Skatteministeriet J. nr. 2004-411-0040 Udkast (2) Forslag til Lov om ændring af   ligningsloven (Skattefrihed for kloakforsyningers betalinger til historiske tjenestemandsforpligtelser) § 1 I  lov  om  påligningen  af  indkomstskat  til  staten  jf.  lovbekendtgørelse  nr.  995  af  7.  oktober  2004 (ligningsloven) foretages følgende ændringer: 1. Efter § 7 Y indsættes som ny paragraf: ” § 7 Z. Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst  skal kloakforsyningsselskaber ikke medregne beløb, som selskabet indregner i sine priser som følge af, at selskabet er forpligtet til at refundere en kommune et beløb svarende til den aktuarmæssigt opgjorte værdi af de tjenestemandsforpligtelser, som er optjent forud for selskabets overtagelse af driften af kloakforsyningen, og hvortil kommunen ikke har hensat midler.” § 2 Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Stk. 2. § 1 har virkning for indkomståret 2005 og senere indk omstår.
- 2 - Bemærkninger til lovforslaget Formålet med lovforslaget er at undgå, at skattereglerne lægger hindringer i vejen for kommuners ønske om at udskille deres kloakforsyning til drift i selskabsform, når kommunen ikke har hensat beløb til dækning af    kommende udgifter til tjenestemandspension. Nogle kommuner har ikke løbende hensat beløb til dækning af tjenestemandsforpligtelser. I stedet har kommunerne udgiftsført forpligtelserne i takt med de faktiske udbetalinger til tjenestemændene og dermed  alene  indregnet  de  faktiske  udbetalinger  i  priserne,  hvilket  har  givet  sig  udslag  i  lavere forsyningspriser. Ved kommuners udskillelse af kloakforsyningen i selskabsform kan kloakforsyningsselskaber blive pålagt at refundere kommunen beløb svarende til de ua  fdækkede tjenestemandsforpligtelser, som tjenestemænd  tilknyttet  kloakforsyningen  har  optjent  inden  selskabets  overtagelse  af  driften  af kloakforsyningen. Begrundelsen     for     selskabets     forpligtelse     til     at     betale     for     de     uafdækkede     historiske tjenestemandsforpligtelser er, at udgiften skal følge driften af kloakforsyningen, fordi udgiften i sidste ende skal afholdes over forbrugerpriserne. Herved bliver kloakforsyningen fuldt brugerfinansieret. Selskabet får til ge ngæld lov til at opkræve udgiften hos forbrug erne over priserne. Kloakforsyninger,   der   drives   som   en   del   af   den   kommunale   forvaltning   er   skattefri   efter selskabsskattelovens bestemmelser om skattefrihed for kommuner og kommunale virksomheder. Ved udskillelse i selskabsform bliver kloakforsyningsselskabet skattepligtigt uanset, at kommunen ejer alle aktierne i selskabet. På   grund   af   skattepligten   kommer   kloakforsyningsselskabet   til   at   betale   skat   af   den   øgede forbrugerbetaling, der skal dække udgifterne til de pensionsforpligtelser, som tjenestemæn dene har optjent før selskabets overtagelse af driften. Selskabet har ikke fradragsret for beløb, der betales til en kommune til dækning af de historiske tjenestemandsforpligtelser. Skattepligten og den manglende fradragsret bevirker, at selskabet kommer til at betale de historiske tjenestemandsforpligtelser med beskattede midler. Herved stiger forbrugerpriserne endnu mere, end hvis  kommunen  havde  drevet kloakforsyningen som en del af den kommunale forvaltning under skattefrihed. Det foreslås, at kloakfo rsyningsvirksomheder ikke skal medregne de beløb, som opkræves over forbrugerpriserne, når selskabet er forpligtet til at refundere kommunen et beløb til dækning af uafdækkede tjenestemandsforpligtelser. I  forbindelse  med  el-reformen,  hvor  elaktiviteter  blev  gjort  skattepligtige,  fik  elselskaberne samme  mulighed  for  skattefrit  at  opkræve  beløb  til  dækning  af  kommunens  udgifter  til
- 3 - tjenestemandsforpligtelser, som er optjent i det kommunale el-selskab forud for skattepligten, når kommunen ikke har hensat beløb til dækning af pensionsforpligtelserne. Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Forslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner. [Høring hos TSS og KL] Økonomiske konsekvenser for stat, kommu  ner og amtskommuner Forslaget indebærer, at kloakforsyningsselskaber, som overgår til drift i se   lskabsform, fritages for skat af  den  udgift,  som  selskabet  eventuelt  pålægges  vedrørende  dækning  af  kommunens  historiske uafdækkede tjenestemandspe  nsioner for kloakforsyning. Kloakforsyning drevet i kommunalt regi er i dag fritaget for skat. Udskillelse af kloakforsyningen i selskabsform medfører skattepligt. Pålægges selskabet at dække kommunens historiske uafdæ kkede tjenestemandspensioner, vil dette medføre ø  gede forbrugerpriser. Da selskabet ikke kan fradrage en eventuel   dækning   af   kommunens  historiske  tjenestemandspensionerne  for  kloakforsyning,  vil skattepligten betyde en yderligere forhøjelse af forbrugerpriserne med skatten. Der foreligger ikke umiddelbart faste holdepunkter for anvendelsen af ordningen. Men forudsættes omfanget    af    uafdækkede    tjenestemandspensioner    vedrørende    kloakforsyning    at    udgøre    i størrelse sordenen  650  mio.  kr.  skønnes  skattefritagelsen  isoleret  set  med  betydelig  usi kkerhed  at medfør e, at der gives afkald på et merprovenu i størrelsesordenen 200 mio. kr. Mindre provenuet fordeles i takt med, at selskaberne afdækker udgiften til de omtalte tjenestemandspensioner via højere forbrugerpriser. Såfremt ordningen ikke gennemføres, er det tv  ivlsomt, om kommunerne vil udskille kloakforsyningen. Med forslaget stilles såvel staten, kommunerne og se lskaberne samt forbrugerne reelt som i dag, for så vidt angår tjenestemandspensionerne vedrørende kloakfors  yningen. Økonomiske konsekvenser for erhve  rvslivet Forslaget har positive konsekvenser for de erhvervsvirksomheder, som slipper for at betale mere for   kloakforsyningen   som   følge   af   den   skattepligt,   der   indtræder   i   forbindelse   med selskabsudskillelsen.     Herved     stilles     virksomhederne     på     samme     måde     so  m     inden selskabsudskillelsen.   Administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget skønnes ikke at indeholde administrative konsekvenser for erhvervslivet. [Forslaget bliver sendt i høring hos Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen med henblik  på vurdering af de administrative konsekvenser for erhvervslivet.]
- 4 - Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser. Forholdet til EU-retten Efter  forslaget  skal  selskabet  ikke  svare  skat  af  den  del  af  opkrævningen  h  os  forbrugerne,  som selskabet   er   forpligtet   til   at   betale   til   kommunen   til   dækning   af   kommunens   historiske tjenestemandsforpligtelser.  Kommuner,  som  historisk  ikke  har  opkrævet  beløb  over  priserne  for kloakforsyning til dækning af kommende pensionsudgifter   til tjenestemænd, har haft en forventning om  at  kunne  opkræve  beløbene  skattefrit  i  takt  med  at  pensionsforpligtelserne  aktualiseres.  Når selskabet opkræver beløb hos forbrugerne til dækning af de historiske tjenestemandsforpligtelser er der tale om beløb , som kunne have været opkrævet skattefrit af kommunen. Ved  stiftelsen  af  selskabet  er  det  således  en  forudsætning,  at  selskabet  skal  opkræve  beløbet  til dækning  af  kommunens  historiske  tjenestemandsforpligtelser  over  kloakforsyningspriserne.  Hvis selskabet skal betale skat af beløbet må det forventes, at kommunen vil give selskabet adgang til at opkræve et højere kloakbidrag til dækning af skatteudgiften. Der er således tale om beløb, som selskabet ikke selv skal beholde. I forhold til de skattefri bel  øb fungerer  selskabet  således  som  opkrævningsorgan  for  kommunen.  Det  er  i  den  forbindelse  uden betydning, om selskabet vælger at optage et banklån til dækning af kommunens krav straks efter selskabets   stiftelse   eller   om   selskabet  vælger  først  at  indfri  kom   munens  krav  i  takt  med  at tjenestemandsforpligtelserne   aktualiseres   og   beløbene   opkræves.   Det   er   på   den   baggrund Skatteministeriets opfattelse, at skattefriheden ikke har en positiv økonomisk effekt for selskabet og at skattefriheden derfor ikke udgør en u lovlig statsstøtte til selskabet. Sammenfatning af lovforslagets administrative og  økonomiske konsekvenser SKEMA Høring Lovforslaget   har   været   sendt   til   høring   hos   Advokatrådet,   Amtsrådsforeningen   i   Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks    Naturfredningsforening, Dansk Byggeri, Dansk Handel &  Service,  Danske  Industri,  Den  Danske  Skatteborgerforening,  Finanstilsynet,  Foreningen  af Statsautoriserede  Revisorer,  Foreningen  Danske  Revisorer,  Foreningen  Registrerede  Revisorer, Forsikring og Pension, Frederiksberg Kommune, Håndværksrådet, HK -kommunal, HTS –  Handel Transprot og Serviceerhvervene, Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Københavns Kommune, Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision, Landsskatteretten, Miljøminister iet, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen og SKAT. [Skema over høringssvar.] Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
