Velkommen til Sundhedsudvalget – SUU - En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår  og de nye EU-procedurer Sundhedsudvalget holder normalt møde onsdag kl. 14.00 i værelse 2-141 (2. sal). Udvalgets alternative mødetidspunkt er torsdag kl. 15.00. Udvalget bistås af: Udvalgssekretær Liza Christensen tlf. 33 37 55 21 (email [email protected]) og Kontorfuldmægtig Hanne Schmidt tlf. 33 37 55 38.(email   Hanne[email protected]) Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Proviantgården). Sundhedsudvalget er et af Folketingets stående udvalg og har 17 medlemmer og 11 stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet rådgiver formanden og udvalgets medlemmer ved tilrettelæggelsen og gennemførelsen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbereder sammen med formanden møder, konferencer/høringer, besøg, rejser mv. Udvalgets medlemmer kan få bistand til afklaring  eller udarbejdelse af f.eks. udvalgsspørgsmål, samrådsspørgsmål, bidrag til betænkninger og beretninger, ændringsforslag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag. Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at  Sundhedsudvalget  behandler  sager inden   for   sagsområderne:    Sundhed,   sygdomme   og   forebyggelse,   herunder   sygehusvæsenet, sygesikring, den primære sundhedssektor, apoteksvirksomhed, lægemidler, medicinalpersoner, etik og forskning på sundhedsområdet samt foranstaltninger vedrørende alkohol  - og narkotikamisbrug. Udvalgsmøder De fleste udvalgsmøder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan der holdes møder, hvis udvalget beslutter dette. Varigheden af de enkelte møder kan variere meget. De fleste møder er lukkede, men udvalget har mulighed for at holde åbne møder. Forhandlingerne i lukkede møder er fortrolige og må ikke  refereres i pressen m.v. Udvalgets aktiviteter i 2004-05, 1. samling Regeringens lovprogram 2004-05. Af  den  skriftlige  del  til  statsministerens  åbningstale  i  oktober  2004   –  lovprogrammet  2004-05  – fremgik,  at  indenrigs-  og  sundhedsministeren  forventede  at  fremsætte  12  lovforslag  i  løbet  af folketingsåret 2004 -05 inden for Sundhedsudvalgets område, heraf 3 vedrørende kommunalreformen. 4  lovforslag  nåede  at  blive  færdigbehandlet  og  vedtaget  inden  folketingsvalget   -  bl.a.  lovforslaget om nye regler for tilskud til lægemidler. Et andet af de 4 vedtagne lovforslag - lovforslaget om, at amterne  skal  indgå  driftsoverenskomst  med  private  hospicer  i  amtet  og  indførelse  af  14 -dages alkoholbehandlingsgaranti -  indgik ikke i lovprogrammet men udsprang  bl.a. af regeringens aftale med Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne om finanslovforslaget 2005.
4  andre  lovforslag  var  fremsat  af  indenrigs-  og  sundhedsministeren,  men  nåede  ikke  at  blive færdigbehandlet   af   Folketinget   inden   valget.   Det   var   lovforslaget   om   takstfinansiering   af Sundhedsvæsenets    Patientklagenævn    (L    83),    lovforslaget    om    blodforsyningsloven    (L    84), lovforslaget  om  ændring  af  lov  om  sundhedsvæsenet  i  Grønland  (L  101)  og  lovforslaget  om obligatorisk skiltning om rygepolitik på serveringssteder (L 132). A f disse 4 forslag havde udvalget færdigbehandlet L 83, L 101 og L 132. De øvrige lovforslag, som var varslet i lovprogrammet, men som ikke var fremsat inden valget, var et lovforslag om kunstig befrugtning, et lovforslag om lægemidler samt de tre lovforslag vedrørende kommunalreformen.   Regeringen forventes at genfremsætte de lovforslag, som ikke blev færdigbehandlet inden valget. Når regeringens lovprogram foreligger, vil der blive omdelt en oversigt over hvilke lovforslag, regeringen agter at fremsætte inden for udvalgets område. Udvalgets aktiviteter i folketingsåret 2003 -2004 I  folketingså ret  2003-04  holdt  udvalget  29  møder.  Udvalget  holdt  19  samråd,   hvoraf 16 var  åbne samråd    bl.a.   et   om   donorbørn,   et   om   ventetid   i   børne-   og   ungdomspsykiatrien   og   et   om strukturreformen. Udvalget behandlede 12 lovforslag og 14 beslutningsforslag om bl.a. forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 16 år, det frie sygehusvalg og lov om Det Etiske Råd.   Udover bilagene på lov- og beslutningsforslagene blev der omdelt 938 bilag på alm. del til udvalget. Udvalget stillede 267  spørgsmål  på  alm.  del.    Dertil  kom  spørgsmålene   på  de  enkelte  forslag.   