Socialudvalget 2004-05 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 183
Offentligt
2610863_0001.png
Vejledning om hjælp
i forbindelse med pasning af døende
Socialministeriets vejledning nr. 38 af 3. juni 2005
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0002.png
Titel:
Udgiver:
Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af døende
Socialministeriet
Center for Økonomi, Pensioner og Internationale forhold
Tlf. 33 92 93 00
Fax. 33 93 25 18
E-post: [email protected]
2005
1. udgave, 1. oplag, 3000 eks.
ISBN 87-7546-339-3
Sat med Times New Roman hos
Socialministeriet
Nørhaven Book, Viborg
20 kr. (incl. moms) i boghandelen
eller ved henvendelse til:
Danmark.dk
Tlf. 1881
www.netboghandel.dk
Udgivelsesår:
Udgave, oplag:
Sats:
Tryk og bogbind.•
Pris:
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0003.png
Indholdsfortegnelse
(Indholdsfortegnelsen henviser til punkter i vejledningen)
Afsnit 1
Kapitell
Plejevederlag
Generelt
Pleje af døende
1
Etablering af en plejeordning
Kort levetid
Forsvarligt
Plejekrævende
Nærtstående
Eget hjem
Plejebolig, plejehjem o.l.
Frivillig aftale
Information
Ekstra hjælp fra kommunen
Samarbejde
Ansøgning, udbetaling m.v.
Ansøgning om plejevederlag
Plejeren bor i udlandet
Den døende bor i udlandet
Både den døende og plejeren bor i udlandet
Refusion til arbejdsgiveren
Ansøgning, udbetaling m.v.
Orlov
Reglerne fra 1. april 2005:
Beregning afplejevederlag, beskatning m.v.
Generelt
19
Beregning afplejevederlag når plejeren har ret
til sygedagpenge
Beregning
Arbejdsledige
Deltidspleje
Feriepenge
20
21
22
23
17
18
12
13
14
15
16
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Kapitel 2
Kapitel 3
Kapitel 4
Kapitel 5
Kapitel 6
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0004.png
4
Kapitel 7
Om ret til sygedagpenge
Arbejdsdirektoratet
Personkreds
Beskæftigelseskrav for lønmodtagere
Beskæftigelseskrav for selvstændige erhvervs-
drivende
Om indtægtsgrundlaget ved beregning af syge-
dagpenge for lønmodtagere
Om indtægtsgrundlaget ved beregning af syge-
dagpenge for selvstændige
Kapitel 8
Beregning afplejevederlaget når plejeren ikke
har ret til sygedagpenge
Fast beløb
Samordning med andre offentlige forsørgelses-
ydelse
Oplysningspligt
Udbetalingsregler
Særligt vedrørende samordning med social pen-
sion
Rådgivning
Flere deler plejeopgaven
Kapitel 9
Fælles beregningsregler, skat, arbejdsmarkeds-
bidrag m.v.
Maksimumsgrænse for samlede plejevederlag
Undtagelsesvis højere beløb
Dækning af plejerens udgifter
Skat m.v.
Kapitel 10
Ophør afplejeforhold og plejevederlag
Ophør ved dødsfald
Ophør af andre grunde
Midlertidig indlæggelse
Afsnit II
Kapitel 11
Afsnit III.
Kapitel 12.
Anden hjælp
Anden hjælp i stedetfor plejevederlag
Andre muligheder i serviceloven m.v.
Hjælp til sygeplejeartikler m.v.
Hjælp til sygeplejeartikler og personlig og prak-
tisk hjælp
Formål
45
44
41
42
43
37
38
39
40
30
31
32
33
34
35
36
24
25
26
27
28
29
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0005.png
5
Personkreds
Hospice
Eget hjem
Plejehjem, plejebolig o.l.
Ikke hjælp til medicin efter § 107
Hjælp til medicin efter sygesikringsloven
Sygeplejeartikler o.l.
Hjælp til egenudgiften
Personlig og praktisk hjælp
Hjælpemidler
Finansiering m.v.
Særligt om opholdskommune, mellemkommunal
refusion ogfinansiering
Opholdskommune
Mellemkommunal refusion
Finansiering
56
57
58
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
Afsnit IV.
Kapitel 13.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0006.png
Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af døende
Indledning
Efter kapitel 20 i serviceloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 280 af 5. april 2005, kan der gives
hjælp i forbindelse med pasning af døende.
Hjælpen omfatter plejevederlag og hjælp til
dækning af udgifter til sygeplejeartikler og lig-
nende.
Vejledningen beskriver reglerne om plej eve-
derlag m.v. i servicelovens kapitel 20, efter disse
senest er ændret ved lov nr. 1422 og lov nr. 1450
af 22. december 2004.
Vejledningen erstatter den gældende vejled-
ning om disse regler i kapitel 10 i Socialministe-
riets vejledning nr. 59 fra 1998 om sociale tilbud
til ældre m.fl., som ændret ved Socialministeri-
ets vejledning nr. 9744 af 9. juni 1999 og vejled-
ning nr. 95 af 9. oktober 2002.
Afsnit I
Plejevederlag
Kapitel 1
Generelt
Pleje af døende
1. Reglerne i servicelovens kapitel 20 omfatter
alene hjælp i tilknytning til pleje af døende i eget
hjem. Det karakteristiske ved pleje af døende er,
at vægten flyttes fra behandling med helbreden-
de sigte til omsorg og lindring. Indsatsen kon-
centreres således om at forbedre livskvaliteten i
et kortere tidsrum. Ordningen er ikke forbeholdt
bestemte sygdomskategorier. Blandt de oftest
forekommende sygdomme vil være kræftlidel-
ser, men der kan også være tale om fx langt
fremskredne lunge/hjertesygdomme, nyresyg-
domme og andre lidelser.
Kapitel 2
Etablering af en plejeordning
Serviceloven:
§ 104. Personer, som passer en nærstå-
ende, der ønsker at dø i eget hjem, er efter
ansøgning berettiget til at få plejevederlag
som nævnt i § 105. Det er en betingelse for
at yde plejevederlag, at hospitalsbehand-
ling efter en lægelig vurdering må anses
for udsigtsløs, og at den syges tilstand ikke
i øvrigt nødvendiggør indlæggelse eller
forbliven på sygehus, ophold i plejehjem,
plejebolig eller lignende. Det er endvidere
en betingelse, at den syge er indforstået
med etableringen af plejeforholdet.
Stk. 2. En arbejdsgiver, der yder løn til
en ansat under dennes fravær fra arbejdet i
forbindelse med pasning af en nærtstående
efter stk. 1, således at den ansatte ikke har
en tabt arbejdsindtægt, er berettiget til at fa
udbetalt det beløb, som den ansatte ellers
ville være berettiget til i plejevederlag efter
§ 105, stk. 1.
Kort levetid
2. Det er en generel betingelse for at give hjælp
i forbindelse med pasning af døende efter kapitel
20, at en læge har fastslået, at hospitalsbehand-
ling er udsigtsløs, og at prognosen er kort leve-
tid, oftest 2 til 6 måneder. Der er dog ikke fastsat
nogen bestemt tidsgrænse for, hvor længe der
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0007.png
7
kan ydes hjælp efter kapitel 20. Hjælp kan ydes,
så længe lovens betingelser er opfyldt, herunder
betingelsen om, at den døende er plejekrævende.
