KORT OM SAGEN:
I år 2000 tvinges jeg på syge -dagpenge, efter at en offentlig arbejdsgiver har misbrugt min
situation (finde nyt fodfæste på arbejdsmarkedet
efter at have pådraget mig arbejdsskadehandicap i
mit oprindelige fag) i næsten 4 år til at få gro
ft underbetalt kvalificeret arbejdskraft, og selvfølgelig
samtidig udnyttet og misbrugt tilskudsreglerne. (Sikkert også 25.000 i beskæftigelsesfremmende
præmie for varig ansættelse).
I år 2000 sidder jeg så i social og bistandsafdelingen på
Grindsted Kommune, gjort
til sygedagpengemodtager, som følge af andre menneskers dispositioner. (På trods jeg havde
kæmpet hårdt
for at undgå at blive gjort til social klient , selvom jeg havde arbejds-skade handicap).
- På et tidspunkt i sygedagpenge perioden beklikker kommunen min hæderlighed, ved at påstå at
der ikke er hold i mine arbejdsskade udsagn i forhold til de lægelige papirer og at jeg ikke er
berettiget til sygedagpenge, men jeg skal lige overveje om jeg vil tale med en psykolog. - Den
umyndiggørende måde bryder undertegnede sig ikke om at blive behandlet på.
Min reaktion er at jeg ønsker fuld aktindsigt. (Disse påstande er jo helt gale i forhold til mine
faktuelle helbreds problemer, som jeg har lidt under i årevis og som i sig selv har ødelagt mit liv).
Jeg ønsker at få både indsigt i og indflydelse på min egen sagsbehandling. (Det er jo trods alt
mit liv det drejer sig om). Jeg ønsker at få denne aktindsigt, inden jeg tager stilling til at ville tale
med denne psykolog. Grindsted kommune lader ikke til at synes det er en god ide. De vil patu
have, - gennemtrumfe accept før jeg har modtaget nogen aktindsigt . Det ønsker jeg ikke at
acceptere og dagen efter ligger et brev i postkassen om at kassen er smækket i, altså før jeg havde
modtaget den mindste form for aktindsigt. For at gøre det kort koster det mig hele mit
forsørgelsesgrundlag en periode, samt oveni udgifter til juridisk rådgivning, bisidder mm.
Min advokat anbefalte at jeg selv klagede sagen til ankeinstanserne. (Kassen var jo smækket i, så
der var ikke nemt at dække store advokat -omkostninger i den situation). Selv om, at jeg synes at
sagen basalt er meget simpel og at den aldrig burde have været eksisterende, så har det været en
lang og tung bureaukratisk proces. Jeg troede at jeg havde enhver hæderlig borger i dette lands
rettigheder, og havde ret til aktindsigt i min egen sag, både ud fra almindelig rimelig sund fornuft,
rimelighed og god forvaltningsskik samt lovens rettigheder.
Det mener jeg nu også jeg har. Selvom jeg efterhånden føler mig kørt helt ned. Jeg har nærmest det
indtryk at ankeinstanserne har forvaltet min sag efter Janteloven og måske især
kammerateri
embedsmændene imellem. Altså sociale klienter skal ikke komme og tro de er noget og stille krav,
så skal de nok vise hvem der har magten. Jeg vil kalde det ankeinstanserne har gjort i min sag; reelt
er blåstempling af Kommunens fejltagelser. Og ikke, som de er ansat til at sikre, at tingene går
rigtig til.
Jeg har imidlertid indtryk af man i ankenævnene kun læser og besvarer det man ønsker . Det, der
ikke passer ind i det, man ønsker at afgørelsen skal lyde på ignorerer man blot. Et eksempel på
selvmodsigelse i for hold til sagens udfald er at "Ankestyrelsen lægger vægt på at de
er enige med
det Sociale Nævn i at, kommunen burd e have givet mig aktindsigt forinden den traf afgørelse (om
at smække kassen i) Alligevel får jeg ikke mine penge efterbetalt samt medhold til sidst. -
Besynderligt; ikke sandt?
Det er min advokats udsagn (han støtter min opfattelse) om at man har ret til aktindsigt uden at
skulle begrunde det og at god forvaltningsskik i min sag ikke synes overholdt.