Socialudvalget 2004-05 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 85
Offentligt
2610816_0001.png
SOU Alm.del - Bilag 85
Socialrådgiveren 7/2005
Socialudvalget (2. samling)
SOU alm. del - Bilag 85
Offentligt
snuptagsløsninger
Livet som anbragt
barn er svært - også
selv om barnet trives i
sin plejefamilie eller
på døgninstitutionen.
Børnenes egne erfa-
ringer, gengivet i to
nye bøger, viser, at
mange led og kom-
plekse faktorer skal
spille rigtigt sammen
for at få en vellykket
anbringelse ... Og det
gennemgående træk
er, at børnene ikke
bliver hørt
AF TINA JUUL RASMUSSEN,
JOURNALIST
FOTO: SCANPIX
• Mig, 19 år: leg føler mig så
alene. Jeg er bange for, at folk
virkelig skal lære mig og min for-
tid at kende og derefter støde
mig væk. Jeg er bange for at bli-
ve forkastet, som jeg blev forka-
stet af mine forældre og syste-
met. Det er, som om der ikke er
noget sted for mig i denne ver-
den. Jeg kan bare ikke holde det
ud længere."
At føle sig skrigende ensom,
udenfor, anderledes, uelsket,
mobbet - og ikke blive hørt af de
voksne, som har magten til at
beslutte det allervigtigste i ens
liv: Hvem man skal bo hos, hvor
længe, hvor henne og hvorfor.
Sådan oplever nogle børn livet
som anbragt - enten på døgnin-
stitution eller hos en, to eller fle-
re plejefamilier igennem opvæks-
ten. For andre er anbringelsen
det bedste, der er sket for dem:
De er kommet væk fra et hjem
med dårligt fungerende forældre,
utryghed, vold, misbrug og nød.
Men gennemgående for både de
gode og dårlige anbringelser - og
alle dem midt i mellem - er, at
børnenes egen viden og erfarin-
ger ikke tæller med, og at ingen
voksne utvetydigt taler børnenes
sag. Desuden er fællesskab og
netværk med andre anbragte
børn af nærmest uvurderlig
betydning.
Det kan man læse i to nye
bøger, som har givet ordet til
nuværende og tidligere anbragte
børn. Og her bliver talt højt og
tydeligt. "Mig, 19 år" medvirker i
bogen "Har andre plejebørn det
som mig?", hvori nuværende og
tidligere anbragte i familiepleje
fortæller, hvordan tilværelsen har
formet sig for dem. Og i "Tabuka
- tidligere anbragtes bud på kvali-
tet i anbringelsen af børn og
unge" har 39 tidligere anbragte
børn i fællesskab formidlet deres
oplevelser og erfaringer.
Børn
skal stadig anbringes
Efter at have læst de to bøger er
det nærliggende at spørge, om
børn overhovedet skal anbringes?
Svaret er klart hos begge forfatte-
re: Ja, det skal de. Men arbejdet
med de anbragte børn skal gøres
meget, meget bedre - og ander-
ledes. Indsatsen savner helhed,
kontinuitet og forståelse for bør-
nenes særlige behov og situation.
- Man skal erkende, at det at
anbringe børn er vanskeligt. Når
det offentlige overtager forældre-
ansvaret, følger der utrolig man-
ge andre ansvarsområder med.
Mange personer og led skal fun-
gere godt sammen på sårbare
områder: Integration i skolen,
forholdet til kammeraterne, de
vrede forældre, institutionen,
plejeforældrene, søskende, for-
valtningens indsats osv. Det er
svært, og der er ingen snuptags-
løsninger, siger Henrik Egelund
projektleder på TABUKA-
projektet og til daglig socialpoli-
tisk koordinator i Dansk Social-
rådgiverforening.
Ph.d. og lektor i velfærds- og
professionspraktikker Hanne War-
ming fra RUC står bag bogen "Har
andre plejebørn det som mig?".