Forsvarligt
3. Lægen skal desuden vurdere, at den pleje-
krævendes tilstand ikke nødvendiggør indlæg-
gelse eller forbliven på sygehus eller ophold i
plejehjem, plejebolig o.l. Det skal altså være mu-
ligt og hensigtsmæssigt at pleje den døende i
hjemmet. Der må med henblik herpå foretages
en vurdering af patientens tilstand, ligesom det
må sikres, at boligforholdene ikke udelukker
muligheden for pleje i hjemmet.
Det er endvidere en forudsætning for etable-
ring af plejeforholdet, at kommunalbestyrelsen
vurderer, at plejeren kan løfte opgaven.
Plejekrævende
4. Det karakteristiske ved pleje af døende er, at
vægten flyttes fra behandling med helbredende
sigte til omsorg og lindring. Indsatsen koncen-
treres således om at forbedre livskvaliteten i et
kortere tidsrum. En plejeordning vil i de fleste
tilfælde blive etableret i umiddelbar forlængelse
af et sygehusophold. Det er dog ikke en forud-
sætning for at etablere en plejeordning, at den
døende udskrives direkte fra sygehus til eget
hjem.
Nærtstående
5. Som nærtstående anses fx ægtefælle, samle-
ver, børn, forældre og andre, der er så nært knyt-
tet til den døende, at det vil være nærliggende, at
denne person yder plejen. Der kan således ikke
stilles krav om et egentligt slægtskabsforhold.
Det er heller ikke en betingelse, at der har været
fælles bopæl forud for plejeforholdets etable-
ring.
Eget hjem
6. Det har ingen betydning om plejeordningen
etableres i den døendes hjem, eller om den døen-
de tager ophold hos plejeren. Der vil således fx
kunne udbetales plejevederlag, når den døende
tager ophold hos plejeren, uanset om den døende
bevarer sin hidtidige bopæl eller ej.
Plejebolig, plejehjem o.l.
7. Plejevederlag kan ikke udbetales, når den
døende bor i plejebolig, plejehjem, hospice o.l.
Ophold i plejehjem, plejebolig, hospice o.l., hvor
plejen i overvejende grad varetages af et tilknyt-
tet døgnpersonale, sidestilles med indlæggelse
eller forbliven på sygehus. Det er således en ge-
nerel forudsætning for at etablere eller fortsætte
en plejeordning, at den døendes tilstand ikke
nødvendiggør ophold i institutionslignende bo-
former, hvor plejen varetages af et tilknyttet
døgnpersonale.
Frivillig aftale
8. Den døende og den, der påtager sig plejeop-
gaven, skal være enige om, at der etableres en
plejeordning i eget hjem. Det er en grundlæggen-
de forudsætning for etablering af et plejeforhold,
at det er baseret på frivillighed. Reglerne om ple-
jevederlag må således ikke bruges som pression
over for nærtstående, som ikke mener, at de er i
stand til at påtage sig plejeopgaven eller over for
den døende, som ikke selv ønsker at blive plejet
af en nærtstående.
Information
9. Pleje af døende i hjemmet kan være en stor
fysisk og psykisk belastende opgave. Det er der-
for vigtigt, at den døende og den, der ønsker at
påtage sig plejeopgaven, informeres grundigt
om sygdommen, det forventede forløb og de
hjælpemuligheder, der kan tilbydes under et ple-
jeforløb i hjemmet.
Det er samtidig vigtigt, at plejeren og den dø-
ende informeres om forhold, der kan få økono-
misk betydning, herunder særlige ønsker, som fx
valg af sygesikringsgruppe. I denne forbindelse
bør kommunalbestyrelsen informere om mulig-
heden for at skifte sikringsgruppe. Overflytning
mellem sikringsgruppe 1 og 2 sker ved henven-
delse til kommunalbestyrelsen med virkning 14
dage efter, kommunalbestyrelsen har modtaget
skriftlig anmodning herom.
Kommunalbestyrelsen bør desuden informere
plejeren om mulighederne for at få plejevederlag
og om, hvor stort et beløb, der i givet fald kan ud-
betales.
Det er dog ikke en betingelse for at etablere en
plejeordning, at plejeren modtager plejeveder-
lag. Etablering af en plejeordning kan have be-
tydning for muligheden for hjælp til sygeplejear-
tikler og lignende, se pkt. 48.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0008.png
8
Ekstra hjælp fra kommunen
10. Kommunalbestyrelsens almindelige tilbud
om hjælp til syge og personer med nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne skal også gives til
døende, der plejes i hjemmet af en nærtstående.
Kommunalbestyrelsen skal således oplyse om
mulighederne for at få fx personlig og praktisk
hjælp, hjemmesygepleje, døgnpleje, hjælpemid-
ler, boligændringer, smertebehandling og aflast-
ningsophold. Selv om en nærtstående påtager sig
plejeopgaven, vil der ofte være behov for, at
kommunalbestyrelsen giver ekstra hjælp.
Samarbejde
11. Der bør lige fra plejeforholdets etablering
være et nært samarbejde mellem den praktise-
rende læge, plejeren/den døende og kommunen.
Det kan være en fordel, at kommunalbestyrelsen
udpeger en kontaktperson, som kan koordinere
indsatsen. Det vil normalt også være en forud-
sætning for at kunne passe en døende i hjemmet,
at der er mulighed for at få bistand fra læge og
kommune uden for normale træffetider.
Kapitel 3
Ansøgning, udbetaling m.v.
Ansøgning om plejevederlag
12. Ansøgning om plejevederlag skal indgives
til den kommune, som plejeforholdet ønskes
etableret i, se afsnit IV om finansiering m.v.
Plejeren bor i udlandet
13. Enhver, der opholder sig lovligt i Dan-
mark, har ret til hjælp efter serviceloven. En på-
rørende med bopæl i udlandet, som har mulighed
for at tage lovligt ophold i Danmark, vil derfor
kunne få plejevederlag ved pasning af en herbo-
ende døende.
Pårørende, der efter bestemmelser i EU-retten
eller efter Danmarks to- eller flersidede overens-
komster om social sikring er omfattet af dansk
lovgivning om social sikring, herunder reglerne
om sygedagpenge, kan få plejevederlaget bereg-
net på grundlag af det sygedagpengebeløb, som
de pågældende er berettiget til, se lovens § 105,
stk. 1. Ellers vil den pårørende være berettiget til
plejevederlagets basisbeløb, se lovens § 105, stk.
2.
Hvis plejevederlaget udmåles som plejeveder-
lagets basisbeløb, se § 105, stk. 2, vil plejeren
ikke kunne medtage ydelsen inden for EU/EØS/
Schweiz. I dette tilfælde træder plejevederlaget
ikke i stedet for en arbejdsindtægt, og dermed er
forholdet ikke reguleret af fællesskabsrettens
regler om koordination af sociale sikringsord-
ninger for vandrende arbejdstagere og selvstæn-
dige erhvervsdrivende. Da fællesskabsrettens
regler heller ikke regulerer forholdene for perso-
ner, der ønsker at pleje en døende med bopæl
uden for EU/EØS/Schweiz, vil plejevederlaget
heller ikke kunne medtages her.
