Finansudvalget 2004-05 (2. samling), Skatteudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2004) 0728 Bilag 2, SAU Alm.del Bilag 69
Offentligt
emmerne af Folketingets Europaudvalg
res stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. april 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Skatteministe-
riets supplerende grundnotat vedrørende forslag til Rådets direktiv om
ændring af direktiv 77/377/EØF (6. momsdirektiv) med henblik på for-
enklinger af momsforpligtelser, forslag til Rådets direktiv om ordninger
for godtgørelse af moms til afgiftspligtige personer, som ikke er etableret
på medlemsstatens område, men er etableret i en anden landsstat, og for-
slag om Rådets forordning om ændring af Rådets forordning 1798/2003
(forordning om administrativt samarbejde) om administrative samar-
bejdsordninger nødvendige for funktionen af one-stop systemet og godt-
gørelse af moms til afgiftspligtige personer, som ikke er etableret på med-
lemsstatens område, men er etableret i en anden medlemsstat.
KOM(2004)728.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0002.png
Skatteministeriet
J.nr. 2004-221-0032
Afgiftsområdet
13. april 2005
Supplerende grundnotat
om
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 77/377/EØF (6.
momsdirektiv) med henblik på forenklinger af momsforpligtelser,
forslag til Rådets direktiv om ordninger for godtgørelse af moms til af-
giftspligtige personer, som ikke er etableret på medlemsstatens område,
men er etableret i en anden landsstat, og
forslag om Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
1798/2003 (forordning om administrativt samarbejde) om administrati-
ve samarbejdsordninger nødvendige for funktionen af one-stop systemet
og godtgørelse af moms til afgiftspligtige personer, som ikke er etableret
på medlemsstatens område, men er etableret i en anden medlemsstat.
KOM(2004)728
--------------------------------------------------------------------------------------------------
---------------------
Resumé
Forslaget, som er fremsat af Kommissionen den 29. oktober 2004, indebærer
ændring i 6. momsdirektiv, ændring i forordningen om administrativt moms-
samarbejde samt forslag om et nyt direktiv om en ordning for momsgodtgørel-
ser. Forslaget i sin helhed sigter mod at lette de administrative byrder for virk-
somheder, der ikke er etableret i det medlemsland, hvor de foretager momsplig-
tige aktiviteter og indeholder følgende elementer:
A.
B.
C.
D.
E.
Udvidet brug af omvendt betalingspligt (B2B)
Indførsel af et one-stop system
Indførsel af godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv
Harmonisering af fradragsretten
Forenkling af fjernsalgsreglerne
F. Ændringer i særordningen for små virksomheder.
I forhold til grundnotatet oversendt den 7. december 2004 er dette
notat revideret for så vidt angår punkterne:
1. Baggrund og indhold – i Ad punkt C
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0003.png
3. Høring
5. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekvenser
(nu 5. Økonomiske konsekvenser)
6. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
(nu 6. Administrative konsekvenser)
8. Tidligere forelæggelser for Folketinget
De reviderede afsnit er gråmarkerede.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen vurderer, at virksomheder med momsforpligtelser i andre med-
lemslande end deres eget har betydelige administrative byrder. Endvidere er
reglerne i 8. momsdirektiv for godtgørelse af købsmoms afholdt i et andet med-
lemsland så administrativt omfattende, at mange virksomheder ikke anmoder
om godtgørelsen.
Forslaget sigter mod at lette de administrative byrder for virksomheder, der ikke
er etableret i det medlemsland, hvor de foretager momspligtige aktiviteter. For-
slaget indeholder følgende elementer:
A.
B.
C.
D.
E.
F.
Udvidet brug af omvendt betalingspligt
Indførsel af et one-stop system
Indførsel af et godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv
Harmonisering af fradragsretten
Forenkling af fjernsalgsreglerne
Ændringer i særordningen for små virksomheder.
Forslaget indebærer ændringer i 6. momsdirektiv for så vidt angår punkt A, B,
D, E og F. Derudover foreslås et nyt direktiv til erstatning af 8. momsdirektiv,
punkt C. Endelig vil en gennemførelse af punkt B og C også kræve ændringer i
forordningen om administrativt momssamarbejde.
Nedenfor præsenteres de enkelte elementer i detaljer.
Ad. A. Udvidet brug af omvendt betalingspligt, business-to-business
(B2B)
Der er i dag omvendt betalingspligt ved en del transaktioner mellem afgiftsplig-
tige personer (B2B) i forskellige EU-lande. Det vil sige, at køber – i stedet for
sælger - skal indbetale moms i købers hjemland (forbrugslandet). Fordelen ved
omvendt betalingspligt er, at sælger fritages for at skulle momsregistreres og
indbetale momsen i købers hjemland.
For visse typer af B2B-transaktioner er det obligatorisk for medlemslandene at
anvende omvendt betalingspligt, for andre typer er det frivilligt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen foreslår at udvide den obligatoriske brug af omvendt beta-
lingspligt til også at omfatte transaktioner med:
varer, der installeres/samles af eller på vegne af sælger,
ydelser i forbindelse med fast ejendom, art. 9(2)a, herunder ydelser fra
ejendomsmæglere, ejendomshandlere og sagkyndige, samt ydelser vedrø-
rende forberedelse eller samordning af byggearbejder,
transaktioner med en køber, der er en momsregistreret afgiftspligtig per-
son,
ydelser angivet i art. 9(2)c, som omfatter:
- virksomhed indenfor kulturel aktivitet, sport, kunst, videnskab, un-
dervisning og underholdning,
-
virksomhed knyttet til transport, såsom lastning, losning og
omladning,
-
sagkyndig vurdering af løsøregenstande og
-
arbejde udført på løsøregenstande.
