Socialudvalget 2004-05 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 173
Offentligt
2610861_0001.png
Socialudvalget (2. samling)
SOU alm. del - Bilag 173
Offentligt
n
eller
Næsten ni ud af ti anbragte
børn og unge
i
Norge bor
i
familiepleje. Langt de fleste er
anbragt efter en form for
tvangsparagraf, og loven giver
mulighed for adoption, hvis
tilknytningen mellem plejebarn
og plejeforældre bliver så
stærk, at barnet vil lide skade af
at forlade plejeforældrene
Af Maria Rørbæk
Fotos: Maria Rørbæk
IMERNATIONALT •
En time og tyve minutter.
tager det ikke at flyve fra Køben-
ere
e norske by. Bergen, der ligger
Man behøver ingen ordbog f .. istå
skiltet på døren til Elisabeth
bejdspja
„Bergenhus,
Men selv om
efii :`0149rske..pg
det Ø
der også.' 'an
det
I Danmark er under halvdelen anbragt i
familiepleje. I Norge gælder det næsten ni
ud af ti.
- Som udgangspunkt vælger vi altid at an-
bringe børn i plejefamilier, fordi vi mener,
det er bedst for barnet, siger Elisabeth Gal/7
len.
Hun er gruppeleder for i alt fem medar-
bejdere i den kommunale ..barnevemstje-
neste",,I:*år • tid fra en generalistmo-
del dt- -
„:
OrToge
sager med
mistanke om vanrøgt afbørn tilsyn med
plejefamilierne og visitation.
I langt de fleste tilfælde mener Elisabeth
Gavlen, der har arbejdet i Bergenhus Barne-
verntjeneste siden 1997, at plejefamilier
slår institutioner og lignende med flere
længder.
- I en plejefamilie bliver de anbr
børns liv mest lig andre børns liv, og men
kan bedre op 1de, e e ovet for nærhed og
omsorg
on. De
e
~,i'tll1rl'~r"
'0
, I
•,
I 3
'
I I I ,
1
I
r- r .
Di
cc
fD
O
1 nr. 13
1 . juli 2005
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 173: Artiklen "Anbringelser på norsk" fra Socialpædagogen nr. 13/2005
2610861_0002.png
.•
~ ;..a:.
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 173: Artiklen "Anbringelser på norsk" fra Socialpædagogen nr. 13/2005
2610861_0003.png
skal. som udgangspunkt kun påinstitution
enkort periode for at blive observeret.
Helst ikkemere end tre måneder, et år er
alt for lang tid, vtirderer.htin,'
Flere typer plejefamilier
I Norge opererer de med flere forskellige
former for plejefamilier.
Beredskabshjemmene står til rådighed i
akutte situationer. Her får plejeforældrene
løn ligegyldig, om de har børn eller ej, og
(mindst en af dem) har ikke andet arbejde.
Til gengæld skal de være klar til at tage
imod et barn med dags varsel. De har høj-
st en søskendeflok boende ad gangen.
- Børnene bor i beredskabshjemmet, ind-
til vi finder en egnet, permanent plejefa-
milie til dem. Det er en midlertidig ord-
ning, men det kan godt ske, at de bliver bo-
ende i helt op til et år, fortæller Elisabeth
Gavlen.
I de almindelige plejefamilier har begge
forældre andet arbejde. Den økonomiske
kompensation svinger afhængig af barnets
alder, men ligger omkring 9.000 danske
kroner, hvoraf halvdelen skal dække udgif-
ter til barnet og derfor er skattefrit. Pleje-
forældrene behøver ikke en pædagogisk
uddanhelse, men gennemgår det såkaldte
Pride-kursus.
De forstærkede plejefamilier er i ud-
gangspunktet almindelige plejefamilier,
der får.'tilført ekstra ressourcer, så de kan
it-aødekåmme bainets' behov.
Ion
se, plejefamilier kan for. ek-
. tivor et
barn,
ikke
kbornehaven, fordi det
ikke kan klare alle impulserne. Så kan mo-
deren i den forstærkede plejefamilie få
kompensation, så hun kan gå ned i tid. I
nogle tilfælde frikøber vi også faderen eller
moderen helt, så de slet ikke arbejder. Vi
kan også fOrstærke ved hjælp af vejledning
af en pSykolog, aflastning og.støtte til for
eksempel lektiehjælp, siger Elisabeth Gay-
len.