27  organisationer  og privatpersoner m.v. fik foretræde for udvalget. Udvalget foretog i september 2004 en studietur til Sydney, Australien, for at studere det australske sundhedsvæsen med hovedvægt på følgende emner: Sammenhængen mellem det offentlige og det private sygehusvæsen, psykiatribehandling - herunder anvendelse af tvang i psykiatrien, forebyggelse af livsstilssygdomme, præhospital behandling og hospicer. Udvalget   holdt   endvidere   en   høring   om   sundhedsrisici   ved   mobiltelefoni   og   en   høring   om lægemidler. Derudover afholdt udvalget et ekspertmøde om psykiatri og forebyggelse. Ressortministerium Indenrigs-    og    Sundhedsministeriet er    udvalgets    politiske    ressortministerium.    Indenrigs-    og Sundhedsministeriet består  af  det  centrale  departement  samt  en  række  styrelser ,  råd  og  nævn.  P å sundhedsområdet  drejer  det  sig  om  følgende:   Sundhedsstyrelsen,  Nationalt  råd  for  folkesu ndhed, Statens   Institut   for   Strålehygiejne,   Center   for   Evaluering   og   Medicinsk   Teknologivurdering, Miljømedicinske  Forskningscenter,  Lægemiddelstyrelsen,  Statens  Serum  Institut,  Statens  Institut for Folkesundhed, Sundhedsvæsenets Patientklagenævn, Patientskadeankenævnet, Lægemiddelskadeankenævnet,     Det     Etiske     Råd,     Den     Centrale     Videnskabsetiske     Komité, Embedslægevæsenet, Patientforsikringen, Videns- og Forskningscenter for Alternativ Behandling.
Organisationer m.v. Der   er   en   lang   række   organisationer,   patientforeninger   og   private   m.v.,   der   er   interesseret   i påvirkning  af  lovgivningen  m.v.  inden  for   udvalgets  sagsområde.  Der  kan  bl.a.   nævnes  følgende: Den Almindelige Danske Lægeforening, Dansk Sygeplejeråd, Danmarks Apotekerforening, Dansk Tandlægeforening,    Dansk    Farmaceutforening,    Dansk    Psykologforening,    Dansk    Selskab    for Patientsikkerhed,  Dansk  Medicinsk  Selskab,  Forbrugerrådet,  Patientforeningen  i  Danmark,  De Samvirkende Invalideorganisationer, Ældresagen, Rådet for Socialt Udsatte, Kræfte ns Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lægemiddelindustriforeningen. Også de kommunale parter vil normalt have en interesse i  påvirkning af lovgivning m.v. inden for sundhedsområdet. Her kan nævnes Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Hovedstadens Sygehusfællesskab, Københavns og Frederiksberg kommuner. Udvalgsmedlemmers instrumenter i udvalgsarbejdet generelt Nedenfor gennemgås nogle af de redskaber et udvalgsmedlem har i den politiske proces, der udfoldes i udvalget. Udvalgsmedlemmer  kan  stille  spørgsmål  om  alle   forhold,  der  vedrører  udvalgets  sagsområder, herunder  om  lovforslag  eller  beslutningsforslag,  der  behandles  i  udvalget.  Udvalget  kan  i  den forbindelse også kalde ressortministeren og/eller en anden minister i samråd. Samrådet kan afholdes som  et  åbent  sam råd,  hvis  minimum  3  medlemmer  af  udvalget  ønsker  dette.   Alle  åbne  samråd optages på cd -rom, som udvalgsmedlemmer efterfølgende kan rekvirere på Folketingets Bibliotek. Derudover  kan  udvalget  f.eks.  bede  ministeren  om  en  teknisk  gennemgang  af  et  lovforslag  samt afholde  høringer  og  ekspertmøder  om  udvalgte  emner.  Udvalget  foretager  endvidere  studieture  i Danmark og til udlandet. Studieture til udlandet foretages bl.a. for at få inspiration fra andre landes reguleringsinitiativer. Der vil typisk være tale om é n årlig  udenlandsrejse. Udvalgsmedlemmers redskaber m.v. under udvalgets behandling af lov- og beslutningsforslag I  forbindelse  med  udarbejdelsen  af  lovforslag  har  ministerierne  ofte  indhentet  udtalelser  om  dette fra   interesseorganisationer   m.fl.   (høringssvar).   Senest   fredag   ugen   inden   1.   behandling   af lovforslaget  modtager  udvalget  kopi  af  høringssvarene  samt  et  notat,  der  redegør  for  ministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilke ændringer høringssvarene har givet anledning til. Når  et  forslag   efter  1.  behandlingen  er  henvist  til  udvalget  sættes  det  på  dagsordenen  for   det førstkommende udvalgsmøde. dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra udvalgssekretariatet  en  tidsplan  for  forslaget,  herunder  frister  for  at  stille  spørgsmål  til  mini steren og frist for afgivelse af betænkning i udvalget over forslaget. Mens  forslaget  er  til  behandling  i  udvalget,  vil  forslaget  blive  sat  på  dagsordenen  for  udvalgets møder   med   henblik   på   gennemgang   af   besvarelser   af   udvalgets   spørgsmål,   modtagelse   af deputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen. Når udvalget modtager henvendelser vedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisk et spørgsmål  til  den  relevante  minister  for  at  få  ministerens  kommentar  til  henv  endelsen.  Når  der kommer  svar  på  spørgsmålet,  sender    udvalgssekretariatet  en  kopi  af  svaret  til  den,  der  har  sendt henvendelsen.