På baggrund af erfaringerne fra
Projekt Børnetinget, som danner
grundlag for bogen, konkluderer
hun, at en anbringelse er en ny
livsmulighed for mange børn - en
aflastning fra belastningen. Bør-
nene får et medspil fra plejefor-
ældrene, de ikke har fået hjem-
me, de bliver gladere, klarer sig
bedre i skolen og slipper for at
skulle drage omsorg for for
eksempel en mor, som altid lig-
ger fuld hjemme på gulvet. Men
bagsiden er usikkerhed og frygt
for at blive hjemgivet.
- Børnene føler sig aldrig 100
procent sikre på, hvor de er. Det
går på tværs af det hele - især
hos dem, som har oplevet at bli-
ve hjemgivet, eller at plejeforæl-
drene ikke længere ville have
dem, siger hun.
Vetoret til
børnene
Men når det på den ene side er
så svært at være plejebarn og
vanskeligt at gennemføre en vel-
lykket anbringelse og på den
anden side stadig er nødvendigt
at anbringe børn - hvor skal kræf-
terne så koncentreres? Igen er de
to forfattere enige: På hvert
enkelt led og hele vejen igennem
anbringelsen. Det er den klare
lære af de vellykkede forløb. Det
er ikke nok kun at starte godt,
SOCIALRÅDGIVEREN
7/2005
19
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 85: Artikel fra Socialrådgiveren 7/2005 "Snuptagsløsninger" vedr. livet som anbragt barn
2610816_0002.png
Ingen snuptagsløsninger
der skal hele tiden følges op på
forholdet til plejeforældrene, de
biologiske forældre, skolen, kam-
meraterne, kontakten til andre
anbragte... Og en grundlæggende
fejl, som går igennem de fleste
beretninger er, at børnene ikke
bliver inddraget.
- Der er en stærk tradition for
umyndiggørelse - at de voksne
tager ansvaret. Det handler både
om, at man vil beskytte børnene,
men også om, at man ikke ser
dem som individer, der har reflek-
teret over deres eget liv. For selv-
følgelig skal børnene beskyttes,
men de skal også inddrages. jeg
tror, gevinsten er enorm på sigt -
man vil få nogle helt andre resul-
tater, hvis barnet tør åbne mun-
den og sige: "Jeg har det ikke
godt i skolen". Det giver mulighed
for at løse konflikter undervejs, så
barnet får det bedre i plejefami-
lien og ikke bare vredt går sin vej
som teenager, siger Henrik Ege-
lund Nielsen. Hanne Warming
mener, at retten til at blive hørt
skal strækkes til en lovfæstet ret
for det enkelte barn til at ned-
lægge veto i spørgsmål om
anbringelse, samvær med de bio-
logiske forældre og hjemgivelse.
- Børnene oplever for eksem-
pel, at forældrene har ret til sam-
vær, men ikke pligt, mens børne-
ne omvendt har pligt, men ikke
ret til at se deres far og mor. Her
må man erkende, at børnene har
andre behov end de voksne - for
eksempel for at holde en fødsels-
dag uden en fuld mor. Det er man
nødt til at tale med barnet om,
selv om barnet ikke selv skal tage
beslutningen. Men det kræver, at
man kender barnets hverdagsliv,
og at man tager barnet alvorligt,
siger Hanne Warming.
Hamrende dyrt at fejle
Hanne Warming og Henrik Ege-
lund Nielsen er enige om, at bed-
re anbringelser starter og slutter i
kommunen. Ingen af dem vil
Projekt TABUKA
Bag Projekt TABUKA står 39 tidligere anbragt
e born, som i fællesskab
har samlet og formidlet deres erfaringer
fra livet far, under og efter
anbringelsen. Bogen ec resultatet af en koll
ektiv proces, hvor alle 39
har håft vetoret over procesSeb og indholde
t, der er redigeret af Hen-
rik_ Egelund'Nielsen - den.eneste, som ikke
sekhar været anbragt.