Nogle børn flytter direkte ind i en fors-
tærket plejefamilie, fordi observationen på
en institution har vist, at de har særlige be-
hov, men for det meste bliver plejefamilien
forstærket i løbet af processen.
- Når vi anbringer et barn, ved vi ikke al-
tid alt om, hvordan barnet fungerer. Når vi
finder ud af det, skal vi ofte ind og forstær-
ke. Det er ikke sådan, at plejeforældrene
får forstærkning bare fordi, de siger, de
gerne vil have det. De skal komme med
konkrete begrundelser, og ofte går barnet
jo i en børnehave eller en skole, hvor per-
sonalet også har mulighed for at vurdere
barnets behov. Men det sker ofte, at pleje-
familierne kommer igennem med deres
ønsker, siger Elisabeth Gavlen.
Den sidste type plejefamilie er ungdoms-
familien, hvor enten plejefar eller plejemor
er frikøbt fra andet arbejde, så de kan tage
sig 100 procent af den unge. I modsætning
til alle andre plejefamilier kan ungdomsfa-
milierne tage to unge, selv om de ikke er
søskende.
De fleste er anbragt på
tvangsparagraffen
I Danmark el de fleste anbringelser frivilli-
ge, I Norge er det lige omvendt. fler ci de
fleste tvangsanle ing l5 r.
Norske børn kan ,~nhain,es ged hjalp af
to forskellige paragraffer.
Den ene medfører en midlertidig, frivillig
anbringelse, og kræver kun, at barnevær-
net og forældrene skriver under. Forældre-
ne,kan få barnet hjem igen, hvis de ønsker
det.
Den' anden paragraf medfører en langsig-
tet anbringelse, hvor det offentlige.overta-
ger omsorgen for barnet; og forældremyn-
digheden sættes ud af kraft. Denne type
anbringelse kræver en godkendelse af det
såkaldte fylkesnævn, der består af «I jurist,
to børnesagkyndige og to lægmænd. Bør-
neværnet og forældrene er part i sagen og
bliver repræsenteret med hver sin advokat.
Barnet kan kun komme hjem til forældre-
ne, hvis fylkesnævnet omstøder afgørelsen.
- De fleste børn er anbragt på tvangspa-
ragraffen, for vi bruger kun den frivillige
paragraf til kortvarige anbringelser eller til
anbringelser, hvor forældrene er motivere-
de til forandring og for eksempel indvilger
i en behandlingsplan, så de kan komme ud
af deres stofmisbrug. Hvis vi forestiller os,
at anbringelsen skal være langvarig, fore:-
trækker vi tvangsparagraffen - også når
forældrene er enige. Det er for at øge bør-
nenes tryghed og undgå, at de lever i usik-
kerhed om, hvor de skal bo. Når et barn
flytter ind i en permanent plejefamilie, for-
tæller vi det, at her skal du bo til du bliver
voksen. I realiteten ender nogle børn med
at komme hjem til deres forældre, men så
vil vi hellere tage den konflikt, når den op-
1 ill
11
I I I
V'
9
rn
-
c9
0
cm
(1)
nr.
13 • 1. juli 2005 CD
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 173: Artiklen "Anbringelser på norsk" fra Socialpædagogen nr. 13/2005
2610861_0004.png
Elisabeth Gavlen lægger vægt på, at børnene
føler sig trygge i deres plejefamilie. - Når et
. barn flytter ind i en permanent plejefamilie,
fortæller vi det, at her skal du bo, til du
bliver voksen, siger hun.
står end at lade børnene leve i usikkerhed,
siger Elisabeth Gavlen.
Loven giver mulighed for at fylkesnævnet
kan beslutte, at et barn kan blive boende
hos plejefamilien, selv om forældrene på et
senere tidspunkt bliver i stand til at tage
vare på barnet. Det sker, hvis barnets til-
knytning til plejeforældrene er blevet så
stærk, at det vil tage skade af at flytte, og så
kan der måske i stedet blive tale om øget
samkvem med forældrene.
Der er også mulighed for tvangbortadop-
tion, men det sker kun et par gange om
året i hele Norge.