Imidlertid medfører omvendt betalingspligt og det forhold, at sælger ikke længe-
re er momsregistreret i købers land, at sælger ikke umiddelbart kan fratrække
moms af eventuelle indkøb i dette land – men i stedet må søge om godtgørelse
efter 8. momsdirektiv. Derfor har Kommissionen foreslået ændrede og forenk-
lede regler for denne godtgørelse, jf. punkt C.
Ad B. Indførsel af et one-stop system
Efter gældende regler skal en virksomhed, der sælger varer eller ydelser, som
momsberigtiges i købers land, momsregistreres m.v. i dette land (forbrugslandet)
bortset fra i de tilfælde, hvor der bruges omvendt betalingspligt i B2B-salg. Sæl-
ger virksomheden til mange forskellige EU-lande vil den skulle registreres i dem
alle og leve op til en række forskellige krav i landene.
Siden 2003 har det været muligt for virksomheder i 3. lande, der sælger e-
handelsydelser til private forbrugere (Business-to-Consumer, B2C) at registrere
virksomheden i ét EU-land, hvorefter virksomheden via myndighederne i dette
land elektronisk kan foretage momsangivelser til alle medlemslande i EU. Dette
system med én indgang til alle EU-lande kaldes et one-stop system.
Kommissionen foreslår, at one-stop systemet fra medio 2006 udvides til også at
omfatte virksomheder i EU-medlemslande, der sælger varer og ydelser, som
momsberigtiges i forbrugslandet både for så vidt angår salg til virksomheder og
til private, B2B og B2C.
Ligesom i det nuværende one-stop system skal momsangivelser foretages hos én
myndighed for salg til alle EU-lande, og for virksomheder i EU gælder, at ind-
gangen til systemet er hjemlandets myndighed. For at undgå omfattende penge-
overførsler mellem medlemslandenes myndigheder foreslår Kommissionen, at
virksomhederne selv skal foretage momsbetalingerne direkte til de relevante
medlemslandes myndigheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0005.png
Kombinationen af udvidet omvendt betalingspligt, jf. punkt A, og et nyt one-
stop system vil betyde, at virksomheder i EU, der foretager momspligtige trans-
aktioner i andre medlemslande end hjemlandet enten vil være omfattet af obliga-
torisk omvendt betalingspligt, hvor køber er ansvarlig for momsbetalingen, eller
have mulighed for at anvende one-stop systemet.
Kommissionen foreslår, at brugen af one-stop systemet bliver valgfrit således, at
de virksomheder der ønsker at være momsregistreret i flere EU-lande kan være
det.
Kommissionen foreslår endvidere, at der laves et harmoniseret regelsæt for an-
givelser i one-stop systemet, herunder kvartalsvis angivelse, ensartet angivelses-
formular og ensartede regler for betaling og godtgørelser. Kommissionen frem-
hæver, at de ensartede regler i one-stop systemet ikke nødvendiggør harmonise-
ring af medlemslandenes regler for nationale angivelser m.v.
Indførsel af det nye one-stop system kræver ændringer i 6. momsdirektiv samt
for så vidt angår informationsudvekslingen m.v. ændringer i forordningen om
administrativt samarbejde.
Ad C. Indførsel af et godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv
En momspligtig virksomhed, som foretager et indkøb (en momsbelagt omkost-
ning) i et medlemsland, hvor virksomheden ikke er registreret - og derfor ikke
har mulighed for at få momsfradrag - kan søge om godtgørelse af momsen på
indkøbet i det pågældende land på baggrund af det 8. momsdirektiv. Procedu-
rerne omkring godtgørelsesanmodninger efter direktivet er imidlertid så admini-
strativt omfattende, at mange virksomheder ikke søger godtgørelserne.
Kommissionen har tidligere foreslået en grænseoverskridende fradragsret. Der
har ikke kunne opnås enighed om forslaget, hovedsagelig fordi det indebar, at
fradragsretten skulle gives efter reglerne i det land, hvor virksomheden er etable-
ret, i stedet for efter forbrugslandets regler.
Kommissionens foreslår nu en modernisering af godtgørelsesprocedurer-
ne i 8. momsdirektiv, således at fradragsretten stadig følger reglerne i for-
brugslandet.
Herudover foreslår Kommissionen dog indsat en bestemmelse om, at
virksomheder med blandet momspligtig og momsfri omsætning kun kan
få godtgjort moms svarende til den andel, den momspligtige omsætning
udgør af den samlede momspligtige omsætning. Det vil blandt andet få
betydning for danske virksomheders leasing af transportmidler i f.eks.
Tyskland. I stedet for fuld momsgodtgørelse vil transportvirksomhederne
efter forslaget få begrænset godtgørelsen til den andel, den momspligtige
virksomhed udgør af den samlede virksomhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Teknisk set vil godtgørelsessystemet fungere ved, at den involverede virk-
somhed sender en elektronisk anmodning til myndighederne i hjemlandet,
med oplysninger om relevante faktura. Myndighederne verificerer, at virk-
somheden er momspligtig og videresender anmodningen til forbrugslan-
dets myndighed, som sender det anmodede beløb direkte til virksomhe-
den.
Ønsker forbrugslandets myndighed at foretage yderligere kontrol af anmodnin-
gen, herunder kontrol af de originale fakturaer m.v. vil dette skulle ske gennem
reglerne for administrativt samarbejde mellem medlemslandene.
Moderniseringen kræver – ligesom one-stop systemet under punkt B - ændrin-
ger i forordning om administrativt samarbejde (1798/2003), idet der skal laves et
elektronisk system for elektroniske udvekslinger af de relevante dokumenter og
informationer. Det elektroniske system går under benævnelsen VIES II.
