Socialudvalget 2004-05 (2. samling)
SOU Alm.del Bilag 13
Offentligt
2610800_0001.png
Socialudvalget
SOU alm.
del - Bilag 13
Offentligt
V).
11
giver flere konflikter
Politikernes krav om
at skære i kontant-
hjælpen til genstridi-
ge klienter giver flere
konflikter på landets
socialforvaltninger.
Det rammer sagsbe-
handlerne i form af
både trusler og mere
papirarbejde.
AF SIMON KRUSE, JOURNALIST
FOTO: HANNE LOOP
• Harald Pedersen sad på sit
kontor og holdt møde med en
kollega, da en mand i 40erne
brasede ind ad døren. Med et par
stormskridt stod han foran skrive-
bordet og tog fat i kraven på den
49-årige socialrådgiver, mens han
hævede sin knyttede næve.
- Jeg har ingen penge. Jeg har
brug for penge, hvæsede man-
den.
Harald Pedersen nåede ikke
meget andet end at sige "slip
mig", før manden fortrød. Hans
ansigt krakelerede, og han faldt
ned på en stol og begyndte at
græde. Han var træt og havde
ikke spist i lang tid, lød hans
spæde undskyldning.
Episoden ligger to måneder
tilbage, men den står stadig helt
klart for Harald Pedersen, der
arbejder i socialforvaltningen i
den sydsjællandske kommune
Fladså. Kort inden hændelsen
havde han stoppet mandens kon-
tanthjælp, fordi han ikke havde
reageret på kommunens henven-
delser, og fordi han ikke var mødt
på sit aktiveringstilbud. Det var
blevet for meget for manden, der
var flygtning og led under alvorli-
ge krigstraumer.
Spørger man Harald Pedersen,
så er konflikten blandt andet en
konsekvens af, at man siden 1.
juli sidste år ikke længere kan
foretage en individuel vurdering,
før man beslutter at trække folk i
kontanthjælpen, når de ikke
møder op i deres aktivering.
- Man kan ikke undskylde
hans opførsel, men man kan
måske godt sætte sig ind i hans
situation. Praksis er blevet hårde-
re, og når man presser folk øko-
nomisk, så giver det uvægerligt
flere konflikter, siger han.
Flere trusler
Laila Holm Gudmund er medar-
bejderkonsulent i Fladså og syv
andre sjællandske kommuner og
sidder også i koordinationsudval-
get for fire kommuner. Hun arbej-
der blandt andet med trusler
mod medarbejdere og vurderer
ud fra samtaler med de ansatte,
at der er en stigning i antallet af
konflikter, og at flere af konflik-
terne ender i korporlige trusler.
Den stigning kæder hun sammen
med den strammere praksis på
det sociale område.
- Der har været sanktionsmu-
ligheder i lovgivningen i lang tid,
men det er først på det seneste,
at mange kommuner er begyndt
at håndhæve dem strengt. Jeg
kan se, at medarbejderne i de
kommuner, som følger sanktions-
reglerne nøje efter bogen, ople-
ver flere konflikter og trusler end
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 13: Artikler fra Socialrådgiveren nr. 4, 23. februar 2005 "Sociale stramninger giver flere konflikter" og "En blød overgang"
2610800_0002.png
Praksis er blevet hårdere, og når man presser folk økonomisk, så giver
det uvægerligt flere konflikter, mener Harald Pedersen, socialrådgiver i
Fladså Kommune. Han hor blandt andet oplevet at blive hevet i kraven
og truet med en knyttet næve.
.5%
andre. Det slider på sagsbehand-
lerne, siger Laila Holm Gudmund.
Hun fremhæver især aktive-
ringskravet og de såkaldte rådig-
hedsvurderinger som områder,
hvor praksis er blevet strengere i
flere kommuner.
- Langt flere vurderes i dag at
stå til rådighed for arbejdsmarke-
det. Før ville man måske sige, at
en alkoholiker eller en enlig mor
med en svær samværssag ikke
var til rådighed, men det har
ændret sig drastisk. Nu skal man
virkelig være dårlig for at falde
igennem, siger Laila Holm Gud-
mund.
hvert fald Simon Thorbæk, der er
lektor i socialret ved Den Sociale
Højskole i København.
