8. april 2005 Supplerende besvarelse af spørgsmål 118, alm.  del, stillet  af Folketingets Skatteudvalg den 12. november 2004 Spørgsmål 118: Ministrene  bedes,  som  lovet  på  samrådet  den  11.  november  2004,  over- sende et notat om Europa-Kommissionens forslag til ændringer af 6. og 8. momsdirektiv, som populært kaldes ”one stop shop”-forslaget. Notat må gerne  omfatte  en  række  uddybende  beregninger  og  faglige  skøn  over  de samfundsøkonomiske,  administrative  og  statsfinansielle  konsekvenser  af forslaget.  Herunder  ønskes  særligt  en  belysning  af  forslaget  om  at  øge beløbsgrænsen for, hvornår der betales moms i forbrugslandet ved fjern- salg. Svar: Følgende svar blev oversendt til Skatteudvalget d. 29. november 2004: ”Aktuelt  notat  om  one-stop-shop  mv.  blev  oversendt  til  udvalget  forud for samrådet den 11. november 2004, og der henvises hertil for en beskri- velse  af  forslaget.  Konkrete  skøn  over  de  samfundsøkonomiske,  admini- strative og statsfinansielle konsekvenser af forslaget er under udarbejdelse og vil blive oversendt til udvalget hurtigst muligt.” Nedenfor følger skøn for de provenumæssige konsekvenser ved one-stop- shop forslaget samt en uddybning af de konsekvenser, der følger af indfø- relsen af et nyt godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv. Konsekvenser af forslaget om one-stop-shop mv. Forslaget indeholder følgende delforslag: A.  Udvidet brug af omvendt betalingspligt (B2B) B.  Indførsel af et one-stop system C.  Indførsel af godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdi- rektiv D.  Harmonisering af fradragsretten E.  Forenkling af fjernsalgsreglerne F.   Ændringen i særordningen for små virksomheder Indledningsvis bemærkes, at der i øjeblikket på Rådets bord ligger to for- slag,  som  på  forskellig  måde  har  betydning  for  de  samfundsøkonomiske
2 og  statsfinansielle  konsekvenser  af  leasing  af  busser  og  tog  i  andre  EU- lande til den kollektive trafik. Det  ene  er  delforslag  C  (afløsning  af  8.  momsdirektiv)  i  one-stop-shop forslaget,  som  dette  svar  angår.  Det andet  er  forslaget  om  grænseover- skridende moms til erhvervskunder, som udvalget er orienteret om senest ved aktuelt notat forud for rådsmødet (ECOFIN) 7. december 2004. Det indgår således i delforslag C, at det land, der tilbagebetaler moms til en  virksomhed  fra  et  andet  EU-land,  kun  må  tilbagebetale  en  andel  af momsen, hvis virksomheden i sit hjemland kun har delvis momsfradrags- ret.  Har  f.eks.  en  trafikvirksomhed  i  Danmark  en  momsfradragsret  på  5 pct.,  må  f.eks.  Tyskland  kun  tilbagebetale  5  pct.  af  den  tyske  moms  og ikke 100 pct. Forslaget  vedrørende  grænseoverskridende  moms  vil  medføre,  at  f.eks. leasing skal momses i forbrugslandet. Således vil langtidsleasing fra f.eks. tyske  udlejere  til  f.eks.  danske  trafikvirksomheder  skulle  momses  i  Dan- mark – dvs. der skal beregnes dansk moms af leasingydelsen, 25 pct. uaf- hængigt af udlejers etableringssted. Nedenfor  er  vist  de  samlede  konsekvenser  af  one-stop-shop  forslaget  – dels hvis dette vedtages uden at forslaget vedrørende grænseoverskriden- de moms vedtages, dels hvis det sidstnævnte forslag  også vedtages. Det skønnes, at en vedtagelse af one-stop-shop forslaget alene vil reduce- re det statslige provenu med 120 mio. kr., øge omkostningerne for danske virksomheder med 90 mio. kr. og reducere danske borgeres momsudgifter med 25 mio. kr., jf. tabel 1. I  indfasningsåret  vil  finansårseffekten  afvige  fra  den  varige  effekt.  Det gælder  især  delforslag  B,  der  indebærer  en  ændring  af  kredittiden  for  en række udenlandske virksomheders momsangivelse i Danmark. Tabel 1. Effekt ved vedtagelse af one-stop-shop forslaget alene Mio. kr. Statsligt   provenu, varig effekt Statsligt   provenu, finansårseffekt,     1. år Danske virksomheder Danske borgere A 0 0 0 0 B -5 -50 0 0 C -55 -50 -90 0 D 0 0 0 0 E -60 -55 0 25 F 0 0 0 0 I alt -120 -155 -90 25
