Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (2. samling), Arbejdsmarkedsudvalget 2004-05 (2. samling), Socialudvalget 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2005) 0141 Bilag 1, AMU Alm.del Bilag 98, SOU Alm.del Bilag 104, URU Alm.del Bilag 94
Offentligt
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Beskæftigel-
sesministeriets, Finansministeriets, Integrationsministeriets, Miljøministe-
riets, Socialministeriets, Undervisningsministeriets, Udenrigsministeriets,
Videnskabsministeriets og Økonomi- og Erhvervsministeriets grundnotat
om Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede retningslinjer
for vækst og job 2005-2008, KOM (2005) 141.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26. april
Grundnotat
Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede retnings-
linjer for vækst og job 2005-2008
KOM(2005)141
Resumé
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse vedrørende
de integrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008, herunder en henstil-
ling om de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG) (jf. trakta-
tens artikel 99), og et forslag til en rådsbeslutning om retningslinjerne for med-
lemslandenes beskæftigelsespolitikker (jf. traktatens artikel 128), der efter be-
handling i de relevante rådsformationer ventes godkendt på Det Europæiske
Råd og vedtaget af hhv. Rådet (økonomi- og finansministre) og Rådet (beskæfti-
gelses- og socialministre). Det nye koncept med tre-årige integrerede retnings-
linjer er en gennemførelse af DER’s beslutning den 22.-23. marts 2005 om midt-
vejsrevisionen af Lissabon-strategien, herunder om bedre styring af strategien.
Baggrund
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles den 22.-
23. marts 2005 fastslår i relation til midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien, at
Rådet på baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal vedtage ”et sæt inte-
grerede retningslinjer bestående af to elementer: de overordnede økonomisk-
politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for beskæftigelsen. Da BEPG er
det generelle instrument for samordning af de økonomiske politikker, bør de fortsat
omfatte hele viften af makro- og mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespo-
litikkerne, for så vidt der er et samspil mellem disse og de økonomiske politikker;
BEPG skal sikre den generelle økonomiske sammenhæng mellem strategiens tre
dimensioner.”
Som led i at sikre, at de tiltag, som EU og medlemslandene vedtager, bedre bidrager
til at fremme vækst og beskæftigelsen i Europa, besluttede stats- og regeringsche-
ferne på forårstopmødet den 22.-23. marts 2005 at forbedre styringen af Lissabon-
strategien. Hensigten var at gøre det lettere at prioritere samtidigt med, at den over-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
167836_0004.png
4
ordnede balance og synergi mellem strategiens 3 dimensioner blev respekteret, og
processen blev rationaliseret. På baggrund af konklusionerne fra forårstopmødet
har Kommissionen således i nærværende meddelelse (KOM(2005)141) af 12. april
2005 fremlagt forslag til integrerede retningslinier for fremme af vækst og beskæfti-
gelse i EU. På grundlag af disse retningslinier skal medlemslandene fastlægge natio-
nale reformprogrammer, og Kommissionen skal fremlægge et program for Fælles-
skabets foranstaltninger, som skal fremme væksten og beskæftigelsen. De integre-
rede retningslinier inkorporerer dels de overordnede økonomisk-politiske retnings-
linier, dels retningslinierne for beskæftigelsen i et samlet dokument for derved at
præsentere en mere klar vision for, hvordan de udfordringer, som EU står overfor,
kan håndteres.
De integrerede retningslinier udgør således grundlaget for den nye tre-årige Lissa-
bon-cyklus, som derved dækker perioden 2005-08.
De integrerede retningslinier forventes behandlet af alle relevante dele af Rå-
det, samt drøftet på møder i Rådet (konkurrenceevneministre) den 10. maj og
6. juni, Rådet (uddannelse og ungdom) den 24. maj, Rådet (beskæftigelses- og
socialministre) den 2.-3. juni, og (økonomi- og finansministre) den 7. juni,
forud for godkendelse af Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005, som
forberedes af Rådet (generelle anliggender) den 23. maj og den 13. juni.. Ef-
terfølgende vedtages de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer af
Rådet (økonomi- og finansministre), mens beskæftigelsesretningslinierne ved-
tages af Rådet (beskæftigelses- og socialministre).
