Skatteministeriet J.nr. 2004-221 - 0033 Den Til Folketingets Skatteudvalg Til    udvalgets    orientering    sendes    hermed    supplerende    notat    om Kommissionens   forslag   til   forenkling   af   momsopkrævningen   og  til bekæmpelse af svig og unddragels  e, KOM(2005)89. Kristian Jensen /John Fuhrmann
Supplerende grundnotat om Forslag  til  ændring  af  direktiv  77/388/EØF  med  hensyn  til  visse foranstaltninger, der skal forenkle momsopkrævningen   og hjæ  lpe med at   bekæmpe   svig   og   unddragelse,   og   om   ophævelse   af   visse beslutninger om at tillade fravigelser, KOM(2005)89. Resumé Kommissionen har 18. marts 2005 fremsat et forslag, der vil generalisere visse momsundtagelser. Desuden vil medlemslandene få mulighed for at indføre fora  nstaltninger mod svig og unddragelse indenfor visse målrettede områder. I forhold til Grundnotatet oversendt den 27. april 2005 er dette notat revideret for så vidt a ngår høring og andre landes holdninger. De reviderede afsni t er markerede i marginen. Baggrund Med hjemmel i sjette momsdirektiv kan Rådet med enstemmighed give en me dlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelse   rne i sjette direktiv, for at forenkle afgiftsopkrævningen ell  er for at undgå visse fo rmer for svig eller unddragelse. Medlemslandene har indtil nu fået 140 fravigelser og dette tal vil formentlig stige som følge af den seneste udvidelse af EU. Kommissionen har påtaget sig at ration alisere en del af det store antal fravigelser, således at nogle undtagelser gøres gen  erelle og indarbejdes i 6. momsdirektiv. Medlemslandene bliver oftere og oftere stillet overfor unddragelser og svig på momsområdet. Dette bringer hæderlige erhvervsfolk under pres. Det kan være va nskeligt hurtigt at imødegå sådanne situationer. Spørgsmålet er ofte om en given foranstaltning er i strid med sjette direktiv. Kommissionen finder derfor, at det vil være effektivt at bekæ mpe svig og unddragelse ved at ændre direktivet, således at der bliver en    permanent mulig undtagelse til standardreglerne for alle lande i de situationer, hvor der klart er tale om svig eller unddragelse. Forslagets indhold Det foreliggende forslag har til formål at ændre sjette momsdirektiv, således at medlemslandene får mulig hed for hurtigt at kunne vedtage juridisk forsvarlige foranstaltninger til at imø degå svig og unddragelse inden for visse specifikke målrettede områder. Udover foranstaltninger til bekæmpelse af svig indeholder forslaget også nogle foranstaltninger, som skal forenkle anvendelsen af momsen. Der  indføres  i  forslaget  ændringer  på  nogle  områder,  hvor  der  er  konstateret vanskeligheder med at få sjette momsdirektiv til at fungere. De foreslåede ændringer er  i  vid  udstrækning  i  kke  andet  end  en  kodificering  af,  hvad  der  under  alle
omstændigheder ville v  æ  re tilgængeligt gennem en fravigelse i henhold til artikel 27. Efter artikel 27 i 6. momsdirektiv kan et medlemsland anmode om undtagelse fra de generelle momsregler. Mange medlemslande har benyttet sig af muligheden for at få undtagelser,   hvorfor   Kommissionen   foreslår   at   generalisere   nogle   af   disse momsundtagelser, således at alle medlemslande kan benytte dem. Det er endvidere et formål med forslaget at øge gennemskueligheden. I forbindelse med  forslaget  har  Kommissionen  på  internettet  oplyst  samtlige  un dtagelser  efter artikel  27  som  stadig  er  i  kraft.  Hermed  øges  overblikket  over  undtagelser  til  6. momsdirektiv. Med   forslaget   får   medlemslandene   mulighed  for  at  gennemføre  en  regel  om værdiansætte lse af leveringer, hvor køber og sælger er interesseforbundne. Der er tale om  en  beregnet  markedspris  som  momsgrundlag.  