Skatteministeriet J. nr. 2005-711 - 0051 Udkast 29. august 2005 Forslag til Lov om ændring af   skattekontrolloven og kildeskatteloven (Administrative aftaler om gensidig bistand i skattesager) § 1 I skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. xxx af … 2005, foretages følgende ændringer: 1. § 8 X, stk. 5, ophæves. Stk. 6 bliver herefter stk. 5. 2. Efter § 8 X indsættes: ” § 8 Y. Told- og skatteforvaltningen kan under forbehold af gensidighed indgå aftaler med de dertil kompetente myndigheder i fremmede stater, Færøerne og Grønland om bistand i sager, der vedrører lovgivning, som administreres af told - og skatteforvaltningen. Aftalerne kan især omfatte følgende: 1)   Tilvejebringelse af oplysninger. 2)   Opkrævning og inddrivelse af skat. 3)   Overførsel af foreløbig og endelig skat. 4)   Sikkerhedsstillelse for betaling af skattekrav. 5)   Foranstaltninger til at hindre, at foreløbig skat trækkes i mere end én stat. 6)   Forkyndelse af dokumenter. Stk.  2.  Told-  og  skatteforvaltningen  bistår  de  kompetente  myndigheder  i  fremmede  stater, Færøerne  og  Grønland,  i  det  omfang  dette  fremgår  af  en  aftale  indgået  efter  stk.  1,  af  en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller af Danmarks forpligtelser i henhold til EU-retlige regler. Stk.  3.  Lovgivning,  som  administreres  af  told-  og  skatteforvaltningen,  finder  tilsvarende anvendelse i tilfælde, hvor told  - og skatteforvaltningen yder bistand som nævnt i stk. 2. Stk. 4. Når skatteforvaltningen har modtaget oplysninger  fra en dertil kompetent myndighed i en fremmed stat, Færøerne eller Grønland i overensstemmelse med en aftale indgået efter stk. 1, en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller en EU-retlig regel, kan told - og skatteforvaltningen ved skatteberegning, kontrol, opkrævning og inddrivelse gøre brug af oplysningerne i samme omfang, som forvaltningen kan gøre brug af oplysninger indhentet i medfør af dansk lovgivning.”.
- 2 - 3. § 11 ophæves. § 2 I lov om opkrævning af indkomstskat samt kommunal og amtskommunal ejendoms  værdiskat for personer m.v. (Kildeskat), jf. lovbekendtgørelse nr. xxx af … 2005, foretages følgende ændring: 1. § 88 ophæves. § 3 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2006. Bemærkninger til lovforslaget 1. Lovforslagets formål Formålet m ed lovforslaget er at sikre en ensartet og entydig hjemmel til Danmarks indgåelse af aftaler  inden  for  skatteministerens  område  om  gensidig  bistand  med  andre  stater,  uanset  om bistanden angår direkte skatter, moms, punktafgifter eller lignende. Gensidig bi stand indbefatter samarbejde   til   sikring   af   korrekt  beskatning  i  overensstemmelse  med  de  enkelte  landes lovgivning. Vedtagelse af lovforslaget medfører, at Folketinget ikke længere skal godkende aftaler med andre stater, som alene omhandler gensidig administrativ bistand. Der lægges her vægt på, at disse bistandsaftaler – i modsætning til dobbeltbeskatningsoverenskomster - ikke medfører, at regler, der er vedtaget af Folketinget, sættes ud af kraft i det omfang det er nødvendigt til gennemførelse af aftalerne. Dobbeltbeskatningsoverenskomster skal fortsat godkendes af Folketinget. Lovforslaget   går   endvidere   ud   på   at   sikre   ensartede   og   entydige   vilkår   for   told   -   og skatteforvaltningens ydelse og modtagelse af gensidig administrativ bistand, uanset om bistanden er  hjemlet  i  en  administrativ  overenskomst  som  omhandlet  af  dette  lovforslag,  i en dobbelt- beskatningsoverenskomst eller direkte i Danmarks forpligtelser i henhold til EU-retten. 2. Baggrund   
