Skatteministeriet J.nr.  2005-218 - 0083 Den Til Folketingets Skatteudvalg Hermed fremsendes kommentar til henvendelse fra Økonomikonsulenterne i Aars (Alm. del bilag 39). Kristian Jensen /John Fuhrmann
ØkonomiKonsulenterne i Aars har i en henvendelse til Skatteudvalget samt til skatteministeren anført følgende: Flytningen af skolernes sommerferie medfører, at de fleste skoler starter op efter sommerferien  den  8.-10.  august.  Samtidig  er  der  en  række  indberetnings-  og betalingsfrister vedrørende moms og A-skat den 10. august. Af hensyn til de forældre, der er beskæftiget med indberetninger og betalinger af moms   og   A-skat   m.v.,   og   som   samtidig   har   skolesøgende   børn,   foreslår Økonomikonsulenterne i Aars, at fristerne ændres fra den 10. august   til 24. august med virkning fra 2005. Hertil kan bemærkes: Flytningen af skolernes sommerferie i 2006 kan have indvirkning på sommerferien i 2005, såf remt kommunerne forlænger sommerferien i 2005, så der ikke bliver flere skoledage i skoleåret 2005 -06. Dermed vil afslutningen af skolernes sommerferie i højere grad end tidligere rykke tættere på indberetnings - og betalingsfristen den 10. august for moms,  A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.   Det   vedrører   for   momsens   vedkommende   store   og mellemstore virksomheder og for A-skat     og     arbejdsmarkedsbidragets vedkommende små og mellemstore virksomheder. De personer, der er beskæftiget med  indberetninger  til  skattemyndighederne  den  10.  august,  og  som  samtidig ønsker  at  have  ferie  frem  til  det  nye skoleårs begyndelse, vil derfor have færre arbejdsdage til rådighed. Skemaet nedenfor viser en oversigt over angivelses - og betalingsfrist for moms og A-skat i sommerperioden. Virksomheder Afregningsperiode Angivelses- og betalingsfrist Moms Små virksomheder 1. halvår 1. september Mellemstore virksomheder 2. kvartal 10. august Store virksomheder Juni måned 10. august Juli måned 25. august A-skat og arbejdsmarkedsbidrag Små og mellemstore virksomheder Juni måned 10. juli Juli måned 10. august Store virksomheder Juli måned 31. juli Anm: Skemaet viser de generelle regler. I et givet år kan der være tale om frem - eller tilbagerykning af fristen, hvis den falder i en weekend. En fremrykning af skolesommerferien med 1 uge er imidlertid ikke nødvendigvis ensbetydende med, at der er 5 arbejdsdage mindre til rådighed til at udarbejde de nødvendige opgørelser. En person, der afholder 4 ugers ferie, og blot flytter ferien 1
uge, vil således have flere arbejdsdage til rådighed i starten af juli og færre i starten af august. Problemet er således størst for personer, der ønsker at holde sommerferie i hele skolesommerferieperioden, hvor der kun vil være få eller ingen arbejdsda ge til rådighed inden 10. august. Økonomikonsulenterne i Aars foreslår, at fristen den 10. august for moms og A - skat flyttes til den 24. august. Det vil imidlertid betyde, at store virksomheder skal angive og betale moms 2 dage i træk – den 24. august vedrørende moms optjent i juni og den 25. august vedrørende moms optjent i juli. Skal der ske en ændring af fristerne vil det derfor være nærliggende enten at forlænge fristerne med 1 uge, svarende til fremrykningen af skolernes sommerferie, eller at fastsætte fristen til den 25. august, hvorved de store virksomheder slipper for en indberetning. En flytning af de store og mellemstore virksomheders angivelses- og betalingsfrist vedrørende moms fra den 10. august til den 25. august skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 90 mio. kr. i form af rentetab, øget tab på debitorer samt afledte effekter. En  flytning  af  de  små  og  mellemstore  virksomheders  indbetaling  af  A -skat  og arbejdsmarkedsbidrag  vedrørende juli måned fra den 10. august til den 25. august skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 5 mio. kr. Samlet  set  vil  en  forlængelse  af  fristerne  med  15  dage  således  medføre  et provenutab på ca. 95 mio. kr. En fremrykning af fristerne med 1 uge vil medføre et statsligt provenutab på ca. 45 mio. kr. En   ændring   af   indberetnings-   og   betalingsfristerne   kræver   ændring   af   hhv. momsloven og opkrævningsloven. Regeringen har ikke planer om at foreslå de påkrævede  lovændringer  med  henblik  på  en  ændring  med  virkning  allerede  fra 2005. Regeringen er dog opmærksom på konsekvenserne af sommerferieforlængelsen for folk,  der  er  beskæftiget  med  indberetninger  til  skattemyndighederne,  og  vil overveje, om der skal ske en ændring af fristerne for moms. Disse overvejelser vil indgå i det igangværende arbejde med at belys e de administrative konsekvenser, skattesystemet  giver  virksomhederne,  og  hvordan  de  administrative  byrder  kan reduceres.   En   eventuel   ændring   af   indberetnings-   og   betalingsfristerne   i sommerperioden indgår i dette arbejde, men i det omfang administrative l ettelser medfører  et  provenutab,  vil  der  ske  en  samlet  vurdering  og  prioritering  af  de forskellige forslag til administrative lettelser, hvor den administrative lettelse for virksomhederne sammenholdes med de provenumæssige konsekvenser.