Hjemmelsgrundlag
De integrerede retningslinier vil blive vedtaget i henhold til de foreskrevne procedu-
rer i Traktatens artikel 99 og 128.
Indhold
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse vedrørende de
integrerede retningslinier for vækst og job 2005-2008, herunder en henstilling om
de overordnede økonomisk-politiske retningslinjer (BEPG), jf. traktatens artikel 99,
og et forslag til en rådsbeslutning om retningslinjerne for medlemslandenes beskæf-
tigelsespolitikker, jf. traktatens artikel 128. Kommissionens oplæg til integrerede
retningslinier består af dels de overordnede økonomisk-politiske retningslinier i
form af makroøkonomiske retningslinier og mikroøkonomiske retningslinier og
dels beskæftigelsesretningslinierne, jf. oversigt.
Oversigt: De integrerede retningslinier for vækst og job (2005-2008)
Makroøkonomiske retningslinier
1
2
3
4
5
6
At sikre økonomisk stabilitet
At sikre økonomisk holdbarhed
At fremme efficient allokering af ressourcer
At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk politik og struktur-
politik
At sikre at lønudvikling bidrager til makroøkonomisk stabilitet og vækst
At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
167836_0005.png
5
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Mikroøkonomiske retningslinier
At udvide og uddybe det indre marked
At sikre åbne og kompetitive markeder
At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø fremmende for små og
mellemstore virksomheder
At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og færdiggøre aftalte priorite-
rede grænseoverskridende projekter
At øge og forbedre investeringer i F&U
At fremme innovation og anvendelse af informations- og kommunikations-
teknologi (ICT)
At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styrke synergierne mel-
lem miljøbeskyttelse og vækst
At bidrage til en stærk industriel base
Beskæftigelsesretningslinier
16
17
18
19
20
21
22
23
At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af fuld beskæfti-
gelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og styrkelse af social og
territorial samhørighed
At fremme en livslang tilgang til arbejde
At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og udsatte grupper
At forbedre matching af behov på arbejdsmarkedet
At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigelsen og reduce-
re segmentering på arbejdsmarkedet
At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling i løn og andre arbejdskraftom-
kostninger
At udvide og forbedre investeringer i humankapital
At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som reaktion på nye
kompetencekrav
D E OVERORD N ED E ØKON OMISK-POLITISKE RETN IN GS-
LIN IER (BEPG)
Kommissionens meddelelse, del 1 om de overordnede økonomisk-politiske ret-
ningslinier, indeholder følgende oplæg til retningslinier med anbefalinger:
Makroøkonomiske politikker for vækst og job
Retningslinie 1: At sikre økonomisk stabilitet
EU-landene bør leve op til deres mellemfristede budgetmålsætninger, og – i det
omfang denne målsætning endnu ikke er opfyldt – gennemføre de nødvendige tiltag
i overensstemmelse med Stabilitets- og Vækstpagten, og landene bør samtidig und-
gå procyklisk finanspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Lande med uholdbare underskud på betalingsbalancen bør korrigere dem gennem
strukturreformer og finanspolitik.
Retningslinie 2: A t sikre økonomisk holdbarhed
EU-landene bør – i lyset af de skønnede omkostninger knyttet til de aldrende be-
folkninger – styrke de offentlige finanser gennem gældsreduktion og reformer af
pensions- og sundhedssystemer, der sikrer at de er finansielt holdbare og opfylder
deres sociale mål, samt højere beskæftigelse og arbejdsudbud.
Retningslinie 3: At fremme efficient allokering af ressourcer
EU-landene bør – under overholdelse af retningslinierne om økonomisk stabilitet
og holdbarhed – sikre en sammensætning af de offentlige udgifter, der fremmer
vækst, herunder F&U og uddannelse, tilpasse skattestrukturer for at styrke vækstpo-
tentialet, og sikre mekanismer til vurdering af forholdet mellem offentlige udgifter
og opnåelsen af politiske mål, og sikre den overordnede sammenhæng mellem for-
skellige reformer.
