Aalborg d. 27. september 2005
Til Folketingets Skatteudvalg
Husk registreringsafgiften dræber
Jeg vil med denne skrivelse gerne gøre skatteudvalget opmærksom p å hvilken betydning
registreringsafgiften har for trafiksikkerheden. Jeg skriver også fordi j eg håber at kunne sætte en
diskussion i gang om en omlægning af registreringsafgiften.
Det der koster menneskeliv i et bilsammenstød skyldes to ting, de store negative accelerationer (el.
nedbremsninger) som er ødelæggende for førerens indre organer,
samt bilens deformation som gør
at føreren kan blive klemt.
Hvis vi tog et helt stift karrosseri, vil det ikke kunne optage et sammenstød pga. det ikke
deformerer. Allerede ved 30 km/t vil det svare til at en fører på 7 0 kg tog en maveplasker ned på et
betongulv fra 3,5 meters højde. Ved 50 km/t skal han op 10 meters højde. Føreren vil ikke blive
klemt fast, til gengæld vil de indre organer lide overlast.
Evnen til at optage slaget og samtidig deformere er derfor alt afgørende. Det er også årsagen til at
f.eks. en airbag redder liv, fordi førerens hoved nedbremses uden store negative accelerationer,
samtidig med at airbaggen deformeres (luften trykkes ud).
Disse to ting er derfor også de største udfordringer i designet at nye biler. Dels skal bilen
s karro
sseri
deformere så de store negative accelerationer undgås og dels må bilen s karrosseri ikke deformere
sådan at føreren bliver klemt.
Bilfabrikanterne er blevet meget bedre og meget hurtigere til at udvikle sikre karrosserier, pga. af
større computerkraft og bedre programmer. I forhold til tidligere er det i dag muligt at tegne og
opbygge en model af bilen, eller udvalgte komponenter, i et computerprogram. Derefter kan
programmet simulere at bilen f.eks. påkøres fra siden eller kører frontalt ind i
en mur med en given
hastighed. Derved får man et billede af hvorledes bilen deformerer i forskellige situationer, inden
man overhovedet er begyndt at bygge den.
Processen gentages indtil man har fundet frem til det sikreste design, hvorefter bilen sættes i
produktion.
Gevinsten ved den øgede computersimulering understreges af en stor svensk undersøgelse fra
Folksam, der bl.a. bygger på 94.100 bilulykker fra 1994-2004. Den viser at den relative dødsrisiko
er 27 % mindre i en bil fra 2000-2004 i forhold til en bil fra slutningen af halvfemserne.
Over en dobbelt så lang årrække, fra slutningen af firserne
og frem til slutningen af halvfemserne,
faldt den relative dødsrisiko med 13
og 16 %, og det på trods af at det var i den periode at airbags
og ABS bremser blev standard udstyr i bilerne.
Problemet med registreringsafgiften er at der ses helt bort fra det faktum at karrosseriets opbygning
er afgørende for sikkerheden, idet det udelukkende er sikkerhedsudstyret der er fritaget for
registreringsafgift.