Socialudvalget 2004-05 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 85
Offentligt
SOU Alm.del - Bilag 85
Socialrådgiveren 7/2005
Socialudvalget (2. samling)
SOU alm. del - Bilag 85
Offentligt
snuptagsløsninger
Livet som anbragt
barn er svært - også
selv om barnet trives i
sin plejefamilie eller
på døgninstitutionen.
Børnenes egne erfa-
ringer, gengivet i to
nye bøger, viser, at
mange led og kom-
plekse faktorer skal
spille rigtigt sammen
for at få en vellykket
anbringelse ... Og det
gennemgående træk
er, at børnene ikke
bliver hørt
AF TINA JUUL RASMUSSEN,
JOURNALIST
FOTO: SCANPIX
• Mig, 19 år: leg føler mig så
alene. Jeg er bange for, at folk
virkelig skal lære mig og min for-
tid at kende og derefter støde
mig væk. Jeg er bange for at bli-
ve forkastet, som jeg blev forka-
stet af mine forældre og syste-
met. Det er, som om der ikke er
noget sted for mig i denne ver-
den. Jeg kan bare ikke holde det
ud længere."
At føle sig skrigende ensom,
udenfor, anderledes, uelsket,
mobbet - og ikke blive hørt af de
voksne, som har magten til at
beslutte det allervigtigste i ens
liv: Hvem man skal bo hos, hvor
længe, hvor henne og hvorfor.
Sådan oplever nogle børn livet
som anbragt - enten på døgnin-
stitution eller hos en, to eller fle-
re plejefamilier igennem opvæks-
ten. For andre er anbringelsen
det bedste, der er sket for dem:
De er kommet væk fra et hjem
med dårligt fungerende forældre,
utryghed, vold, misbrug og nød.
Men gennemgående for både de
gode og dårlige anbringelser - og
alle dem midt i mellem - er, at
børnenes egen viden og erfarin-
ger ikke tæller med, og at ingen
voksne utvetydigt taler børnenes
sag. Desuden er fællesskab og
netværk med andre anbragte
børn af nærmest uvurderlig
betydning.
Det kan man læse i to nye
bøger, som har givet ordet til
nuværende og tidligere anbragte
børn. Og her bliver talt højt og
tydeligt. "Mig, 19 år" medvirker i
bogen "Har andre plejebørn det
som mig?", hvori nuværende og
tidligere anbragte i familiepleje
fortæller, hvordan tilværelsen har
formet sig for dem. Og i "Tabuka
- tidligere anbragtes bud på kvali-
tet i anbringelsen af børn og
unge" har 39 tidligere anbragte
børn i fællesskab formidlet deres
oplevelser og erfaringer.
Børn
skal stadig anbringes
Efter at have læst de to bøger er
det nærliggende at spørge, om
børn overhovedet skal anbringes?
Svaret er klart hos begge forfatte-
re: Ja, det skal de. Men arbejdet
med de anbragte børn skal gøres
meget, meget bedre - og ander-
ledes. Indsatsen savner helhed,
kontinuitet og forståelse for bør-
nenes særlige behov og situation.
- Man skal erkende, at det at
anbringe børn er vanskeligt. Når
det offentlige overtager forældre-
ansvaret, følger der utrolig man-
ge andre ansvarsområder med.
Mange personer og led skal fun-
gere godt sammen på sårbare
områder: Integration i skolen,
forholdet til kammeraterne, de
vrede forældre, institutionen,
plejeforældrene, søskende, for-
valtningens indsats osv. Det er
svært, og der er ingen snuptags-
løsninger, siger Henrik Egelund
projektleder på TABUKA-
projektet og til daglig socialpoli-
tisk koordinator i Dansk Social-
rådgiverforening.
Ph.d. og lektor i velfærds- og
professionspraktikker Hanne War-
ming fra RUC står bag bogen "Har
andre plejebørn det som mig?".
På baggrund af erfaringerne fra
Projekt Børnetinget, som danner
grundlag for bogen, konkluderer
hun, at en anbringelse er en ny
livsmulighed for mange børn - en
aflastning fra belastningen. Bør-
nene får et medspil fra plejefor-
ældrene, de ikke har fået hjem-
me, de bliver gladere, klarer sig
bedre i skolen og slipper for at
skulle drage omsorg for for
eksempel en mor, som altid lig-
ger fuld hjemme på gulvet. Men
bagsiden er usikkerhed og frygt
for at blive hjemgivet.
- Børnene føler sig aldrig 100
procent sikre på, hvor de er. Det
går på tværs af det hele - især
hos dem, som har oplevet at bli-
ve hjemgivet, eller at plejeforæl-
drene ikke længere ville have
dem, siger hun.
Vetoret til
børnene
Men når det på den ene side er
så svært at være plejebarn og
vanskeligt at gennemføre en vel-
lykket anbringelse og på den
anden side stadig er nødvendigt
at anbringe børn - hvor skal kræf-
terne så koncentreres? Igen er de
to forfattere enige: På hvert
enkelt led og hele vejen igennem
anbringelsen. Det er den klare
lære af de vellykkede forløb. Det
er ikke nok kun at starte godt,
SOCIALRÅDGIVEREN
7/2005
19