- 3 - Lovforslaget omhandler visse bistandsaftaler og dobbeltbeskatningsoverenskomster og uddyber i tilknytning hertil visse EU-retlige forpligtelser. Dobbeltbeskatningsoverenskomster anvendes hovedsagelig på området for indkomstbeskatning og lignende. En dobbeltbeskatningsoverenskomst har som hovedformål at undg å international dobbeltbeskatning som følge af, at to lande beskatter samme fysiske eller juridiske person af samme    indkomst.    En    dobbeltbeskatningsoverenskomst    har    også    til    formål    at    hindre skatteunddragelse. Overenskomsten har således også regler om gensi  dig bistand mellem de to landes skattemyndigheder om udveksling af oplysninger og eventuelt om opkrævning af skat. En  dobbeltbeskatningsoverenskomsts  regel  om  udveksling  af  oplysninger  har  karakter  af  en rammebestemmelse. Bistandsreglen skal – ligesom d   e andre regler i en dobbeltbeskatningsoverenskomst – fortolkes i overensstemmelse med OECD-modellens bemærkninger hertil. De kompetente myndigheder i de pågældende stater kan eventuelt indgå nærmere aftaler om bistandens karakter og omfang. I overensstemmelse hermed har Told- og Skattestyrelsen indgået aftaler med de kompetente myndigheder i en række stater. Som eksempler på dette kan nævnes aftale mellem de kompetente myndigheder i Danmark og Tyskland om gensidig administrativ bistand på skatteområdet, j  f. bekendtgørelse nr. 11 af 29. april 2005, og aftale mellem Danmark og Polen om gensidig administrativ bistand i skattesager, jf. bekendtgørelse nr. 1 af 13. februar 2004. [Aftalen med Tyskland er optrykt som bilag 1 til dette lovforslag]. Regler om gensidig bistand på indkomstskatteområdet kan imidlertid også skilles ud i en særskilt overenskomst.  Dette  er  tilfældet  inden  for  Norden  (de  5  nordiske  lande  samt  Færøerne  og Grønland). Her gælder der således både en dobbeltbeskatningsoverenskomst af 23. apri l 1996, jf. lov nr. 190 af 30. november 1997, og en overenskomst af 7. december 1989 mellem de nordiske lande om bistand i skattesager, jf. bekendtgørelse nr. 42 af 30. april 1992. Den    nordiske    bistandsoverenskomst    fra    1992    er    ikke    godkendt    af    Folketinget,    idet overenskomsten er indgået med hjemmel i lov nr. 74 af 31. marts 1953. Denne lov gav regeringen en   generel   bemyndigelse   til   at   indgå   overenskomster   med   andre   lande,   som   ophævede dobbeltbeskatning. Loven gav også bemyndigelse til indgåelse af overens  komster om bistand med udveksling af oplysninger og bistand med inddrivelse. Dobbeltbeskatningsloven af 1953 er ophævet ved lov nr. 945 af 23. november 1994. Ifølge lovens motiver   (lovforslag   L   3,   folketingsåret   1994/95)   var   baggrunden   for   ophævelsen,   at dobbeltbeskatningsoverenskomster  har  den  konsekvens,  at  skatteregler,  der  er  vedtaget  af
- 4 - Folketinget, sættes ud af kraft i det omfang, det er nødvendigt for at overholde overenskomsten. Eftersom  det  forholder  sig  sådan,  bør  generelle  undtagelser  fra  regle  r,  der  er  vedtaget  af Folketinget, også godkendes af Folketinget.    Ved ophævelsen af dobbeltbeskatningsloven af 1953 blev der ikke skelnet mellem de forskellige typer  af  overenskomster.  Efter  gældende  ret  skal  også  overenskomster,  der  alene  omhandler gensidig  bistand,  således  godkendes af Folketinget, hvis de ikke udgør en udmøntning af en bestemmelse i en dobbeltbeskatningsoverenskomst. En revideret udgave af den nordiske bistandsaftale vil således skulle godkendes af Folketinget, fordi den gældende n  ordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst ikke indeholder bestemmelser om gensidig bistand. Den gældende nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst er nemlig affattet ud fra den forudsætning, at gensidig bistand er udskilt i en særlig overenskomst. På   områdern e  for  moms  og  afgifter  findes  inden  for  EU  et  ganske  udbygget  administrativt samarbejde, hvor landene bistår hinanden i det almindelige kontrolarbejde. Typisk er der tale om udveksling  af  kontroloplysninger  og  bistand  i  forbindelse  med  inddrivelse  af  fordringer.  