvelige sygdom tyrosinæmi Type 1 (HT - 1). En   vedtagelse   af   forslaget   vil   efter   Lægemiddelstyrelsens   vurdering indebære  behandlingsmæssige  fordele,  og  i  den  samm enhæng   udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. 1. Indledning Kommissionens   forslag   (EU/1/04/303/001-003   (EMEA/H/C/555))   til   den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 11. januar 2005. Forslaget  har  som  retsgrundlag  artikel  10,  stk.  2,  i  Rådets  forordning 726/2004  om  fastlæggelse  af  fællesskabsprocedurer  for  godkendelse  og overvågning  af  human -  og  veterinærmedicinske  lægemidler  og  om  opret - telse af et europæisk lægemiddelagentur. Forslaget  behandles  i  skriftlig  procedure,  og  Kommissionen  har  oplyst,  at medlemsstaternes  stillingtagen  til  forslaget  skal  være  formanden  for  for - skriftskomitéen i hænde senest den 11. februar 2005. Efter  forordning  726/2004  skal  en  central  godkendelsesprocedure  følges ved  ansøgninger  om udstedelse  af markedsføringstilladelse  til  lægemidler udviklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proce  - duren    skal    desuden    anvendes    ved    godkendelse    af    lægemidler    til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når de pågældende lægemidler er fremstillet    til    behandling    af    immunforsvarssygdomme,    kræft,    visse nervelidelser, sukkersyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemid ler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet. Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cen- trale  procedure  for  andre  lægemidler  med  et  nyt  aktivt  stof,  lægemidler, som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller tek nisk nyskabende, samt lægemidler,  hvor  en  tilladelse  på  fællesskabsplan  kan  være  til  gavn  for patienterne.   Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om an - søgningen  afgives  af  et  af  agenturets  videnskabelige  ekspertudvalg.  Ved ansøgninger om godkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP (Committee on Orphan Medicinal Products   – Ud-
2 valget  for  Lægemidler  til  sjældne  sygdomme),  d er  afgør,  om  det  pågæl   - dende produkt kan få status som et lægemiddel til sjældne sygdomme. Så   - fremt  COMP  kan  godkende  denne  status,  afgives  herefter  udtalelse  af CHMP  (Committee  for  Medicinal  Products  for  Human  Use  –  Udvalget  for Humanmedicinske    Lægemidler).    Hvert    medlemsland    har    udpeget    1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP. Kommissionen  træffer  afgørelse  om  godkendelse  eller  nægtelse  af  god  - kendelse  af  udstedelse  af  en  markedsføringstilladelse  efter  forvaltnings - proceduren i Det Stående Udvalg for Human medicinske Lægemidler. Kom- missionen vedtager de foreslåede foranstaltninger, der straks finder an ven- delse.  Opnås  der  ikke  kvalificeret  flertal  i  udvalget,  forelægger  Kommis - sionen  sin  beslutning  for  Rådet.  Kommissionen  kan  i  så  fald  udsætte  an  - vendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med  kvalificeret  flertal  træffe  anden  afgørelse  inden  for  1  måned.  Har Rådet  ikke  inden  for  fristen  på  1  måned  truffet  en  anden  afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning. 2. Forslagets formål og indhold Vedtagelse  af  Kommissionens  forslag  til  beslutning  indebærer,  at  der  af Kommissionen  kan  udstedes  en  markedsføringstilladelse  til  læg  emidlet Orfadin (nitisinone), som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samt  - lige 25 medlemslande. Kort beskrivelse af lægemidlet Orfadin (nitisinone) er godkendt til behandling af patienter med en bekræf - tet  diagnose  af  den  sjældne  arvelige  sygdom  tyrosinæmi  Type  1  (HT-1)  i kombination   med   kostmæssig   restriktion   af   aminosyrerne   tyrosin   og fenylalanin. HT-1  er  en  yderst  sjælden  arvelig  sygdom,  som  optræder  i  ca.  1  ud  af 100.000  fødsler.  