Retningslinie 4: At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk
politik og strukturpolitik
EU-landene bør gennemføre reformer, der understøtter en sund makroøkonomisk
ramme gennem øget fleksibilitet, mobilitet og tilpasningsevne som reaktion på glo-
baliseringen, teknologiske fremskridt og ændringer i konjunkturforhold.
Retningslinie 5: At sikre at lønudviklingen bidrager til makroøkonomisk sta-
bilitet og vækst
EU-landene bør fremme en løndannelse og udvikling i arbejdskraftomkost-
ninger, der er konsistent med prisstabilitet og udviklingen i arbejdsprodukti-
vitet på mellemlang sigt, idet der bør tages højde for forskelle i kvalifikationer
og lokale arbejdsmarkedsforhold.
Retningslinie 6: At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Eurolandene bør være særligt fokuserede på finanspolitisk disciplin, og de
eurolande, der endnu ikke opfylder deres mellemfristede budgetmålsætning
bør tilstræbe en årlig forbedring af deres konjunkturrensede budgetsaldo på
som udgangspunkt 0,5 pct. af BNP, og en større forbedring i gode tider. Eu-
rolandene bør også gå videre med strukturreformer, der forbedrer euroom-
rådets konkurrenceevne og tilpasningsevne i forhold til asymmetriske choks.
Eurolandene bør endvidere sikre, at euroområdets indflydelse i det globale
økonomiske system er i overensstemmelse med dets økonomiske vægt.
Mikroøkonomiske reformer rettet mod styrkelse af Europas
vækstpotentiale
Retningslinie 7: A t udvide og uddybe det indre marked
EU-landene bør fremskynde gennemførelse af direktiver vedrørende det indre mar-
ked, prioritere en bedre gennemførelse af lovgivning vedrørende det indre marked,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
fremme den finansielle integration, fjerne skattemæssige hindringer for grænseover-
skridende aktiviteter og anvende EU’s regler for offentlige indkøb effektivt.
Retningslinie 8: A t sikre åbne og konkurrencedygtige markeder
EU-landene bør prioritere fjernelsen af lovgivningsmæssige barrierer og an-
dre barrierer, der hæmmer konkurrencen i nøglesektorer, en mere effektiv
håndhævelse af konkurrencepolitik, myndighedernes gennemgang af mar-
kedsforhold for at identificere og fjerne hindringer for konkurrence og mar-
kedsadgang, reduktionen i statsstøtte, der forvrider konkurrencen, og ompri-
oritering af støtte til fordel for horisontale mål såsom forskning og innovati-
on. EU-landene bør også fuldt ud implementere de aftalte tiltag for at åbne
netværksindustrier for konkurrence for at sikre effektiv konkurrence på eu-
ropæiske integrerede markeder, samtidig med, at der sikres tilfredsstillende
udbud af services af høj kvalitet af generel økonomisk interesse.
Retningslinie 9: A t skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
EU-landene bør sikre øget kvalitet i lovgivningen gennem systematisk og
grundig vurdering af dens økonomiske, sociale og miljømæssige effekter,
mens der tages højde for de administrative omkostninger forbundet med
reguleringen. Landene bør konsultere de berørte parter vedrørende fordele
og ulemper ved deres lovgivningsinitiativer, især i det omfang initiativerne
indebærer prioritering mellem forskellige politiske mål.
Retningslinie 10: At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø frem-
mende for små og mellemstore virksomheder
EU-landene bør forbedre adgangen til finansiering, tilpasse skattesystemerne, styrke
det innovative potentiale hos små og mellemstore virksomheder, og tilbyde relevant
informations- og støtteservice for at fremme virksomhedsetablering og vækst i
overensstemmelse med Charteret for små og mellemstore virksomheder. EU-
landene bør endvidere styrke vægten på iværksætterkultur i uddannelser og efterud-
dannelser, samt fremme mulighederne for ændringer i ejerforhold, revidere kon-
kurslovgivning og forbedre retsprocesser vedrørende blandt andet virksomhedsom-
struktureringer.