3 Det skønnes, at en vedtagelse af one-stop-shop forslaget og forslaget om grænseoverskridende  moms  vil  øge  det  statslige  provenu  med  160  mio. kr.,  øge  omkostningerne  for  danske  virksomheder  med  190  mio.  kr.  og reducere  danske  borgeres  momsudgifter  med  25  mio.  kr.,  jf.  tabel  2.  Fi- nansårseffekten i indfasningsåret skønnes til 100 mio. kr. Tabel 2. Effekt hvis begge forslag vedtages (one-stop-shop og B2B) Mio. kr. Statsligt   provenu, varig effekt Statsligt   provenu, finansårseffekt,     1. år Danske virksomheder Danske borgere A 0 0 0 0 B -5 -50 0 0 C 225 205 -190 0 D 0 0 0 0 E -60 -55 0 25 F 0 0 0 0 I alt 160 100 -190 25 Hvis   B2B   forslaget   vedtages   vil   den   danske   transportsektors   øgede momsudgifter  blive  modsvaret  af  indtægter  til  den  danske  stat.  Regerin- gen  har  besluttet  at  kompensere  amter  og  kommuner  for  merudgifter  til busdrift som følge af forslaget.   Skønnene baseres på umiddelbare konsekvenser af forslaget efter eventu- el  adfærdstilpasning  til  regelændringerne.  De  samfundsøkonomiske  kon- sekvenser  af  forslaget  omfatter  endvidere  forvridningstab,  forvridnings- gevinster, effekt på arbejdsudbud mv., som ikke er medtaget. I det følgende uddybes beregningerne. Ad A - Udvidet brug af omvendt betalingspligt (B2B) Ifølge  forslaget  skal  der  være  obligatorisk  omvendt  betalingspligt  for  en række  tjenesteydelser,  der  handles  fra  virksomhed  til  virksomhed  (B2B).   Dvs. at køber - i stedet for sælger - indbetaler moms til myndighederne i købers hjemland, forbrugslandet. Fordelen ved omvendt betalingspligt er, at sælger derved fritages for at skulle momsregistreres i købers hjemland. Der er ingen provenumæssige konsekvenser af forslaget.
4 Den  omvendte  betalingspligt  er  i  dag  frivillig  for  medlemslandene,  men Danmark  har  allerede  indført  omvendt  betalingspligt  for  størstedelen  af de  ydelser,  der  omfattes  af  forslaget.  De  administrative  ændringer  for involverede  virksomheder  i  Danmark  som  følge  af  forslaget  vil  således være begrænsede.   Ad B – Indførsel af et one-stop system Ifølge  forslaget  oprettes  der  et  one-stop  system  for  virksomheder  i  EU, der sælger til private forbrugere i andre lande (B2C). Forslaget  indebærer  alene  oprettelsen  af  en  one-stop-shop  ikke  en  æn- dring  af  hvorvidt  betalingspligten  sker  i  købs-  eller  salgslandet.  Der  vil derfor ikke være direkte provenumæssige konsekvenser som følge af mi- stede momsindtægter eller lignende. Der  vil  imidlertid  komme  visse  effekter  som  følge  af,  at  virksomheder, der  benytter  one-stop-shoppen,  afregner  kvartalsvist  med  en  angivelses- og betalingsfrist på 20 dage efter kvartalets udløb.   Efter gældende danske  regler –  som også anvendes af udenlandske  virk- somheder,  der  sælger  til  private  i  Danmark  -  har  virksomheder  med  en årlig  momspligtig  omsætning  over  15  mio.  kr.  måneden  som  afregnings- periode.  For  disse  virksomheder  forlænges  kredittiden  fra  i  gennemsnit 40  dage  til  65  dage.  For  mellemstore  virksomheder  vil  kredittiden  falde fra  85  til  65  dage,  og  for  små  virksomheder  med  en  omsætning  under  1 mio. kr. vil kredittiden blive reduceret fra 151 dage til 65 dage, jf. tabel 3. One-stop systemet giver mulighed for administrative lettelser for virk- somheder, der sælger til flere andre EU-lande. Den enkelte virksomhed kan selv vurdere om det er fordelagtigt at anvende one-stop-shoppen med de nævnte kredittider - eller fortsætte som i dag med momsregistrering i alle de EU-lande virksomheden sælger til kombineret med de nationalt gældende kredittider.  
