Skatteministeriet J.nr. 2004-221 - 0033 Den Til Folketingets Skatteudvalg Til udvalgets orientering sendes hermed notat om Kommissionen forslag til  forenkling  af  momsopkrævningen  og  til  bekæmpelse  af  svig  og unddragelse, KOM(2005)89. Kristian Jensen /John Fuhrmann
Grundnotat til Folketingets Europaudvalg Forslag  til  ændring  af  direktiv  77/388/EØF  med  hensyn  til  visse foranstaltninger, der skal forenkle momsopkrævningen og hjælpe med at   bekæmpe   svig   og   unddragelse,   og   om   ophævelse   af   visse beslutninger om at tillade fravigelser, KOM(2005)89. Resumé Kommissionen har 18. marts 2005 fremsat et forslag, der vil generalisere visse momsundtagelser. Desuden vil medlemslandene få mulighed for at indføre fora nstaltninger mod svig og unddragelse indenfor visse målrettede områder. Baggrund Med hjemmel i sjette momsdirektiv kan Rådet med enstemmighed give en me dlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der fraviger bestemmelserne i sjette direktiv, for at forenkle afgiftsopkrævningen eller for at undgå visse fo rmer for svig eller unddragelse. Medlemslandene har indtil nu fået 140 fravigelser og dette tal vil formentlig stige som følge af den seneste udvidelse af EU. Kommissionen har påtaget sig at ration alisere en del af det store antal fravigelser, således at nogle undtagelser gøres gen erelle og indarbejdes i 6. momsdirektiv. Medlemslandene bliver oftere og oftere stillet overfor unddragelser og svig på momso mrådet. Dette bringer hæderlige erhvervsfolk under pres. Det kan være vanskeligt hurtigt at imødegå sådanne situationer. Spørgsmålet er ofte om en given fo  ranstaltning er i strid med sjette direktiv. Kommissionen finder derfor, at det vil være effektivt at bekæmpe svig og unddragelse ved at ændre direktivet, således at der bliver en permanent mulig undtagelse til standardreglerne for alle lande i de situationer, hvor der klart er tale om svig eller unddragelse. Forslagets indhold Det foreliggende forslag har til formål at ændre sjette momsdirektiv, således at medlemslandene får mulighed for hurtigt at kunne vedtage juridisk forsvarlige foranstaltninger til at imødegå svig og unddragelse inden for visse specifikke målrettede områder. Udover foranstaltninger til bekæmpelse af svig indeholder forslaget også nogle foranstaltninger, som skal forenkle anvendelsen af momsen. Der  indføres  i  forslaget  ændringer  på  nogle  områder,  hvor  der  er  konstateret vanskeligheder med at få sjette momsdirektiv til at fungere. De  foreslåede ændringer er  i  vid  udstrækning  ikke  andet  end  en  kodificering  af,  hvad  der  under  alle omstændigheder ville være tilgængeligt gennem en fravigelse i henhold til artikel 27.