Til illustration kan nævnes Rådets forordning nr. 1798/2003 om administrativt samarbejde mellem medlemsstaterne i sager om momssvig og Rådets direktiv nr. 76/308/EØF om gensidig bistand ved   inddrivelse   af   fordringer   i   forbindelse   med   visse   bidrag,   afgifter,   skatter   og   andre foranstaltninger (med senere ændringer). Samarbejde med lande uden for EU forekommer typisk i form af overenskomster indgået af EU på vegne af samtlige medlemslande med et land uden for EU. Det danske behov for at kunne indgå og  ændre i indgåede overenskomster om gensidig bistand må forventes at stige. Dette gælder ikke mindst gensidig bistand i forbindelse med moms og lignende indirekte skatter. Det er regeringens opfattelse, at den almindelige ordning på området for indkomsts  katter o.lign., hvor  dobbeltbeskatningsoverenskomsterne  indeholder  en  rammebestemmelse  om  gensidig bistand,  og  hvor Told- og Skattestyrelsen med hjemmel heri har indgået aftaler om gensidig bistand med enkelte andre stater, har fungeret tilfredsstillende, og der foreslås ikke ændringer heri. Regeringen anser det imidlertid for unødvendigt, at Folketinget i det hele taget skal godkende overenskomster om gensidig bistand. Den begrundelse, der i 1994 blev givet for, at Folketinget skulle godkende dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, er ikke dækkende for overenskomster, der alene omhandler gensidig bistand. I et sådant tilfælde er der ikke taler om, at danske skatteregler sættes  ud  af  kraft.  Endvidere  retter  aftalerne  sig  mod  de  involverede  landes  kompetente
- 5 - myndigheder og således hverken mod borgere eller virksomheder. Regeringen  finder,  det  hensigtsmæssigt,  at  kompetencen  til  at  indgå  alle  sådanne  aftaler  om gensidig  administrativ  bistand  placeres  hos  told-  og  skatteforvaltningen.  Det  vil  betyde,  at proceduren for indgåelse af aftalerne lettes, og at det ikke vil være nødvendigt at fremsætte et lovforslag, hver gang en aftale skal indgås, hvilket vil lette Folketingets arbejdsbelastning.    På området for indkomstskatter o.lign. vil der være tale om en tilba gevenden til retstilstanden før ophævelsen af dobbeltbeskatningsloven af 1953 og genindfører bemyndigelsen for regeringen, i dag told- og skatteforvaltningen, til at indgå sådanne aftaler.   Begyndelsen til en sådan udvikling er taget ved lov nr. 221 af 3 1. marts 2004 om implementering af   EU’s   rentebeskatningsdirektiv   og   rente-/royaltydirektivet.   Ved   denne   lov   er   told-   og skatteforvaltningen blevet bemyndiget til at indgå aftaler med stater og områder uden for EU om ordninger vedrørende rentebeskatningsdir ektivet. Med hjemmel heri har Skatteministeriet indgået bistandsaftaler med 10 af Det Forenede Kongeriges og Hollands tilknyttede områder (Guernsey, Jersey, Isle Of Man, Anguilla, Britiske Jomfruøer, Cayman Islands, Montserrat og Turks and Caicos Islands samt Aruba og Hollandske Antiller). På grund af lovens formulering har det ikke været nødvendigt at forelægge disse bistandsaftaler for Folketinget til godkendelse. 3. Lovforslagets indhold Det foreslås, at der indføres en almen hjemmel for told  - og skatteforvaltningen til at indgå aftaler om gensidig administrativ bistand med andre stater. Det foreslås, at det i bemyndigelsesbestemmelsen  indskrives,  at  bemyndigelsen  kun  gælder  under  forbehold  af gensidighed.  