5 Tabel 3. Ændring af kredittider Afregningsperiode, gældende regler Afregningsperiode, forslag Kredittid, gældende regler   (dage) Kredittid, forslag (dage) Virksomheder med     omsæt- ning  under  1 mio. kr. Halvår Kvartal 151 65 Virksomheder med     omsæt- ning  ml.  1  og 15 mio. kr. Kvartal Kvartal 85 65 Virksomheder med     omsæt- ning   over   15 mio. kr. Måned Kvartal 40 65 Anm:  Kredittiden er den gennemsnitlige  kredittid fra  en momsbetaling  finder  sted,  til den  angives.  For  virksomheder  med  måneden  som  afregningsperiode  er  den  gennem- nitlige  kredittid  inden  for  måneden  15  dage,  hvortil  kommer  25  dage  til  angivelse  og betaling, dvs. i alt 40 dage. Omfanget af danskeres køb af varer og tjenesteydelser i udlandet er kun sparsomt  belyst.  Hverken  nationalregnskabsstatistikken  eller  forbrugsun- dersøgelsen indeholder disse oplysninger.   Danmarks  Statistik  offentliggør  imidlertid  en  undersøgelse  af  befolknin- gens  brug  af  internet,  herunder  hvor  mange  der  har  adgang  til  internet, hvor  ofte  de  køber  ind  på  nettet  og  hvilke  varer,  de  køber.  Statistikken indeholder  ingen  beløbsoplysninger,  og  der  sondres  ikke  mellem  køb  i ind- og udland. Med udgangspunkt i denne statistik er forudsat med stor usikkerhed,  at  ca.  0,3-0,4  pct.  af  det  momsbelagte  private  forbrug  kan stamme fra indkøb i udlandet via internettet, svarende til momsindtægter på  ca.  0,3  mia.  kr.  eller  ca.  120  kr.  pr.  husstand.  Dermed  skønnes  hver husstand at købe for ca. 600 kr. inkl. moms på nettet i udlandet. På læn- gere sigt må det formodes, at en større del af det private forbrug sker via fjernsalg.   Størstedelen  af  momsindtægterne  på  0,3  mia.  kr.  kommer  sandsynligvis fra  store  virksomheder,  der  med  one-stop-shoppen  vil  få  en  forlængelse af kredittiden på gennemsnitlig 25 dage. Det vil give en årlig rentebelast- ning på små 5 mio. kr., jf. tabel 4. Danske  virksomheder,  der  sælger  varer  til  udenlandske  private  kunder, kan tilsvarende få ændret deres betalingsvilkår i forhold til gældende reg- ler  afhængig  af  reglerne  i  de  lande,  der  sælges  til.  Det  er  ikke  muligt  at skønne  herover,  men  samlet  set  må  det  vurderes,  at  virksomhederne  får en  lempelse  på  samme  måde,  som  udenlandske  virksomheder  vil  få  ved salg til Danmark.  