Alle har arbejdet frivilfigt og Ulønnet i de
tre ar, projektet har eksiste-
re
TA81JKA-bogen'rommer fortællinger fra
ung. 'og voksne,
som
har
være.t'antiragt
y' iibp4e i196(YOne og frem til i dag.-De
res-.udsagn
er samlet på tå konfefencer og en lang rekk
e'rriøder. ProLekfets Væs-
, '•
entligste konklusioner er,z
-
.
k.
i.
ne Skallieflandles Sorn'teftekterende og-a
ktive- menne
kSrie, skål se, t, rprnenes,PrOblemer og tale me
d jen-.k."9, orn."dern.;
.
.
rigS4>taWr'ned•de‘n_orri.
rndsatseft'4ii-
geeri"'-oget
&!
:15 ;'' '! '-be
7"',de bedste Thrløb må
\wre
ow etr
1;4
Ø
-rendet'åhb'rfeijleomå ikke fetekekrn'e
fftn,'rA800N-ffilteCtiate-t
fessionellet y 'ant et r'nenneskeligt:mø
dliøg ert'ill»ynets triteprsort.
stitutienernez-,Bedr:e relationer, rntackentst
rtution.
k . frig
og,
he'
ev. rnte bån
N'fr
f jilerskal h,evareS og -sa tnalr4e
ftl~t~r
eixio,TU4nyt skolens pø,
1
1.4
t
/4,4 e,
ttk
'
sen.
20
SOCIALRÅDGIVEREN
7f2005
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 85: Artikel fra Socialrådgiveren 7/2005 "Snuptagsløsninger" vedr. livet som anbragt barn
2610816_0003.png
imidlertid placere ansvaret enty-
digt hos sagsbehandlerne, fordi
de politiske og økonomiske ram-
mer spænder ben for det gode
arbejde. De påpeger begge, at
den enkelte sagsbehandler sidder
i en nøgleposition i forhold til
barnet, men mangler magten til
at handle. Henrik Egelund Nielsen
mener, at sagsbehandleren er
den eneste person i forløbet, som
har det samlede overblik over de
mange brikker, der skal spille
sammen, men hvis hun sidder
med 80-90 børnesager, er det
indlysende umuligt at inddrage
børnene, fordi det kræver tid. For
eksempel blev TABUKA-projektet
væsentligt forlænget, da det
pludseligt stod klart, at nogle af
deltagerne havde oplevet seksu-
elle overgreb, mens de var i ple-
je. Den proces krævede tid at få
hul på og talt igennem - noget,
en sagsbehandler måske ville
have svært ved.
- Derfor er min konklusion en
stærk understregning af sagsbe-
handlerens rolle som den, der har
chargen til at handle. Principielt
mener jeg, at de har fundamen-
tet, men at de skal erobre plad-
sen. Og Stines historie (se side
23) bekræfter jo, at de sagsbe-
handlere, som gør det, får meget
ros af børnene, siger han.
Hanne Warming mener gan-
ske enkelt ikke, at samfundet kan
undslå sig:
- Det handler ikke om at finde
en bestemt standardprocedure at
gøre det på. En ting er at vurde-
re, at der er brug for en anbrin-
gelse, noget andet er blive ved
med at arbejde på relationen
mellem barn og plejefamilie og
barn og forældre under hele
anbringelsen. Det er det eneste
etisk forsvarlige - både over for
børn, plejeforældre og forældre.
Det er muligvis hamrende dyrt,
men det er også hamrende dyrt,
når det går galt.
randre plejebørn det som mig?"
n form[dter erfaringer o r snIt4ter tra Projekt Bør
Anbringels.gi familiepleje gør ofte en positiv
. fprsMik-
.,
,
Børnenes viden om eget liv og livsonsker udgør
nøglen tif den gode indsats.
Pkiebørn har stod udbytte af at mode:;:åiidte
tiehøriv.
