Udkast (4)
9. juni 2006
til
Lov om ændring af spiritusafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og emballageafgiftsloven[1]) (Justering af afgrænsning af afgift på alkoholsodavand mv.)
                                                                        § 1
I lov om afgift af spiritus m.m. (spiritusafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 564 af 3. august 1998, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 1392 af 20. december 2004 og senest ved § 63 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 1, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter â€nomenklaturâ€: â€, hvis blandingens alkoholindhold er pÃ¥ under 15 pct. vol., jf. RÃ¥dets forordning (EØF) Nr. 1576/89 af 29. maj 1989 om fastlæggelse af almindelige regler for definition, betegnelse og præsentation af spiritus, â€.
Â
§ 2
I lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 565 af 3. august 1998, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1392 af 20. december 2004 og senest ved § 84 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. 3 C affattes således:
 â€Â§ 3 C. For varer henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, og som er en blanding af ikke-alkoholholdige drikkevarer med vinbaserede drikkevarer under position 2206, opkræves der ud over afgiften i medfør af § 3, stk. 2, tillige en tillægsafgift til fordel for sundhedsfremmende foranstaltninger. Der opkræves dog ikke tillægsafgift af cider, som opfylder bestemmelserne i Fødevaredirektoratets bekendtgørelse om frugtsaft m.v., og af frugtvin, som opfylder bestemmelserne i Anordning nr. 17 af 22. januar 1930 om Frugtvin og Rosinvin. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009. Tillægsafgiften udgør
kr. pr. liter
1) hvis blandingens alkoholindhold er på 10 pct. vol. eller derunder                                      7,25
2) hvis blandingens alkoholindhold overstiger 10 pct. vol.                                                   14,75â€.
§ 3
I lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, som ændret ved § 5 i lov nr. 1392 af 20. december 2004 og senest ved § 19 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. I bilag 1, linje 11, ændres â€Ã˜l og sodavand†til: â€Ã˜l, andre gærede drikkevarer, sodavand og alkoholsodavandâ€.
§ 4
 Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.
 Stk. 2. Lovens §§1 og 2 har virkning fra den 1. juni 2005 og finder anvendelse på varer, der fra og med den 1. juni 2005 (tillægsafgiftens ikrafttrædelsestidspunkt) er udleveret fra registrerede virksomheder, angivet til fortoldning eller modtaget fra udlandet.
 Stk. 3. Lovens § 3 har virkning fra den 1. april 2005 og finder anvendelse på varer, der fra og med den 1. april 2005 (emballageafgiftsnedsættelsens ikrafttrædelsestidspunkt) er udleveret fra registrerede virksomheder, angivet til fortoldning eller modtaget fra udlandet.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Afgiften på alkoholsodavand foreslås justeret således, at traditionelt fremstillede produkter ikke omfattes af tillægsafgiften:
Derudover foreslås en mindre konsekvensrettelse i bilag 1 til emballageafgiftsloven, som følge af lov nr. 1392 af 20. december 2004 (Skatte- og afgiftsændringer som led i udmøntning af finanslovaftalen for 2005).
2. Baggrund
2.1 Ændring af spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (tillægsafgift på alkoholsodavand)
Ved indførelsen af tillægsafgiften på alkoholsodavand i forsommeren 2005 viste der sig visse uhensigtsmæssigheder i afgrænsningen af det afgiftspligtige vareområde. Tillægsafgiften på alkoholsodavand var led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2005 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.
Forslag til tillægsafgift på alkoholsodavand fremgår af lovforslag nr. L 125, 2004-05, og den vedtagne lov af lov nr. 1392 af 20. december 2004.
Uhensigtsmæssighederne af den valgte afgrænsning viste sig ved at traditionelt fremstillet cider-, frugtvins-, likør- og bitterprodukter blev omfattet af tillægsafgiften på spiritus- og vinbaseret alkoholsodavand.
Ved fremstilling af disse traditionelt fremstillede produkter tilsættes ikke-alkoholholdige drikkevarer, oftest i form af frugtsafter eller lign. Denne tilsætning af ikke-alkoholholdige drikkevarer resulterede i, at produkterne blev anset for blandinger omfattet af tillægsafgiften pÃ¥ alkoholsodavand.Â
Den oprindelige hensigt med pålæggelse af tillægsafgift var dog ikke at pålægge disse traditionelt fremstillede produkter, såsom cider, frugtvin, likør og bitter, en tillægsafgift.