Told-  og  skatteforvaltningen  har  herefter  lovhjemmel  til  at  indgå  aftaler,  der pålægger begge aftaleparter forpligtelser, selv om den ene stats forpligtelser ikke i alle detaljer modsvares af den anden stats forpligtelser. Told- og skatteforvaltningen kan derimod ikke indgå en  aftale,  der  alene  pålæg   ger  told-  og  skatteforvaltningen  forpligtelser,  uden  at  den  anden aftalepart   påtager   sig   forpligtelser.   I   gensidighedskravet   ligger   endvidere,   at   told -   og skatteforvaltningen ved den praktiske forvaltning af de indgåede aftaler kan foretage en konkret vurdering af, hvorvidt en forpligtelse er gensidig, og, hvis dette ikke er tilfældet, kan undlade at agere. Der skal kunne indgås aftaler om gensidig bistand vedrørende al lovgivning, der administreres af told- og skatteforvaltningen. Det omfatter – foruden   diverse indkomstskatter – også f.eks. bo    - og gaveafgift, moms, motorafgifter og en lang række punktafgifter. Aftalerne skal kunne omfatte flere af disse elementer. De eksisterende bistandsaftaler omfatter typisk enten indkomstskatter, moms  eller  andet, mens mere omfattende aftaler ikke anvendes. Den nordiske bistandsaftale
- 6 - omfatter dog – for alle aftaleparters vedkommende   – både indkomstskatter, arve    - og gaveafgifter samt moms, motorafgifter og punktafgifter i et nærmere afgrænset omfang. Aftalerne skal kunne indeholde alle de elementer af bistand, som er indeholdt i de nuværende bistandsaftaler, som er indgået på baggrund af dobbeltbeskatningsoverenskomstbestemmelser, der svarer  til  artikel  26  i  OECD’s  modeloverenskomst,  jf.  eksempel  i  bilag  1.  For  moms-  og afgiftsområdernes vedkommende skal der kunne indgås tilsvarende aftaler. Desuden skal aftalerne kunne indeholde de yderligere elementer af bistand, som er indeholdt i den gældende nordiske bistandsaftale, herunder bl.a. bistand til forkyndelse af dokumenter, foranstaltninger til at hindre, at der trækkes forskudsskat i mere end én stat og overførsel af foreløbig og endelig skat. Endelig skal aftalerne også kunne indeholde bistand vedrørende opkrævning og inddrivelse af skat. En gennemførelse af lovfors laget vil medføre, at en eventuel ny fællesnordisk bistandsaftale til afløsning af aftalen fra 1989 ikke vil skulle godkendes af Folketinget. Lovforslaget vil desuden medføre, at det i en tilsvarende situation som den, der er beskrevet vedrørende lov nr. 2  21 af 31. marts 2004 om implementering af EU’s rentebeskatningsdirektiv og rente-/royaltydirektivet, ikke er  nødvendigt  at  lovgive  om  aftalekompetencen.  Told -  og  skatteforvaltningen  vil  i  en  sådan situation  umiddelbart  have  den  fornødne  nationale  hjemmel  t il  at  indgå  de  aftaler,  der  er foreskrevet i direktivet. Endvidere foreslås der indsat en generel regel om, at dansk skattelovgivning finder tilsvarende anvendelse, når told - og skatteforvaltningen yder bistand til den kompetente myndighed i en anden stat i henhold til en bistandsaftale, en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller Danmarks forpligtelser i henhold til EU-retlige regler. Der er tale om en videreførelse af gældende praksis og om tilvejebringelse af en éntydig og sikker lovhjemmel herfor i national ret. Tilsvarende foreslås det, at når told  - og skatteforvaltningen modtager oplysninger fra en anden stat i medfør af en aftale om gensidig bistand, en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller EU - retlige regler, kan told- og skatteforvaltningen gøre samme  brug af disse oplysninger som af oplysninger, der er indkommet via nationale indberetningsregler. Forslagene om disse generelle regler medfører, at visse særregler, der hidtil har reguleret mindre dele af anvendelsesområdet for de generelle regler, bliv er overflødige og kan ophæves. 4. Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner, amtskommuner og regioner Forslaget skønnes ikke at have økonomiske konsekvenser for stat, kommuner, amtskommuner eller regioner.   
