Skatteministeriet         J.nr. 2004-231 - 0040 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 129-   Forslag   til   Lov   om   ændring   af   visse   skatte  -   og   afgiftslove, arbejdsmarkedsfondsloven, opkrævningsloven og miljøbeskyttelsesloven (Indsats mod skatte- og afgiftsunddragelse). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 8 af 22. december 2004. Kristian Jensen                    /John Fuhrmann
Spørgsmål   8:     Vil   ministeren   yde   lovteknisk   bistand   til   udarbejdelse   af   et ændringsforslag om registrering af oplysninger om ansatte og ansættelsesbeviser i overensstemmelse med forslaget fra Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning. Svar:  Det ligger ikke ganske klart, hvad forslaget fra Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning præcis indeholder. Det skal dog indledningsvis bemærkes, at det ikke er muligt, sådan som det forslås af Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning, at sammenskrive Beskæftigelsesministerie  ts og Skatteministeriets respektive regler om indførelse af en  ”logbog” over de ansatte. Nedenstående forslag til ændringsforslag vedrører derfor alene Skatteministeriets lovgivning. På   baggrund   af      henvisningen   til   tysk   lovgivning   samt   den   foreslåede sammenskrivning af den foreslåede § 91, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring mv. (L 89) og den af Skatteministeriet foreslåede § 86 A i skattekontrolloven (L 129)  forstår  Skatteministeriet  forslaget således, at Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning dels ønsker, at der skal lovfæstes en pligt for den udenlandske arbejdsgiver   til   at   indberette   en   række      personlige   og   ansættelsesmæssige oplysninger om den udstationerede, til told- og skattemyndighederne, herunder kopi af den udstationeredes ansættels  eskontrakt samt ønsker, at logbogsforslaget også skal omfatte udstationerede. Det     ligger     ikke     ganske     klart,     hvorvidt     Rejsearbejdere     for     Retfærdig Skattelovgivning forudsætter, at den ønskede indberetning skal foretages af den danske  arbejdsgiver  for  hvem  den  udstationerede  udfører  arbejdet  eller  af  den udstationeredes egen arbejdsgiver, dvs., den udenlandske arbejdsgiver. Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning har i logbogsforslaget indarbejdet et forslag til indberetning. Den foreslåede logbogsbe stemmelse retter sig mod den danske arbejdsgiver, mens de tyske regler om indberetning af oplysninger om den udstationerede retter sig mod den udstationeredes egen (udenlandske) arbejdsgiver. Det    bemærkes    i    øvrigt,    at    de    tyske    regler    alene    vedrører    bygge - og anlægsvirksomheder. Nedenstående udkast til lovforslag bygger på den antagelse, at Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning dels ønsker en udvidelse af de foreslåede regler om ”logbog”, dvs., den i L 129 foreslåede § 86 A om indførelse af en logbo g, således at den danske arbejdsgiver er forpligtet til at registrere de samme oplysninger om eventuelle udstationerede, der arbejder i virksomheden, som han er forpligtet til at registrere om egne (danske) ansatte samt en pligt for den udenlandske arbejdsgiver  
til  at  indberette  en  række  personlige  og  ansættelsesmæssige  oplysninger  til ToldSkat  om  den  eller  de  personer,  som  skal  udstationeres  i  Danmark.  Det forudsættes,  at  denne  pligt  skal  gælde  for  alle  udstationerede  og  ikke  kun  for udstationerede indenfor bygge- og anlægsbranchen. Et ændringsforslag,   der omfatter en ændring af den foreslåede § 86 A (logbogen) i kildeskatteloven   samt   et   forslag   om   en  ny  §  7  H  i  skattekontrolloven  om indberetningspligt for udenlandske arbejdsgivere om ansatte, der udstationeres i Danmark, kunne lyde således: ”Til § 2 1. Nr. 4 affattes således: ”4.  Efter § 7 G indsættes: ”§ 7 H.  Virksomheder fra udlandet, der har indgået aftale med en dansk arbejdsgiver om udstationering af medarbejdere i Danmark, skal foretage indberetning som anført i stk. 2 til Told - og Skattemyndighederne. Stk. 2. Indberetning skal ske senest 8 inden den udstationerede påbegynder arbejdet for den danske arbejdsgiver. Indberetningen skal omfatte følgende oplysninger og dokumenter: 1) Den udstationeredes navn, adresse og fødselsdato eller cpr.nr. 2) Udstationeringens begyndelsestidspunkt og varighed. 3) Den eller de aftalte arbejdssteder her i landet. 4) Kopi af den udstationeredes ansættelseskontrakt.” Til § 3 1. Nr. 7 affattes således: ”7.  Efter § 86 indsættes: ” § 86 A. De statslige told- og skattemyndigheder kan pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig registrering af  oplysninger om ansatte samt om personer, der udfører arbejde for virksomheden som udstationeret for en virksomhed i udlandet. De oplysninger som skal registreres, er de samme oplysninger, som direktøren for Arbejdsdirektoratet har fastsat med hjemmel i § 91, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring mv. Stk. 2. Registreringer efter stk. 1, samt tilsvarende registreringer, der sker efter pålæg fra Arbejdsdirektoratet skal til enhver tid på begæring forevises de statslige told- og skattemyndigheder til brug for kontrollen efter denne lovs § 86.” Bemærkninger til ændringsforslaget:
Med     de     foreslåede     ændringer     vil     forslaget     om     regis   trering     af identitetsoplysninger og ansættelsesoplysninger i en logbog også komme til at omfatte personer, der ikke er ansat hos den pågældende arbejdsgiver, men som   arbejder   i   virksomheden   som   udstationerede   for   en   udenlandsk arbejdsgiver med hvem, den danske virksomhed har indgået en aftale. Med den  foreslåede  §  7  H  i  skattekontrolloven    forpligtes  virksomheder  fra udlandet, der har indgået aftale med en dansk virksomhed om udstationering af    medarbejdere    i    Danmark    til    at    indberette    disse    til    Told-    og Skattemyndighederne.   Disse   ændringsforslag   har   til   hensigt   at   lette kontrollen  med  antallet  af  udstationerede  i  Danmark,  den  skattemæssige kontrol  af  disse  samt    kontrollen  af,  hvorvidt  de  udstationerede  opfylder betingelserne for lovligt ophold i Danmark.”. Når der ikke i L 129 er indeholdt et forslag som det ovenfor skitserede vedrørende udstationerede skyldes dette, at L 129 ikke tager sigte på kontrol af udstationerede. Skattemyndighedernes opgave er, at kontrollere om personer, der er udstationerede til Danmark er skattepligtige samt om den virksomhed, som de er ansat i, har ladet sig  momsregistrere  i  Danmark.  Der  skal  om  skattemyndighedernes  kontrol  af udstationerede henvises til besvarelsen af spørgsmål 9. Skatteministeriet skal bemærke, at Rejsearbejd  ere for Retfærdig Skattelovgivning har stillet et tilsvarende forslag i en henvendelse til beskæftigelsesministeren og Arbejdsmarkedsudvalget    (L  89  -  Bilag  6),  som  beskæftigelsesministeren  har kommenteret i svar på  spørgsmål 7. I svaret  hedder det, at ”Problemerne med udstationerede medarbejdere fra de nye EU-lande er et  af de problemer, vi følger tæt i kredsen af partier bag forliget om adgangen til det danske arbejdsmarked for arbejdstagere fra de nye EU-lande. Logbogsbestemmelsen i lovforslaget er ikke rettet mod udstationeringsproblemerne. Jeg finder derfor ikke behov for en ændring i logbogsbestemmelsen i L 89, som foreslået af Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning.”