Ad D. Harmonisering af fradragsretten for momsudgifter
Der er store forskelle i medlemslandenes regler for fradragsret af momsudgifter
i forbindelse med specielt personbiler, hotelophold, bespisning, luksusvarer,
underholdning og repræsentation. Dertil kommer, at de lande, der havde be-
grænsninger i fradragsretten ved vedtagelsen af 6. momsdirektiv med de gæl-
dende regler har haft mulighed for at bibeholde dem (stand still). Dog kan lan-
dene ikke vedtage yderligere begrænsninger, og hvis et land en gang har lempet
en begrænsning (givet mere i fradragsret) kan den begrænsede fradragsretsregel
ikke genindføres. Kommissionen har tidligere fremsat forslag til en harmonise-
ring af fradragsretsreglerne i EU, men der har ikke kunnet opnås enighed.
Kommissionen anfører, at det i det foreslåede moderniserede godtgørelsessy-
stem, jf. punkt C, ikke er nødvendigt med en harmonisering af fradragsretsreg-
lerne. Imidlertid vil det være fordelagtigt at afgrænse de udgiftsområder, hvor
fradragsretten kan variere mellem medlemslandene. For alle andre udgifter vil de
normale fradragsretsregler gælde i alle EU-lande, og eventuelle stand still be-
stemmelser vil bortfalde.
Kommissionen foreslår, at medlemslandene selv kan fastsætte og ændre fra-
dragsretten for udgifter til :
biler, både og fly,
rejser, overnatninger, mad og drikke,
luksusvarer, underholdning og repræsentation,
varer og ydelser, hvor over 90 pct. af den samlede anvendelse af dette
gode er privat eller uvedkommende for driften af virksomheden på an-
den vis.
Ad E. Forenkling af fjernsalgsreglerne for salg til private og ikke-
momsregistrerede virksomheder (B2C)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med det indre marked i 1993 blev der - for at undgå konkurrenceforvridning
som følge af medlemslandenes forskellige momssatser – vedtaget særlige fjern-
salgsregler. De medfører, at varesalg til privatpersoner og ikke-momsregistrerede
virksomheder i et andet EU-land er momspligtigt i købers land (forbrugslandet).
Der er to undtagelser fra denne hovedregel:
hvis det årlige varesalg til et andet EU-land er mindre end et nationalt
fastlagt beløb på mellem 35.000 og 100.000 Euro, kan sælger vælge mel-
lem at momsberigtige salget i oprindelses- eller forbrugslandet.
hvis varerne er punktafgiftspligtige, dvs. alkohol, vin mv. Her skal al
moms betales i købers land.
Kommissionen vurderer, at virksomheder med salg til en række EU-lande må
bruge betydelige administrative ressourcer på at overvåge salget til de enkelte
lande og sikre, at salget ikke overstiger de nationale fjernsalgsgrænser.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes én samlet grænse for fjernsalg til andre
EU-lande på 150.000 Euro pr. virksomhed. Overskrides denne grænse skal virk-
somheden indbetale moms i forbrugslandene. Kommissionen foreslår endvide-
re, at virksomhederne fortsat skal have mulighed for at vælge forbrugslandbe-
skatning uanset salgets størrelse.
Forslaget indebærer, at hvis virksomheden skal betale moms i forbrugslandet,
må virksomheden - som i dag - sørge for indbetaling af moms i de EU-lande,
hvor den ikke er etableret, f.eks. ved brug af one-stop systemet, jf. punkt B.
Man kunne argumentere for, at introduktionen af et one-stop system kan fjerne
behovet for fjernsalgsgrænsen, idet systemet medfører, at der kan ske elektroni-
ske momsbetalinger via eget lands myndighed og dermed kan momsregistrering
i forbrugslandene undgås. Kommissionen vurderer, at det er hensigtsmæssigt at
bibeholde en grænse af hensyn til de små virksomheder, der kan have begrænset
adgang til elektroniske løsninger. De vil dermed kunne fortsætte med kun at
betale moms i eget land.
Ad F. Ænd ringer i sam ord ningen for sm å virksom hed er
Der findes i dag regler for momsfritagelse af små virksomheder i 6. momsdirek-
tiv. Reglerne for, hvornår en virksomhed anses for lille ses i forhold til virksom-
hedens samlede årlige omsætning. Der er stor variation i definitionen af en lille
virksomhed mellem de forskellige EU-lande. Således har nogle medlemslande en
lav omsætningsgrænse, f.eks. Danmark med 50.000 kr., mens andre lande har en
relativ høj omsætningsgrænse, f.eks. UK med knap 700.000 kr. Dertil kommer,
at visse lande kan pri stalsregulere deres grænse, mens andre ikke kan. Med de
gældende regler, er der ulige vilkår for medlemslandene til at definere størrelsen
af en lille virksomhed, der kan momsfritages.
Kommissionen foreslår, at der fastsættes en øvre grænse for den årlige omsæt-
ning i momsfritagne virksomheder på 100.000 Euro (743.260 kr.). Medlemslan-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0008.png
dene vil have mulighed for at fastlægge et lavere niveau og for at fastsætte for-
skellige grænser for forskellige grupper af afgiftspligtige.
2. Retsgrundlag
Alle tre forslag er fremsat i henhold til Traktatens artikel 93. Det indebærer, at
forslagene skal vedtages med enstemmighed.
3. Høring
Forslagene er sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer og de mod-
tagne høringssvarer er kort gengivet nedenfor.
D ansk Industri (D I) anfører, at forslaget vil lette de administrative
byrder for virksomhederne, hvorfor man generelt kan støtte forsl a-
get. Til de enkelte delforslag bemærkes blandt andet følgende:
Omkring indførsel af et one-stop system er D I positiv og anfører
specielt, at det vigtigt, at systemet skal gælde både for salg til e r-
hvervsdrivende og private. Herudover anfører D I, at forslaget om
kvartalsvis afregning med 20 dages angivelses- og betalingsfrist be-
tyder en forkortelse af betalingsfristen for små og mellemstore virk-
somheder. D I ser derfor gerne en længere betalingsfrist.