6 Der er ingen virkninger for danske forbrugere. Tabel 4. Økonomiske konsekvenser ved indførsel af one-stop system Mio. kr. Statsligt provenu Danske virksomheder Danske borgere Varig effekt -5 0 0 Effekterne på det statslige provenu stammer fra de ændringer af kreditti- derne,  etableringen  af  one-stop-shoppen  vil  medføre.  Forslaget  om  one- stop-shop indebærer ikke i sig selv yderligere ændringer af reglerne, f.eks. vedr.  momsafregning  i  forbrugslandet  frem  for  salgslandet,  men  etable- ringen af en one-stop-shop baner vejen for eventuelle fremtidige ændrin- ger i retning af forbrugslandsbeskatning, hvilket kan føre til statsligt mer- provenu. I indfasningsåret vil der være en ekstraordinær finansårseffekt, som følge af  at  virksomheder,  der  med  gældende  regler  afregner  oktober-  og  no- vembermomsen  måneden  efter,  dvs.  i  november  og  december,  med  for- slaget  vil  skulle  afregne  moms  i  januar,  dvs.  det  efterfølgende  finansår. Dermed vil der i indfasningsåret mangle 2 måneders momsindtægter. Fi- nansårseffekten skønnes til godt -50 mio. kr.   Ad C - Indførsel af godtgørelsessystem til afløsning af 8. momsdirektiv En  momspligtig  virksomhed,  der  har  et  momsbelagt  køb  i  et  andet  EU- land, hvor den ikke er registreret, kan få momsen refunderet i det pågæl- dende medlemsland. Det sker ved, at virksomheden henvender sig direkte til det andet EU-lands myndigheder.   Med forslaget skal virksomheden i stedet henvende sig til myndighederne i  hjemlandet,  der  videresender  anmodningen  til  det  andet  EU-land,  som herefter refunderer momsen direkte til virksomheden. Mange virksomheder finder de gældende procedurer meget besværlige, og i  nogle tilfælde vælger virksomhederne ikke at henvende sig til det andet EU-land for at få momsen  refunderet. Refusion af købsmoms i et andet EU-land vedrører først og fremmest vognmænd, der har en række moms- belagte udgifter, ikke mindst til brændstof ved transport i andre lande. En forenkling af proceduren for at få refunderet moms i andre EU-lande skønnes at føre til, at flere virksomheder vil søge om momsrefusion. Det gælder  både  danske  virksomheders  refusion  i  udlandet  og  udenlandske virksomheders refusion i Danmark.
7 Det  skønnes,  at  danske  virksomheder  i  dag  søger  refusion  for  ca.  450 mio.  kr.  i  udlandet  med  Tyskland  som  det  største  enkeltland.  Udenland- ske virksomheder søger refusion for ca. 300 mio. kr. årligt, heraf flest fra Sverige. Der er formentlig primært tale om vognmænd på gennemkørsel i Danmark.   En  forenkling  af  godtgørelsesproceduren  kan  med  stor  usikkerhed  øge refusionsanmodningerne med 20 pct.  Det vil betyde, at  danske virksom- heder vil fremsætte refusionskrav på 90 mio. kr. mere end i dag og at de danske  myndigheder  vil  få  refusionskrav  på  ca.  55  mio.  kr.  mere  end  i dag. Forslaget indeholder endvidere en ændring, således at virksomheder med blandet momspligtig og momsfri omsætning fremover kun vil få refunde- ret  moms  svarende  til  den  andel,  den  momspligtige  omsætning  udgør  af den  samlede  omsætning. Det vil i Danmark  især  have  betydning for lea- sing af transportmidler i Tyskland. I dag refunderes i praksis hele mom- sen  til  de  danske  transportvirksomheder,  med  de  nye  regler  vil  kun  en meget  begrænset  del  kunne  refunderes.  Med  udgangspunkt  i  den  leasing danske virksomheder foretager i Tyskland i dag, skønnes det med nogen usikkerhed, at ændringen vil føre til, at danske virksomheders refusion vil blive reduceret med ca. 180 mio. kr.   På EU-plan er der i dag uklarhed over gældende regler vedrørende godt- gørelse  af  grænseoverskridende  moms  for  delvis  momspligtige  virksom- heder.  Kommissionen  oplyser,  at  EF-Domstolen  i  flere  domme  har  af- gjort,  at  en  virksomhed,  der  er  delvis  momspligtig  i  et  land,  kun  kan  få delvis tilbagebetaling i et andet. Tyskland deler ikke i dag denne tolkning. Vedtagelse  af  one-stop-shop  vil  medføre  en  ændret  praksis  i  Tyskland, men det kan ikke afvises, at Tyskland vil ændre adfærd – dvs. ophøre med tilbagebetaling af hovedparten af den berørte moms - også uafhængigt af, om forslaget vedtages.   De  samlede effekter,  hvis godtgørelsesforslaget vedtages alene,  og  Tysk- land som følge heraf ændrer adfærd er et provenutab for staten på ca. 55 mio. kr. og økonomiske tab for danske virksomheder på ca. 90 mio. kr. Såfremt   forslaget   om   grænseoverskridende   moms   til   erhvervskunder (B2B-forslaget)  vedtages,  vil  de  økonomiske  konsekvenser  være  anderle- des. Det vil f.eks. betyde, at der ved leasing i Tyskland af transportmidler, som anvendes i Danmark, skal beregnes moms efter danske regler. For  virksomhederne  vil  det  betyde,  dels  at  den  danske  momssats  på  25 pct. skal anvendes, dels at der kun vil blive refunderet moms svarende til den  andel,  den  momspligtige  omsætning  udgør  af  den  samlede  omsæt- ning.  Det  skønnes,  at  det  vil  betyde  merudgifter  for  virksomhederne  på 280 mio. kr.