En døende med bopæl i udlandet kan efter EF-
forordning nr. 1408/71 have ret til hjælp til syge-
plejeartikler og lignende efter servicelovens
§ 107, hvis den døende i medfør af fællesskabs-
retten er omfattet af dansk lovgivning om social
sikring. Hjælpen ydes af bopælsstaten efter den-
nes lovgivning. Bopælsstaten vil da have mulig-
hed for at rette et refusionskrav mod den danske
stat. Hjælp efter § 107 til en døende i udlandet
forudsætter altså, at denne ydelse også findes i
bopælsstatens lovgivning. I modsat fald kan den
Den døende bor i udlandet
14. Hvis den døende bor inden for EU/EØS/
Schweiz og modtageren af plejevederlaget er be-
skæftiget og i medfør af EF-forordning nr. 1408/
71 er omfattet af dansk lovgivning om social sik-
ring, vil fællesskabsrettens regler medføre, at
plejevederlaget kan udbetales inden for EU/
EØS/Schweiz. Det vil sige, at hvis plejevederla-
get udmåles på grundlag af det beløb, plejeren
ville have ret til i sygedagpenge, vil en i Dan-
mark bosat plejer have ret til plejevederlaget i
forbindelse med pasning af en døende med bo-
pæl inden for EU/EØS/Schweiz, idet plejeveder-
laget i disse tilfælde træder i stedet for en ar-
bejdsindtægt.
Hjælpen ydes i dette tilfælde af plejerens op-
holdskommune. Kommunalbestyrelsen må ind-
hente de nødvendige oplysninger til at behandle
sagen fra den pågældende borger, som søger om
plejevederlag. I det omgang dette ikke er muligt,
kan kommunalbestyrelsen tage kontakt til myn-
dighederne i det pågældende land. Ifølge forord-
ning 1408/71, artikel 84, skal medlemsstaternes
myndigheder og institutioner yde hinanden bi-
stand med henblik på anvendelsen af denne for-
ordning.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0009.png
9
døende få hjælpen udleveret under kortvarigt
lovligt ophold i Danmark.
Den Sociale Sikringsstyrelse vejleder om,
hvorvidt en person er omfattet af dansk lovgiv-
ning under ophold eller bopæl i EU/EØS/
Schweiz.
Både den døende og plejeren bor i udlandet
15. Det fremgår af de to foranstående punkter,
at der i dette tilfælde kan være ret til plejeveder-
lag, hvis den døende bor inden for EU/EØS/
Schweiz området og plejeren i medfør af fælles-
skabsretten er omfattet af dansk lovgivning om
social sikring.
Refusion til arbejdsgiveren
16. Plejevederlaget skulle før 1. april 2005 al-
tid udbetales til plejeren. Ved en lovændring (se
lov nr. 1422 af 22. december 2004) blev der med
virkning fra 1. april 2005 givet mulighed for at
udbetale plejevederlaget som refusion til ar-
bejdsgiveren. En arbejdsgiver, der yder fuld løn
til en ansat under dennes fravær fra arbejdet, så-
ledes at den ansatte ikke har en tabt arbejdsind-
tægt, er berettiget til at fa udbetalt det beløb, som
den ansatte ellers ville være berettiget til i pleje-
vederlag efter § 105, stk. 1.
Kapitel 4
Tjenestefrihed m.v.
Orlov
17. Muligheden for orlov til pasning af en dø-
ende var tidligere, dvs. før 1. april 2005, regule-
ret af overenskomster m.v. Med virkning fra 1.
april 2005 fik lønmodtagere en lovmæssig ret til
orlov i forbindelse med pasning af døende efter
servicelovens § 104.
Reglerne fra 1. april 2005
18. Lønmodtagere har ret til fravær fra arbej-
det i den eller de perioder, hvor lønmodtageren
modtager plejevederlag i henhold til § 104 i lov
om social service (se lov nr. 359 af 6. juni 2002,
som ændret ved lov nr. 1422 af 22. december
2004, om orlov til lønmodtagere, der passer
nærtstående døende, handicappede eller alvor-
ligt syge).
Loven anvendes dog ikke, hvis lønmodtageren
er omfattet af en kollektiv overenskomst, der gi-
ver tilsvarende rettigheder.
En lønmodtager, der ønsker at udnytte den
lovmæssige ret til fravær, skal senest samtidig
med indgivelse af ansøgning om plejevederlag
til kommunalbestyrelsen give arbejdsgiveren
meddelelse om det forventede tidspunkt for ple-
jeorlovens påbegyndelse og om den forventede
varighed af plejeorloven.
Lønmodtageren skal senest 2 hverdage efter
den nærtståendes død underrette arbejdsgiveren
om, hvornår arbejdet genoptages. Lønmodtage-
ren har pligt til at genoptage arbejdet 14 dage ef-
ter den nærtståendes død, medmindre andet afta-
les med arbejdsgiveren.
I tilfælde af afbrydelse af plejeforholdet skal
lønmodtageren underrette arbejdsgiveren herom
hurtigst muligt og samtidig hermed underrette
arbejdsgiveren om, hvornår arbejdet genoptages.
Lønmodtageren har pligt til at genoptage arbej-
det senest 14 dage efter plejeforholdets afbrydel-
se, medmindre andet aftales med arbejdsgiveren.
En lønmodtager, der udnytter retten til fravær,
og som ønsker at genoptage arbejdet før det op-
rindelig varslede tidspunkt, skal senest 4 uger før
genoptagelsen af arbejdet give arbejdsgiveren
meddelelse herom.
Loven om orlov til lønmodtagere, der passer
døende m.v. hører under Familie- og Forbruger-
ministeriet. Spørgsmål om disse regler skal der-
for rettes til Familie- og Forbrugerministeriet.
Kapitel 5
Beregning afplejevederlag, beskatning m.v.
Generelt
Serviceloven:
§ 105. Plejevederlaget svarer til 1,5 gan-
ge det dagpengebeløb, som modtageren i
tilfælde af egen sygdom ville have ret til
efter lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel, jf. dog stk. 2. Selvstændige er-
hvervsdrivende, der ikke er tilmeldt den
frivillige forsikring, eller om i henhold til
den frivillige forsikring har ret til dagpen-
ge fra 3. fraværsdag, kan få udbetalt pleje-
vederlag fra 1. fraværsdag. Plejevederlaget
kan ikke overstige den hidtidige indtægt,
jf. § 9 i lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0010.png
10
uafhængigt af plejerens eller den døendes øko-
nomiske forhold.
Stk. 2. Personer, som ikke er berettiget til
plejevederlag efter stk. 1, får udbetalt
11.609 kr. månedligt i plejevederlag. Per-
soner, som er berettiget til plejevederlag
efter stk. 1, kan vælge i stedet at få udbetalt
et plejevederlag som anført i 1. pkt. Pleje-
vederlaget kan i dette tilfælde, jf. 1. og 2.
pkt., ikke udbetales sammen med en anden
offentlig forsørgelsesydelse. Hvis flere
personer deles om plejeopgaven, nedsæt-
tes beløbet svarende til den pågældendes
forholdsmæssige andel af plejeopgaven.