Retningslinie 11: At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og
færdiggøre aftalte prioriterede grænseoverskridende projekter
Der bør ske en udvidelse og forbedring af europæisk infrastruktur og færdig-
gørelse af aftalte prioriterede grænseoverskridende projekter med det særlige
formål at opnå større integration af nationale markeder i det udvidede EU.
EU-landene bør udvikle passende infrastrukturer i forhold til transport, ener-
gi samt informations- og kommunikationsteknologi som en vigtig betingelse
for at sikre en succesfuld åbning af netværksindustrier for konkurrence. Lan-
dene bør desuden indføre passende infrastrukturprissystemer som et middel
til at internalisere miljømæssige omkostninger for at sikre en efficient anven-
delse af infrastrukturer og udvikling af en bæredygtig modal balance.
Retningslinie 12: At øge og forbedre investeringer i F&U
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
EU-landene bør udvikle tiltag for at fremme privat forskning og udvikling ved at
styrke rammebetingelserne og sikre, at virksomheder opererer i tilstrækkeligt kom-
petitive markeder, ved at øge omfanget og effektiviteten af offentlige udgifter til
forskning og udvikling, ved at styrke ’excellence-centre’, ved at gøre bedre brug af
støttemekanismer, ved at sikre et tilstrækkeligt udbud af kvalificerede forskere gen-
nem flere studerende i videnskabs-, teknik- og ingeniørfag samt styrket karriereud-
vikling og mobilitet af forskere på tværs af lande og sektorer.
Retningslinie 13: At fremme innovation og anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (ICT)
EU-landene bør fokusere på forbedringer af supportservices for innovation,
herunder for teknologioverførsel og netværk, der sammenknytter universite-
ter og virksomheder, fremme af videnoverførsel gennem udenlandske direkte
investeringer, bedre adgang til finansiering samt betalelige og veldefinerede
intellektuelle ejendomsrettigheder. Landene bør fremme anvendelsen af in-
formations- og kommunikationsteknologi og relaterede ændringer i organisa-
tionen af arbejde.
Retningslinie 14: At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styr-
ke synergierne mellem miljøbeskyttelse og vækst
EU-landene bør prioritere internalisering af miljømæssige omkostninger, øget ener-
gieffektivitet samt udviklingen og anvendelsen af miljøteknologi. Implementeringen
af disse prioriteter bør være i overensstemmelse med eksisterende europæiske for-
pligtelser samt med tiltag og instrumenter foreslået i handlingsplanen for miljøtek-
nologi (Environmental Technologies Action Plan, ETAP), idet der bør lægges vægt
på anvendelse af blandt andet markedsbaserede instrumenter og fjernelse af miljø-
skadelige subsidier sammen med andre politikinstrumenter.
Retningslinie 15: At bidrage til en stærk industriel base
EU-landene bør fokusere på udviklingen af nye teknologier og markeder. Det inde-
bærer særligt forpligtelse til etablering og implementering af fælles europæiske tek-
nologiinitiativer og offentlig-private partnerskaber, der bidrager til håndtering af
ufuldkommenheder på markeder og skabelsen af lokale klynger.
BESKÆFTIGELSESRETNINGSLINIERNE
Kommissionens meddelelse, del 2 om beskæftigelsesretningslinierne indeholder
følgende forslag til Rådets beslutning:
Retningslinie 16: At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåel-
se af fuld beskæftigelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og
styrkelse af social og territorial samhørighed.