Administrativt blev den midlertidige løsning på dette afgrænsningsproblem, at ToldSkat udsendte et supplerende nyhedsbrev med præciseringer af afgiftspligten forud for tillægsafgiftens ikrafttræden den 1. juni 2005 (ToldSkats Nyhedsbrev af 31. maj 2005 om Alkoholsodavand – tillægsafgift). Der har dermed ikke været opkrævet tillægsafgift af traditionelt fremstillet cider, frugtvin, likør og bitter.
I det supplerende nyhedsbrev fra ToldSkat blev det endvidere tydeliggjort, at spiritus-, øl- og vinprodukter, som udelukkende er tilsat aromastoffer, ikke er omfattet af tillægsafgiften på alkoholsodavand. Alkoholsodavand er således afgrænset ved at være blandinger af malt(øl)/vin/frugtvin eller spiritus med ikke-alkoholholdige drikkevarer, jf. den nærmere beskrivelse af afgrænsningen af det afgiftspligtige område nedenfor.
2.2 Konsekvensrettelse af emballageafgiftsloven
I forbindelse med afgiftsnedsættelsen på 80 pct. på emballager til alkoholsodavand og andre gærede produkter blev bilag 1 til emballageafgiftsloven ikke konsekvensrettet. Bilag 1 udgør en oversigt over afgiftssatserne i den volumenbaserede emballageafgift.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Ændring af spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (tillægsafgift på alkoholsodavand)
Udmøntningen af finanslovsaftalen for 2005 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti indebar bl.a. pålæggelse af en tillægsafgift på alkoholsodavand. Hensigten med tillægsafgiften var at sende et klart signal til de unge om at undgå et tidligt alkoholforbrug.
Tillægsafgiften blev pålagt både malt(øl)-, vin, frugtvins- og spiritusbaserede alkoholsodavand.
Tillægsafgiftssatserne
Tillægsafgiften på malt- og vinbaserede alkoholsodavand blev udformet således, at der opnåedes en afgiftsmæssig ligestilling mellem de forskellige typer af alkoholsodavand – uanset om alkoholen stammede fra destillering eller gæring.
For at opnå denne afgiftsmæssige ligestilling skulle den samlede afgiftsbyrde på malt- og vinbaserede alkoholsodavand bringes op på niveau med byrden på de spiritusbaserede alkoholsodavand. Spiritusafgiftssatsen på 150 kr. pr. liter ren alkohol er således næsten tre gange så høj som ølafgiftssatsen på 50,90 kr. pr. liter ren alkohol.
Tillægsafgiftssatserne på malt- og vinbaserede alkoholsodavand blev endvidere gjort afhængige af, hvorvidt alkoholindholdet var over eller under 10 pct. vol. Oversteg alkoholindholdet ikke 10 pct. vol., var afgiftssatsen beregnet ud fra en gennemsnitlig alkoholprocent på 5,5 pct. Oversteg alkoholindholdet derimod 10 pct. vol., var afgiftssatsen beregnet ud fra en gennemsnitlig alkoholprocent på 12 pct.
Derudover blev der pålagt en generel tillægsafgift på samtlige alkoholsodavand på 2,90 kr. pr. liter ekskl. moms. For de malt- og vinbaserede alkoholsodavand blev denne generelle afgift lagt oveni de ovennævnte tillægsafgiftssatser.
Den samlede afgift – inkl. enten øl-, vin- eller spiritusafgift – på en 27 cl’s alkoholsodavand med 5,5 pct. vol. blev dermed ca. 3,85 kr. pr. flaske (inkl. moms) – uanset alkoholens oprindelse. Tillægsafgiftssatserne på de forskellige typer af alkoholsodavand udgjorde mellem ca. 1 kr. og 2,85 kr. inkl. moms pr. flaske.
Alkoholsodavand blev afgrænset ved hjælp af henvisninger til EU’s kombinerede nomenklatur – svarende til store del af afgiftslovgivningen. Der blev dog ikke – af hensyn til risikoen for omgåelse – indsat en øvre grænse for alkoholindholdet i disse alkoholsodavand.
Alkoholsodavand blev – hér angivet uden henvisning til EU’s kombinerede nomenklatur – defineret som:
· Blandinger af malt(øl)/vin/frugtvin eller spiritus med:
· Kulsyreholdige ikke-alkoholholdige drikkevarer, såsom mineralvand eller sodavand.
· Ikke-kulsyreholdige drikkevarer, såsom kakaomælk eller mælk.
· Frugt- eller grønsagssafter, eller -most.
Spiritus-, øl- og vinprodukter, som udelukkende er tilsat aromastoffer, er dermed ikke omfattet af tillægsafgiften på alkoholsodavand.