Stk. 3. Hvis flere personer deles om ple-
jeopgaven, kan det samlede plejevederlag
ikke overstige 1,5 gange det maksimale sy-
gedagpengebeløb efter § 9, stk. 2, i lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Stk. 4. I ganske særlige tilfælde kan
kommunalbestyrelsen beslutte at yde ple-
jevederlag med et højere beløb end anført i
stk. 1-3.
19. Plejevederlaget udgør enten et beløb, som
beregnes ud fra det dagpengebeløb, som plejeren
ville være berettiget til i tilfælde af egen sygdom,
se lovens § 105, stk.1, eller et i loven fastsat be-
løb på 11.609 kr. kr. i 2005-niveau (basisbelø-
bet), se lovens § 105, stk. 2. Personer, der er be-
rettiget til at få beregnet plejevederlag på grund-
lag af sygedagpengebeløbet, kan vælge i stedet
at få udbetalt basisbeløbet, hvis dette skønnes
mere fordelagtigt.
Personer, der ikke er berettiget til sygedagpen-
ge i tilfælde af egen sygdom, får udbetalt basis-
beløbet. Hvis de forud modtog en anden offent-
lig forsørgelsesydelse forudsættes denne at op-
høre i den periode, hvor de modtager plejeveder-
lag.
Kapitel 6
Beregning afplejevederlag når plejeren
har ret til sygedagpenge
Beregning
20. Plejevederlaget udgør 1,5 gange det beløb,
som modtageren i tilfælde af egen sygdom ville
være berettiget til efter sygedagpengelovens § 9.
Plejevederlaget kan dog ikke overstige plejerens
hidtidige indtægt opgjort efter sygedagpengelo-
vens § 9. Plejevederlagets størrelse er i øvrigt
Personkreds
25. Ret til at modtage sygedagpenge fra kom-
munen i tilfælde af egen sygdom, har lønmodta-
gere og selvstændige erhvervsdrivende, der op-
fylder beskæftigelseskravet i sygedagpengelo-
ven.
Arbejdsledige
21. Arbejdsledige modtager det samme beløb i
sygedagpenge, som de kunne have modtaget i
dagpenge fra deres arbejdsløshedskasse. Pleje-
vederlaget kan ikke overstige den hidtidige ind-
tægt. Arbejdsledige vil derfor modtage et pleje-
vederlag, der svarer til det beløb, som de hidtil
har modtaget i arbejdsløshedsdagpenge. Da der
skal betales arbejdsmarkedsbidrag af plej eveder-
lag, men ikke af arbejdsløshedsdagpenge, vil det
udbetalte beløb dog være mindre. Hvis der skøn-
nes fordelagtigt, vil den arbejdsledige kunne
vælge i stedet at få udbetalt basisbeløbet efter lo-
vens § 105, stk. 2.
Deltidspleje
22. Hvis en nærtstående nedsætter sin arbejds-
tid for at udføre plejeopgaven beregnes plejeve-
derlaget forholdsmæssigt svarende til den ned-
satte arbejdstid.
Feriepenge
23. Plejeren optjener ikke feriepenge i plejepe-
rioden, da der ikke er tale om et ansættelsesfor-
hold.
Kapitel 7
Om ret til sygedagpenge
Arbejdsdirektoratet
24. Reglerne om sygedagpenge hører under
Beskæftigelsesministeriet
(Arbejdsdirektora-
tet). Der henvises til lov om dagpenge ved syg-
dom eller fødsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1047
af 28/10 2004, bekendtgørelse nr. 442 af 23/6
1998 om dagpenge ved sygdom eller fødsel, og
vejledning nr. 185 af 18/9 1998 om syge — og
barselsdagpenge. Spørgsmål herom skal derfor
rettes til Arbejdsdirektorat. Nedenfor er alene
anført nogle hovedpunker vedrørende disse reg-
ler, som derfor ikke kan danne grundlag for sags-
behandlingen.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0011.png
11
Personer, der modtager løn under sygdom, fx
funktionærer, er også berettiget til plejevederlag,
såfremt de opfylder beskæftigelseskravet i syge-
dagpengeloven.
Selvstændige erhvervsdrivende har ret til ple-
jevederlag fra første hele fraværsdag i plejeperi-
oden. Det er ikke en betingelse, at den selvstæn-
dige har tegnet en frivillig sygedagpengeforsik-
ring.
Beskæftigelseskravfor lønmodtagere
26. Ret til sygedagpenge fra kommunen har
lønmodtagere, se sygedagpengelovens § 4, stk.
1, der
- har været tilknyttet arbejdsmarkedet i de sidste
13 uger før sygdommens indtræden og i denne
periode har været beskæftiget i mindst 120 ti-
mer samt ikke har ret til dagpenge fra arbejds-
giveren for samme periode og beskæftigelses-
forhold, eller
- hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt,
ville have været berettiget til arbejdsløsheds-
dagpenge eller en ydelse, der træder i stedet
herfor, se lov om en aktiv arbejdsmarkedspoli-
tik eller lov om arbejdsmarkedsuddannelser,
eller
- inden for den seneste måned har afsluttet en
erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 må-
neders varighed, eller
- er elever i lønnet praktik i en uddannelse, der
er reguleret ved eller i henhold til lov.
Ved vurderingen af om beskæftigelseskravet i
sygedagpengelovens § 4, stk. 1, er opfyldt, bort-
ses fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet
plejevederlag, se § 6 i bekendtgørelse nr. 442 af
23/06 1998 om dagpenge ved sygdom og fødsel.
Beskæftigelseskravfor selvstændige
erhvervsdrivende
27. For selvstændige erhvervsdrivende, herun-
der medarbejdende ægtefæller, er det en betin-
gelse for retten til sygedagpenge, at den pågæl-
dende har drevet selvstændig erhvervsvirksom-
hed i væsentligt omfang i mindst 6 måneder in-
den for de sidste 12 måneder, heraf den seneste
måned før fraværet, se sygedagpengelovens
§ 10, stk. 2.
Udøvelse af selvstændig erhvervsvirksomhed
anses for væsentlig, når den gennemsnitlige
ugentlige arbejdstid svarer til halvdelen af fuld
overenskomstmæssig arbejdstid, som er på 37 ti-
mer.
Ved vurderingen af om beskæftigelseskravet i
sygedagpengelovens § 10, stk. 2, er opfyldt,
bortses fra perioder på indtil 2 år, hvor der er
ydet plejevederlag, se § 30 i bekendtgørelse nr.
442 af 23/06 1998 om dagpenge ved sygdom og
fødsel.
Om indtægtsgrundlaget ved beregning
af sygedagpenge for lønmodtagere
28. Efter sygedagpengelovens § 9, stk. 1, 1.
pkt., beregnes sygedagpengene som hovedregel
på grundlag af den timeindtægt, som lønmodta-
geren ville være berettiget til under sygefraværet
efter betaling af arbejdsmarkedsbidrag. I time-
fortjenesten indgår foruden grundlønnen sæd-
vanlige tillæg, fx personlige tillæg m.v. Derimod
omfatter timefortjenesten ikke feriegodtgørelse,
pensionsbidrag og ATP-bidrag.