Politikkerne skal bidrage til at
opnå en gennemsnitlig beskæftigelsesfrekvens for Den Europæiske Union (EU) på
70 pct., på mindst 60 pct. for kvinder og 50 pct. for ældre arbejdstagere (55-64 åri-
ge), og bidrage til at reducere ledighed og inaktivitet. Medlemslandene skal sætte
nationale mål for 2008 og 2010.
at skabe beskæftigelsesmuligheder for unge og reduktion af ungdomsledigheden;
handling m.h.p. eliminering af kønsforskelle i forhold til beskæftigelse, ledighed og
Retningslinie 17: At fremme en livslang tilgang til arbejde.
Fornyet indsats for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
aflønning; bedre sammenhæng mellem arbejde og privatliv, herunder tilvejebringel-
se af institutionspladser for børn og andre; modernisering af pensions- og sund-
hedssystemerne, herunder sikring af den finansielle holdbarhed og tilpasning til
behovene m.h.p. at fremme muligheden for beskæftigelse og længere arbejdsmar-
kedstilknytning, herunder passende incitamenter til at arbejde og ikke tilskynde til
tidlig tilbagetrækning; fremme arbejdsvilkår som bidrager til aktiv aldring (retnings-
linie 17 skal ses i sammenhæng med retningslinie 2).
Retningslinie 18: At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og
udsatte grupper.
Aktiv og forebyggende arbejdsmarkedspolitik, herunder tidlig
identifikation af behov, jobsøgningsstøtte, vejledning og træning som del af en per-
sonlig handlingsplan, tilvejebringelse af nødvendig social service for at støtte udsat-
te personers indtræden på arbejdsmarkedet og bidrage til social og territorial sam-
menhæng samt udryddelse af fattigdom; kontinuerlig gennemgang af skatte- og
ydelsessystemerne, herunder styring og betingelser for ydelser samt reduktion af
høje effektive marginalskatter med henblik på at det skal kunne betale sig at arbejde
og at sikre et passende niveau af social beskyttelse.
Retningslinie 19: At forbedre matching af behov på arbejdsmarkedet
. Moder-
nisering og styrkelse af arbejdsmarkedsinstitutioner, særlig arbejdsformidlingssy-
stemer; større gennemsigtighed med hensyn til beskæftigelses- og træningsmulighe-
der på nationalt og europæisk niveau for at fremme mobilitet i Europa; bedre fore-
gribelse af behov for færdigheder, arbejds-kraftmangel og flaskehalse; passende
styring af økonomisk migration.
Retningslinie 20: At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i be-
skæftigelsen og reducere segmentering på arbejdsmarkedet.
Tilpasning af
beskæftigelseslovgivningen, gennemgå - hvor nødvendigt - niveau for fleksibilitet
indeholdt i permanente og ikke-permanente kontrakter; bedre foregribelse og hånd-
tering af ændringer, herunder økonomisk restrukturering, særlig ændringer forbun-
det med handelsåbning, for at minimere deres sociale omkostninger og lette tilpas-
ning; støtte overgang mht. beskæftigelsesstatus, herunder træning, selvbeskæftigelse,
oprettelse af egen virksomhed og geografisk mobilitet; fremme og udbredelse af
innovative former for arbejdsorganisation, herunder bedre sundhed og sikkerhed og
mangfoldighed mht. aftale og arbejdstidsarrangementer, med henblik på forbedring
af kvalitet og produktivitet i arbejdet; tilpasning til nye teknologier på arbejdsplad-
sen, beslutsom handling for at transformere illegalt arbejde til regulær beskæftigelse
(retningslinie 20 skal ses i sammenhæng med retningslinie 4).
Retningslinie 21: At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling i løn og
andre arbejdskraftomkostninger.
Fremme/understøtte de rigtige rammevilkår
for lønforhand-lingssystemer, under fuld respekt for de sociale parters rolle, afspejle
forskelle i produktivitet og udviklingstræk på arbejdsmarkedet på branche- og regi-
onalt niveau; overvåge, og hvor det er passende revurdere struktur og niveau for
ikke-lønmæssige omkostninger og deres indvirkning på beskæftigelse, særlig for
lavtlønnede, og den der træder ind på arbejdsmarkedet for første gang (retningslinie
21 skal ses i sammenhæng med retningslinie 5).