»Har andreplejebern
det som mig?«
Han» Warming
fatOtRLYWO
Ir
I
SOCIALRÅDGIVEREN
7/2005
21
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 85: Artikel fra Socialrådgiveren 7/2005 "Snuptagsløsninger" vedr. livet som anbragt barn
2610816_0004.png
Ingen snuptagsløsninger
Stine og Ulrik - to tidligere anbragte børn
Stine (26 år) og Ulrik (43 år) repræsenterer yderpunkterne i TABUKA-
bogens anbringelseshistorier. Stines er historien om et nærmest ideelt
forlob, hvor alle systemets elementer spiller sammen og yder deres bed-
ste, mens Ulriks er et forløb med omfattende og langvarige overgreb,
hvor alt og alle svigter børnene groft. Stine var anbragt fra sidst i
1980'erne til midt i 1990'erne. Ulrik var anbragt fra starten af 1960'erne
til slutningen af 1970'erne. Vi bringer her en forkortet version:
Ulrik:
Vi var slaver for dem! Det lagde de overhove-
det ikke skjul på... Min plejefar var godt halv-
treds, og min plejemor godt fyrre, og de har
aldrig haft børn selv... Vi blev også behandlet
derefter. De anede overhovedet ikke, hvad
børn var... Vi skulle bare ud og arbejde... Det
var det, vi forstod ved plejeforældre.
Mine plejeforældre gjorde meget ud af at
fortælle mig, at min mor var en luder, og min
far var en bankrøver, og vi skulle egentlig bare
være glade for, at vi var der... Det kalder jeg
for den modsatte form for respekt. Det var os,
der skulle respektere dem, men
ikke omvendt... Vi fik at vide af
plejefamilien næsten dagligt, at:
jeg har altid fået at vide, at jeg var ingenting,
'Du skal fandeme ikke tro, du er
noget!' Hvis der er noget, der kan
og jeg ville aldrig nogensinde blive til noget.
underkue en, så er det sådan
jeg var ikke andet end lort, og man kunne lige
nogle ord, hvis du får dem stuk-
ket i hovedet tit nok og hårdt
så godt tvære mig ud på en dørmåtte ...
nok. Til sidst er du sgu ikke
noget... Den familie, jeg var i, var
så negativt ladet. Alt var nega-
tivt. Der var aldrig noget, der var tilfredsstil-
smadrede en hel tandlægeklinik eller en hel
lende, der var aldrig noget, der var godt nok.
skole... Først da jeg blev 17, kom politiet og
Kærlighed var en by i Rusland... Hvis man gik
hentede mig... Jeg fik valget: To år i ungdoms-
og kiggede op i himlen, så fik man bare
fængsel eller to år på ungdomsskole.
besked på, at det kunne ikke betale sig, for
Mine plejeforældre sagde det direkte: Det
der kom man sgu alligevel aldrig. Sådan var
var udelukkende for pengenes skyld. Vi kom
omgangstonen. Så var man en halvhjerne...
der, fra vi var syv år, og da vi var otte, sad vi
jeg har altid fået at vide, at jeg var ingenting,
og skrællede asier for dem. Da vi var ni, var vi
og jeg ville aldrig nogensinde blive til noget.
ude ved nogle bønder for at lægge løg i jor-
jeg var ikke andet end lort, og man kunne lige
den, og så tog de pengene, og vi fik nogle
så godt tvære mig ud på en dørmåtte... Vi fik
småpenge. Sådan har det været, lige til jeg
altid stukket i hovedet, når der var et eller
flyttede hjemmefra. Det var fandeme at slæbe
andet - jamen, det krævede bare en tele-
sten, der vejede 112 kg stykket. Så fik jeg nog-
fonopringning for at blive af med os. Mere
le penge for det, så fik [plejeforældrene] dem
blev der ikke sagt. (...)
af mig, og så fik jeg 25 kr. Sådan var det bare.
"Min hukommelse starter, fra jeg bor på et
børnehjem,[men] først fra den dag, jeg kom-
mer i privat pleje, begynder mine problemer...
