Skatteministeriet J.nr. 99/05-0230 - 00017 Den Til Folketingets Skatteudvalg Hermed følger til orientering ToldSkats årsrapport 2004. I vedlagte orientering har Told- og Skattestyrelsen givet en kort redegørelse for årsrapportens indhold. Kristian Jensen /Karsten Juncher
Orientering om ToldSkats årsrapport ToldSkat har d. 15. april 2005 offentliggjort årsrapport 2004. For at styrke øk onomi- og resultatstyringen mellem ToldSkat og Skatteministeriets departement er fokus i årsra p- porten lagt på afrapportering af årets faglige og finansielle resu  ltater. For de faglige resultater afrapporteres der kun på de mål, som er aftalt med eller fastsat af en anden part end ToldSkat. Med årsrapporten formidler ToldSkat de resultater,  der er opnået med de bevi lgede ressourcer. ToldSkat skal i relation til eksternt fastsatte mål beskrive og vurdere opg a- veløsningen, ligesom der skal gøres rede for det regnskabsmæssige resultat. Årsrappo  r- tens primære interessenter er: Skatteministeriets departement, som ansvarlig bevillings- haver, Rigsrevisionen, som ekstern revisionsmyndighed (finansiel revision og forvalt- ningsrevision) og Finansministeriet. I 2004 har ToldSkat opfyldt alle mål bortset fra målene på moms   - og afgiftsområdet, hvor virksomhedernes betalinger af moms og afgifter er ændret med 2,7 mia. kr. Må l- sætningen var 4,1 mia. kr. Når målet ikke er nået, skyldes det, at ToldSkat i 2004 ikke har arbejdet efter at regulere virksomhedernes betalinger, f.eks. ved periodeforskydnin- ger, men i højere grad efter at sikre, at virksomhederne selv foretager en rigtig betaling. Dette sker i form af en ny service- og kontrolstrategi, hvor "medspillerne" får service i form af hjælp og vejledning og kontrollen koncentreres i stedet om "modspillerne", det vil sige de borgere og virksomheder, der ikke vil overholde reglerne. Umiddelbart fremgår det af tabel 3.2 s. 14 i årsrapporten, at regnskabstallet for 2004 på ”Kontrol og inddrivelse” er ca. 15 % under det budgetterede, og at ToldSkat derfor ikke har brugt de bevilgede midler til kontrol og inddrivelse i 2004. Imidlertid kan det oply- ses, at ToldSkat forbrug på 626,9 mio. kr. i 2004 svarer til niveauet for 2003, hvor reg n- skabstallet var 610,2 mio. kr. Forskellen mellem budgettallet og regnskabstallet kan forklares ved, at ToldSkat i 2003 ændrede metode/princip for fordeling af lønudgifter på hovedformålene i driftsregnskabet. Budgettallet på opgaven (736,8 mio. kr.) er sål    e- des taget fra finanslov 2004, som blev udarbejdet i foråret 2003 (og bygger på såkaldt   e REKS-målinger fra 2002). Regnskabstallet for 2004 er fastsat på baggrund af ToldSkats nye tidsregistreringssystem (TiRe). Derfor er budgettallet og regnskabstallet ikke umid- delbart sammenlignelige. Forskellen mellem målinger i REKS og TiRe er, at REKS e r baseret på ”ford eling af årsværk på opgaver” mens TiRe er baseret på ”fordeling af arbejdstimer på identific    e- rede processer”. Forskellen mellem budgettal og regnskabstal er et overgangsfænomen indtil budgettallene fastsættes med udgangspunkt i TiRe, hvilket er sket i virksomheds- oversigten på finansloven for 2005, hvorfor ligne nde differencer mellem budget og regnskabstal undgås. De personaleressourcer, der er sat ind på kontrolområdet i 2004, er forøget fra 840 år   s- værk i 2003 til 890 år sværk i 2004.