D I ønsker desuden en harmonisering af også de national e angivel-
ses- og betalingsfrister. For at lette virksomhedernes administrative
byrder, foreslår D I desuden, at man i beregningerne af omsæ t-
ningsgrænserne i forbindelse med de nationale angivelses - og beta-
lingsfrister udelukkende opgør den indenlandske moms pligtige
omsætning, således at virksomheder med stor eksportandel og en
indenlandsk omsætning på under 15 mio. årligt ikke skal lave m å-
nedsafregning.
DI støtter delforslaget om modernisering af 8. momsdirektiv, men mener dog
ikke fradragsretten skal afspejle omfanget af virksomhedens momspligtige akti-
viteter i hjemlandet.
Til forslaget om udvidet brug af omvendt betalingspligt anbefaler DI, at
hæftelsesreglerne præciseres nærmere, således at det fremgår, hvad sælger
skal iagttage for ikke af hæfte for en afregning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0009.png
DI udtrykker betænkelighed ved fastsættelse af én (høj) fjernsalgsgrænse, idet
dette vil indebære en betydelig konkurrencemæssig fordel for fjernsalgsvirksom-
hederne i forhold til lokalt salg.
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) anfører, at forslaget
vil lette de administrative byrder for virksomhederne, hvorfor man
generelt kan støtte forslaget. Til forslaget vedrørende etablering af
et one-stop system anføres, at det synes uhensigtsmæssigt, at virk-
somhederne selv skal foretage momsindbetalingen direkte til de
relevante myndigheder, da dette giver virksomhederne administra-
tive byrder og undergraver det ellers gode one-stop system.
HTS stiller sig skeptisk overfor den foreslåede ændring af fjernsalgsreglerne,
som man mener kan medføre konkurrenceforvridning i forhold til danske virk-
somheder.
Advokatrådet og Registrerede Revisorer (FRR) har oplyst, at forslaget ikke giver
rådet anledning til bemærkninger.
Håndværksrådet mener, at forslaget samlet set vil medføre betydelige lettelser
for virksomhederne og støtter derfor forslaget. I forbindelse med delforslaget
om harmonisering af fradragsretten for momsudgifter foreslås det, at der for at
lette virksomhederne udarbejdes en liste over EU-landenes fradragsretsregler.
Landbrugsrådet er generelt positiv overfor forslaget, men har følgende bemærk-
ninger til de enkelte delforslag:
Landbrugsrådet finder det vigtigt, at udvidet brug af omvendt betalings-
pligt ikke indføres før muligheden for elektronisk tilbagesøgning af købs-
moms (forslaget om ændring af 8. direktiv) er gennemført. Man opfordrer
desuden til, at forslaget følges op af en fradragsretsharmonisering på alle
områder med omvendt betalingspligt.
For så vidt angår one-stop systemet anfører Landbrugsrådet, at systemet
skal være fleksibelt og nemt at anvende. Landbrugsrådet mener, at det for
at undgå spekulation i likviditet vil være nødvendigt på et tidspunkt at
harmonisere de nationale angivelsesfrister.
For så vidt angår forslaget om ændring af fjernsalgsgrænsen foreslår Landbrugs-
rådet forslaget ændret, således at kun virksomheder med manglende adgang til
elektronisk anvendelse af one-stop systemet fortsat skal kunne bruge fjernsalgs-
regler – alle andre virksomheder bør kunne momse alt salg i forbrugslandet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0010.png
4. Proportionalitets- og nærhedsprincippet
Der er tale om forslag, der har til hensigt at lette virksomhedernes græn-
seoverskridende handel og dermed funktionen af det indre marked.
Kommissionen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nær-
heds- og proportionalitetsprincippet. Regeringen er enig i denne vurde-
ring.
5. Økonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at give staten et varigt provenutab på 120 mio. kr.,
hvoraf halvdelen stammer fra forslaget om ændrede fjernsalgsregler i
delforslag E. Det resterende provenutab relaterer sig hovedsagelig til
delforslag C, der indebærer, at flere udenlandske virksomheder
skønne at ville søge om momsgodtgørelse.
Forslaget skønnes at give virksomhederne et tab på i alt 90 mio. kr. årligt. Tabet
er en følge af delforslag C, som betyder, at virksomhederne fremover kun kan få
momsgodtgørelse svarende til den afgiftspligtige del af omsætningen.
Som bilag er vedlagt den supplerende besvarelse af spørgsmål 118, alm. del.,
stillet af Skatteudvalget den 12. november 2004, hvor der findes en mere detalje-
ret redegørelse for de økonomiske konsekvenser af forslaget.
6. Administrative konsekvenser
For så vidt angår administrative konsekvenser, skønnes, at ToldSkat får en-
gangsudgifter til etablering af one-stop systemet og det tilknyttede informati-
onsudvekslingssystem. Eventuelle merudgifter forventes afholdt inden for de
eksisterende rammer.
Der er endnu ikke foretaget konkret skøn over konsekvenserne for erhvervsli-
vet. Imidlertid må det, jf. høringssvarerne, antages, at såvel forslaget om one-
stop systemet og nye regler for godtgørelse vil lette virksomhederne administra-
tivt, øge momsfradragene og gøre EU-handel mere attraktivt.
7. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslagene vil kræve ændringer i momslovens regler for godtgørelse af moms til
udenlandske virksomheder, i reglerne for fjernsalg af varer og i visse af reglerne
for omvendt betalingspligt.
8. Tidligere forelæggelser for Folketinget
Forslagene har været forelagt Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalget for-
ud for forslagenes præsentation på ECOFIN den 16. november 2004.