Det er en forudsætning for, at et forslag kan gå videre til  2. behandlingen, at udvalget har afgivet en betænkning over forslaget. Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til betænkning, og udvalgssekretæren hjælper bl.a. med teknisk bistand til at stille ændringsforslag.  Af betænkningen fremgår bl.a. evt. stillede ændringsforslag og  de enkelte partiers indstillinger og politiske bemærkninger til forslaget.  Forslag, der ikke ønskes til videre (færdig)behandling i salen kan stilles i bero, trækkes tilbage eller afsluttes med en beretning. Udvalgssekretariatet udarbejder også  udkast til sådanne beretninger for udvalget. Ved 2. behandlingen kan et lovforslag enten gå direkte videre til 3. behandling eller henvises til fornyet udvalgsbehandling. I de tilfælde, hvor et lovforslag henvises til fornyet udvalgsbehandling, fortsætter udvalget sin behandling af lovforslaget efter samme retningslinjer som beskrevet ovenfor. Udvalget afslutter normalt sit arbejde med afgivelse af en tillægsbetænkning, inden lovforslaget går videre til 3. behandling. Udvalgssekretariatet  udarbejder  en  samlet  oversigt  over  lov-  og  beslutningsforslag,  som  vedrører udvalget.   Oversigten   indeholder   for   hvert   enkelt   forslag   oplysning   om   bl.a.   tidspunkt   for fremsættelse  og  1.  behandling,  frist  for  spørgsmål,  svar,  ændringsforslag  m.v.  og  tidspunkt  for betænkningsafgivelse.  Når  tidspunkt  for  2.  og  3.  behandling  er  f astlagt,  vil  dette  også  fremgå. Oversigten   omdeles    på    alm.    del    og    lægges    endvidere    på    nettet    under    Nyt/Præsidiet   og udvalgene/Sundhedsudvalget/foreløbig tidsplan. Oversigten opdateres som hovedregel hver fredag. Udvalgsdokumenter Der   er   i   udvalget to   hovedkategorier   af   materiale,   nemlig   dokumenter   vedrørende   forslag   og dokumenter  vedrørende  alm.  del  (udvalgets  almindelige  kontrol  med  regeringen).  Hvert  forslag betragtes  som  en  selvstændig  sag,  hvorpå  de  bilag,  spørgsmål/svar  og  samrådsspørgsmål,  der vedrører forslaget, omdeles. Alm. del betragtes som én stor sag. Også på alm. del er dokumenterne opdelt i 3 underkategorier; bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Alm. del   -nummereringer og forslagsnummereringer   er  altid  knyttet  til  en   bestemt  folketingssamling.   Indeværende  samling kaldes 2004-05, 2. samling. Dokumenterne  er  som  hovedregel  offentlige.  Det  betyder,  at  dokumenterne  er  tilgængelige  for offentligheden dagen efter, at de er omdelt i udvalget. Visse dokumenter kan dog være interne, det vil   sige,   at   de   kun   omdeles   og   udleveres   til   folketingsmedlemmer,   relevante   ministre   og gruppesekretariater.  Det  vil  normalt  dreje  sig  om  dokumenter,  der  indeholder  oplysninger  om private,  herunder  økonomiske  forhold.  Endelig  kan  dokumenter  være  fortrolige.  Kun  medlemmer og stedfortrædere i udvalget har adgang til fortrolige dokumenter. Abonnement   og   søgning:       Alle   udvalgsdokumenter   omdeles   til   udvalgets   medlemmer   og stedfortrædere  i  boksene  i  meddelelsescentralen.    Det  er  endvidere  muligt  at  søge  dokumenterne frem   elektronisk,   ligesom   der   kan   tegnes   abonnement   på   dokumenter,   dagsordener   mv.   på Nettingets  forside.  Det  bemærkes,  at  udvalgenes  offentlige  bilag  er  tilgængelige  på  Folketingets hjemmeside  (www.ft3p.dk)  for  offentligheden  24  timer  efter  bilagsomdelingen  på  Christiansborg. Medlemmerne  af  Folketinget  har  dog  mulighed  for  at  se  dokumenterne  på  den  interne  version  af Folketingets hjemmeside, der kaldes Intraen, og som findes via Nettingets forside. EU-procedurer Halvårsoversig t.   Udvalget   modtager   en   halvårlig   oversigt   over   væsentlige   EU -spørgsmål   fra ministeren vedrørende de sager, der for tiden og i den kommende tid er under behandling i Rådet.