Det viste sig efterfølgende, at tilsætning af bl.a. frugtsafter i forbindelse med fremstillingen af ellers traditionelle produkter, sÃ¥som cider, frugtvin, likør og bitter, var almindeligt foreÂkommende.
Det foreslÃ¥s pÃ¥ den baggrund, at de nuværende henvisninger til EU’s kombinerede nomenklatur suppleres af henvisninger til EU-markedsordningen (vedr. spiritus, herunder likør og bitter), FødevareÂdirektoratets frugtsaftsbekendtgørelse (vedr. cider) henholdsvis frugtvinsÂanÂordÂningen (vedr. frugtvin).
Henvisningerne skal sikre, at traditionelt fremstillede produkter ikke omfattes af tillægsafgiften. Anvendelsen af yderligere henvisninger – frem for at en konkret øvre grænse for alkoholindholdet – sikrer samtidig, at risikoen for omgåelse minimeres.
Rådets forordning (EØF) Nr. 1576/89 af 29. maj 1989 om fastlæggelse af almindelige regler for definition, betegnelse og præsentation af spiritus omfatter fællesskabsbestemmelser for spiritusprodukter til afsætning til konsum.
Forordningen fastlægger bl.a., at der ved spiritus forstås alkoholiske væsker med et minimumsalkoholindhold på 15 pct. vol. De enkelte spiritustyper, såsom likør og bitter, er endvidere beskrevet ud fra bl.a. minimumsindholdet af sukker, fremstillingsmetoden, tilladte tilsætningsstoffer mv.
Henvisningen til EU-markedsordningen vil administrativt betyde, at produkter som lever op til bestemmelserne, herunder et minimumsalkoholindhold pÃ¥ 15 pct. vol. – og endvidere kan betegnes likør henholdsvis bitter – ikke omfattes af tillægsafgiften.Â
Fødevaredirektoratets frugtsaftsbekendtgørelse
Fødevaredirektoratets bekendtgørelse om frugtsaft m.v. omfatter regler om tilvirkning og sammensætning af bl.a. cider. Bekendtgørelsen fastslår således bl.a., at cider skal indeholde mindst 0,4 pct. vol., at indholdet af frugtsaft skal udgøre mindst 15 pct. af slutproduktet og at der ikke må være tilsat alkohol.
Henvisningen til frugtsaftsbekendtgørelsen vil administrativt betyde, at produkter som lever op til bestemmelserne – og dermed kan betegnes â€cider†i medfør af frugtsaftsbekendtgørelsen – ikke omfattes af tillægsafgiften.
Frugtvinsanordningen
Anordning nr. 17 af 22. januar 1930 om Frugtvin og Rosinvin angiver retningslinier for produkter til salg under betegnelsen frugtvin. Anordningen fastslår således bl.a., at frugtvins alkoholindhold ikke må overstige 20 pct. vol., og at massefylden ved 15 grader celsius maksimalt må udgøre 1,06 gram/cm3.
Henvisningen til frugtvinsanordningen vil administrativt betyde, at produkter som lever op til bestemmelserne – og dermed kan betegnes â€frugtvin†i medfør af frugtvinsanordningen – ikke omfattes af tillægsafgiften.
3.2 Konsekvensrettelse af emballageafgiftsloven
Det foreslås, at bilag 1 til emballageafgiftsloven konsekvensrettes som følge af lov nr. 1392 af 20. december 2004. Ved lovændringen blev emballageafgiften på alkoholsodavand og andre gærede drikkevarer nedsat til niveauet for emballager til øl og sodavand, dvs. med 80 pct.
Det foreslås derfor, at alkoholsodavand og andre gærede drikkevarer indføjes i oversigtstabellen over afgiftssatserne i den volumenbaserede emballageafgift.
4.1 Ændring af spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (tillægsafgift på alkoholsodavand)
Forslaget vil ikke få provenumæssige konsekvenser, da der ikke hidtil er opkrævet tillægsafgift af disse produkter.
4.2 Konsekvensrettelse af emballageafgiftsloven
5. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner
5.1 Ændring af spiritusafgiftsloven og øl- og vinafgiftsloven (tillægsafgift på alkoholsodavand)
En gennemførelse af lovforslaget vil ikke medføre nævneværdige administrative konsekvenser for ToldSkat.
5.2 Konsekvensrettelse af emballageafgiftsloven
6. Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
8. Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil have miljømæssige konsekvenser.
9. Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil have administrative konsekvenser for borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Loven vil blive notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF, i henhold til Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald og i henhold til Rådets direktiv 92/83/EØF om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer.