Grundnotat er oversendt den 7. december 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. april 2005
Supplerende besvarelse af spørgsmål 118, alm. del, stillet af Folketingets Skat-
teudvalg den 12. november 2004
Spørgsmål 118:
Ministrene bedes, som lovet på samrådet den 11. november 2004, oversende et notat om
Europa-Kommissionens forslag til ændringer af 6. og 8. momsdirektiv, som populært kaldes
”one stop shop”-forslaget. Notat må gerne omfatte en række uddybende beregninger og fag-
lige skøn over de samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekvenser af
forslaget. Herunder ønskes særligt en belysning af forslaget om at øge beløbsgrænsen for,
hvornår der betales moms i forbrugslandet ved fjernsalg.
Svar:
Følgende svar blev oversendt til Skatteudvalget d. 29. november 2004:
”Aktuelt notat om one-stop-shop mv. blev oversendt til udvalget forud for samrådet den 11. no-
vember 2004, og der henvises hertil for en beskrivelse af forslaget. Konkrete skøn over de sam-
fundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle konsekvenser af forslaget er under udarbejdelse
og vil blive oversendt til udvalget hurtigst muligt.”
Nedenfor følger skøn for de provenumæssige konsekvenser ved one-stop-shop forslaget samt en
uddybning af de konsekvenser, der følger af indførelsen af et nyt godtgørelsessystem til afløsning af
8. momsdirektiv.
Konsekvenser af forslaget om one-stop-shop mv.
Forslaget indeholder følgende delforslag:
A.
B.
C.
D.
E.
F.
Udvidet brug af omvendt betalingspligt (B2B)
Indførsel af et one-stop system
Indførsel af godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv
Harmonisering af fradragsretten
Forenkling af fjernsalgsreglerne
Ændringen i særordningen for små virksomheder
Indledningsvis bemærkes, at der i øjeblikket på Rådets bord ligger to forslag, som på forskel-
lig måde har betydning for de samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser af lea-
sing af busser og tog i andre EU-lande til den kollektive trafik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0013.png
13
Det
ene
er delforslag C (afløsning af 8. momsdirektiv) i one-stop-shop forslaget, som dette svar
angår. Det
andet
er forslaget om grænseoverskridende moms til erhvervskunder, som udvalget er
orienteret om senest ved aktuelt notat forud for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2004.
Det indgår således i delforslag C, at det land, der tilbagebetaler moms til en virksomhed fra et andet
EU-land, kun må tilbagebetale en andel af momsen, hvis virksomheden i sit hjemland kun har delvis
momsfradragsret. Har f.eks. en trafikvirksomhed i Danmark en momsfradragsret på 5 pct., må f.eks.
Tyskland kun tilbagebetale 5 pct. af den tyske moms og ikke 100 pct.
Forslaget vedrørende grænseoverskridende moms vil medføre, at f.eks. leasing skal momses i
forbrugslandet. Således vil langtidsleasing fra f.eks. tyske udlejere til f.eks. danske trafikvirk-
somheder skulle momses i Danmark – dvs. der skal beregnes dansk moms af leasingydelsen,
25 pct. uafhængigt af udlejers etableringssted.
Nedenfor er vist de samlede konsekvenser af one-stop-shop forslaget – dels hvis dette vedtages
uden
at forslaget vedrørende grænseoverskridende moms vedtages, dels hvis det sidstnævnte for-
slag
også
vedtages.
Det skønnes, at en vedtagelse af one-stop-shop forslaget alene vil reducere det statslige provenu
med 120 mio. kr., øge omkostningerne for danske virksomheder med 90 mio. kr. og reducere dan-
ske borgeres momsudgifter med 25 mio. kr., jf. tabel 1.
I indfasningsåret vil finansårseffekten afvige fra den varige effekt. Det gælder især delforslag B, der
indebærer en ændring af kredittiden for en række udenlandske virksomheders momsangivelse i
Danmark.
Tabel 1. Effekt ved vedtagelse af one-stop-shop forslaget alene
Statsligt provenu,
Statsligt provenu, finansårseffekt, 1. Danske
varig effekt
år
virksomheder
0
0
0
-50
-5
0
-50
-55
-90
0
0
0
-55
-60
0
0
0
0
-155
-120
-90
Danske
borgere
0
0
0
0
25
0
25
Mio. kr.
A
B
C
D
E
F
I alt
Det skønnes, at en vedtagelse af one-stop-shop forslaget og forslaget om grænseoverskridende
moms vil øge det statslige provenu med 160 mio. kr., øge omkostningerne for danske virksomheder
med 190 mio. kr. og reducere danske borgeres momsudgifter med 25 mio. kr., jf. tabel 2. Finansårs-
effekten i indfasningsåret skønnes til 100 mio. kr.
Tabel 2. Effekt hvis begge forslag vedtages (one-stop-shop og B2B)
Statsligt provenu,
Statsligt provenu, finansårseffekt, 1. Danske
varig effekt
år
virksomheder
0
0
0
Danske
borgere
0
Mio. kr.
A
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0014.png
14
B
C
D
E
F
I alt
-5
225
0
-60
0
160
-50
205
0
-55
0
100
0
-190
0
0
0
-190
0
0
0
25
0
25
Hvis B2B forslaget vedtages vil den danske transportsektors øgede momsudgifter blive mod-
svaret af indtægter til den danske stat. Regeringen har besluttet at kompensere amter og
kommuner for merudgifter til busdrift som følge af forslaget.
Skønnene baseres på umiddelbare konsekvenser af forslaget efter eventuel adfærdstilpasning til re-
gelændringerne. De samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget omfatter endvidere forvrid-
ningstab, forvridningsgevinster, effekt på arbejdsudbud mv., som ikke er medtaget.
I det følgende uddybes beregningerne.