Det  vil  sige,  at  der  gennemsnitligt  fødes  mindre  end  et barn årligt med sygdommen i Danmark. Ubehandlet er sygdommen dødelig i  løbet  af  en  kortere  årræ  kke  som  følge  af  lever -  og/eller  nyresvigt.  Der findes  efter  Lægemiddelstyrelsens  oplysninger  i  øjeblikket  mindre  end  10 patienter i Danmark. Da sygdommen skyldes en medfødt mangel på et bestemt enzym, som er ansvarlig for omdannelsen af aminosyren tyrosin (normalt forekommende i kosten), har den hidtidige behandling været diætisk begrænsning af indta - gelsen af aminosyrerne tyrosin og fenylalanin. Sygdommens prognose har kun kunnet ændres ubetydeligt ved denne behandling. Nitisinone hæmmer et  andet  enzym  i  omsætningen  af  tyrosin,  hvorved  dannelsen  af  giftige mellemprodukter som følge af den arvelige enzym -mangel undgås. For at opnå  størst  effekt  af  behandlingen  bør  patienterne  fortsætte  med  deres diæt. Behandling med Orfadin (nitisinone) kan være forbundet  med bivirkninger i form  af  ændringer  i  blodets  indhold  af  bestemte  hvide  blodlegemer,  hud- kløe samt dannelse af uklarheder i hornhinden. Sidstnævnte kan imidlertid
3 også   være   en   følge   af   sygdommen   selv,   hvorfor   patienterne   tilrådes regelmæssig kontrol hos øjenlæge. Orfadin  (nitisinone)  vil  kun  være  tilgængelig  på  recept,  og  behandlingen skal forestås af læger med særligt kendskab til behandling af sygdommen. 3. Nærhedsprincippet Der  er  tale  om  en  gennemførelsesforanstaltning  for  en  allerede  ve dtagen retsakt.  Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant. 4. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget. 5. Forslagets konsekvenser for Danmark HT-1 er en yderst sjælden sygdom med mindre end et nyt tilfælde i Dan - mark år ligt og næppe over 10 behandlingskrævende patienter totalt. Sam - menlignet med den hidtidige behandling må Orfadin (nitisinone) anses for et væsentligt terapeutisk fremskridt. Det  er  Lægemiddelstyrelsens  vurdering,  at  det  pågældende  læg  emiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det på gældende  lægemiddel  kan  indebære  b ehandlingsmæssige fordele,  og  i den sammenhæng udgør forslaget en bedrin  g af sundhedsbeskyttelsen. Da  man  endnu  ikke kender  den  pris, som  Orfadin  vil  blive  solgt til,  og  da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med HT-1, der vil skulle tilbydes behandling med Orfadin, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for amtskommunerne. Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve  dansk lovgivning. 6. Høring Ansøgninger    om    markedsføringstilladelser    til    lægemidler    fo   relægger Lægemiddelstyrelsen  ikke  for  andre  myndigheder  eller  organisationer,  da disse  sager  med  ledsagende  dokumentationsmateriale  indeholder  oplys- ninger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter. 7. Forhandlingssituationen Forslaget  har  været  behandlet  i  ekspertudvalgene  COMP  og  CHMP,  som med    enstemmighed    har    kunnet    anbefale    markedsføringen    af    det pågældende læge  middel.
4 Forslaget  har  ikke  været  drøftet  i  EU  -regi  efter  behandlingen  i  CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret. 8. Dansk holdning Lægemiddelstyrelsen har vurderet, at det pågældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pågæl   - dende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele. I  den  sammenhæng  udgør  markedsføringen  af  det  pågældende  læge - middel en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark. 9. Regeringens foreløbige generelle holdning Regeringen kan støtte forslaget. 10. Generelle forventninger til andre landes holdninger Det  forventes,  at  hovedparten  af  de  øvrige  medlemsstater  kan  støtte forslaget. 11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.