Elisabeth Gavlen ved ikke, hvad det bety-
der for plejefamilierne, at de modsat dan-
ske plejeforældre har en mulighed for at
beholde barnet, selv om de biologiske for-
ældre bliver i stand til at tage vare på det
- Vi fortæller altid plejeforældrene om
muligheden, så de ved det godt, men jeg
ved ikke hvor meget, det indvirker på det
psykologiske. Jeg er usikker på, hvor meget
det spiller ind i deres daglige omsorg for
barnet, siger hun.
Hun er heller ikke klar over, hvilken be-
tydning det har, at nogle plejebørn ender
med at komme hjem til deres biologiske
forældre.
- Det kan være en motivationsfaktor for
forældrene, men jeg er i tvivl om, hvorvidt
det er godt for børnene. De er afhængige af
at føle sig trygge i deres plejefamilie.
Mere tilsyn
I Danmark medfører den nye anbringel-
sesreform, at der mindst skal føres tilsyn
med plejefamilierne en gang årligt.
I Norge er lovkravet langt strengere.
Her skal det kommunale børneværn
mindst føre tilsyn fire gange om året.
- Det er dog ikke altid, at vi kommer på
fire hjemmebesøg. Nogle gange deltager
kuratoren (som i Norge er kommunalt an-
sat, red.) og plejefamilien for eksempel i
Her er danske og norske børn og unge anbragt:
Danmark
Familiepleje
Institution
Andet (fx kostskole eller skibsprojekt)
45 procent
24 procent
31 procent
Norge
87 procent
9 procent
4 procent
(Alle procenttal angiver procent af alle anbragte børn og unge i det pågældende land.)
Kilde: Rapporten „Anbringelsesmønstret i de nordiske lande", der i 2003 blev udgivet af
sammenslutningen af nordiske familieplejeforeninger (NOFCA). Tallene er fra udgangen
af 2001.
møder, der gælder for et besøg, så de på et
år for eksempel kun får to hjemmebesøg
og to møder, siger Elisabeth Gavlen.
Ud over det kommunale tilsyn, er der og-
så koblet en neutral, timelønnet tilsyns-
førende på det enkelte barn. Denne til-
synsførende må ikke være ansat i kommu-
nen, og personen behøver ikke have en re-
levant uddannelse.
- Det kan for eksempel være en tømrer
eller en tandlæge. Det eneste krav er, at de
har en evne til at se barnet. Formålet er at
kontrollere, at barnet har det godt hos ple-
jefamilien, og grunden til, at det skal være
en neutral person er, at Barnevernet ikke
skal påvirke ham eller hende, siger Else-
beth Gavlen.
Den tilsynsførende skriver så en rapport,
som sendes til Barnevernet. Tidligere har
der ikke været formkrav, men nu er Ber-
gen Kommune ved at udforme et skema
med bestemte spørgsmål, der skal besva-
res.
- Personligt har jeg endnu ikke oplevet,
OD nr. 13 • 1. juli 2005
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 173: Artiklen "Anbringelser på norsk" fra Socialpædagogen nr. 13/2005
2610861_0005.png
at en tilsynsførende skriver, at en plejefa-
milie decideret gør det dårligt. Men de kan
for eksempel skrive, at barnet har store be-
hov, og at plejefamilien har brug for mere
vejledning, fortæller Elisabeth Gavlen.
Hun oplever ikke, at plejefamilierne stej-
ler over de mange hjemmebesøg.
Det føles ikke som kontrol, men som su-
pervision.
- Jeg tror, det hænger sammen med, at
der er en høj grad af legitimitet omkring
vores besøg. Ingen stiller spørgsmålstegn
ved, om vi skal komme eller ikke. Vi skal
komme. Det er sådan, det er, og alle godta-
ger det.
mrkOstdk
Kommuner skal
stramme op på tilsyn
Kommunerne skal være mere
opmærksomme på, at det er
de rigtige børn, der kommer
på kost- og efterskole. Sådan'
lyder meldingen fra Vagn Ry
Nielsen (S) efter, at det er
kommet frem, at unge bliver
fejlanbragt på efterskoler
Af Gitte Rebsdorf
Formanden for Kommu-
nernes Landsforenings Socialudvalg,
Vagn Ry Nielsen (S) er enig i, at kommu-
nerne ikke altid er gode nok til at sikre,
at det er de rigtige børn, der bliver an-
bragt på kost- og efterskoler.