Ad A - Udvidet brug af omvendt betalingspligt (B2B)
Ifølge forslaget skal der være obligatorisk omvendt betalingspligt for en række tjenesteydelser, der
handles fra virksomhed til virksomhed (B2B). Dvs. at køber - i stedet for sælger - indbetaler moms
til myndighederne i købers hjemland, forbrugslandet. Fordelen ved omvendt betalingspligt er, at
sælger derved fritages for at skulle momsregistreres i købers hjemland. Der er ingen provenumæssi-
ge konsekvenser af forslaget.
Den omvendte betalingspligt er i dag frivillig for medlemslandene, men Danmark har allerede ind-
ført omvendt betalingspligt for størstedelen af de ydelser, der omfattes af forslaget. De administrati-
ve ændringer for involverede virksomheder i Danmark som følge af forslaget vil således være be-
grænsede.
Ad B -- Indførsel af et one-stop system
-
ølge forslaget oprettes der et one-stop system for virksomheder i EU, der sælger til private forbru-
gere i andre lande (B2C).
Forslaget indebærer alene oprettelsen af en one-stop-shop ikke en ændring af hvorvidt beta-
lingspligten sker i købs- eller salgslandet. Der vil derfor ikke være direkte provenumæssige
konsekvenser som følge af mistede momsindtægter eller lignende.
Der vil imidlertid komme visse effekter som følge af, at virksomheder, der benytter one-stop-
shoppen, afregner kvartalsvist med en angivelses- og betalingsfrist på 20 dage efter kvartalets udløb.
Efter gældende danske regler – som også anvendes af udenlandske virksomheder, der sælger til pri-
vate i Danmark - har virksomheder med en årlig momspligtig omsætning over 15 mio. kr. måneden
som afregningsperiode. For disse virksomheder forlænges kredittiden fra i gennemsnit 40 dage til 65
dage. For mellemstore virksomheder vil kredittiden falde fra 85 til 65 dage, og for små virksomhe-
der med en omsætning under 1 mio. kr. vil kredittiden blive reduceret fra 151 dage til 65 dage, jf.
tabel 3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0015.png
15
One-stop systemet giver mulighed for administrative lettelser for virksomheder, der sælger til flere
andre EU-lande. Den enkelte virksomhed kan selv vurdere om det er fordelagtigt at anvende one-
stop-shoppen med de nævnte kredittider - eller fortsætte som i dag med momsregistrering i alle de
EU-lande virksomheden sælger til kombineret med de nationalt gældende kredittider.
Tabel 3. Ændring af kredittider
Afregningsperiode,
gældende regler
Afregningsperiode,
forslag
Kredittid,
gældende
regler
(dage)
151
Kredittid,
forslag
(dage)
Virksomheder med omsæt-
Halvår
Kvartal
65
ning under 1 mio. kr.
Virksomheder med omsæt-
Kvartal
Kvartal
85
65
ning ml. 1 og 15 mio. kr.
Virksomheder med omsæt-
Måned
Kvartal
40
65
ning over 15 mio. kr.
Anm: Kredittiden er den gennemsnitlige kredittid fra en momsbetaling finder sted, til den angives. For virksomheder
med måneden som afregningsperiode er den gennemnitlige kredittid inden for måneden 15 dage, hvortil kommer 25
dage til angivelse og betaling, dvs. i alt 40 dage.
Omfanget af danskeres køb af varer og tjenesteydelser i udlandet er kun sparsomt belyst. Hverken
nationalregnskabsstatistikken eller forbrugsundersøgelsen indeholder disse oplysninger.
Danmarks Statistik offentliggør imidlertid en undersøgelse af befolkningens brug af internet,
herunder hvor mange der har adgang til internet, hvor ofte de køber ind på nettet og hvilke
varer, de køber. Statistikken indeholder ingen beløbsoplysninger, og der sondres ikke mellem
køb i ind- og udland. Med udgangspunkt i denne statistik er forudsat med stor usikkerhed, at
ca. 0,3-0,4 pct. af det momsbelagte private forbrug kan stamme fra indkøb i udlandet via
internettet, svarende til momsindtægter på ca. 0,3 mia. kr. eller ca. 120 kr. pr. husstand.
Dermed skønnes hver husstand at købe for ca. 600 kr. inkl. moms på nettet i udlandet. På
længere sigt må det formodes, at en større del af det private forbrug sker via fjernsalg.
Størstedelen af momsindtægterne på 0,3 mia. kr. kommer sandsynligvis fra store virksomheder, der
med one-stop-shoppen vil få en forlængelse af kredittiden på gennemsnitlig 25 dage. Det vil give en
årlig rentebelastning på små 5 mio. kr., jf. tabel 4.
Danske virksomheder, der sælger varer til udenlandske private kunder, kan tilsvarende få ændret
deres betalingsvilkår i forhold til gældende regler afhængig af reglerne i de lande, der sælges til. Det
er ikke muligt at skønne herover, men samlet set må det vurderes, at virksomhederne får en lempel-
se på samme måde, som udenlandske virksomheder vil få ved salg til Danmark.
Der er ingen virkninger for danske forbrugere.
Tabel 4. Økonomiske konsekvenser ved indførsel af one-stop system
Mio. kr.
Varig effekt
Statsligt
provenu
-5
Danske
virksomheder
0
Danske
borgere
0
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Effekterne på det statslige provenu stammer fra de ændringer af kredittiderne, etableringen
af one-stop-shoppen vil medføre. Forslaget om one-stop-shop indebærer ikke i sig selv yder-
ligere ændringer af reglerne, f.eks. vedr. momsafregning i forbrugslandet frem for salgslan-
det, men etableringen af en one-stop-shop baner vejen for eventuelle fremtidige ændringer i
retning af forbrugslandsbeskatning, hvilket kan føre til statsligt merprovenu.