Jeg gjorde simpelthen alt, hvad jeg kunne for
at komme væk fra den plejefamilie, og de
gjorde alt, hvad de kunne for at beholde mig,
fordi de fik penge for hver dag, de havde
mig... Jeg lavede ikke andet end at gøre oprør
mod det... Jeg både stjal og - jamen, jeg gjor-
de alt, hvad jeg overhovedet kunne for at
råbe de folk op. Men lige meget hvad jeg
gjorde, så var det underordnet. Om jeg så
22
SOC IALRÅDG IVEREN
7/ 2005
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 85: Artikel fra Socialrådgiveren 7/2005 "Snuptagsløsninger" vedr. livet som anbragt barn
2610816_0005.png
Stine:
»Jeg var utroligt heldig med mine plejeforæl-
dre. De var gamle i gårde, og de havde arbej-
det med børn, helt fra de var unge og havde
haft masser af plejebørn... Og så fik de at
vide, at de skul-
le tage mig,
Det gode ved at være anbragt var netop,
fordi jeg var
at der var tryghed. Der var ikke noget vold,
verdens dejlig-
ste pige, der
bare havde haft
der var ikke nogen druk, der var ikke alle
det svært, ikke?
de ting. Der var ro. Der var fred. Der var
Det, syntes de,
var en glimren-
stabilitet. Det dårlige var, at der ikke var
de ide, og de
den kærlighed, som der er til ens forældre.
havde jo heste -
og jeg lukkede
dem bare fuld-
stændig ude. Jeg kunne slet ikke bruge dem til
noget. Jeg kunne godt finde en ro i hestene,
og jeg boede ude i den stald de første to år.
Jeg sov der om natten. Og hvis jeg syntes, at
verden blev for slem eller et eller andet, så
tog jeg min dyne med ud i stalden og lagde
mig ved siden af hesten. Der var fred og ro.
Når man er i privat pleje, så er der nogen,
Der var ingen, der sagde noget. Der var ingen,
der er kontaktperson. Jeg har nok været så
uheldig, som man overhovedet kan være: Min der dømte mig, og jeg vidste, at den var der
bare. Fordi: "Kan jeg nu stole på, at han ikke
plejemor gjorde rent for hende, der var vores
kommer ind til mig om natten? Kan jeg nu
værge. Så vi havde ingen i hele verden, vi
være helt sikker på, at hun ikke lige pludselig
kunne betro os til... Vi havde den helt klokke-
stikker af, løber bort og begynder at drikke sig
klare fornemmelse, at hvis vi sagde noget til
fuld? Eller at de slås? Kan jeg nu være sikker
hende, så røg det lige den anden vej. Så min
på, at de har styr på det?" Og de var bare helt
lillebror og jeg havde bare den følelse, at det
cool, det var okay at være mig. Jeg har altid
var meget bedre at holde kæft... Så når hun
været meget imponeret over den måde, de
spurgte, hvordan det gik: "Det går fint." Fær-
har været på... De var virkelig rustet til de pro-
dig, slut. "Skal vi gå nu?" (...)
blemer, jeg havde. Og selvfølgelig blev det
Det har nok betydet meget [at være sam-
også undersøgt... Jeg havde en psykolog tre
men med min lillebror]. Vi kunne jo støtte os
gange om ugen til at starte med, og så var
til hinanden, og havde vi ikke kunnet det, så
var der ingen af os, der havde været der i ret der en socialrådgiver. Men det kørte bare fra
starten af.
lang tid... Vi havde hinanden at støtte os til.