Der betales arbejdsmarkedsbidrag af plej eve-
derlaget. Det forhold, at grundlaget for beregnin-
gen af plejevederlaget (via sygedagpengene) er
en timeindtægt efter fradrag af arbejdsmarkeds-
bidrag, har ikke betydning for spørgsmålet om,
hvorvidt der skal betales arbejdsmarkedsbidrag
af plejevederlaget.
Om indtægtsgrundlaget ved beregning
af sygedagpenge for selvstændige
29. Sygedagpenge til selvstændige erhvervs-
drivende, herunder medarbejdende ægtefæller,
beregnes på grundlag af arbejdsfortjenesten ved
erhvervsvirksomheden. Som beregningsgrund-
lag anvendes årsopgørelsens oplysninger om
overskud af erhvervsvirksomheden m.m., herun-
der egne sygedagpenge, som man har modtaget i
det pågældende år.
Når den selvstændige kun har drevet virksom-
hed i en kortere periode og derfor ikke har kun-
net indgive selvangivelse som selvstændig for et
helt regnskabsår, anvendes som dokumentation
enten den seneste årsopgørelse som lønmodtager
eller et revisorattesteret regnskab for virksomhe-
den, som er opgjort efter de samme principper
som årsopgørelsen.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0012.png
12
Kapitel 8
Beregning afplejevederlaget når plejeren
ikke har ret til sygedagpenge
Fast beløb
30. Når plejeren ikke er berettiget til sygedag-
penge udgør plejevederlaget et fast beløb (basis-
beløbet), se § 105, stk. 2. Beløbet er et skatte-
pligtigt. Personer, der er berettiget til at få bereg-
net plejevederlag på grundlag af sygedagpenge-
beløbet, kan vælge i stedet at få udbetalt basisbe-
løbet.
Samordning med andre offentlige
forsørgelsesydelser
31. Basisbeløbet kan ikke udbetales sammen
med en anden offentlig forsørgelsesydelse, fx
social pension, efterløn m.v., som ikke er betin-
get af, at modtageren skal udnytte sine arbejds-
muligheder. Modtager ansøgeren en anden for-
sørgelsesydelse skal udbetalingen heraf derfor
ophøre i den periode, hvor der udbetales plejeve-
derlag. Ansøgeren overgår dermed fra den hidti-
dige forsørgelsesydelse til at være modtager af
plejevederlag. Det kan have afledte konsekven-
ser. Ydelser, der forudsætter, at pågældende
modtager en anden offentlig forsørgelsesydelse
(som bortfalder), vil dermed også bortfalde. Fx
vil en folkepensionist, der overgår til at modtage
plejevederlag, ikke kunne modtage boligydelse
samtidig med plejevederlaget. Hvis der er en an-
den folkepensionist i husstanden, kan husstan-
den dog fortsat modtage boligydelse.
Oplysningspligt
32. En ansøger om plejevederlag har pligt til at
oplyse kommunalbestyrelsen om, hvorvidt på-
gældende modtager andre forsørgelsesydelser.
Ansøgeren har også oplysningspligt over for den
myndighed, som hidtil har udbetalt den pågæl-
dende forsørgelsesydelse. Kommunalbestyrel-
sen skal gøre ansøgeren opmærksom på denne
oplysningspligt.
Udbetalingsregler
33. Der er ikke fastsat regler om, hvordan ple-
jevederlaget udbetales. Kommunalbestyrelsen
kan således tilrettelægge udbetalingen på den
måde, der skønnes mest hensigtsmæssigt. Kom-
munalbestyrelsen kan herunder bestemme, om
udbetalingen skal ske forud eller bagud. Udbeta-
lingen kan ske, når der er truffet afgørelse om be-
villing af plejevederlag, og betingelserne for ud-
betaling heraf i øvrigt er til stede (fx at plejeren
ikke modtager en anden forsørgelsesydelse).
Særligt vedrørende samordning
med social pension
34. I § 38 a i lov om social pension og i § 37 a
i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v. er fastsat, at
pensionsudbetalingen standser med virkning fra
den 1. i måneden efter, at der er bevilget plejeve-
derlag. Det er en forudsætning, at der kan udbe-
tales plejevederlag fra tidspunktet for ophøret af
pensionsudbetalingen.
Udbetalingen af pension genoptages med virk-
ning fra den 1. første i den måned, hvor den dø-
ende dør, eller modtageren af plejevederlag an-
moder herom. Derved sikres det, at plejeren har
ret til efterlevelsespension, hvis der var tale om
to gifte eller samlevende pensionister. Ligeledes
vil den pågældende kunne være berettiget til bo-
ligydelse i den måned.
Hvis der er udbetalt plejevederlag for døds-
faldsmåneden skal dette tilbagebetales. Der kan
dog ikke kræves tilbagebetalt mere, end der er
dækning for i den pågældende måneds pension.
Genoptagelse af pensionsudbetalingen sker
uden ansøgning. Pensionssagen skal således
ikke genoptages i forbindelse med, at pensions-
udbetalingen genoptages.
Rådgivning
35. Det kan i nogle tilfælde være vanskeligt at
overskue, om det er mere fordelagtigt at modtage
plejevederlag end en anden offentlig forsørgel-
sesydelse. Det vil fx ofte gælde for folkepensio-
nister, da der skal tages hensyn til konsekvenser-
ne for pågældendes boligydelse, varmetillæg og
andre ordninger, som forudsætter, at pågældende
modtager pension. Det samme kan gøre sig gæl-
dende i forhold til andre offentlige forsørgelses-
ydelser. I den forbindelse er kommunalbestyrel-
sen forpligtiget til at rådgive den pågældende
om, hvad der er mest fordelagtigt for den enkel-
te.
Flere deler plejeopgaven
36. Hvis en person deler plejeopgaven med an-
dre nærtstående, nedsættes plejevederlaget (ba-
sisbeløbet) svarende til den pågældendes for-
holdsmæssige andel af plejeopgaven.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0013.png
13
Hvis en person, som ikke deler plejeopgaven
med andre nærtstående, men på grund af fx fort-
sat erhvervsarbejde efter kommunens konkrete
vurdering kun påtager sig en vis andel af pleje-
opgaven, nedsættes plejevederlaget (basisbelø-
bet) tilsvarende forholdsmæssigt.
Kapitel 9
Fælles beregningsregler, skat,
arbejdsmarkedsbidrag m.v.
Maksimumsgrænse for samlede plejevederlag
37. Hvis flere personer udfører plejeopgaven,
kan det samlede plejevederlag ikke overstige et
beløb, der svarer til 1,5 gange det højeste beløb
efter sygedagpengelovens § 9, stk. 2, se dog pkt.
38.
En overskridelse af maksimumsgrænsen vil
kun kunne forekomme, hvis en del af plejeopga-
ven varetages af personer, der modtager hjælp
efter § 105, stk. 1, dvs. får beregnet plejeveder-
lag med udgangspunkt i sygedagpengereglerne.