- 7 - 5. Administrative konsekvenser for stat, kommuner, amtskommuner og regioner Forslaget   vil   smidiggøre   rammerne   for   told -   og   skatteforvaltningens   tilrettelæggelse   af forhandlingsforløb over for fremmede stater i forbindelse med indgåelse af bistandsaftaler. 6. Økonomiske konsekvenser for erhverv  slivet Forslaget skønnes ikke umiddelbart at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget vil dog indebære større fleksibilitet med hensyn til mulighederne for løbende at tilpasse og justere Danmarks aftaler om gensidig bistand med andre stater efter forholdene i disse og internationale forhold  i  øvrigt.  Dette  må  alt  andet  lige betragtes som en positiv konsekvens for det danske erhvervsliv af såvel økonomisk som administrativ karakter. Det er dog ikke muligt at skønne over størrelsesordenen h eraf. 7. Administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget skønnes ikke umiddelbart at have adminstrative konsekvenser for erhvervslivet, jf. dog ovenfor under økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. 8. Administrative konsekvenser for borgerne Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne. 9. Miljømæssige konsekvenser Forslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser. 10. Forholdet til EU-retten Forslaget refererer til Danmarks EU-retlige forpligtelser med hensyn til bistand i skattesager, men tilsigter ikke at ændre disse. Forslaget indeholder således blot en enklere national procedure ved indgåelse  af  samarbejdsaftaler  med  andre  lande.  Forslaget  skal  endvidere  sikre  ensartede  og entydige vilkår for told - og skatteforvaltningens ydelse og modtagelse af sådan bistand, uanset om bistanden er hjemlet i en administrativ overenskomst som omhandlet af dette lovforslag, i en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller i Danmarks forpligtelser i henhold til EU-retten. 11. Høring Forslaget   har   været   sendt   til   høring   hos   Advokatrådet,   Amtsrådsforeningen   i   Danmark,
- 8 - Arbejderbevægelsens  Erhvervsråd,  ATP,  Børsmæglerforeningen,  Danmarks  Rederiforening, Danmarks  Skibskreditfond,  Dansk  Arbejdsgiverforening,  Dansk  Industri,  Dansk  Landbrug, Danske  Finansieringsselskabers  Forening,  Den  Danske  Skatteborgerforening,  Finansrådet, Foreningen  Registrerede  Revisorer,  Foreningen  af  Statsautoriserede  Revisorer,  Foreningen Danske  Revisorer,  Forsikring  og Pension, InvesteringsForeningsRådet , It-brancheforeningen, Københavns    Fondsbørs,    Kommunernes    Landsforening,    Landbrugets    Rådgivningscenter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Nationalbanken, Realkreditrådet og Skatterevisorforeningen. Vurdering af konsekvenserne af lovforslaget Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner, amtskommuner og regioner Ingen Ingen Administrative konsekvenser for stat, kommuner, amtskommuner og regioner Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet Ikke målbare Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ikke målbare Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Bemærkninger til de enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Bestemmelsen i skattekontrollovens § 8  X, stk. 5, regulerer situationer, hvor den danske told- og skatteforvaltning har modtaget oplysninger om rentebetalinger m.v., der vil skulle videresendes til myndighederne i den medlemsstat m.v., hvor ejeren bor, i kraft af EU’s rentebeskatningsdirektiv, direktiv 2003/48/EF. Det er nu ved den foreslåede § 8 Y, stk. 2, i skattekontrolloven, generelt fastslået, at told  - og skatteforvaltningen yder bistand til de kompetente myndigheder i andre stater i det omfang det er aftalt, uanset om hjemlen hertil er en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en administrativt indgået