- Kommunerne har fået travlt
med at stramme op, fordi de bli-
ver åndet i nakken af staten.
Beskæftigelsesministeren har lagt
et stærkt pres på kommunerne
for at bruge lovens sanktionsmu-
ligheder og lægge låg over udbe-
talingerne. Desuden ser vi efter-
hånden også et lokalt politisk
pres fra kommunalbestyrelserne
for at gennemgå bestemte sags-
typer, siger han.
Han henviser også til nye reg-
ler, som giver ministeriet mulig-
hed for at fratage kommunerne
deres refusion, hvis de ikke over-
holder reglerne. Det vil staten
blandt andet kontrollere ved at
kræve løbende indberetninger til
arbejdsmarkedsstyrelsen og flere
stikprøvekontroller. Alt det bety-
der, at sagsbehandlerne må tage
flere konflikter med borgerne.
- Når man vælger en hård
linie, så bliver flere klienter både
rasende og fortvivlede. Normalt
siger man, at det er væsentligt at
opbygge et tillidsforhold til bor-
geren, men hvis man stiller sig
ensidigt an som kontrollant, så
udebliver muligheden for en
positiv samtale, siger Simon Thor-
bæk.
brev, og der skal tilbydes parts-
høring, selvom det måske kun
drejer sig om 30 kroner.
- Jeg er ikke modstander af at
stille krav til klienterne - i mange
tilfælde hjælper det faktisk -
men det placerer sagsbehandler-
ne i en mere udsat position, siger
han.
Konsulent Laila Holm Gud-
mund er bekymret for tendensen
i lyset af de øgede muligheder
for statslig kontrol fremover.
- Jeg er overbevidst om, at
problemet vil vokse. Det betyder,
at mange af dem, som blev sags-
behandlere af et godt hjerte, vil
få det rigtig hårdt. De vil blive
sygemeldt eller søge bort, frygter
Laila Holm Gudmund.
Denne artikel har også været
bragt i Kommunalbladet.
Det siger loven
Kofitant )O.-
eritrte
s merl
-
tre'tt.ter;. frvis.mtar-t
tt
;tlt,
00€)ILVetfra etYm4de med en s'agsbellt i',1$1,e)
- -
afviser et t'ilbird0m'ar(?ejfde
uden
rimetrqigrurtd
ikke'.erj4r)4e(iCle eller undlader-3t 4g9e
I
trakk r. Mart et-1 tredjedel
Hvis overtrLedel r-L.s.ker anden
koritantht4elpen i 20 tiger.
for eksempeitivis ude-
grevel .,tilfælde stotipeS
Mari'
blivelsen tear karakter at en afvisning
st(fJ4 i at mute
2004 far
fordi 4er ei Ivyt åoft over dt -ttsirt-ilet1e1-4t'elp,tfripi-t jap )31-rtiltae,.
del-) iridt idueett ttrilstpttet
t_ decernhF:[~.20Q4
tradte d'ett
knit. Alle tisiritafittijattlpstri0dtta re. skal vurdeie4 trdlftatf ste -4ii-tte-
at
liojere3ttralr,4-
fief:Der
for r'11.eidsrriarl,tedet.'re -Mik.,e1:sidtt
-
sta til
rift 23104) -
veren
Et godt hjerte
Harald Pedersen fra Fladså Kom-
mune oplever, at den øgede kon-
trol med de sociale sager giver
mere arbejde i hverdagen. I Flad-
så Kommune laver sagsbehand-
lerne månedlig opfølgning på
aktiveringskravet, og oveni kom-
mer både en socialfaglig og en
økonomisk opfølgning på alle kli-
enter. Det koster flere arbejdsda-
ge om måneden, mener han.