Disse personers samlede plejevederlag reduce-
res svarende til overskridelsen. Plejevederlaget
til personer, der modtager en andel af basisbelø-
bet, svarende til deres andel af plejeopgaven, se
pkt. 36, berøres ikke.
Undtagelsesvis højere beløb
38. Kommunalbestyrelsen kan i ganske særli-
ge tilfælde beslutte at udbetale et plejevederlag,
der er højere end 1,5 gange det højeste sygedag-
pengebeløb. Kommunalbestyrelsen afgør efter
en konkret vurdering, om der foreligger særlige
forhold. Som eksempler kan nævnes store for-
sørgerbyrder eller andre høje, faste og rimelige
udgifter, som ellers kunne hindre ansøgeren i at
pleje den døende.
Dækning afplejerens udgifter
39. Plejeren kan ikke få dækket udgifter som
pågældende måtte have i tilknytning til plejeop-
gaven, fx udgifter til kørsel.
Skat m. v.
40. Plejevederlaget udbetales af kommunen,
men der er ikke tale om et ansættelsesforhold
med kommunalbestyrelsen som arbejdsgiver.
Kommunen skal dog alligevel indeholde A-skat
og arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag af pleje-
vederlaget (bidraget til Særlig Pensionsopspa-
ring — SP — er suspenderet for 2004 og 2005).
Kommunen skal ikke trække ATP-bidrag i pleje-
vederlaget, da der ikke skal betales ATP-bidrag
af plejevederlag. Plejevederlaget er skatteplig-
tigt og skal derfor selvangives.
Det forudsættes, at de sociale myndigheder
oplyser skattemyndighederne om det udbetalte
plejevederlag.
Kapitel 10
Ophør afplejeforhold og plejevederlag
Serviceloven:
§ 106. Retten til plejevederlag ophører
ved plejeforholdets afslutning. Ved den
plejekrævendes død bevares retten til ple-
jevederlag i indtil 14 dage efter dødsfaldet.
Den plejekrævendes indlæggelse af korte-
re varighed på sygehus eller lignende med-
fører ikke i sig selv bortfald af plejeveder-
lag.
Stk. 2. Kommunen kan undtagelsesvis
træffe afgørelse om ophør af retten til ple-
jevederlag, hvis pleje i hjemmet ikke fort-
sat kan anses for hensigtsmæssig.
Ophør ved dødsfald
41. Plejevederlaget ophører ved den plejekræ-
vendes død. Plejeren har dog ret til at få udbetalt
plejevederlag indtil 14 dage efter dødsfaldet.
Baggrunden for denne bestemmelse er, at det
ikke kan forventes, at plejeren begynder at arbej-
de umiddelbart efter dødsfaldet. Hvis plejeren
begynder at arbejde før udløbet af 14 dages-peri-
oden ophører udbetalingen af plejevederlag.
Ophør af andre grunde
42. Udbetaling af plejevederlag kan bringes til
ophør, når betingelserne for ydelse af plejeve-
derlag ikke længere er til stede.
Det forhold, at den døendes situation tilsynela-
dende er stabiliseret (pågældende bliver ikke
dårligere), eller at tilstanden har strakt sig væ-
sentligt udover det oprindeligt forventede tids-
rum, kan ikke i sig selv begrunde, at plejeveder-
laget bringes til ophør. Det afgørende er i den
forbindelse vurderingen af, hvorvidt det fortsat
efter en lægelig bedømmelse gælder, at progno-
sen er kort levetid (oftest 2-6 måneder).
Det er ligeledes en betingelse, at den døende
fortsat har et behov for pleje og omsorg. Det
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0014.png
14
kommer an på en konkret vurdering, om dette er
opfyldt.
Hvis plejeforholdet ophører af andre grunde
end den plejekrævendes død, ophører plejeve-
derlaget, når plejeforholdet afsluttes.
Plejeren og den plejekrævende kan til hver en
tid og uden varsel bringe plejeforholdet til ophør.
Kommunalbestyrelsen kan desuden undtagelses-
vis beslutte, at plejevederlaget skal ophøre, hvis
det viser sig, at pleje i hjemmet ikke mere kan
anses for hensigtsmæssig; for eksempel fordi det
skønnes for uforsvarligt.
Midlertidig indlæggelse
43. Selv om plejen foregår i hjemmet, kan der
blive behov for, at den døende indlægges midler-
tidigt, fx som led i aflastning. Efter servicelo-
vens § 72 skal kommunalbestyrelsen sørge for
tilbud om afløsning eller aflastning til ægtefælle,
forældre eller andre nære pårørende, der passer
en person med nedsat fysisk eller psykisk funk-
tionsevne. Kortvarige ophold i sygehus, plejebo-
lig, plejehjem o.1., medfører ikke i sig selv, at
plejevederlaget bortfalder. Der kan ikke fastsæt-
tes nogen bestemt tidsgrænse for længden af et
kortere ophold. Det må bero på en konkret vur-
dering, hvori kan indgå, om indlæggelsen sker
med udskrivning til videre plejeforhold for øje.
Afsnit II
Anden hjælp
Kapitel 11
Anden hjælp i stedet for plejevederlag
Andre muligheder i serviceloven m.v.
44. Hvis den nærtstående ikke ønsker at få ple-
jevederlag kan kommunalbestyrelsen eventuelt
yde hjælp efter andre bestemmelser:
a. Den døende kan ansætte den pårørende.
Hvis den døende modtager personlig og praktisk
hjælp i mere end 20 timer om ugen, er der mulig-
hed for, at den døende efter servicelovens § 76,
stk. 2, kan få udbetalt et kontant beløb i stedet for
at få naturaliehjælp. Personkredsen for service-
lovens § 76, stk. 2, er personer under 67 år med
betydeligt og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne. Den døende kan herefter selv an-
sætte en person - f.eks. en pårørende - til at udfø-
re opgaverne.
b. Den døende kan selv udpege hjælperen. Der
er også mulighed for, at den døende vælger at
gøre brug af retten til selv at udpege en person til
at udføre personlig og/eller praktisk hjælp, se
servicelovens § 75 c, stk. 6. Den udpegede per-
son skal godkendes og ansættes af kommunalbe-
styrelsen.