- 9 - aftale eller Danmarks EU-retlige forpligtelser. Det sidste vil også omfatte forpligtelser i henhold til rentebeskatningsdirektivet. Dermed er særreglen i § 8 X, stk. 5, overflødig, og bestemmelsen foreslås derfor ophævet. Til nr. 2 Den   foreslåede    §   8   Y,   stk.   1,   i   skattekontrolloven   angiver   rammerne   for   told-   og skatteforvaltningens  aftalekompetence  med  hensyn  til  aftaler  med  andre  stater,  Fæ  røerne  og Grønland  om  gensidig  bistand  i  skatte -  og  inddrivelsessager.  Det  er  hensigten,  at  told-  og skatteforvaltningen som hidtil skal kunne indgå aftaler, der indeholder alle de elementer, der forekommer    i    bistandsaftaler    indgået    med    hjemmel    i    en    dobbel tbeskatningsoverens- komstbestemmelse,   der   følger   OECD -modellens   artikel   26.   Det   nye   retslige   indhold   i bestemmelsen er således, at told - og skatteforvaltningen også kan indgå sådanne aftaler i tilfælde, hvor    de    ikke    er    funderet    i    en    dobbeltbeskatningsoverenskomstbestemmelse,    hvilket altovervejende er relevant for områderne for moms og punktafgifter. Indledningsvis foreslås det, at bemyndigelsen kun skal gælde under forbehold af gensidighed. Det medfører,  at  told -  og  skatteforvaltningen  før  en  aftaleindgåe  lse  skal  vurdere,  om  aftalen  vil pålægge begge parter forpligtelser i et rimeligt afbalanceret omfang. Told   - og skatteforvaltningen har ikke kompetence til at indgå en aftale, der énsidigt pålægger Danmark forpligtelser, uden at den anden aftalepart påtage r sig forpligtelser. Gensidighedsforbeholdet medfører tillige, at told - og skatteforvaltningen har adgang til at foretage en konkret vurdering i det enkelte tilfælde af, om man vil yde den bistand, som den anden part ønsker.  Danmark  skal  kun  yde  bistand   til  den  anden part, hvis denne part kan og vil yde en bistand af tilsvarende omfang til Danmark i en tilsvarende situation. Udgangspunktet er dog, at Danmark yder bistanden, og at en konkret vurdering kun kommer på tale, hvor der er tale om bistand, der ville medføre uforholdsmæssigt store administrative byrder. Dette forekommer bl.a. på området for inddrivelse af skattekrav. Bemyndigelsen omfatter gensidig bistand vedrørende alle former for skatter, der administreres af told-  og  skatteforvaltningen.  Foruden  diverse  indkomstskatter  omfatter  dette  også  bo -  og gaveafgift,    moms,        punktafgifter,    motorafgifter,    arbejdsmarkedsbidrag    og    afgift    efter pensionsbeskatningsloven. Opregningen er ikke udtømmende. Lignende retlige ydelser til det offentlige er også omfat tet. Det er ikke et krav, at enhver aftale skal angå alle former for skatter. Det foreslås, at aftalerne skal kunne rumme en række elementer, der er opregnet i nr. 1   -6. Det er ikke et krav, at enhver aftale skal indeholde alle elementer.
- 10 - Told- og skatteforvaltningen kan således indgå aftaler, der kun vedrører visse former for skat og/eller kun vedrører visse former for bistand. Efter nr. 1 kan bistandsaftaler angå bistand til tilvejebringelse af oplysninger. Dette omfatter for det første de former for  udveksling af oplysninger, som almindeligvis aftales ved udmøntningen af en rammebestemmelse i en dobbeltbeskatningsoverenskomst, der følger OECD -modellen. Det vil sige udveksling af oplysninger - på anmodning med hensyn til bestemte sager, - automatisk med hensyn til særlige indkomstarter, særlige varegrupper el.lign. og - spontant. Bistand  til  tilvejebringelse  af  oplysninger  kan  desuden  have  karakter  af  regler  om  fælles grænseoverskridende operationer, tilstedeværelse af embedsmænd fra den ene stat på den an den stats  territorium,  fælles  særlige  efterforskningshold  og regler om simultane revisioner i flere stater. Efter nr. 2 kan bistandsaftaler angå bistand til opkrævning og inddrivelse af skat, herunder f.eks. regler om, at inddrivelse skal ske på samme må  de, som hvis der var tale om den anmodede stats egne fordringer.   