Skatteministeriet J.nr. 2005-221 - 0046 Den Til Folketingets Skatteudvalg Til udvalgets orientering sendes hermed notat om Kommissionens forslag til ændring af direktiv 77/388/EØF om ændring af anvendelsesperioden for minimumsniveauet for normalsatsen for moms, KOM(2005)136. Kristian Jensen /Jeanette Rose Hansen
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg Forslag    til    ændring    af        direktiv    777388/EØF    om    ændring    af anvendelsesperioden for minimumsniveauet for normalsatsen for moms. (KOM(2005)136) Resumé Kommissionen  foreslår,  at  anvendelsesperioden  for  minimumsniveauet  for normalsatsen  for  moms  forlænges  fra  31.  december  2005  til  31.  december 2010. Minimumsniveauet foreslås uændret til 15 pct. Baggrund I forbindelse med indførelse af det indre marked på det fiskale område pr. 1. januar 1993 stillede Kommissionen forslag om en struktur med to momssatser og en indbyrdes tilnærmelse indenfor et interval af de momssatser, som anvendtes i medlemsstaterne. Da det pga. tidspres ikke var muligt at få Kommissionens forslag ve dtaget, vedtog Rådet en overgangsordning. Denne overgangsordning indebar, at normalsatsen i medlemsstaterne skulle være mindst 15 pct. i perioden 1. januar 1993 til 31. december 1996. Bestemmelsen er forlænget tre gange siden og udløber den 31. d ecember 2005. I 2000 vedtog Kommissionen en strategi for at forbedre det indre markeds funktion. Hovedformålet med strategien var at give Rådet mulighed for at foretage forbedri  nger af den gældende beskatningsordni  ng. Det skulle ske uden at stille spørgsmål  stegn ved tanken om en endelig ordning med beskatning i oprindelsesmedlemsstaten som langsigtet mål for Fællesskabet. Kommissionen har dog erkendt, at det er te  mmelig usandsynligt, at et fælles momssystem baseret på oprindelseslandet er muligt i nær fremtid. Indtil et fælles system var etableret, skulle det forhindres, at forskellene mellem medlemslandene voksede, og derfor fremsatte Kommissionen forslag om forlænge  lse af overgangsperioden til den 31. december 2005. Dette forslag blev vedtaget af Rådet den 19. januar 2001. Udvidelsen af EU med de 10 nye medlemsstater har ikke ændret ved, at samtlige medlemsstater har en normal momssats på mellem 15 pct. og 25 pct. Kommissionen har på den baggrund ønsket at fremsæt te forslag om forlængelse af overgangsperioden til 31. december 2010. Forslagets indhold
I henhold til artikel 12 i 6. momsdirektiv træffer Rådet afgørelse om størrelsen af normalsatsen for moms. Efter det gældende direktiv herom skal normalsatsen for moms mindst være 15 pct. frem til 31. d  ecember 2005. Kommissionen ønsker med forslaget at forlænge denne periode til den 31. d  ecember 2010. Retsgrundlag Forslaget   er   baseret   på   traktatens   artikel   93,   som   kræver   vedtagelse   med enstemmighed. Høring Forslaget er sendt i høring. Andre landes holdninger Forslaget har ikke været behandlet i en arbejdsgruppe, idet der alene er tale om en forlænge  lse af den nuværende ordning. Generelt set har medlemsstaterne formentlig ikke indvendinger mod en forlængelse af anvendelsesperioden    for    normalsatsen.    Hvis    forslaget    om    forlængelse    af anvendelsesperioden for normalsatsen ikke vedtages vil det være muligt at fastsætte en normalsats lavere end 15 pct. Det kan ikke udelukkes, at en eller flere delegationer under rådsbehandli ngen vil fremsætte forslag om, at der tillige fastsættes en juridisk bindende maksimumsats for normalsatsen så ledes at den højst må være 25 pct. Foreløbig dansk holdning Danmark  kan  tiltræde  Kommissionens  forslag  om  en  5  -årig  forlængelse  af  et minimum på  15 pct. for normalsatsen for moms. Subsidaritetsprincippet Momsområdet henhører under Fællesskabets enekompetence, hvorfor nærhedsprincippet er overholdt jfr. tidligere oversendt nærhedsnotat. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle forhold Der vurderes ikke at være samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser af forslaget, da det er et spørgsmål om en forlængelse af den nuværende ordning. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Der   vurderes   ikke   at   være   administrative   og   økonom   iske   konsekvenser   for erhvervslivet forbundet med forslaget, da det er et spørgsmål om en forlængelse af den nuvære  nde ordning.
Miljømæssige konsekvenser Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser. Lovgivningsmæssige konsekvenser Forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser. Tidligere forelæggelser for Folketinget Forslaget har ikke været forelagt Folketinget tidligere.