Både løsning a. og b. indebærer, at den pårø-
rende overtager de opgaver, som hjemmehjæl-
pen ellers skulle udføre. Den pårørende påtager
sig dermed et ansvar for at levere den nødvendi-
ge personlige og praktiske hjælp til den døende i
overensstemmelse med afgørelsen om den tildel-
te hjælp. Det bør bero på en meget nøje vurde-
ring, om det vil være hensigtsmæssigt at vælge
disse løsninger som følge af det ansvar, der føl-
ger af at være personligt udpeget hjælper
c. Merudgifisydelse. I nogle situationer vil det
også være muligt at kompensere den døende via
særlige tilskud. Efter servicelovens § 84 yder
kommunalbestyrelsen hjælp til dækning af nød-
vendige merudgifter ved den daglige livsførelse
til personer mellem 18 og 65 år med varigt ned-
sat fysisk eller psykisk funktionsevne, når mer-
udgiften er en følge af den nedsatte funktionsev-
ne. Med varigt nedsat funktionsevne forstås en
langvarig lidelse, hvis konsekvenser for den en-
kelte er af indgribende karakter i den daglige til-
værelse og som medfører, at der må sættes ind
med betydelige hjælpeforanstaltninger.
d. Plejetillæg. Personer, der får førtidspension
efter de før 1. januar 2003 gældende regler, er
ikke berettiget til merudgiftsydelse, med mindre
de tillige er bevilget personlig hjælpeordning ef-
ter servicelovens § 77. De kan i stedet søge om
et plejetillæg efter lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v. Plejetillæg kan tilkendes personer i alderen
18 til 65 år, der har faet tilkendt pension efter de
før 1. januar 2003 gældende regler. Plejetillæg
udbetales med en fast ydelse, som den berettige-
de selv kan disponere over til dækning af beho-
vet. Plejetillægget tildeles efter en konkret vur-
dering af plejebehovet sammenholdt med den
hjælp, der i øvrigt ydes den pågældende.
De ovenfor nævnte andre muligheder for
hjælp er ikke udtømmende, fx kan der være mu-
lighed for hjælp efter servicelovens kapitel 19 a
om pasning af nærtstående med handicap eller
alvorlig sygdom, og efter servicelovens § 29 om
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste ved
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0015.png
15
pasning af børn med betydelig og varigt nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgri-
bende kronisk eller langvarig lidelse.
Afsnit III
Hjælp til sygeplejeartikler m.v.
Kapitel 12
Hjælp til sygeplejeartikler og personlig og
praktisk hjælp
Serviceloven:
§ 107. Kommunen kan, såfremt udgiften
ikke dækkes på anden vis, yde hjælp til sy-
geplejeartikler og lignende, når
1) nærstående i forbindelse med et etab-
leret plejeforhold, jf. § 104, passer en
døende,
2) kommunen varetager plejen helt eller
delvis eller yder tilskud efter § 76 til
hjælp, som familien selv antager, eller
3) et hospice varetager plejen.
Stk. 2. Hjælpen ydes uden hensyn til den
pågældendes eller familiens økonomiske
forhold.
Formål
45. Formålet med bestemmelsen er at sikre, at
døende personer, som ønsker at blive plejet i
hjemmet, ikke påføres udgifter til sygeplejear-
tikler og lignende, som de ikke ville have haft
under indlæggelse på sygehus.
Udtrykket »kan yde hjælp« i lovteksten skal
ikke forstås sådan, at kommunalbestyrelsen frit
kan vælge om den vil yde hjælp til nogle af de
ydelser, som er omfattet af § 107. Udtrykket
»kan yde hjælp« skal forstås således, at hjælpen
skal ydes efter en konkret individuel vurdering
af, om betingelserne er opfyldt, herunder om
hjælpen er sagligt begrundet sammenholdt med
bestemmelsens formål.
Efter § 107 kan der ydes hjælp til sygeplejear-
tikler og lignende uden hensyn til den døendes
og familiens økonomiske forhold.
Personkreds
46. Hjælp til sygeplejeartikler og lignende ef-
ter § 107 kan ydes til plejekrævende personer,
som vælger at dø i eget hjem eller i et hospice.
Hospice
47. Hospice er en institution som yder pleje og
omsorg til alvorligt syge og døende. Et selvejen-
de hospice som har indgået driftsoverenskomst
med en amtskommune skal i medfør af sygehus-
loven yde vederlagsfri behandling/pleje, herun-
der sørge for sygeplejeartikler, medicin m.v. Op-
hold på et hospice med driftsoverenskomst er så-
ledes at sidestille med sygehusophold. Der kan
ikke ydes plejevederlag, når den døende ophol-
der sig på hospice, se pkt. 7.
Eget hjem
48. Der kan gives hjælp til sygeplejeartikler og
lignende efter § 107 til døende, der plejes i hjem-
met af nærtstående i forbindelse med et etableret
plejeforhold efter lovens § 104. Det er uden be-
tydning, om plejeren modtager plejevederlag.
Hjælpen kan også ydes, når kommunalbestyrel-
sen helt eller delvis varetager plejeopgaven eller
yder tilskud efter § 76 i serviceloven til hjælp,
som familien selv antager.
Plejehjem, plejebolig o.l.
49. Beboere i plejehjem, plejebolig eller lig-
nende, hvor plejen i overvejende grad varetages
af et tilknyttet døgnpersonale, har ikke ret til
hjælp til sygeplejeartikler og lignende efter
§ 107, da der kun kan ydes hjælp i tilknytning til
pleje af personer, der vælger at dø i eget hjem el-
ler hospice.
Ikke hjælp til medicin efter § 107
50. Der kan ikke efter servicelovens § 107
ydes hjælp til dækning af medicinudgifter.
Hjælp hertil ydes efter sygesikringsloven.
Hjælp til medicin efter sygesikringsloven
51. I medfør af sygesikringslovens § 7 c, stk.
2, kan personer, der vælger at dø i eget hjem,
herunder på plejehjem eller plejebolig, efter an-
søgning fra den behandlende læge til Lægemid-
delstyrelsen fa bevilliget hjælp til køb af lægeor-
dineret medicin (terminaltilskud). Det er i den
forbindelse en forudsætning, at lægen har fast-
slået, prognosen er kort levetid, og at sygehusbe-
handling med henblik på helbredelse er udsigts-
løs.
Såfremt en person er tildelt terminaltilskud af
Lægemiddelstyrelsen, modtager vedkommende
100 pct. tilskud til køb af lægeordinerede læge-
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0016.png
16
midler (både håndkøbslægemidler og receptplig-
tige lægemidler). Baggrunden for denne hjælp til
lægeordineret medicin er, at alvorligt syge og
døende, som ønsker at blive plejet i eget hjem,
ikke skal påføres medicinudgifter, som de ikke
ville have haft under indlæggelse på sygehus.
Omfanget af den døendes plejebehov er i øv-
rigt ikke afgørende for at opnå terminaltilskud
efter sygesikringslovens § 7 c, stk. 2.
Sygeplejeartikler o.l.
52. Hjælp til udgifter til sygeplejeartikler og
lignende (fx sondeernæring og ernæringspræpa-
rater) ydes efter et konkret skøn i hvert enkelt til-
fælde. I skønnet indgår en vurdering af, om den
ansøgte hjælp ville være blevet givet under ind-
læggelse på sygehus. Der kan ydes hjælp til
egenudgiften til fx sondeernæring, ekstra vask af
tøj og sengelinned. Ved hjælp til fx egenbetalin-
gen til sondeernæring kan ikke fratrækkes spare-
de kostudgifter.
Der kan også ydes hjælp til egenudgiften til fy-
sioterapi, og psykologisk bistand, hvis denne
hjælp kan antages at ville være blevet givet til
den døende under indlæggelse på sygehus.
Hjælp til egenudgiften
53. Der kan kun ydes hjælp efter § 107 til ud-
gifter, som ikke dækkes efter anden lovgivning.