Retningslinie 22: At udvide og forbedre investeringer i menneskelige res-
sourcer.
Etablering af effektive livslange læringsstrategier, i overensstemmelse med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
europæiske forpligtigelser, herunder passende incitamenter og omkostningsde-
lingsmekanismer for virksomheder, offentlige myndigheder og enkeltindivider, sær-
lig m.h.p. markant reduktion af antal elever der forlader skolesystemet tidligt; øget
adgang til initial faglig -, sekundær – og højere uddannelse, herunder lærlingepladser
og iværksættertræning; og styrket deltagelse i videre/fortsat uddannelse og arbejds-
pladstræning over hele livscyklen, særligt for lavt-uddannede og ældre arbejdstagere
(retningslinie 22 skal ses i sammenhæng med retningslinie 12).
Retningslinie 23: At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som
reaktion på nye kompetencekrav.
Bedre identifikation af faglige behov og nøgle-
kompetencer og foregribelse af fremtidige kvalifikationsbehov; udbrede udbuddet
af uddannelses- og træningsværktøjer; udvikle rammer for gennemsigtighed af kvali-
fikationer, deres anerkendelse og validering af ikke-formel og uformel læring; sikre
tiltrækningskraft, åbenhed og høje kvalitetsstandarder for uddannelse og trænings-
systemer.
N ærhedsprincippet
Medlemslandene har selv ansvaret for deres økonomiske politikker, herunder
makroøkonomisk og mikroøkonomisk politik samt beskæftigelsespolitik, men skal
ifølge traktaten betragte deres økonomiske politikker som spørgsmål af fælles inte-
resse og samordne dem i Rådet i kraft af de overordnede økonomisk politiske ret-
ningslinjer, jf. traktatens artikel 99, og retningslinjerne for medlemslandenes beskæf-
tigelsespolitikker, jf. traktatens artikel 128. Da retningslinierne er eksplicit hjemlet i
traktaten finder regeringen at meddelelsen er i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i forbindelse med vedtagelse af retningslinierne.
Europa-Parlamentet ventes at komme med en udtalelse forud for Det Europæiske
Råd den 16.-17. juni 2005.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier har i sig selv ingen lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier ventes ikke i sig selv at have
konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet. Gennemførelse af retningslinierne forventes at have positive samfundsøko-
nomiske konsekvenser.
Høring
Rammenotatet har været i høring i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien.
Nedenfor følger resumé af modtagne høringssvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
167836_0011.png
11
DA og DI bakker op om DER’s beslutning af den 22.-23. marts 2005
om relancering af Lissabon-strategien med fokus på vækst og beskæfti-
gelse og finder det positivt, at der med de integrerede retningslinier
lægges op til koordinering af makro- og mikroøkonomi samt beskæfti-
gelsespolitikken, samt at der lægges op til udarbejdelse af kun ét natio-
nalt reformprogram.
DA opfordrer regeringen til at holde et højt ambitionsniveau for sit re-
formprogram. Den forventede stagnation i antallet af mennesker i den
arbejdsdygtige alder inden for de næste 5-10 år anses for den store ud-
fordring for EU. Der er behov for at øge og kvalificere den europæiske
arbejdsstyrke. DA bemærker, at den lange række af specifikke mål og
indikatorer for beskæftigelsesudviklingen fra tidligere ikke længere er
inkluderet, og finder det uheldigt, at mange af de indikatorer, der gør
det muligt at følge udviklingen i medlemslandene, ikke længere skal ha-
ve en fremtrædende rolle.
