Til ministerier, styrelser, organisationer mv. på vedlagte liste 21 .september 2005 Høring om udkast til lovforslag om ændring af retssi   kkerhedsloven (op- holdskommune,  mellemkommunal  refusion,  behandling  af  praksisun- dersøgelser på møde    m.v.) Vedlagt fremsendes udkast til Forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (  ændring af reglerne om handlekommune og mellemkommunal refusion og nye regler om kommunalbestyrelsens behandling af praksisundersøgelser ). Lovforslaget indeholder, udover redaktionelle tiltag, syv større ændri   nger af retstilstanden: Fastlæggelse af hvilken kommune, der har handlepl  igt, når to e l- ler flere kommuner er uenige om handlepligten, jf. § 9, stk. 6. Lovforslaget  skal  sikre,  at  borgeren  ikke  lades  i  stikken,  når  ko m- munerne ikke kan blive enige om, hvem der har handlepligten. For- slaget ændrer ikke ved den endelige fastlæggelse af hvilken kommu- ne, der er opholdskommune for borgeren, jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 2. Forslaget fastslår blot, hvilken kommune der indtil ueni g- heden er bilagt  – til  borgeren.  Når  det  endeligt  er  fa stslået,  hvilken  kommune  der  er borgerens opholdskommune, vil det være denne kommune, som skal handle i forhold til borgeren. I tilfælde af at en anden end ophold  s- kommunen har haft udgifter i den periode, hvor uenigheden har be- stået, er der refusion for ud gifterne, fra opholdskommunen. Der skabes adgang til, at en tidligere opholdskommune kan på- lægges  pligt  til  at  afholde  udgifter,  som  en  opholdskommune har, vedrørende foranstaltninger, som burde have været ivær k- sat af den tidligere opholdskommune, eller som ikke burde have været ophørt,    jf. § 9, stk. 5. Lovforslaget indfører en retstilstand, som indtil 2003 antoges at v æ- re gældende med hjemmel i reglerne om mellemkommunal refusion. Højesteret har imidlertid underkendt denne retstilstand med henvi s- ning til hjemmelsmangel. Lovforslaget er tiltænkt at sikre den pra  k- sis, som Ankestyrelsen havde anlagt vedrørende refusion ved pass i- vitet. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] MLA/ J.nr. 30-688
2 Opholdskommunen  vil  fremover  bevare  betalingsforpligtelsen for hjemløse og  ” farende svende”,  indtil de pågældende personer har opnået en så fast tilknytning i en anden kommune, at denne anden kommune er blevet opholdskommune. Lovforslaget  har  til  hensigt  at  sikre  kommuner  med  forsorgshjem mod at personer, på trods af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 1, kommer  rejsende,  uden  at  der  kan  udpeges  en  betalingskommune. Retstilstanden i dag, hvor en tidligere opholdskommunes refusions- pligt ophører efter en  kortere  periode, hvor den pågældende person har  klaret  sig  selv,  dog  uden  at  personen  har  opnået  ny  ophold s- kommune,  er  urimelig  overfor  de  kommuner,  der  har  forsorgshjem mv. Ikke nok med at disse kommuner ikke kan opnå refusion for de udgifter,  som  personerne  er  årsag  til  under  opholdet  på  forsorg  s- hjemmet,  kommunen  kan  også  komme  til  at  være  refusionspligtig overfor efterfølgend e opholdskommuner. Der  skabes  adgang  til  refusion  for  plejevederlag  til  pasning  af døende . Plejevederlag til pasning af døende udbetales af den kommune, hvor den døende opholder sig , mens plejevederlaget udbetales. Dette ud- gør en undtagelse til det sædv   anlige princip om, at opholdskommu- nen  er  handlekommune,  idet  pasningen  af  den  døende  kan  foregå under ophold udenfor opholdskommunen. Forholdet er tidligere ble- vet ligestillet med hjemmehjælp under midlertidige ophold uden for opholdskommunen, og da der er skabt hjemmel til refusion for den- ne midlertidige hjemmehjælp, indføres hermed hjemmel til refu   sion for plejevederlag. Kommunerne sikres adgang til at kunne få dækket    udgifterne til servicearealer. Med  lovforslaget  gives  hjemmel  til,  at  kommunerne  kan  få   dækket deres udgifter til servicearealer, ved opgørelsen af krav på melle  m- kommunal  refusion.  Derudover  opretholdes  den  retstilstand,  som findes for beregningen af mellemkommunal refusion. Der indføres en begrænset adgang for betalingskommunen til at indhente oplysninger om den borger, som betalingen vedrører. Indhentelse af oplysninger i sociale sager forudsætter, med få undt   a- gelser,  samtykke.  Det  betyder,  at  betalingskommuner  i  princippet ikke har mulighed for at få oplysninger  – herunder specifikatione  r – vedrørende den regning der skal betales. Der indføres derfor adgang til indhentelse af visse oplysninger vedrørende den borger, som bet a- lingerne vedrører. Der  indsættes en  ny  bestemmelse i retssikkerhedslovens  kapitel 11  om  koordinering  af  praksis,  hvorefter  henholdsvis  kommu- nalbestyrelsen og amtsrådet er forpligtet til at behandle klagei n- stanserne  undersøgelser  af  kommunens  eller  amtskommunens praksis på et møde.
3 Forslaget omfatter de undersøgelser, som foretages i kommunen e l- ler amtskommunen af de sociale nævn og Ankestyre  lsen. Socialministeriet  skal  anmode  om  bemærkninger  til  lovforslaget    hurtigst muligt og senest fredag den 30 . september 200 5 kl. 10.00. Svar kan sendes elektronisk til [email protected]. Socialministeriet skal beklage den korte høring sfrist. Med venlig hilsen Matte Lauridsen