Det betyder, at der kun kan ydes hjælp efter den-
ne bestemmelse til den pågældendes egen andel
af udgiften til sygeplejeartikler og lignende. Der
kan kun ydes tilskud efter § 107 til den del af ud-
giften, som ikke kan dækkes efter fx sygesik-
ringsloven eller fra Sygeforsikringen Danmark.
Hvis betingelserne er opfyldt for at fa hjælp til
udgifter til sygeplejeartikler o.l. efter § 107, skal
kommunalbestyrelsen dog ikke vurdere, om der
kan gives hjælp til disse udgifter efter §§ 14 og
14 a i lov om social pension (personligt tillæg,
helbredstillæg), eller §§ 17 og 18 i Lov om høje-
ste, mellemste, forhøjet almindelig og alminde-
lig førtidspension m.v. (personligt tillæg, hel-
bredstillæg), servicelovens § 97 (hjælpemidler
m.v.) eller aktivlovens § 81 (enkeltudgifter). Lo-
vens § 107 går forud for de nævnte bestemmel-
ser.
Personlig og praktisk hjælp
54. For personlig og praktisk hjælp efter reg-
lerne i servicelovens kapitel 14, der ydes i tilslut-
Afsnit IV
Finansiering m.v.
Kapitel 13
Særligt om opholdskommune, mellemkommunal
refusion ogfinansiering
Opholdskommune
56. Den sociale lovgivnings almindelige be-
stemmelser om opholdskommune og mellem-
kommunal refusion fremgår af retssikkerhedslo-
vens kapitel 3.
Plejevederlag og anden hjælp efter servicelo-
vens kapitel 20 udbetales af den døendes op-
holdskommune, da det er den døendes forhold,
som er afgørende for, om der kan gives hjælp.
Hvis den døende tager ophold i en anden kom-
mune for at blive plejet i plejerens hjem, men be-
holder sin egen bopæl, anses plejerens opholds-
kommune som den døendes midlertidige op-
holdskommune. Den midlertidige opholdskom-
mune yder hjælp til plejevederlag m.v. efter ser-
vicelovens kapitel 20 samt hjælp til personlig
pleje og omsorg efter servicelovens § 71.
ning til pleje af døende, kræves der ikke betaling
for udgifter til personale, uanset om den tildelte
hjælp er midlertidig eller varig, se servicelovens
§ 82 og Socialministeriets bekendtgørelse nr. 26
af 14. januar 1998 om betaling for tilbud § 2, stk.
1, nr. 1.
Hjælpemidler
55. Hvis den døende far behov for hjælpemid-
ler eller hjælp til boligindretning, kan denne
hjælp ydes efter reglerne i servicelovens §§ 97
og 102. Personer, der rar hjælp efter kapitel 20,
må anses for at opfylde betingelserne i §§ 97 og
102 om varigt nedsat fysisk eller psykisk funkti-
onsevne.
Et hospice forudsættes at have de redskaber,
hjælpemidler og lignende til rådighed, som nor-
malt anvendes i forbindelse med ophold, pasning
og pleje af døende i plejehjem, plejebolig o.l. Så-
danne hjælpemidler kan således ikke ydes efter
servicelovens § 97 til døende, der passes i et ho-
spice.
Hjælpemidler, som den døende herudover har
behov for, kan ydes efter servicelovens § 97, så-
fremt betingelserne i øvrigt er opfyldt.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0017.png
17
Hvis den døende har bopæl uden for Danmark
ydes plejevederlaget af plejerens opholdskom-
mune, se pkt. 14. Hvis både den døende og ple-
jeren har bopæl uden for Danmark udbetales ple-
jevederlaget af den kommune i Danmark, som
plejeren hører til (fremgår af blanket E 101 DK,
der skal være attesteret af Den Sociale Sikrings-
styrelse).
En døende med bopæl i udlandet kan efter EF-
forordning nr. 1408/71 have ret til hjælp til syge-
plejeartikler og lignende efter servicelovens
§ 107, hvis den døende i medfør af fællesskabs-
retten er omfattet af dansk lovgivning om social
sikring. Hjælpen ydes af bopælsstaten efter den-
nes lovgivning. Bopælsstaten vil da have mulig-
hed for at rette et refusionskrav mod den danske
stat.
Ansøgning om plejevederlag skal indgives til
den kommune, som plejeforholdet ønskes etab-
leret i. Hvis den døende har bopæl uden for Dan-
mark indgives ansøgningen til plejerens op-
holdskommune.
Mellemkommunal refusion
57. Plejevederlag m.v. (servicelovens kapitel
20) er ikke nævnt blandt de ydelser i retssikker-
hedslovens § 9 c, hvor der kan være ret til refu-
sion fra en tidligere opholdskommune. En even-
tuel midlertidig opholdskommune, se ovenfor,
kan derfor ikke fa sine udgifter til plejevederlag
m.v. refunderet af opholdskommunen. Derimod
kan den midlertidige opholdskommune få refun-
deret udgifter til personlig og praktisk hjælp ef-
ter servicelovens 71, se retssikkerhedslovens § 9
c, stk. 6.
Finansiering
58. Udgifterne til hjælp efter kapitel 20 finan-
sieres af kommunen efter servicelovens § 129,
stk. 3, nr. 16.
Socialministeriet, den 3. juni 2005
EVA KJER HANSEN
/ Bent Nielsen
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0018.png
18
Bilag 1
Stikordsregister
Registret henviser til punkter i vejledningen
Anden hjælp
Ansøgning
Arbejdsdirektoratet
Arbejdsledige
44
12
24
21
Basisbeløbet
Beregning, når ret til sygedagpenge
Beregning, når ikke ret til sygedagpenge
Beskæftigelseskrav, lønmodtagere
Beskæftigelseskrav, selvstændige er-
hvervsdrivende
Bopæl, i udlandet
Deltids- og delepleje
Eget hjem
Ekstra hjælp, fra kommunen
Etablering, betingelser for ordningen
30ff
19ff, 37ff
19, 30ff
26
27
13ff
22, 36
6, 48
10
2ff
Fast beløb, basisbeløbet
Feriepenge
Finansiering
Forsvarligt
Frivillig aftale
Hjælpemidler
Hospice
Indtægtsgrundlaget, lønmodtagere
Indtægtsgrundlaget, selvstændige
30
23
58
3
8
55
47
28
29
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 183: Vejledning om hjælp i forbindelse med pasning af dødende, fra Socialministeriet
2610863_0019.png
19
Information
9
Kort levetid
2
Maksimumsgrænse, plejevederlag
Medicin
Mellemkommunal refusion
Midlertidig indlæggelse
Nærtstående
Opholdskommune
Ophør
Oplysningspligt
Orlov
37ff
50ff
57
43
5
12ff, 56
41ff
32
17ff
Personlig og praktisk hjælp
Pleje af døende
Plejebolig, plejehjem o.l.
Plejehjem, plejebolig o.l.
Plejekrævende
Refusion til arbejdsgiveren
Rådgivning
54
1
7
49
4
16
9, 35
Samarbejde, med læge m.v.
Skat m.v.
Social pension
Sygeplejeartikler o.l.
Udbetalingsregler
Udgifter, plejerens
Udlandet
11
40
34
45ff
33
39
13ff