1
Høring om kommunalreformens økonomiske konsekvenser
Onsdag 6. april 2005 kl. 10-14 i Landstingssalen, Christiansborg.
Formanden for Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg, Frank Aaen (EL), bød velkommen:
Ændret finansiering
Vurderingen af de økonomiske konsekvenser er et afgørende skillepunkt mellem de partier, der har
indgå et forlig om kommunalreformen og de partier, der er uden for forliget, er kritiske over for det,
der er fremlagt.
Der er mindst to typer af økonomiske konsekvenser af kommunalreformen. Det ene er
igangsætningsomkostningerne. Hvad koster det at lave reformen, og hvordan skal kommunerne og
regionerne finansiere de omkostninger? Det andet er den ændrede finansiering af centrale
velfærdsopgaver, særlig inden for sundhed og på det soci ale område, hvor der er forslag om delt
finansiering på flere områder.
Derfor har vi lavet tre temaer: De generelle økonomiske konsekvenser, de økonomiske
konsekvenser inden for sundhedsområdet og de økonomiske konsekvenser inden for socialområdet.
Generelle økonomiske konsekvenser
Ingen får hvad de skal have
Jens Blom Hansen, professor i statskundskab ved Århus Universitet:
Kommunalreformen indeholder tre elementer: Ændringer af opgavefordelingen i den offentlige
sektor, ændringer i det kommunale finansieringssystem og ændringer i den kommunale inddeling.
Kommunerne får nye opgaver: D e får det specialiserede socialvæsen fra amterne og en række andre
opgaver fra amterne. Og amterne mister alle deres opgaver stort set, undtagen sundhedsopgaven,
hvor de heller ikke får lov at beholde det økonomiske ansvar. Så der sker en række ændringer i
opgavefordelingen, og det har selvfølgelig økonomiske konsekvenser. Det er det første element.
Princippet er, at pengene skal følge opgaverne, og det princip skal sikre, at den samlede reform er
udgiftsneutral for den offentlige sektor under ét. Den afgivende myndighed skal betale den
modtagende myndighed for den opgave, den modtagende myndighed skal have, og dermed går det
hele i nul set fra skatteydernes synspunkt. Problemet er, set med mine øjne, at den
afregningsmekanisme, man bruger, indebærer, at ingen region eller kommune får korrekt
kompensation. Den indebærer, at man enten får for meget eller for lidt.
Det skyldes, at man afregner det økonomiske regnestykke mellem niveauerne, dvs. kommunerne i
forhold til amterne og amterne i forhold til staten. Staten i forhold til kommunerne osv.