SkatteministerietJ.nr. 2005-218-0083 DenTilFolketingets SkatteudvalgHermed fremsendes kommentar til henvendelse fra Økonomikonsulenterne i Aars (Alm. del bilag 39).Kristian Jensen/John Fuhrmann
ØkonomiKonsulenterne i Aarshar i en henvendelse til Skatteudvalget samt til skatteministeren anført følgende:Flytningen af skolernes sommerferie medfører, at de fleste skoler starter op efter sommerferien den 8.-10. august. Samtidig er der en række indberetnings- og betalingsfrister vedrørende moms og A-skat den 10. august.Af hensyn til de forældre, der er beskæftiget med indberetninger og betalinger af moms og A-skat m.v., og som samtidig har skolesøgende børn, foreslår Økonomikonsulenterne i Aars, at fristerne ændres fra den 10. august til 24. august med virkning fra 2005.Hertil kan bemærkes:Flytningen af skolernes sommerferie i 2006 kan have indvirkning på sommerferien i 2005, såf remt kommunerne forlænger sommerferien i 2005, så der ikke bliver flere skoledage i skoleåret 2005 -06.Dermed vil afslutningen af skolernes sommerferie i højere grad end tidligere rykke tættere på indberetnings - og betalingsfristen den 10. august for moms, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag. Det vedrører for momsens vedkommende store og mellemstore virksomheder og for A-skat og arbejdsmarkedsbidragets vedkommende små og mellemstore virksomheder. De personer, der er beskæftiget med indberetninger til skattemyndighederne den 10. august, og som samtidig ønsker at have ferie frem til det nye skoleårs begyndelse, vil derfor have færre arbejdsdage til rådighed. Skemaet nedenfor viser en oversigt over angivelses - og betalingsfrist for moms og A-skat i sommerperioden.VirksomhederAfregningsperiodeAngivelses- og betalingsfristMomsSmå virksomheder1. halvår1. septemberMellemstore virksomheder2. kvartal10. augustStore virksomhederJuni måned10. augustJuli måned25. augustA-skat og arbejdsmarkedsbidragSmå og mellemstore virksomhederJuni måned10. juliJuli måned10. augustStore virksomhederJuli måned31. juliAnm: Skemaet viser de generelle regler. I et givet år kan der være tale om frem - eller tilbagerykning af fristen, hvis den falder i en weekend.En fremrykning af skolesommerferien med 1 uge er imidlertid ikke nødvendigvis ensbetydende med, at der er 5 arbejdsdage mindre til rådighed til at udarbejde de nødvendige opgørelser. En person, der afholder 4 ugers ferie, og blot flytter ferien 1
uge, vil således have flere arbejdsdage til rådighed i starten af juli og færre i starten af august. Problemet er således størst for personer, der ønsker at holde sommerferie i hele skolesommerferieperioden, hvor der kun vil være få eller ingen arbejdsda ge til rådighed inden 10. august.Økonomikonsulenterne i Aars foreslår, at fristen den 10. august for moms og A -skat flyttes til den 24. august. Det vil imidlertid betyde, at store virksomheder skal angive og betale moms 2 dage i træk den 24. august vedrørende moms optjent i juni og den 25. august vedrørende moms optjent i juli. Skal der ske en ændring af fristerne vil det derfor være nærliggende enten at forlænge fristerne med 1 uge, svarende til fremrykningen af skolernes sommerferie, eller at fastsætte fristen til den 25. august, hvorved de store virksomheder slipper for en indberetning.En flytning af de store og mellemstore virksomheders angivelses- og betalingsfrist vedrørende moms fra den 10. august til den 25. august skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 90 mio. kr. i form af rentetab, øget tab på debitorer samt afledte effekter.En flytning af de små og mellemstore virksomheders indbetaling af A -skat og arbejdsmarkedsbidrag vedrørende juli måned fra den 10. august til den 25. august skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 5 mio. kr.Samlet set vil en forlængelse af fristerne med 15 dage således medføre et provenutab på ca. 95 mio. kr. En fremrykning af fristerne med 1 uge vil medføre et statsligt provenutab på ca. 45 mio. kr.En ændring af indberetnings- og betalingsfristerne kræver ændring af hhv. momsloven og opkrævningsloven. Regeringen har ikke planer om at foreslå de påkrævede lovændringer med henblik på en ændring med virkning allerede fra 2005. Regeringen er dog opmærksom på konsekvenserne af sommerferieforlængelsen for folk, der er beskæftiget med indberetninger til skattemyndighederne, og vil overveje, om der skal ske en ændring af fristerne for moms. Disse overvejelser vil indgå i det igangværende arbejde med at belys e de administrative konsekvenser, skattesystemet giver virksomhederne, og hvordan de administrative byrder kan reduceres. En eventuel ændring af indberetnings- og betalingsfristerne i sommerperioden indgår i dette arbejde, men i det omfang administrative l ettelser medfører et provenutab, vil der ske en samlet vurdering og prioritering af de forskellige forslag til administrative lettelser, hvor den administrative lettelse for virksomhederne sammenholdes med de provenumæssige konsekvenser.