Når halvårsoversigten   er modtaget af udvalget, kan den sættes på udvalgets dagsorde n i form af et samråd med ministeren. Subsidiaritetsnotat.     Senest     2     uger     efter     EU-Kommissionens     oversendelse af     et     EU- lovgivningsforslag (direktivforslag og  forordningsforslag) til Rådet og til Europa -Parlamentet skal regeringen  oversende  et  notat  til  udvalget,  som  redegør  for  forslagets  eventuelle  konflikter  med nærhedsprincippet (subsidiaritet). Grundnotater.  Udvalget  modtager  grundnotater  fra  ministeren  på  alle  nye  EU -lovgivningsforslag senest  4  uger  efter  forslagets  oversendelse  fra  Kommissionen  til Rå det  og  til  Europa-Parlamentet. Grundnotaterne   skal   senest   8   uger   efter   oversendelsen   til   Rådet   suppleres   med   regeringens kommentarer til nationale høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat.  Udvalget  modtager  forud  for  et  rådsmøde  et  samlenotat  om  de  sag er,  der  er  på dagsordenen  for  rådsmødet.  Med  udgangspunkt  i  samlenotatet   kan  udvalget,  hvis  det  finder  det relevant,  afholde et samråd med ministeren forud for,  at  denne forelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget. Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at få Ministerrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret. EU-noter. Folketingets   EU-konsulent   kan   i   samarbejde   med   udvalgssekretæren   udarbejde   udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner. EU-institutioner og EU-enheder af særlig interesse for udvalget Medlemslandenes    fagministre    mødes    løbende    på    rådssamlinger.    Sundhedsu  dvalget    følger rådssamlingerne i  råde t for beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse. Europa-Parlamentet er medlovgiver (proceduren fælles beslutningstagen) sammen med Rådet på de fleste områder af EU -lovgivningen af interesse for Sundhedsudvalget. Deltagelse i konferencer og høringer m.v. Sundhedsudvalget modtager i hver folketingssamling en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalget modtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de   enkelte   medlemmer   tilmelder   sig   normalt   direkte   til   arrangøren.   Hvis   der   er   tale   om   et arrangement,   hvor   der   opkræves   deltagerbetaling,   sættes   invitationen   på   dagsordenen   til   et udvalgsmøde,  og  her  beslutter  udvalget,  om  det  skal  dække  udgifterne  for  de  medlemmer,  der ønsker   at   deltage,   og   hvor   mange   medlemmer,   der   kan   deltage   på   udvalgets   regning .   I Sundhedsudvalget skal dog som udgangspunkt alene invitationer, hvor deltagerbetalingen overstiger 1.000  kr.  på  et  udvalgsmøde.    I   alle  tilfælde,  hvor  der  er  deltagerbetaling  sker  tilmelding  til arrangementet via sekretariatet. Yderligere information For spørgsmål, råd og vejledning   kan udvalgsmedlemmer altid kontakte udvalgssekretæren. Derudover  henvises  til  afsnittene  om  udvalgsarbejdet  og  det  parlamentariske  arbejde  i  håndbogen ”Velkommen til Folketinget” (side 25-46). En del oplysninger kan også findes på Folketingets hjemmeside,   www.ft4p.dk: 1.   Baggrundsmateriale   om   alm.   del   og   forslag   samt   links   til   ministerier,   der   har   relation   til Sundhedsudvalget:
søg: Nettinget / Links og baser + udvalg og delegationer) /Sundhedsudvalget 2. Håndbog i folketingsarbejdet , 2003 (250 s.) søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet 3. Kvalitetshåndbogen , der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen: søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / Udvalgsbetjening 4. EU links: søg: Nettinget / EU-Oplysningen