I indfasningsåret vil der være en ekstraordinær finansårseffekt, som følge af at virksomheder, der
med gældende regler afregner oktober- og novembermomsen måneden efter, dvs. i november og
december, med forslaget vil skulle afregne moms i januar, dvs. det efterfølgende finansår. Dermed
vil der i indfasningsåret mangle 2 måneders momsindtægter. Finansårseffekten skønnes til godt -50
mio. kr.
Ad C - Indførsel af godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv
En momspligtig virksomhed, der har et momsbelagt køb i et andet EU-land, hvor den ikke er regi-
streret, kan få momsen refunderet i det pågældende medlemsland. Det sker ved, at virksomheden
henvender sig direkte til det andet EU-lands myndigheder.
Med forslaget skal virksomheden i stedet henvende sig til myndighederne i hjemlandet, der videre-
sender anmodningen til det andet EU-land, som herefter refunderer momsen direkte til virksomhe-
den.
Mange virksomheder finder de gældende procedurer meget besværlige, og i nogle tilfælde vælger
virksomhederne ikke at henvende sig til det andet EU-land for at få momsen refunderet. Refusion
af købsmoms i et andet EU-land vedrører først og fremmest vognmænd, der har en række momsbe-
lagte udgifter, ikke mindst til brændstof ved transport i andre lande.
En forenkling af proceduren for at få refunderet moms i andre EU-lande skønnes at føre til, at flere
virksomheder vil søge om momsrefusion. Det gælder både danske virksomheders refusion i udlan-
det og udenlandske virksomheders refusion i Danmark.
Det skønnes, at danske virksomheder i dag søger refusion for ca. 450 mio. kr. i udlandet med Tysk-
land som det største enkeltland. Udenlandske virksomheder søger refusion for ca. 300 mio. kr. år-
ligt, heraf flest fra Sverige. Der er formentlig primært tale om vognmænd på gennemkørsel i Dan-
mark.
En forenkling af godtgørelsesproceduren kan med stor usikkerhed øge refusionsanmodningerne
med 20 pct. Det vil betyde, at danske virksomheder vil fremsætte refusionskrav på 90 mio. kr. mere
end i dag og at de danske myndigheder vil få refusionskrav på ca. 55 mio. kr. mere end i dag.
Forslaget indeholder endvidere en ændring, således at virksomheder med blandet momspligtig og
momsfri omsætning fremover kun vil få refunderet moms svarende til den andel, den momspligtige
omsætning udgør af den samlede omsætning. Det vil i Danmark især have betydning for leasing af
transportmidler i Tyskland. I dag refunderes i praksis hele momsen til de danske transportvirksom-
heder, med de nye regler vil kun en meget begrænset del kunne refunderes. Med udgangspunkt i den
leasing danske virksomheder foretager i Tyskland i dag, skønnes det med nogen usikkerhed, at æn-
dringen vil føre til, at danske virksomheders refusion vil blive reduceret med ca. 180 mio. kr.
På EU-plan er der i dag uklarhed over gældende regler vedrørende godtgørelse af grænseoverskri-
dende moms for delvis momspligtige virksomheder. Kommissionen oplyser, at EF-Domstolen i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0017.png
17
flere domme har afgjort, at en virksomhed, der er delvis momspligtig i et land, kun kan få delvis
tilbagebetaling i et andet. Tyskland deler ikke i dag denne tolkning. Vedtagelse af one-stop-shop vil
medføre en ændret praksis i Tyskland, men det kan ikke afvises, at Tyskland vil ændre adfærd – dvs.
ophøre med tilbagebetaling af hovedparten af den berørte moms - også uafhængigt af, om forslaget
vedtages.
De samlede effekter, hvis godtgørelsesforslaget vedtages alene, og Tyskland som følge heraf ændrer
adfærd er et provenutab for staten på ca. 55 mio. kr. og økonomiske tab for danske virksomheder
på ca. 90 mio. kr.
Såfremt forslaget om grænseoverskridende moms til erhvervskunder (B2B-forslaget) vedtages, vil de
økonomiske konsekvenser være anderledes. Det vil f.eks. betyde, at der ved leasing i Tyskland af
transportmidler, som anvendes i Danmark, skal beregnes moms efter danske regler.
For virksomhederne vil det betyde, dels at den danske momssats på 25 pct. skal anvendes, dels at
der kun vil blive refunderet moms svarende til den andel, den momspligtige omsætning udgør af
den samlede omsætning. Det skønnes, at det vil betyde merudgifter for virksomhederne på 280 mio.
kr.
For staten vil det betyde øgede momsindtægter fra danske virksomheders leasing i udlandet. Beløbet
svarer til virksomhedernes merudgifter på 280 mio. kr.
Hvis både one-stop-shop forslaget og B2B-forslaget vedtages, vil der for staten blive tale om mer-
indtægter på 225 mio. kr. årligt og for virksomhederne om merudgifter på ca. 190 mio. kr. årligt før
kompensationen.
Tabel 5. Økonomiske konsekvenser ved indførsel af nyt godtgørelsessystem
Mio. kr.
Vedtagelse af one-stop-shop alene
Vedtagelse af one-stop-shop og B2B-forslaget
Statsligt
provenu
-55
225
Danske
virksomheder
-90
-190
Danske
borgere
0
0
I det første år vil finansårseffekten være en anelse mindre end den varige effekt som følge af
at der går lidt tid fra at en udenlandsk virksomhed har et momsudlæg til at den modtager
refusion fra den danske stat. Finansårseffekten skønnes på denne baggrund til –50 mio. kr.
det første år for one-stop-shop forslaget, og ca. 205 mio. kr., hvis både one-stop-shop og
B2B-forslagene vedtages.