Efter artikel 27 i 6. momsdirektiv kan et medlemsland anmode om undtagelse fra de generelle momsregler. Mange medlemslande har benyttet sig af muligheden for at få undtagelser,   hvorfor   Kommissionen   foreslår   at   generalisere   nogle   af   disse momsundtagelser, således at alle medlemslande kan benytte dem. Det er endvidere et formå l med forslaget at øge gennemskueligheden. I forbindelse med  forslaget  har  Kommissionen  på  internettet  oplyst  samtlige  un dtagelser  efter artikel  27  som  stadig  er  i  kraft.  Hermed  øges  overblikket  over  undtagelser  til  6. momsdirektiv. Med   forslaget   får   medl emslandene   mulighed  for  at  gennemføre  en  regel  om værdiansættelse af leveringer, hvor køber og sælger er interesseforbundne. Der er tale om  en  beregnet  markedspris  som  momsgrundlag.  Der  kan  kun  foretages  en  ny værdiansættelse for at undgå svig og unddragel se under særlige omstændigheder, herunder, at parterne er interesseforbundne, og at dette forhold  - i modsætning til en påviselig kommerciel årsag, som f.eks. tilbud   – der har ført til en anden værdi end den sædvanlige normalværdi. Reglen kan endvidere kun anvendes, hvis der er blevet pålagt moms og modtageren af leveringen ikke har ret til fuldt fr adrag af momsen (i tilfælde af for lavt eller for højt ansat værdi). Ifølge forslaget er der kun mulighed for en ny værdiansættelse, når leveringens angivne vær di fører til et direkte afgiftstab for statskassen. Der er intet krav om, at en medlemsstat skal benytte den foreslå ede regel. Anvendelsesområdet for en ny værdiansættelse er således begrænset. Reglerne kan ikke benyttes i forbindelse med almindelige dagligdags transaktioner, men kun for et meget lille antal transaktioner inden for særlige kategorier og under særlige omstændigheder. Med de i forslaget fastsatte kriterier kan en ny værdiansættelse heller ikke komme på tale for varer og ydelser, der er sat under kostprisen som del af et salgsfremstød, salg af ødelagte lagervarer eller ophørsudsalg mv. Medlemslandene skal selv indenfor ordlyden af direktivet definere, hvem som anses for interesseforbundne parter. Direktivet anfører, at momsgrundlaget vil kunne blive påvirket af familiemæssige, ledelsesmæssige, ejerskabsmæssige, finansielle eller retlige bindinger. Med forslaget udvides muligheden for at benytte omvendt betalingspligt (reverse charge) til at omfatte nærmere bestemte leveringer til afgiftspligtige personer. Ved omvendt betalingspligt er det køber, som skal indbetale momsen til myndighederne. Omvendt betalingspligt vil efter medlemslandenes eget valg kunne anvendes i visse brancher,  som  medlemsstaterne  har  meget  svært  ved  at  kontrollere,  eksempelvis skrot. Der opstår i disse brancher ofte betydelige tab, når afgiftspligtige personer udskriver fakturaer for leveringer og derefter forsvinder uden at have betalt momsen på fakturaerne, samtidig med at modtag eren helt legitimt udøver sin fradragsret. Såfremt et medlemsland har problemer med unddragelse på et område, der ikke bliver dæ   kket af en kommende generel regel, vil der fortsat være mulighed for at anmode om en undtagelse efter artikel 27. Retsgrundlag Forslaget er baseret på traktatens artike l 93, som kræver vedtagelse med enstemmighed. Høring Forslaget er sendt i høring. Andre landes holdninger
En arbejdsgruppe under Kommissionen har behandlet flere af de i forslaget omfattede problemstillinger.   Der   var   her   ikke   modstand   at   spore   mod   hovedlinjerne   i Kommissionens    forslag.    Kommissionen    præsenterer    sit    forslag    for    Rådets Fiskalgruppe den 28. april 2005, hvorefter landeholdningerne formentlig vil fremstå klarere. Foreløbig dansk holdning Regeringen er som udgangspunkt positivt indstillet overfor en generalisering af momsundtagelserne. Ligeledes er regeringen positivt indstillet overfor, at medlemslandene gives mulighed for at forenkle momsopkrævningen og hjælpe med til at bekæmpe svig og unddragelser.   Nærhedsprincippet Momsområdet hører und er Fællesskabets enekompetance, hvorfor nærhedsprincippet er overholdt. En generalisering af undtagelser fra 6. momsdirektiv, der giver lige adgang for alle medlemslande til bl.a. at bekæmpe svig, kan derfor udelukkende træffes på EU -plan. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser Forslaget    vil    ikke    umiddelbart    have    hverken    samfundsøkonomiske    eller statsfinansielle konsekvenser. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Forslaget skønnes ikke at have nogle administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Miljømæssige konsekvenser Forslaget skønnes ikke at have nogle miljømæssige konsekvenser. Lovgivningsmæssige konsekvenser Vælger regeringen at gennemføre dele af direktivforslaget vil det kræve ny lovgivning. Tidligere forelæggelser for Folketinget Folketinget har ikke tidligere været orienteret om forslaget.