Skatteministeriet J.nr. 2003-010 - 0030 Den Til Folketingets Skatteudvalg Til udvalgets orientering fremsendes hermed et notat om de overordnede principper,  der  gælder  for  de verserende DUT-sager i forbindelse med fusionerne på sk atte- og inddrivelsesområdet.                            Kristian Jensen /Jesper Skovhus Poulsen
DUT – Hvad er op og ned I det efterfølgende gennemgås kort nogle overordnede principper, so m det er nødvendigt at have sig for øje i forhold til den DUT-sag, der verserer som følge af fusionen af skatte- og inddrivelsesopgaverne. Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT) sikrer, at der ved ændringer i udgifts- eller opgavefordelingen mellem staten, amterne og kommuner, sker en regulering af bloktilskuddet for de økonomiske konsekvenser af ændringer DUT-princippet kan anskues på to niveauer. For det første er der opgørelsen af de økonomiske konsekvenser af ændringer i udgifts- eller opgavefordelingen. For det andet er der fordelingen af de samlede økonomiske konsekvenser på de e nkelte kommuner. 1. Opgørelsen af kommunernes økonomi under ét Opgørelsen af de samlede økonomiske konsekvenser af ændringer i udgifts- eller opgavefordelingen forhandles mellem ressortministeriet og de kommunale parter med Finansministeriet som tredjepart. Opgørelsen af de samlede økonomiske konsekvenser af ændringerne tager sit udgangspunkt i de udgifter, der faktisk anvendes til varetagelsen af opgaven. Princippet er altså,  at når en opgave flyttes, flytter den samlede økonomi, der er knyttet til opgaven med. Dermed fastholdes den samlede totalbalance mellem stat, amter og kommuner. På skatteområdet er det ikke nogen enkel opgave at opgøre de faktiske udgifter. Det skyldes bl.a. at skatteområdet ikke er et selvstændigt område i den kommunale ko  ntoplan. Det betyder bl.a. at man på skatteområdet ikke kan læse den faktiske lønu  dgift ud af de kommunale regnskaber, men må skønne over f.eks. de kommunale gennemsnitslønninger. Det er  ligeledes ganske kompliceret at opgøre hvor meget skatteforvaltningen trækker på generelle fun ktioner. Netop spørgsmålet om støtteårsværk er den mest betydningsfulde knast i den vers  erende DUT- sag på skatteområdet. For at tilvejebringe et bedre beregnings  grundlag er derfor foreslået at iværksætte en konsulentundersøgelse. Formålet hermed er således at ramme det rigt  ige niveau for kommunerne under ét. 2. Fordelingen på de enkelte kommuner Når de samlede økonomiske konsekvenser af ændringer i opgavefordelin gen er opgjort, skal der ske en fordeling af ændringen i bloktilskuddet på de enkelte komm uner. Det generelle princip for fordelingen på de enkelte kommuner er, at det sker via den enkelte kommunes andel af beskatningsgrundlaget. Dette princip gælder ved alle ændringer i opgavefordelingen mellem stat, amter og kommuner. Princippet er således ikke specifikt for kommunalreformen, endsige for skatteområdet. Det er aftalt mellem regeringen og KL, at det er disse generelle principper, der skal finde anvendelse i forbindelse med kommunalreformen.     Princippet for fordeling på de enkelte kommuner indebærer, at der vil kunne være afvigelser mellem de faktiske ressourcer den enkelte kommune anvender på opgaven og den regulering der vil ske af bloktilskuddet. Pointen er, at uanset om den samlede opgørelse af kommunernes økonomi rammer helt
præcist, så ligger det indbygget i fordelingsprincippet, at der vil kunne ske en skævdeling mellem kommuner, der ligger på den ene eller anden side af gennemsnitskommunen i udgiftsniveau. Man skal i lyset heraf være varsom med at tolke konsekvenserne for enkeltkommuner som et udtryk for, at den samlede DUT-sag rammer et forkert niveau.