DI anser retningslinierne som et godt udgangspunkt for den videre fælles europæi-
ske reformproces, hvis hensigter afhænger af opfølgningen i de kommende nationa-
le reformprogrammer. Stabil makroøkonomi, som er nødvendig for understøtte
erhvervslivet, sikres kun ved strukturreformer. DI nævner, at retningslinie 2 bidra-
ger til at understrege nødvendigheden af at forøge arbejdsstyrken for at mindske
presset på de offentlige finanser, som vil kunne skabe væksten. Modsat opfordrin-
gen i retningslinie 15, vurderer DI, at det teknologiske potentiale udnyttes bedst ved
at sikre ensartede rammevilkår for alle virksomheder – og ikke ved særlige initiativer
rettet mod smalle målgrupper gennem skabelsen af såkaldte klynger.
LO finder på grundlag af en foreløbig vurdering, at de integrerede retningslinier af
meget generel karakter, og at det er den nationale implementering, som vil afspejle
om væksten og beskæftigelsen reelt stimuleres. LO konstaterer med tilfredshed, at
der lægges op til et samarbejde i den makroøkonomiske dialog mellem myndigheder
og interesseorganisationer.
HK finder det positivt, at eksisterende retningslinier for økonomi og beskæftigelse
integreres, og at der lægges et tre-årigt perspektiv. HK mener, at der er gode signa-
ler i retningslinierne, især under beskæftigelsesdelen. Det er positivt, at kvalitet i
arbejdet indgår i retningslinie 16, men ser dog gerne endnu stærkere formuleringer,
der tilskynder medlemsstaterne til at udnytte synergierne mellem kvalitet i arbejdet,
produktivitet og beskæftigelse gennem såvel beskæftigelsespolitik som anden øko-
nomisk politik. HK vurderer vedr. retningslinie 17, at fremme af livslang tilgang til
arbejdet også bør ses i sammenhæng med at udvide og forbedre investeringer i
menneskelige ressourcer, jf. retningslinie 22. Generelt finder HK, at der mangler en
opfordring til at udnytte den offentlige sektors vækst og beskæftigelsespotentiale.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
167836_0012.png
12
Danmarks Naturfredningsforening (DN) vurderer, at Kommissionen ignorerer eller
trodser signalet fra DER om, at Lissabon-strategiens miljødimension ikke skal
svækkes. DN påpeger, at kun en ud af de 23 retningslinier beskæftiger sig med mil-
jøbeskyttelse – og det på en meget generel og uforpligtende måde, hvilket er et til-
bageskridt i.f.t. de overordnede økonomiske retningslinier fra 2003. Således er om-
talen af Kyoto Protokollen og afkobling mellem vækst og miljøbelastning ikke læn-
gere medtaget. DN opfordrer til at lægge mere vægt på en systematisk anvendelse af
”forureneren betaler-princippet”, således at miljømæssige omkostninger integreres i
de økonomiske aktiviteter, samt at sætte større fokus på miljø-innovation. DN
fremsætter en række konkrete ændringsforslag.
Kommunernes Landsforening (KL) støtter Kommissionen integration af retnings-
linierne for vækst og beskæftigelse, idet dette vil give en mere præcis og fokuseret
tilgang til at skabe øget vækst og beskæftigelse i Europa. KL har reservationer i.f.t.
den makroøkonomiske tilgang, den regionale dimension, miljø og energi, og den
offentlige sektors rolle. Vedr. retningslinje 7 bakker KL bakker op om det indre
marked, men mener ikke nødvendigvis, at EU-landene bør fremskynde gennemfør-
sel af direktiver vedr. det indre marked, hvis de kolliderer med andre væsentlige
interesser. Vedr. retningslinje 8 vurderer KL, at det er vigtigt med effektiv konkur-
rence, hvilket der i KL's øjne allerede er i det danske marked på det kommunale
serviceområde. KL udtrykker eksplicit støtte til retningslinje 9. Vedr. retningslinje
10 er det KL's holdning, at det er væsentligt med iværksætterkultur samt at skabe et
fremmende miljø for små og mellemstore virksomheder. KL har ingen holdning til
revision af konkurslovgivningen, men er naturligvis for en forbedring af retsproces-
ser vedr. bl.a. virksomhedsomstruktureringer. F.s.v.a. retningslinje 12 er det KL's
holdning, at offentlige ressourcer anvendes mest hensigtsmæssigt i forbindelse med
forskning, men det offentliges udgifter dertil skal ikke nødvendigvis forøges.