Hvis en klient eksempelvis
udebliver et par timer fra aktive-
ring eller sprogskole, så skal de
trækkes i kontanthjælpen. Det
skal registreres, der udsendes et
Ånde i nakken
Årsagerne til, at kommunerne
pludselig er begyndt at stramme
op på praksis, skal findes både i
økonomien og forsøg på øget sty-
ring fra politisk side. Det mener i
SOC I ALRÅDGIVEREN
4/ 2 0 0 5
5
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 13: Artikler fra Socialrådgiveren nr. 4, 23. februar 2005 "Sociale stramninger giver flere konflikter" og "En blød overgang"
2610800_0003.png
En
blød
overgang
ringelse
Efterværnsforløb er et tilbud til udsatte unge, der efter en anb
nej.
skal til at stå på egne ben. Men de mest udsatte takker ofte
AF MORTEN SKÆRBÆK
• 18-års fødselsdagen er for de
fleste unge en glædelig begiven-
hed, der betyder adgang til disko-
teker og måske endda forældre-
nes bil. For de godt 14.000 børn
og unge, der i Danmark er
anbragt på en institution eller i
en plejefamilie, markerer dagen
derimod en overgang, hvor den
unge så at sige "vokser ud af"
plejefamilien eller institutionen
og skal til at stå på egne ben. Og
det medfører ofte problemer,
viser både danske og internatio-
nale erfaringer.
- Ofte er unge, der har været
anbragt, mere sårbare end andre
unge. Det kan være i forhold til
uddannelse og job eller det at
administrere deres egne penge.
Men også basale livsfærdigheder
som at lave mad, vaske tøj og gå
i bad hver dag kan være et pro-
blem, forklarer Laila Dreyer Esper-
sen fra Socialforskningsinstituttet
(SFI).
Hun står bag en ny under-
søgelse, der har haft til formål at
opsamle nogle af erfaringerne
med de såkaldte efterværnsfor-
løb, der er et tilbud til udsatte
unge om eksempelvis at få en
IR
:\ \\HRI\kd
Ft !FR\ I I:\
,1,1
laPd: 2
voksen kontaktperson, fra de fyl-
der 18, til de bliver 23 år. Efter-
værnsforløb blev indført i Service-
loven i 2001, og hensigten med
forløbene er at blødgøre overgan-
gen fra at være anbragt ung i en
plejefamilie eller en institution til
at skulle klare sig selv.
Undersøgelsen fra SFI bygger
på samtaler med blandt andre 16
sagsbehandlere, der arbejder
med efterværnsforløb. Målet har
været at finde ud af, hvad der vir-
ker, når de unge skal gøres klar til
et selvstændigt voksenliv.
- Det er vanskeligt at finde en
bestemt systematik i de tilfælde,
hvor efterværnsforløb har funge-
ret godt. Men højskoleophold,
praktikpladser og imødekommen-
de slægtninge er alle ting, der
peger i den rigtige retning, for-
klarer Laila Dreyer Espersen.
Det er altså stor forskel på,
hvordan de enkelte efterværns-
forløb strikkes sammen, men en
del af et efterværnsforløb kan
være, at den unge får tilknyttet
en kontaktperson eller en person-
lig rådgiver. En kontaktperson er
en voksen, der vejleder den unge
om alt fra uddannelse og job til
mere sociale spørgsmål, mens en
personlig rådgiver derimod ude-
lukkende rådgiver den unge om
job og uddannelse.
Frivillig ordning
På institutionen TurBo i Århus er
fire unge mellem 20 og 23 til-
knyttet i et efterværnsforløb. De
unge bor for sig selv, men har en
fast kontaktperson fra institutio-
nen, som de altid kan komme i
kontakt med. Desuden mødes de
unge med hinanden hver 14. dag.
TurBo startede med efter-
værnsforløb som et forsøg i 1998,
altså tre år før ordningen blev
gjort permanent. Og ifølge leder
på TurBo Marleen Stefansen er
det primært spørgsmål om socia-
le netværk, økonomi, beskæfti-
gelse og bolig, som er i fokus.
- De kommer fra meget usta-
bile familieforhold og bruger
deres kontaktperson til at drøfte
spørgsmål med, som andre unge
på den alder normalt drøfter med
en forælder.
Efterværns-tilbudet stopper,
når den unge fylder 23, men iføl-
ge Marleen Stefansen hænder
det, at nogle af de unge også
efter 23 års fødselsdagen hen-
Fakta om efterværnsforlob
424 unge mellem 18 og 23 har en kontakperson.
207 unge mellem 18 og 23 har en personlig rådgiver.
1.536 unge mellem 18 og 23 er fortsat i anbringelse.
(Kilde: Socialforskinngsinslituttet)
vender sig med spørgsmål. Og de
bliver ikke afvist.