Det oprindelige formål med at lægge afgift på alkoholsodavand var fra regeringens (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkepartis side at sende et klart signal til de unge om at undgå et tidligt alkoholforbrug. Forbruget af alkoholsodavand blev vurderet til at være særligt stort blandt unge, og en tillægsafgift på netop disse produkter blev derfor vurderet til at have den største effekt i forhold til at opnå formålet, at hindre en tidlig alkoholdebut, jf. lovforslag nr. L 125, 2004-05.
De supplerende henvisninger skal derimod mÃ¥lrette tillægsafgiften netop de produkter, som tillægsafgiften pÃ¥ alkoholsodavand var tiltænkt. Derved opnÃ¥s, at traditionelt fremstillet cider, frugtvin, likør og bitter ikke omfattes af tillægsafgiften pÃ¥ alkoholsodavand. Den oprindelige hensigt med tillægsafgiften var sÃ¥ledes heller ikke ramme og dermed pÃ¥virke salget af disse produkter.  Â
Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter.
|
Positive konsekvenÂser |
Negative konsekvenÂser |
Økonomiske konÂsekvenser for stat, komÂmuner og amtsÂkommuner    |
Ingen
|
Ingen
|
Administrative konÂsekvenser for stat, kommuner og amtsÂkommuner |
Ingen. |
Ingen nævneværdige. |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet |
Ingen
|
Ingen
|
Administrative konÂsekvenser for erÂhvervslivet |
Ingen
|
Ingen
|
Miljømæssige konsekvenser |
Ingen
|
Ingen |
Administrative konÂsekvenser for borgerne |
Ingen |
Ingen |
Forholdet til EU‑rettÂen |
Justeringen af afgrænsningen af afgiften på alkoholsodavand ændrer ikke hensigten med tillægsafgiften, men målretter udelukkende tillægsafgiften de produkter, som tillægsafgiften på alkoholsodavand var tiltænkt.Lovforslaget indeholder derudover ingen EU-retlige aspekter. |
Organisationernes høringssvar og Skatteministeriets kommentarer hertil
Organisation |
Høringssvar |
Kommentar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Til nr. 1
Det foreslås, at tillægsafgiften på spiritusbaseret alkoholsodavand afgrænses ved hjælp af en henvisning til EU-markedsforordningen. EU-markedsforordningen definerer bl.a. spiritus, som havende minimum et alkoholindhold på 15 pct. vol.
Henvisningen medfører, at alkoholholdige drikkevarer som mÃ¥ benævnes â€likør†eller â€bitterâ€, og som derfor mindst har et alkoholindhold pÃ¥ 15 pct. vol. eller derover, ikke omfattes af tillægsafgiften pÃ¥ alkoholsodavand.
Til nr. 1
Det foreslÃ¥s, at tillægsafgiften pÃ¥ vinbaseret alkoholsodavand afgrænses ved hjælp af en henvisning til Fødevaredirektoratets frugtsaftsbekendtgørelse. Fødevaredirektoratets frugtÂsaftsbekendtgørelse fastslÃ¥r bl.a., at indholdet af frugtsaft skal udgøre mindst 15 pct. af slutproduktet og at der ikke mÃ¥ være tilsat alkohol.
Henvisningen medfører, at produkter som mÃ¥ benævnes â€ciderâ€, og som derfor mindst har et indhold af frugtsaft pÃ¥ 15 pct. vol., ikke omfattes af tillægsafgiften pÃ¥ alkoholsodavand.
Det foreslÃ¥s endvidere, at tillægsafgiften pÃ¥ vinbaseret alkoholsodavand begrænses yderligere ved hjælp af en henvisning til frugtvinsÂanordningen. Frugtvinsanordningen fastslÃ¥r bl.a., at frugtvins alkoholindhold ikke mÃ¥ overstige 20 pct. vol., og at massefylden ved 15 grader celsius maksimalt mÃ¥ udgøre 1,06 gram/cm3.
Henvisningen til frugtvinsanordningen medfører, at frugtvine som må sælges under denne betegnelse, ikke omfattes af tillægsafgiften på alkoholsodavand.
Det foreslås, at bilag 1 til emballageafgiftsloven konsekvensrettes som følge af lov nr. 1392 af 20. december 2004. Ved lovændringen blev emballageafgiften på alkoholsodavand og andre gærede drikkevarer nedsat til niveauet for emballager til øl og sodavand, dvs. med 80 pct. Konsekvensrettelsen af bilag 1 blev dog ved en fejl ikke medtaget.