Amtsrådsforeningen (ARF) udtrykker på foreløbig basis støtte til de brede rammer
på det økonomisk-politiske og beskæftigelsesområdet, samt ønske om inddragelse i
udarbejdelse af nationalt reformprogram.
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) finder, at retningslinierne er så
overordnede, at de bliver almene og derfor vanskelige at være uenige i, men ser
frem til det kommende nationale reform-program. HTS finder det stærke fokus på
at øge udbuddet af arbejdskraft helt rigtigt. I f.m. fremme af innovation og produk-
tivitet understreger HTS, at forskning og anvendelse af ny teknologi er vigtige in-
strumenter, men at det ikke nytter at satse entydigt på enkelte ”vinder-sektorer”.
Indsatsen skal funderes bredt, bl.a. gennem en generel opkvalificering af den ar-
bejdskraft, der er til rådighed. HTS finder, at den afregulering og øget konkurrence
på en række markeder, herunder for tjenesteydelser, der lægges op til i retningslinie
8, er en forudsætning for at fremme udviklingen af et indre marked, og HTS kan
tilslutte sig ønsket om en generel sænkning af statsstøtteniveauet.
FTF støtter relanceringen af Lissabon-strategien med opstilling af integrerede
retningslinjer for vækst og beskæftigelse, samt finder det afgørende, at den
økonomiske politik anvendes aktivt til at stimulere vækst og jobskabelse.
FTF finder generelt retningslinierne tegner en balanceret strategi frem mod
opfyldelsen af Lissabon-målsætningerne. Det afgørende er imidlertid med-
lemslandenes konkrete implementering af retningslinjerne, og opstilling af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
167836_0013.png
13
ambitiøse målsætninger. I den forbindelse er det væsentligt, at de indikatorer,
der er udviklet i EU’s fælles beskæftigelsesstrategi videreføres og udvikles.
FTF opfordre til, at retningslinjerne i højere grad betoner en aktiv involvering af
arbejdsmarkedets parter i implementeringen af et samlet reformprogram, samt op-
fordrer til, at . arbejdsmarkedets parter inddrages på samme måde, der hidtil har
været anvendt i forhold til national handlingsplan for beskæftigelse.
Akademikernes Centralorganisation og Dansk Metal har ingen be-
mærkninger.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side hilses Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede ret-
ningslinier for vækst og job 2005-2008 velkommen som grundlag for vedtagelsen af
de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne for
medlemslandenes beskæftigelsespolitikker (EG) i Rådet. Fra dansk side bifalder
man integrationen af de eksisterende retningslinier, som bidrager til den af DER
vedtagne refokusering af Lissabon-strategien.
Fra dansk side lægges der vægt på, at retningslinierne udformes, så de har den størst
mulige effekt i forhold til gennemførelsen af økonomisk politik, der bidrager til at
nå Fællesskabets mål, at integrationen af retningslinierne bidrager til at opfylde trak-
tatens krav om, at beskæftigelsesretningslinierne er i overensstemmelse (konsisten-
te) med de overordnede økonomisk-politiske retningslinier samt finder det hen-
sigtsmæssigt, at alle relevante rådsformationer fortsat skal bidrage til formulering og
gennemførelse af de integrerede retningslinier. Fra dansk side lægges endvidere
vægt på, at de integrerede retningslinier afspejler de danske prioriteter op til forårs-
topmødet og de konklusioner, som blev vedtaget på forårstopmødet, herunder at
BEPG skal sikre konsistens i den økonomiske politik.
Ventet generel holdning blandt de øvrige EU-lande
De øvrige EU-lande ventes at hilse Kommissionens meddelelse vedrørende de in-
tegrerede retningslinjer for vækst og job 2005-2008 velkommen. Øvrige landes
holdninger til forslag til retningslinier kendes endnu ikke.