Den kvindelige sagsbehandler... blev truet
Han var den eneste, jeg havde - men han
på liv og lemmer af min familie, og så fik jeg
sad i samme helvede, som jeg gjorde... Den
en mandlig sagsbehandler. Jeg havde også en
dag, [min storebror] flyttede fra plejefami-
lien, jamen så stoppede kontakten med ham. psykolog. Det blev sådan, at jeg aldrig snakke-
Det var, som om det var totalt forbudt bare at de om overgrebene med mine plejeforældre,
for dem skulle jeg gå op og ned ad. De skulle
nævne hans navn eller noget som helst. Vi
ikke se på mig og snakke om de her ting, for
kunne ikke få lov til at besøge ham... Og det
det var jeg ikke klar til. Men min psykolog
tager hårdt på en, fordi man ved, han er
kunne jeg bruge til det. Og min sagsbehandler
der... Det tog mig fandeme 30 år at finde
til alt, hvad jeg gerne ville vide. Han blev
ham bagefter! jeg fandt ham sidste år. Så får
man at vide, når man finder ham: Jamen, jeg sådan en onkel Peter, ikke? Det var helt pud-
sigt... Han holdt bare ved. Ligegyldigt, hvad
har da en storebror mere... Og jeg har også
en storesøster. Det vidste jeg heller ikke... Jeg der skete, så vejledte han på den bedste
anede det overhovedet ikke, før jeg snakkede måde, han kunne... Jeg synes, de gjorde et
rigtig godt stykke arbejde, og han blev sådan
med ham 30 år efter, at vi skiltes fra hinan-
virkelig et forbillede, ham onkel Peter... Det
den... Min mor ligger på plejehjem inde i
Århus. De har to journaler på hende. I den
ene står, at hun har fem børn. I den anden
står, at hun har syv. Så et eller andet sted
mener jeg, at hele vores sag er kikset i den
grad.
var et godt team omkring det projekt. Så hvis
jeg havde behov for at klage, så ville min psy-
kolog helt klart have været opmærksom på
det. Og så var hun gået ind og havde taget fat
om det med det samme, det er jeg slet ikke i
tvivl om.
Det gode ved at være anbragt var netop, at
der var tryghed. Der var ikke noget vold, der
var ikke noget druk, der var ikke alle de ting.
Der var ro. Der var fred. Der var stabilitet. Det
dårlige var, at der ikke var den kærlighed, som
der er til ens forældre. Den var der jo ikke. Du
bliver anbragt i en ny familie, og du elsker sgu
ikke folk over en uge. Det gør man bare ikke.
Og det der savn. Det var dårligt. Jeg ved ikke,
hvor mange gange jeg har tudet mig i søvn,
været helt ulykkelig, fordi jeg savnede de
mennesker, som havde svigtet mig allermest i
verden. Det virker helt mærkeligt. Men sådan
er det.
Min skole gjorde rent faktisk noget... Jeg
kommer fra en meget lille landsbyskole, og
der syntes de godt nok, det var mærkeligt, at
når vi nåede frikvartererne, så fløj der stole
rundt i hele lokalet, hvis der var nogen, der
havde sagt buh til Stine, ikke? ... For drengene
fik bare tæsk, og pigerne fik tæsk. Det var
hæsligt. Så blev jeg sendt på en specialskole,
hvor vi var fem elever... Alligevel går der fra
man opdager problemerne i første klasse helt
op til sjette klasse, før at - og så skulle man
endda selv gøre noget for ligesom at sige:
"OK, lad os så få fat i politiet."
Men da jeg startede hos mine plejeforæl-
dre og skulle starte i den skole - det var et
godt sted, en god kommune, en velfærdskom-
mune... Man havde fundet en klasse, der hav-
de gode ressourcer til at tage imod mig, for
jeg skulle i hvert fald ikke mobbes... De var
kanon altså. De havde virkelig ressourcerne til
at tage imod en pige, som ikke lige kom fra
samme kår som dem... Lærerne var meget
opmærksomme på, at det godt kunne være
svært at være i pleje. Og de kunne også godt
forstå, hvis jeg lige pludselig var smuttet, fordi
jeg ikke kunne holde ud at være der længere.
Selvfølgelig blev der holdt opsyn med det, og
selvfølgelig blev mine plejeforældre informe-
ret om, at nu var Stine smuttet... Det var ret
imponerende... Hvis der var et problem, kunne
jeg altid komme til min lærer. Min dansklærer
havde altid tid, og min sløjdlærers måde var -
hun var meget engageret i, hvordan jeg havde
det - at hvis jeg havde det skidt, så kunne jeg
altid komme. Jeg synes virkelig, de gjorde
mange ting.«
SOC IALRÅDGIVEREN
7 / 2005
23