8 For staten vil det betyde øgede momsindtægter fra danske virksomheders leasing i udlandet. Beløbet svarer til virksomhedernes merudgifter på 280 mio. kr.   Hvis både one-stop-shop forslaget og B2B-forslaget vedtages, vil der for staten  blive  tale  om  merindtægter  på  225  mio.  kr.  årligt  og  for  virksom- hederne om merudgifter på ca. 190 mio. kr. årligt før kompensationen.   Tabel 5. Økonomiske konsekvenser ved indførsel af nyt godtgørelsessystem Mio. kr. Statsligt provenu Danske virksomheder Danske borgere Vedtagelse af one-stop-shop alene -55 -90 0 Vedtagelse af one-stop-shop og B2B-forslaget 225 -190 0 I det første år vil finansårseffekten være en anelse mindre end den varige effekt som følge af at der går lidt tid fra at en udenlandsk virksomhed har et  momsudlæg  til  at  den  modtager  refusion  fra  den  danske  stat.  Finans- årseffekten skønnes på denne baggrund til –50 mio. kr. det første år for one-stop-shop forslaget, og ca. 205 mio. kr., hvis både one-stop-shop og B2B-forslagene vedtages. Hvis   B2B   forslaget   vedtages   vil   den   danske   transportsektors   øgede momsudgifter  blive  modsvaret  af  indtægter  til  den  danske  stat.  Regerin- gen  har  besluttet  at  kompensere  amter  og  kommuner  for  merudgifter  til busdrift som følge af forslaget.   Ad D – Harmonisering af fradragsretten Kommissionen  foreslår,  at  medlemslandene  selv  kan  fastsætte  virksom- hedernes fradragsret for en række varer og tjenesteydelser, nemlig biler, både og fly, rejser, overnatninger, mad og drikke, luksusvarer, underholdning og repræsentation, udgifter til varer og ydelser hovedsageligt til privat anven- delse. Til gengæld skal lande med begrænsninger af fradragsretten for andre varer end de ovenfor nævnte ændre dem til normale fradragsregler. Forslaget giver ikke anledning til ændringer i de danske regler og vil der- for ikke umiddelbart have nogen provenumæssige konsekvenser. Der kan være visse afledte effekter, hvis forslaget fører til ændringer i andre lande med betydning for danske virksomheders køb i disse lande, men det er ikke muligt at skønne herover.
