Folketinget — Europaudvalget og Skatteudvalget Christiansborg, den 19. september 2005 EU-chefkonsulenten Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere Danmark dømt i firmabilsagen (bilregistreringsafgifter) Danmark blev dømt af EF-Domstolen den 15. september 2005 for at have over- trådt EF-traktatens bestemmelse om arbejdskraftens fri bevægelighed i den så- kaldte firmabilsag1. Selve princippet om, at der opkræves dansk bilregistrering- safgift  for  dansk  bosattes  firmabiler,  selv  om  disse  er  stillet  til  rådighed  af  en arbejdsgiver i udlandet, underkendes ikke som sådan, men dommen fastslår, at visse af de vilkår, hvorunder bilregistreringsafgifterne i øjeblikket opkræves, er i strid med EU-retten. Sagen vedrører ikke registreringsafgiftens sædvanlige funktion, men kun situa- tionen, hvor afgiften anvendes på biler m.m. indregistreret i et andet medlems- land af en ejer, der har sit hjemsted i dette land. Som det første fastslår dommen, at det danske krav om, at beskæftigelsen hos det udenlandske firma skal være den ansattes hovederhverv, er i strid med EU- retten. Derudover fastslår dommen, at det er ulovligt at kræve en dansk afgift, når et selskab med hjemsted i et andet EU-land stiller en bil til rådighed for en dansk bosat arbejdstager, medmindre bilen er bestemt til fortrinsvis varig anvendel- se i Danmark eller faktisk anvendes på denne måde. 1C- 464/02, Kommissionen mod Danmark.  Danmark blev dømt for overtrædelse af EF   -traktatens artikel 39 sammenholdt med artikel 10. Finland intervenerede i sagen på Danmarks side. Generaladvokaten i sagen, F.G. Jacobs, fremsatte den 20. januar 2005 sit forslag til afgørelse i sagen, hvor han ligeledes f o- reslog, at Danmark blev dømt.
- 2 - For  at  den  danske  registreringsafgift  kan  undgås,  skal  der  altså  være  et  fast element af grænsegængeri for de dansk bosatte personer, som i deres arbejds- forhold har svensk eller tysk firmabil stillet til rådighed. Eller med andre ord - når firmabilen  i det væsentlige skal anvendes varigt i  Danmark, eller når den faktisk anvendes på denne måde, er det lovligt for Danmark at opkræve regi- streringsafgift af en firmabil, som bliver stillet til rådighed for en dansk bosat arbejdstager af et selskab, som har sit hjemsted i et andet EU-land. Domstolen  begrunder  dette  med,  at  hensynet  til  ligebehandling  af  de  pågæl- dende  arbejdstagere  og  øvrige  i  Danmark,  der  anvender  firmabil,  gør,  at  op- krævningen af afgift kan ske, selv om det i princippet hindrer arbejdskraftens frie bevægelighed. Den  danske  registreringsafgiftslov  vil  skulle  ændres  i  overensstemmelse  med dommen. Derudover vil dommen formentlig give anledning til en række græn- sedragningstilfælde, da det skal afklares, hvad der forstås ved ”fortrinsvis varig anvendelse i Danmark”, og det skal afklares, hvordan dette kriterium admini- streres i praksis. De første udtalelser til pressen gav udtryk for, at dommen ville koste Danmark store beløb, men Skatteministeriets vurdering er, at de umiddelbare konsekven- ser for statskassen er beskedne. En tilbagebetalingsproblematik kan muligvis blive aktuel, i de tilfælde hvor re- gistreringsafgift er opkrævet i strid med EU-retten. Med venlig hilsen Marianne Treumer Ammitzbøll (Tlf. 3637)