Det foreslås derfor, at alkoholsodavand og andre gærede drikkevarer indføjes i oversigtstabellen – sammen med øl og sodavand – over afgiftssatserne i den volumenbaserede emballageafgift.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Lovforslaget foreslås tillagt tilbagevirkende kraft fra den 1. juni 2005 (tillægsafgiftens ikrafttrædelsestidspunkt) henholdsvis den 1. april 2005 (emballageafgiftsnedsættelsens ikrafttrædelsestidspunkt). Lovforslaget har en begunstigende virkning for borgerne i form af en indskrænkelse af tillægsafgiftens afgiftspligtige vareområde henholdsvis udvidelse af emballageafgiftsnedsættelsens afgiftspligtige vareområde.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gældende regler
 § 1. Der betales afgift her i landet af spiritus, herunder ethanol, over 1,2 pct. vol. samt af vin og frugtvin mv. med et ethanolindhold over 22 pct. vol. efter reglerne i denne lov. Af blandinger af ikke-alkoholholdige drikkevarer med spiritus henhørende under position 2208 i EU’s kombinerede nomenklatur betales der derudover en tillægsafgift til fordel for sundhedsfremmende foranstaltninger. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter udover position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009.  Stk. 2-3. - - -
 § 3 C. For varer henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, og som er en blanding af ikke-alkoholholdige med vinbaserede drikkevarer henhørende under position 2206, opkræves der ud over afgiften i medfør af § 3, stk. 2, tillige en tillægsafgift til fordel for sundhedsfremmende foranstaltninger. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009. Tillægsafgiften udgør kr. pr. liter 1) hvis blandingens alkoholindhold er pÃ¥ 10 pct. vol. eller derunder                                                                                    7,25 2) hvis blandingens alkoholindhold overstiger 10 pct. vol.       Â
Bilag 1 Oversigt over afgiftssatserne i den volumenbaserede emballageafgift 1 )
1) jf. lovens § 1, nr. 1 og 2, og § 2, stk. 1-6. 2) Ved rumindhold forstås beholderens bruttovolumen og ikke den mængde, der er påfyldt eller skal påfyldes.
|
Lovforslag
§ 1 I lov om afgift af spiritus m.m. (spiritusafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 564 af 3. august 1998, som ændret bl.a. ved § 4 i lov nr. 1392 af 20. december 2004 og senest ved § 63 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 1, 2. pkt., indsættes efter â€nomenklaturâ€: â€, hvis blandingens alkoholindhold er pÃ¥ under 15 pct. vol., jf. RÃ¥dets forordning (EØF) Nr. 1576/89 af 29. maj 1989 om fastlæggelse af almindelige regler for definition, betegnelse og præsentation af spiritus, â€. Â
§ 2 I lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. (øl- og vinafgiftsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 565 af 3. august 1998, som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1392 af 20. december 2004 og senest ved § 84 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. 3 C affattes sÃ¥ledes:   â€Â§ 3 C. For varer henhørende under position 2206 i EU’s kombinerede nomenklatur, og som er en blanding af ikke-alkoholholdige drikkevarer med vinbaserede drikkevarer under position 2206, opkræves der ud over afgiften i medfør af § 3, stk. 2, tillige en tillægsafgift til fordel for sundhedsfremmende foranstaltninger. Der opkræves dog ikke tillægsafgift af cider, som opfylder bestemmelserne i Fødevaredirektoratets bekendtgørelse om frugtsaft m.v., og af frugtvin, som opfylder bestemmelserne i Anordning nr. 17 af 22. januar 1930 om Frugtvin og Rosinvin. Ikke-alkoholholdige drikkevarer omfatter ud over position 2201 og 2202 i EU’s kombinerede nomenklatur tillige position 2009. Tillægsafgiften udgør kr. pr. liter 1) hvis blandingens alkoholindhold er pÃ¥ 10 pct. vol. eller derunder                                                                                         7,25 2) hvis blandingens alkoholindhold overstiger 10 pct. vol.                                                                                                                                                                                    14,75â€.
§ 3 I lov om afgift af visse emballager, poser, engangsservice og pvc-folier (emballageafgiftsloven), jf. lovÂbeÂkendtgørelse nr. 101 af 13. februar 2001, som ændret ved § 5 i lov nr. 1392 af 20. december 2004 og senest ved § 19 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I bilag 1, linje 11, ændres â€Ã˜l og sodavand†til: â€Ã˜l, andre gærede drikkevarer, sodavand og alkoholsodavandâ€.
|
[1]) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/34/EF (informationsproceduredirektivet), som ændret ved direktiv 98/48/EF, i henhold til Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald og i henhold til Rådets direktiv 92/83/EØF om harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og alkoholholdige drikkevarer.