9 Ad E – Forenkling af fjernsalgsreglerne Efter gældende regler er en virksomheds fjernsalg til private forbrugere i Danmark  momspligtigt  i  sælgers  land,  hvis  varesalget  ikke  overstiger 280.000  kr.  Overstiger  varesalget  280.000  kr.  er  salget  momspligtigt  i Danmark.  Fjernsalgsgrænsen  fastlægges  i  dag  af  de  enkelte  lande,  blot skal  den  være  mellem  35.000  euro  og  100.000  euro  svarende  til  fra  ca. 260.000 kr. til ca. 750.000 kr. Med forslaget ændres det til, at en virksomheds samlede salg kan være op til ca. 1.100.000 kr. (150.000 euro), før momsning skal foregå i forbrugs- landet. Med samlede salg menes det samlede salg til alle andre EU-lande, ikke kun til Danmark. For danske virksomheder, der har fjernsalg til an- dre EU-lande, vil gælde tilsvarende. En  vurdering  af  de  provenumæssige  konsekvenser  er  behæftet  med  stor usikkerhed, da der ikke er tilgængelig statistik på området, der kan belyse omfanget  af  fjernsalg  fra  udlandet  til  danske  forbrugere  og  omvendt  fra danske virksomheder til udenlandske forbrugere. De  umiddelbare  provenumæssige  konsekvenser  af  forslaget,  dvs.  uden adfærdsændringer,  vurderes  imidlertid  at  være  beskedne.  At  grænsen  for obligatorisk forbrugslandsbeskatning hæves til 1.100.000 kr. vil betyde, at udenlandske virksomheder, der kun sælger til danske forbrugere vil kunne afregne  moms  i  udlandet  indtil  værdien  af  varesalget  når  1.100.000  kr. mod  i  dag  280.000  kr.  Dette  vil  isoleret  set  reducere  momsindbetalinger til den danske stat. Da den nye grænse imidlertid omfatter virksomheder- nes  samlede  salg  til  forbrugere  i  alle  andre  EU-lande,  og  da  danske  for- brugere udgør en relativ lille del af de samlede forbrugere i alle EU-lande, kan den nye grænse på 1.100.000 kr. for visse virksomheder øge momsbe- talingen til Danmark i forhold til den eksisterende grænse på 280.000 kr., som vedrører salg til Danmark alene. Der kan imidlertid komme adfærdsændringer, der på sigt påvirker prove- nuet i større grad. Forslaget vil give incitament til, at der oprettes butik- ker, der henvender sig til danske forbrugere og sælger varer fra lande med lavere  generel  momssats  end  den  danske  eller  med  en  reduceret  sats  for udvalgte produkter. Det er usikkert om den nye grænse på 1.100.000  kr. er tilstrækkeligt til, at der opstår en  større  fjernsalgsindustri  specialiseret til  det  danske  marked.  Således er 1.100.000 kr. et  relativt lille beløb, når der måles omsætning. På den baggrund skønnes effekten at blive begrænset. Forslaget kan føre til, at der vil blive oprettet fjernsalgsbutikker i udlandet, der udelukkende henvender  sig  til  danske  forbrugere,  men  forslaget  vil  næppe  føre  til  en stor udflagning af danske forretninger.
10 I  det  følgende er det beregningsteknisk  forudsat, at  forslaget vil føre  til, at der  oprettes ca.  250  udenlandske fjernsalgsbutikker,  der  hovedsageligt sælger  til  danske  forbrugere.  Samtidig  forudsættes,  at  forslaget  også  vil vedrøre  et  beskedent  antal  danske  butikkers  salg  til  udenlandske  forbru- gere.   Under  disse  forudsætninger  vil  forslaget  medføre  et  statsligt  provenutab på 60 mio. kr., mens forbrugerne vil vinde 25 mio. kr. ved at skulle betale mindre i moms, jf. tabel 6. Der er tale om et skøn med meget stor usik- kerhed. Tabel 6. Økonomiske konsekvenser ved ændring af fjernsalgsregler Mio. kr. Statsligt provenu Danske virksomheder Danske borgere Salg fra udlandet til Dan- mark -65 0 25 Salg fra Danmark til udlan- det 5 0 0 I alt -60 0 25 Da  momsindtægterne  typisk  angives  med  en  måneds  forsinkelse,  vil  fi- nansårseffekten det første år kun vedrøre 11 måneder, svarende til et pro- venutab på ca. 55 mio. kr. Ad F – ændringen i særordningen for små virksomheder Med forslaget gives der mulighed for, at medlemslandene kan indføre en grænse på op til 100.000 euro for, hvornår en virksomhed skal momsregi- streres. Det foreslås endvidere, at medlemslandene kan fastsætte forskel- lige grænser for grupper af afgiftspligtige. Grænsen på 100.000 euro er en maksimumsgrænse, dvs. at Danmark kan fastholde  den  nuværende  grænse  på  50.000  kr.  for  pligten  til  momsregi- strering.  Der  er  således  ikke  umiddelbart  nogen  provenumæssige  konse- kvenser af forslaget.