- Vi har en tilsynsforpligtigelse. Nogle
kommuner er mindre kritiske med de-
res tilsyn, og de skal være mere op-
mærksomme, siger Vagn.Ry Nielsen.
Som beskrevet i Socialpædagogen den
20. maj, nr. 10, får mere end 4.000 børn
og unge kommunal støtte til et ophold
på en kost- eller efterskole. Heraf er cir-
ka 1.000 anbragt. Det viser tal fra Soci-
alministeriet.
Men eksperter med kendskab til om-
rådet peger på, at skolerne bliver brugt
som et discounttilbud, og at der ikke er
styr nok på, hvad det er for børn, der
kommer på kost- og efterskoler. Det
hænger blandt andet sammen med, at
tilsynet med skolerne er meget lempeli-
gere end tilsynet med eksempelvis døg-
ninstitutioner, mener både psykolog
Knud Erik Pedersen og afdelingschef i
Fyns Amts familieafdeling, Lillian Vaa-
ben.
Også kostskoleinspektør på Bagsværd
Kostskole, Søren Børgesen, kritiserer
den måde skolerne bliver anvendt på.
Han har tidligere sagt til Socialpædago-
gen, at socialforvaltningerne i kommu-
nerne burde være garant for, at det er
de rigtige børn, der kommer på kost- og
KOSTSKOLER •
Sådan uddannes
norske plejeforældre
Plejeforældre i Norge gennemgår det
såkaldte Pride-kursus, der er udviklet i
USA.
Kurset er bygget op om fem færdig-
hedskategorier:
• At give barnet omsorg og opdragel-
se
• At møde udviklingsbehov og kunne
håndtere forstyrrelser i udviklingen
• At støtte relationerne mellem børn
og deres familier
• At give barnet adgang til trygge og
udviklende relationer som skal vare li-
vet ud
• At arbejde som medlem af professi-
onelle team rundt om plejebarnet
Kurset er bygget op med 10 fælles-
samlinger å tre timer.
Derudover får de vordende plejefo-
rældre en række hjemmeopgaver samt
nogle hjemmebesøg, hvor der er mulig-
hed for at drøfte mere personlige
spørgsmål'.
Kursisterne skal blandt andet arbejde
med en „livsbog", der gerne skulle give
dem mulighed for tættere kontakt med
dem selv og deres egen baggrund.
Spørgsmålene lyder for eksempel:
„Tænk tilbage på din barndom, på de
lykkelige stunder. Hvad gjorde dig glad
og lykkelig som barn?" og „Hvilke
kundskaber og informationer har du
brug for, for at føle dig parat til at tage
imod et plejebarn i din familie".
Ud over grundkurset, Pride, får erfar-
ne plejeforældre også tilbudt efterud-
dannelse.
efterskole. Men at sådan forholder det
sig ikke.
Til det siger Vagn Ry Nielsen:
- Det er også efterskolernes ansvar, at
de får de rigtige børn. De må sige fra,
hvis de vurderer, at det er børn, de ikke
kan tage. Men skolerne er eftertragtede
både blandt forældre og børn. Og vi har
intet belæg for at sige, at det ikke skulle
være et godt tilbud.
Som det er nu, ved myndighederne
nemlig ikke meget om, hvad det er for
børn og unge, som får
et ophold på skoler-
ne med kommunalt
tilskud. Eller om til-
budet til dem er
godt nok. Derfor
tinge fejlanbra
har Styrelsen for
gt på
efterskoler
Social Service un-
der Socialministe-
riet som et led i
det
såkaldte
KABU-projekt
iværksat en un-
dersøgelse.
Målet med
KABU-projek-
tet er netop at
kvalificere
anbringel-
sesarbejdet
med børn
1
og unge. Og det er i det
perspektiv, undersøgelsen skal ses,
påpeger souschef i Styrelsen, Bente
Danholt.
- Vi har sat undersøgelsen i værk for
at få mere viden om, hvordan vi kan
kvalificere brugen af kost- og efterskoler
som anbringelser. Der er intet belæg for,
at kommunerne bruger dem for at spa-
re penge. Det ved vi på nuværende tids-
punkt for lidt om, siger Bente Danholt.
Resultaterne af undersøgelsen er klar
til december.
Tidligere numre af Socialpædagogen
'kan læses på www.stclk/Socialpædagogen
nr. 13 • 1. juli 2005
e