Efter nr. 3 kan bistandsaftaler angå bistand til overførsel af foreløbig og endelig skat. Bistand til overførsel af foreløbig skat kan angå overførsel af foreløbig skat, der er indeholdt i én stat, til dækning af den anden stats skattekrav vedrørende samme indkomst eller disposition. Sådanne aftaler kan allerede efter de gældende regler indgås administrativt i visse tilfælde. I kildeskattelovens § 88, der foreslås ophævet ved dette lovfors   lags § 2, er der således i 1996 indsat en bemyndigelse til skatteministeren til at indgå aftaler af denne karakter med visse andre stater. Endelig  kan  bistandsaftaler  efter  nr.  4-6  angå  sikkerhedsstillelse  for  betaling  af  skattekrav, foranstaltninger  til  at  hindre,  at  foreløbig  skat  trækkes  i  mere  end  én  stat  og  forkyndelse  af dokumenter. Disse elementer indgår bl.a. i den nuværende nordiske bistandsaftale. I stk. 2-4 findes en række regler, der samlet fastslår, at det for forvaltningen af konkrete sage   r, hvor  der  i  told-  og skatteforvaltningens sagsbehandling indgår bistand til eller fra fremmede stater,  er  ligegyldigt,  om  bistanden  har  hjemmel  i  en  dobbeltbeskatningsoverenskomst,  i  en administrativt indgået aftale som nævnt i stk. 1 eller i Danmarks EU   -retlige forpligtelser. I stk. 2 slås det således indledningsvis fast, at told  - og skatteforvaltningen yder bistand til de kompetente myndigheder i andre stater i det omfang det er aftalt, uanset om hjemlen hertil er en
- 11 - dobbeltbeskatningsoverenskomst, en administrativt indgået aftale efter stk. 1 eller Danmarks EU - retlige forpligtelser. I stk. 3 foreslås en generel regel om, at dansk skattelovgivning finder tilsvarende anvendelse, når told-  og  skatteforvaltningen  yder  bistand  i  henhold  til  en  administrativ  bistandsaftale,  en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller Danmarks forpligtelser i henhold til EU-retlige regler. Reglen viderefører hidtidig administrativ praksis. Reglen indebærer f.eks., at bestemmelser om pligt   for   borgere,    virksomheder    og    andre    til    at    indberette    oplysninger    til    told-    og skatteforvaltningen gælder, selv om det ikke er told  - og skatteforvaltningen der skal anvende oplysningerne,  men  disse  skal  videregives  til  de  kompetente  myndigheder  i  en  anden  stat. Endvidere  følger  det  af  reglen,  at   told-  og  skatteforvaltningens  beslutning  om  at  videregive oplysningerne  er  en  afgørelse,  der  kan  påklages  af  den  berørte  borger  efter  almindelige klageregler. Endelig foreslås der i  stk. 4 en generel regel om den situation, hvor told- og skatteforvaltningen har  modtaget  oplysninger  fra  en  anden  stat  i  kraft  af  en  administrativ  bistandsaftale,  en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller den pågældende stats forpligtelser i henhold til EU   -retlige regler. Det fastslås, at told - og skatteforvaltningen kan gøre s amme brug af disse oplysninger som af oplysninger, der er indkommet via nationale indberetningsregler. Også på dette punkt er der tale om videreførelse af en administrativ praksis, der hermed har fået sikker lovhjemmel i national ret. Til nr. 3 Skattekontrollovens § 11 omhandler told - og skatteforvaltningens modtagelse af oplysninger fra kompetente myndigheder i andre stater m.v. om betalinger efter EU’s rentebeskatningsdirektiv, direktiv 2003/48/EF. Som omtalt ovenfor foreslås der i skattekontrolloven s § 8 Y, stk. 4, en generel regel om told- og skatteforvaltningens brug af oplysninger, der er modtaget fra det kompetente myndigheder i andre stater.  Herefter  er  der  ikke  behov  for  en  særregel  om  de  oplysninger,  der  modtages  efter rentebeskatningsdirektivet. Særreglen foreslås derfor ophævet. Til § 2 Kildeskattelovens § 88 indeholder nogle nærmere afgrænsede kompetencer for skatteministeren til at indgå visse gensidige aftaler om kildeskat. Det foreslås, at bestemmelsen ophæves, da der ikke er behov for en selvstændig bestemmelse om indgåelse af bistandsaftaler om kildeskat ved siden af den foreslåede § 8 Y i skattekontrolloven. Aftaler om kildeskat kan herefter, hvor det er
- 12 - hensigtsmæssigt,  indgå  som  et  integreret  led  i  bistandsaftaler  eller  indgås  som selvstændige aftaler, jf. det foreslåede § 8 Y, stk. 1, i skattekontrolloven.