Skatteministeriet J.nr. 2004-221 - 0031 Den Til Folketingets Skatteudvalg Til orientering fremsendes hermed supplerende notat om Kommissionens forslag  om  omarbejdning  af  det  fælles  merværdiafgiftssystem,  KOM (2004) 246. Kristian Jensen /John Fuhrmann
Supplerende grundnotat om Forslag til Rådets direktiv om det fælles merværdiafgiftssystem (omarbejdning), KOM (2004) 246. Resumé Kommissionen har fremsat et forslag om at omarbejde det 6. momsdirektiv. Forslaget indeholder ingen indholdsmæssige ændringer af det eksisterende 6. momsdire ktiv, som blev vedtaget den 17. maj 1977. Kommissionen foreslår, at 6. momsdire ktiv ophæves og erstattes af en ny retsakt, der er bygget op omkring det gældende d  irektiv. Formålet er at gøre direktivet mere overskueligt og nemt at forstå. Det er i kke muligt blot at lave en kodifikation af direktivet, da dette ikke er egnet til at bidrage til større klarhed omkring forståelsen af direktivet. De nuværende 53 artikler deles op og bliver inddelt i 402 nye artikler, hvilket vil ændrer direktivets præsent ation. En stor del af ændringerne består i rettelser af grammatiske fejl og retskrivning, omstrukturering af teksten (opdeling og ny nummerering af artikler, stykker mv., herunder ændringer af interne henvisninger) og anvendelse af lovtekniske regler. D  irektivet tilpasses med henblik på at skabe klarhed, forenkling, redaktionelle præc   iseringer og forbedringer i overensstemmelse med nyeste lovtekniske principper, opdateringer mv. I forhold til grundnotatet er dette notat revideret for så vidt angår høring, andre la   ndes holdninger, foreløbig dansk holdning og nærhedsprincippet. Baggrund Sjette momsdirektiv indeholder detaljerede regler om det fælle  s europæiske momssystem.  Der  er  siden  vedtagelsen  i  1977,  blevet  vedtaget  en  række ændringer af d  irektivet, hvoraf de fleste skyldes indførelsen af det indre marked og    i    den    forbindelse    afskaffelsen    af    de    fiskale    grænser    mellem medlemsstaterne. Der blev indført en række overgangsordninger for beskatning af samhandlen mellem  medlemsstaterne  i 1991, dog uden at de gældende grundlæggende bestemmelser blev ophævet. Man regnede med, at ordningerne hurtigt ville blive   afløst   af   et   endeligt      s ystem,   hvor   beskatningen   skulle   ske   i oprindelsesmedlemsstaten. Det blev derfor besluttet at sætte overgangsordningerne ind i et separat afsnit, som let ville kunne ophæves, når det endelige system var blevet indført. Overgangsordningerne indeholder de regler, der gælder indt  il den endelige ordning træder i
kraft. Det vil sige, at der i 6. direktiv er et sæt dobbelte re  gler. Forslagets indhold Kommissionen har ved fremsættelsen af dette forslag foreslået at oma   rbejde teksten   i   6.   direktiv,   for   at   ophæve   de   bestemmelser,   som   i  kke   finder anvendelse på nuværende tidspunkt, og ligeledes tilpasse strukturen i direktivet, så det bliver nemmere at forstå. Ved  at  ophæve  de  bestemmelser,  som  ikke  anvendes,  selvom  de  fortsat  er gældende,  ændrer  man  ikke  målet  om  et  endeligt  system  med  b eskatning  i oprindelsesmedlemsstaten af transaktioner, der giver anledning til forbrug i Fæ  llesskabet. Det endelige system, med beskatning i oprindelsesmedlemsstaten, er stadig et langsigtet mål for Kommissi onen, men da  der  nu  er fokus på at få det indre m  arked til at fungere bedre inden for rammerne af de nuværende momsordninger, er det af afgørende betydning at udvikle et effektivt instrument, som kan gøre det lettere at foretage de særdeles nødvendige fo rbedringer af det eksisterende system, anfører Komm issionen.   De øvrige rettelser og tilpasninger af direktivets tekst er, som nævnt oven for, heller  ikke  af  indholdsmæssig  art,  på  nær  en  håndfuld,  der  er  af  mindre indholdsmæssig kara  kter. Karakteren af omarbejdningen af 6. momsdirektiv kan kort opridses sål edes: - Medtagelse af forskellige bestemmelser; fx indsættes bestemmelser fra 1.   direktiv   67/227/EØF   af   11.   april   1967   om   harmonisering   af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter. I 1. direktiv er fastsat,   hvad  der  er  princippet  for  dette  system  og  hvad  der  er karakteristisk   for   moms.   Denne   akt   er   så   nært   forbundet   til   6. momsdirektiv,  at  det  anses  for  hensigtsmæssigt at indføje dette i 6. direktiv.   - Udeladelse af forskellige bestemmelser; fx forældede bestemmelser og bestemmelser,  der  ikke  har  direkte  tilknytning  til  moms, og som er dækket af a  nden lovgivning. - Ændring   af   strukturen;   fx   indarbejdes   overgangsbestemmelser   i grundstrukturen,  i  stedet  for  at  nogle,  som  det  i  dag  er  tilfældet,  er samlet i slutningen af teksten. For at opnå ensartethed  indarbejdes alle overgangsbestemmelser i direktivets grundstruktur. Ligeledes opdeles lange og komplicerede bestemmelser i kortere artikler. - Overholdelse  af  Fællesskabets  lovtekniske  bestemmelser;  herunder bl.a.  en  klar  affattelse  af  teksten  for  at  gøre  d en  letforståelig  og utvetydig. - En håndfuld ændringer, der er af indholdsmæssig karakter; herunder definitionen af punktafgiftspligtige produkter, således at kommende ændringer punktafgiftsområdet vil blive afspejlet i momslovgivningen. Ligeledes placeres definitionen af, hvad der forstås ved   ”ad   elektronisk   vej”   i   begyndelsen   af   d  irektivet,   således   at definitionen udvides til at omfatte andre bestemmelser i direktivet fx elektroniske fakturaer.    Hvad strukturen angår, så omfatter forslaget ydermere en   indholdsfortegnelse, der giver et overblik over den nye struktur i teksten, og en sammenligningstabel, der skal lette overgangen
til den ny retsakt. Retsgrundlag Forslaget er baseret på traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med e   nstemmighed. Høri ng Kommissionen har haft forslaget i offentlig høring, hvor alle interesserede parter, herunder erhvervsliv og retlige kredse, blev opfordret til at fremsætte deres synspunkter. Skatteministeriet  har  desuden  sendt  forslaget  i  høring  hos  Foreningen  af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer og Advokatrådet.. De modtagne h ø ringssvar er gengivet kort nedenfor. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) anfører, at foreningen er positivt indstillet over for en mere moderne sproglig fremstilling af sjette momsdirektiv. Det anses for en klar gevinst ved omarbejdningen, at de gældende bestemmelser konsolideres. FSR anfører, at foreningen ser en risiko for, at omarbejdningen og de nye formuleri nger reelt vil kunne føre til et andet r etligt indhold af nogle bestemmelser. På denne baggrund foreslår FSR, at Skatteministeriet nedsætter en teknisk arbejdsgruppe, som    skal    have    til    opgave    at    gennemgå    og    sammenligne    de    foreslåede    nye direktivbestemmelser med de eksisterende med henblik på a t skabe overblik over, hvilke retlige ændringer som omarbejdningen eve  ntuelt vil medføre. Advokatrådet  anfører, at den grundlæggende struktur i forslaget forekommer hensigtsmæssig. Råder udtrykker ønske om, at det på et senere tidspunkt gerne vil have mulighed for at komme med bemærkninger til den sproglige udformning af forslaget til den danske version af den nye retsakt. Foreningen Registrerede Revisorer (FRR) finder at forslaget vil skabe større klarhed og gennemsigtighed i direktivet. FRR støtter mode rniseringen og opstramningen af indholdet i 6. momsdirektiv. FRR har noteret sig, at der ikke er indholdsmæssige og faglige ændringer, men først og fremmest redaktionelle ændringer. Andre landes holdninger Den  franske  version  af  direktivet  er  så  at  sige   grundversionen.  Som  led  i  den sproglige harmonisering vil der i visse sprogversioner skulle fortages ændringer, der kan give nogle lande anledning til indholdsmæssige ændringer i retsanvendelsen. De berørte lande er noget skept iske heroverfor. Foreløbig  dansk holdning Regeringen er som udgangspunkt positivt indstillet overfor en omarbejdelse af 6. momsdirektiv. At direktivet gøres mere overskueligt og nemt at forstå kan bifaldes. Det vurderes, at forslaget ikke betyder indholdsmæssige ændringer i retsti lstanden.
Nærhedsprincippet Momsområdet hører under fællesskabets enekompetence, hvorfor nærhedsprincippet er overholdt. En omarbejdelse af 6. momsdirektiv kan derfor udelukkende træffes på EU-plan. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle  konsekvenser Forslaget skønnes ikke at have nogen virkning i forhold til dette punkt, idet retstilstanden fortsætter som hidtil. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Forslaget gør direktivet nemmere at læse, men har ingen økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Lovgivningsmæssige konsekvenser Vedtagelse af forslaget kræver ikke ny lovgivning, da indholdet af retsakten ikke æn  dres. Tidligere forelæggelser for Folketinget Grundnotat til forslaget er oversendt 2. juni 2004.