Der  kan  kun  foretages  en  ny værdiansættelse for at undgå svig og unddragelse under særlige omstændigheder, herunder, at parterne er interesseforbundne, og at dette forhold  - i modsætning til en påviselig kommerciel årsag, som f.eks. tilbud   –  der har ført til en anden værdi end den sædvanlige normalværdi. Reglen kan endvidere kun a nvendes, hvis der er blevet pålagt moms og modtageren af leveringen ikke har  ret til fuldt fradrag af momsen (i tilfælde af for lavt eller for højt ansat værdi). Ifølge forslaget er der kun mulighed for en ny værdiansættelse, når leveringens angivne værdi fører til et direkte a fgiftstab for statskassen. Der er intet krav om, at en medlemsstat skal benytte den foreslå ede regel. Anvendelsesområdet for en ny værdiansættelse er således begrænset. Reglerne kan ikke benyttes i forbindelse med almindelige dagligdags transaktioner, men kun for et meget lille antal transaktioner inden for særlige kategorier og under særlige omstændigheder. Med de i forslaget fastsatte kriterier kan en ny værdiansættelse heller ikke komme på tale for varer og ydelser, der er sat under kostprisen som del af et salgsfremstød, salg af ødelagte lagerv  arer eller ophørsudsalg mv. Medlemslandene skal selv indenfor ordlyden af direktivet definere, hvem som anses for interesseforbundne parter. Direktivet anfører, at momsgrundlaget vil kunne blive påvirket af familiemæssige, ledelsesmæssige, ejerskabsmæssige, finansiel le eller retlige bindinger. Med forslaget udvides muligheden for at benytte omvendt betalingspligt (reverse charge) til at omfatte nærmere bestemte leveringer til afgiftspligtige personer. Ved omvendt betalingspligt er det køber, som skal indbetale momse n til myndighederne. Omvendt betalingspligt vil efter medlemslandenes eget valg kunne anvendes i visse brancher,  som  medlemsstaterne  har  meget  svært  ved  at  kontrollere,  eksempelvis skrot. Der opstår i disse brancher ofte betydelige tab, når afgiftspligtige   personer udskriver fakturaer for leveringer og derefter forsvinder uden at have betalt momsen på fakturaerne, samtidig med at modtag eren helt legitimt udøver sin fradragsret. Såfremt et medlemsland har problemer med unddragelse på et område, der ikke bli   ver dæ  kket af en kommende generel regel, vil der fortsat være mulighed for at anmode om en undt  agelse efter artikel 27. Retsgrundlag Forslaget er baseret på traktatens artikel 93, som kræver vedtagelse med enste   mmighed. Høring Forslaget har været sendt   til høring til Advokatrådet, Dansk Industri, Foreningen Registrer  ede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Håndværksrådet, Arbejderbevæge lsens Erhvervsråd, Finansrådet, Landbrugsraadet, Dansk Handel og Service samt Ha  ndel, Transport og Serviceerhvervene. De modtagne høringssvar er kort gengivet nede nfor. Dansk Industri (DI) anfører, at DI kan støtte det generelle formål med direktivændringen. DI pointerer dog, at det er vigtigt, at der udarbejdes præcise bestemmelser som sikrer virksomhederne retssikkerhed. Specielt vedrørende direktivforslagets art. 1 stk. 6 -8 er det vigtigt, at der sker en præcisering. Begrebet "normalværdi" bør kædes sammen med det tilsvarende begreb - armslængdevilkår, der benyttes i skatteretten. Den dokumentation, som virksomhederne i forvejen skal udarbejde vedrørende kontrollerede transaktioner, bør således være tilfredsstillende til at virksomh eden opfylder stk. 7 litra b) - dvs. kan påvise at der ville blive sat en lignende modværdi, hvis det var en person, som ikke har nogle bindinger til leverandøren af den art, der er nævnt i a   ndet afsnit i stk. 6. Der bør således ikke være særskilte dokumentationskrav i momslovgivni ngen i forhold til andre dele af skattelovgivningen fsva. definitionen af normalværdi. Tilsvarende må lignende dokumentationskrav forventes fra myndighedernes side, såfremt den faktiske transaktionsværdi ikke kan anses som værende normalværdien, idet det skal understreges, at det er myndighederne, som har bevisbyrden.   Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) anfører, at HTS generelt er positivt indsti llet overfor ændringer, der medfører, at det bliver sværere at foretage momssvig og unddrage lser, idet disse handlinger ødelægger konkurrenceevnen for de lovlydige virksomheder, der opkræver og afre  gner moms i overensstemmelse med reglerne. HTS bemærker for så vidt angår artikel 7, stk. 1 om reverse charge, at det er HTS´s opfatte lse, at i det omfang sådanne regler måtte blive implementeret i dansk lovgivning vil det me  dføre en større administrativ  byrde for de berørte virksomheder. HTS opfordrer til, at såfremt man vil gennemføre reglerne i Danmark, at sikre mindst mulige administrative byrder for de brancher, det kommer til at vedrøre. HTS bemærker, at man skal have for øje, at hovedreglen er, at    forpligtigelsen til at afregne moms ligger hos sælger, og at man derfor skal være påpasselig med, at der ikke sker et skred i momslovgivningen på området ved til stadighed at indføre muligheder for reverse charges. Afslutningsvis bifalder HTS tiltag, der kan dæmme op for konkurrenceforvridende ulovlige handlinger og kan med ovennævnte bemærkninger støtte forslaget. Landbrugsraadet bemærker, at erhvervet fuldt ud bakker op om hensigten med forslaget fra Kommissionen. Rådet tilslutter sig derfor overordne t ændringerne af 6. momsdirektiv. Det afvises imidlertid ikke at der eventuelt er uheldige konsekvenser af Kommissionens forslag, som først kan konstateres i forbindelse med udmøntningen af direktivændringen. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer (FSR) anfører, at der ved gennemførelse af foranstaltninger til at bekæmpe svig og unddragelse bør tages afgørende hensyn til retssikkerheden, herunder sikre, at der fastlægges præcise regler for, hvornår reglerne finder anvendelse. FSR finder det væsentligt,   at foranstaltninger til at imødegå svig bliver så konkrete som muligt, så de meget målrettet rammer de ”risikofyldte” segmenter, og ikke belaster de lovlydige virksomheder unødigt. Advokatrådet  anfører, at forslaget ikke giver anledning til bemærkninger. Andre landes holdninger
Alle medlemslande forholder sig overordnet positivt til forslaget. Det kan forventes, at  enkelte  lande  dog  er  bange  for,  at  der  ikke  er  fuld  korrespondance  mellem anvendelsesområder for hhv. ophævede landeundtagelser og direktivf   orslaget. Andre lande frygter, at forslaget vil kunne medføre begrænsninger i nogle la   ndeundtagelser, der ikke skal ophæves. Nogle lande vil gerne have indsat en generel bestemmelse i 6. momsdirektiv  om  misbrug/unddragelse.  Andre  lande  finder,  at  forslaget  er  for detaljeret,   da   bredere   formuleringer   vil   mindske   behovet   for   landespecifikke undtagelser. Foreløbig dansk holdning Regeringen er som udgangspunkt positivt indstillet overfor en generalisering af momsundtagelserne. Ligeledes er regeringen positivt indstillet overfor, at medlemslandene gives mulighed for at forenkle momsopkrævningen og hjælpe med til at bekæmpe svig og unddragelser.   Nærhedsprincippet Momsområdet hører under Fællesskabets enekompetance, hvorfor nærhedsprinci ppet er overholdt. En generalisering af undtagelser fra 6. momsdirektiv, der giver lige adgang for alle medlemslande til bl.a. at bekæmpe svig, kan derfor udelukkende træffes på EU -plan. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser Forslaget    vil    ikke    umiddelbart    have    hverken    samfundsøkonomiske    eller statsfinansielle konsekvenser. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Forslaget skønnes ikke at have nogle administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Miljømæssige konsekvenser Forslaget skønnes ikke at have nogle miljømæssige konsekvenser. Lovgivningsmæssige konsekvenser Vælger regeringen at gennemføre dele af direktivforslaget vil det kræve ny lovgivning. Tidligere forelæggelser for Folketinget Grundnotat blev oversendt den 27. april 2005.