- Men succeskriteriet er klart,
at de etablerer andre netværk,
som de erstatter os med, inden
de fylder 23, siger hun.
Ifølge Laila Dreyer Espersen fra
SFI er det ikke er en forudsætning
for at komme i et efterværnsfor-
løb, at man har været anbragt,
ligesom det langt fra er alle
anbragte unge, der har behov for
et efterværnsforløb. Det er den
SOC IALRÅDG I VER EN
4/20
R
SOU, Alm.del - 2004-05 (2. samling) - Bilag 13: Artikler fra Socialrådgiveren nr. 4, 23. februar 2005 "Sociale stramninger giver flere konflikter" og "En blød overgang"
2610800_0004.png
Erstatning
til medlem
Forvaltningsloven blev ikke
overholdt i forbindelse med
et ansættelsesforløb, og en
socialrådgiver fik derfor
20.000 kroner i erstatning.
AF MORTEN SKÆRBÆK
• Det kan nytte at brokke sig, når de kommunale
chefer går over stregen. Det er læren af en sag
fra Varde Kommune, hvor DS' Region Syd netop
har skaffet en erstatning på 20.000 kroner til et
kvindeligt medlem. Medlemlnet blev stik imod
Forvaltningsloven konfronteret med personlige
oplysninger om et tidligere sygdomsforløb, da
hun søgte et job i Varde Kommune, hvor hun også
bor.
I Region Syd er det faglig konsulent Anni Lade-
foged, der har kørt sagen. Hun blev tilbage i
november 2004 kontaktet af den pågældende
kvinde.
Kvinden var efter at have været til jobsamtale
i Varde Kommune blevet ringet op af en af dem,
der havde deltaget i jobsamtalen. Vedkommende
konfronterede hende i telefonen med, at hun tid-
ligere har modtaget sygedagpenge fra Varde
Kommune. Blandt andet blev hun spurgt, om hun
stadig tog antidepressiv medicin. Det viste sig, at
en fra ansættelsesudvalget ved jobsamtalen hav-
de genkendt kvinden som tidligere klient i kom-
munen og herefter havde tjekket hendes journal
og lægeakter.
Og det må kommunen som bekendt ikke.
Når en ansøger er kendt?
Anni Ladefoged fra Region Syd klagede derfor
over forløbet til Varde Kommune, og efter nogen
tid gik kommunen så med til at udbetale en
erstatning til det forurettede medlem.
Anni Ladefoged fra Region Syd siger om for-
løbet:
- Det er naturligvis vigtigt, at Forvaltningsloven
er kendt af alle i systemet - også på chefniveau.
Men det er lige så vigtigt, at DS-medlemmerne er
opmærksomme på, at det nytter at klage.
Socialchef i Varde Kommune Steen Rohr Diet-
richsen vil ikke kommentere den enkelte sag,
men vedgår, at kommunen naturligvis skal holde
sig inden for lovens rammer. Han mener dog, at
sagen rejser et principielt dilemma i de tilfælde,
hvor en ansøger er kendt som klient i kommunen:
- Der kan tvivlen jo så ikke komme ansøgeren
tilgode, når kendskabet ikke kan drøftes i åben-
hed. Alternativet er så måske, at en sådan ansøg-
ning vil ryge nederst i bunken, for hvem kan se
helt bort fra en viden, der er kendt?
9
unges sagsbehandler, der skal til-
byde den unge efterværnsord-
ningen, hvis vedkommende har
behov for det, men den unge
bestemmer selv, om han eller
hun vil tage imod tilbudet.
- jeg er i min undersøgelse
kommet frem til, at der er to
typer af tidligere anbragte unge,
der ikke kommer i et efterværns -
forløb. Der er dem, der er så vel-
fungerende, at de ikke har behov
for det. Men så er der altså også
dem, der er så dårlige, at de mel-
der pas over for ordningen. De
har simpelt hen glædet sig til at
blive 18 og komme ud af syste-
met. jeg har hørt fra flere sags-
behandlere, at den sidste gruppe
ganske enkelt forsvinder ud mel-
lem fingrene på dem, forklarer
hun.
Undersøgelsen om efterværnsfor-
løb kan rekvireres hos Social-
forskningsinstituttet www.sfi.dk.