Hvis B2B forslaget vedtages vil den danske transportsektors øgede momsudgifter blive modsvaret
af indtægter til den danske stat. Regeringen har besluttet at kompensere amter og kommuner for
merudgifter til busdrift som følge af forslaget.
Ad D -- Harmonisering af fradragsretten
-
Kommissionen foreslår, at medlemslandene selv kan fastsætte virksomhedernes fradragsret for en
række varer og tjenesteydelser, nemlig
biler, både og fly,
rejser, overnatninger, mad og drikke,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
luksusvarer, underholdning og repræsentation,
udgifter til varer og ydelser hovedsageligt til privat anvendelse.
Til gengæld skal lande med begrænsninger af fradragsretten for andre varer end de ovenfor nævnte
ændre dem til normale fradragsregler.
Forslaget giver ikke anledning til ændringer i de danske regler og vil derfor ikke umiddelbart have
nogen provenumæssige konsekvenser. Der kan være visse afledte effekter, hvis forslaget fører til
ændringer i andre lande med betydning for danske virksomheders køb i disse lande, men det er ikke
muligt at skønne herover.
Ad E -- Forenkling af fjernsalgsreglerne
-
Efter gældende regler er en virksomheds fjernsalg til private forbrugere i Danmark momspligtigt i
sælgers land, hvis varesalget ikke overstiger 280.000 kr. Overstiger varesalget 280.000 kr. er salget
momspligtigt i Danmark. Fjernsalgsgrænsen fastlægges i dag af de enkelte lande, blot skal den være
mellem 35.000 euro og 100.000 euro svarende til fra ca. 260.000 kr. til ca. 750.000 kr.
Med forslaget ændres det til, at en virksomheds samlede salg kan være op til ca. 1.100.000 kr.
(150.000 euro), før momsning skal foregå i forbrugslandet. Med samlede salg menes det samlede
salg til alle andre EU-lande, ikke kun til Danmark. For danske virksomheder, der har fjernsalg til
andre EU-lande, vil gælde tilsvarende.
En vurdering af de provenumæssige konsekvenser er behæftet med stor usikkerhed, da der ikke er
tilgængelig statistik på området, der kan belyse omfanget af fjernsalg fra udlandet til danske forbru-
gere og omvendt fra danske virksomheder til udenlandske forbrugere.
De umiddelbare provenumæssige konsekvenser af forslaget, dvs. uden adfærdsændringer, vurderes
imidlertid at være beskedne. At grænsen for obligatorisk forbrugslandsbeskatning hæves til
1.100.000 kr. vil betyde, at udenlandske virksomheder, der kun sælger til danske forbrugere vil kun-
ne afregne moms i udlandet indtil værdien af varesalget når 1.100.000 kr. mod i dag 280.000 kr. Det-
te vil isoleret set reducere momsindbetalinger til den danske stat. Da den nye grænse imidlertid om-
fatter virksomhedernes samlede salg til forbrugere i alle andre EU-lande, og da danske forbrugere
udgør en relativ lille del af de samlede forbrugere i alle EU-lande, kan den nye grænse på 1.100.000
kr. for visse virksomheder øge momsbetalingen til Danmark i forhold til den eksisterende grænse på
280.000 kr., som vedrører salg til Danmark alene.
Der kan imidlertid komme adfærdsændringer, der på sigt påvirker provenuet i større grad.
Forslaget vil give incitament til, at der oprettes butikker, der henvender sig til danske for-
brugere og sælger varer fra lande med lavere generel momssats end den danske eller med en
reduceret sats for udvalgte produkter. Det er usikkert om den nye grænse på 1.100.000 kr. er
tilstrækkeligt til, at der opstår en større fjernsalgsindustri specialiseret til det danske marked.
Således er 1.100.000 kr. et relativt lille beløb, når der måles omsætning.
På den baggrund skønnes effekten at blive begrænset. Forslaget kan føre til, at der vil blive
oprettet fjernsalgsbutikker i udlandet, der udelukkende henvender sig til danske forbrugere,
men forslaget vil næppe føre til en stor udflagning af danske forretninger.
I det følgende er det beregningsteknisk forudsat, at forslaget vil føre til, at der oprettes ca.
250 udenlandske fjernsalgsbutikker, der hovedsageligt sælger til danske forbrugere. Samtidig
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
159702_0019.png
19
forudsættes, at forslaget også vil vedrøre et beskedent antal danske butikkers salg til uden-
landske forbrugere.
Under disse forudsætninger vil forslaget medføre et statsligt provenutab på 60 mio. kr.,
mens forbrugerne vil vinde 25 mio. kr. ved at skulle betale mindre i moms, jf. tabel 6. Der er
tale om et skøn med meget stor usikkerhed.
Tabel 6. Økonomiske konsekvenser ved ændring af fjernsalgsregler
Mio. kr.
Salg fra udlandet til Danmark
Salg fra Danmark til udlandet
I alt
Statsligt
provenu
-65
5
-60
Danske
virksomheder
0
0
0
Danske
borgere
25
0
25
Da momsindtægterne typisk angives med en måneds forsinkelse, vil finansårseffekten det
første år kun vedrøre 11 måneder, svarende til et provenutab på ca. 55 mio. kr.
Ad F -- ændringen i særordningen for små virksomheder
-
Med forslaget gives der mulighed for, at medlemslandene kan indføre en grænse på op til 100.000
euro for, hvornår en virksomhed skal momsregistreres. Det foreslås endvidere, at medlemslandene
kan fastsætte forskellige grænser for grupper af afgiftspligtige.
Grænsen på 100.000 euro er en maksimumsgrænse, dvs. at Danmark kan fastholde den nuværende
grænse på 50.000 kr. for pligten til momsregistrering. Der er således ikke umiddelbart nogen prove-
numæssige konsekvenser af forslaget.