- 5 - Til § 1 Til nr. 1 Nogle kommuner har ikke løbende hensat beløb til dækning af tjenestemandsforpligtelser. I stedet har kommunerne udgiftsført forpligtelserne i takt med de faktiske udbetalinger til tjenestemændene og dermed  alene  indregnet  de  faktiske  udbetalinger  i  priserne,  hvilket  har  givet  sig  udslag  i  lavere forsyningspriser. Ved kommuners udskillelse af kloakforsyningen i selskabsform kan kloakforsyningsselskaber blive pålagt at refundere kommunen beløb svarende til de uafdækkede tjenestemandsforpligtelser, som tjenestemænd  tilknyttet  kloakforsyningen  har  optjent  inden  selskabets  overtagelse  af  driften  af kloakforsyningen. Begrundelsen     for     selskabets     forpligtelse     til     at     betale     for     de     uafdækkede     historiske tjenestemandsforpligtelser er, at udgiften skal følge driften af kloakforsyningen, fordi udgiften i sidste ende skal afholdes over forbrugerpriserne. Herved bliver kloakforsyningen fuldt brugerfinansieret. Selskabet får til ge ngæld lov til at opkræve udgiften hos forbrugerne over priserne. I nogle kommuner har gruppen af tjenestemænd en høj gennemsnitlig pensionsalder. Det betyder, at der i takt med at flere ældre tje  nestemænd går på pension sker en stigning i udgifterne til pension til tjenestemændene fra kloakforsyningen. Dette fører til stigende priser for kloakforsyning i den periode, hvor denne generation af tjenestemænd modtager pension. Med henblik på at udjæv   ne udgifterne til tjenestemandspensionerne har Københavns Energi oplyst, at de ved udskillelsen af kloakforsyningen i København med udgangen af 2004 vil optage et banklån til afvikling  af  forpligtelsen  overfor  Københavns  Kommune  vedrørende  de  uafdækkede  hi storiske tjenestemandsforpligtelser. Kloakforsyningsselskabet vil straks starte opkrævningen af udgiften hos forbrugerne  ved  at  indregne  udgifterne  til  banklånet  i  priserne  på  kloakforsyningen.  Herved  kan opkrævningen  af  udgiften  til  de  historiske  tjeneste  mandsforpligtelser  udjævnes  over  en  længere årrække, hvorved forbrugerpriserne for kloakforsyning udjævnes tilsvarende. Kloakforsyninger,   der   drives   som   en   del   af   den   kommunale   forvaltning   er   skattefri   efter selskabsskattelovens § 3, stk. 1, nr. 2, om skattefrihed for kommuner og kommunale virksomheder. Ved udskillelse i selskabsform bliver kloakforsyningsselskabet skattepligtigt efter selskabsskattelovens §  1,  stk.  1,  nr. 1, om skattepligt for indregistrerede aktieselskaber uanset, at kommunen ejer alle aktierne i selskabet. Ved  kommuners  udskillelse  af  kloakforsyningen  i  selskabsform  bevarer  tjenestemændene  deres ansættelse hos kommunen, der betaler deres løn, pensioner, etc. Tjenestemændene pålægges at gøre tjeneste i kloakforsyningsselskabet, der betaler kommunen for at låne tjenestemændene.
- 6 - Kloakforsyningsselskaber har fradragsret for udgifter til løn til de tjenestemænd, som udlånes fra kommunen. Tilsvarende har selskabet fradragsret for udgifter til den pension, som tjenestemændene optjener  efter  selskabets  overtagelse  af  driften  af  kloakforsyningen.  Derimod  har  selskabet  ikke fradragsret for beløb, der betales til kommunen til dækning af kommunens uafdækkede historiske tjenestemandsforpligtelser, fra tiden før selskabets overtagelse af kloakforsy ningen. Da kloakforsyningsselskabet er skattepligtig af beløb, der opkræves hos forbrugerne til dækning af de historisk  optjente  tjenestemandsforpligtelser,  og  der  efter  de  gældende  regler  ikke  er  fradrag  for udgiften, opstår der skattemæssig asymmetri ve   drørende beløbet. Dette medfører, at  kloakforsyningsselskabet kommer til at betale skat af den øgede forbrugerbetaling, der skal dække udgifterne til de pensionsforpligtelser, som tjenestemændene har optjent før selskabets overtagelse af driften. Det vil derfor være nødvendigt for kloakforsyningsselskabet at opkræve ikke kun udgiften til dækning af de historiske tjenestemandsforpligtelser men også skatten af udgiften. Dette øger stigningen i kloakforsyningspriserne. Det foreslås, at kloakforsyningsvirk somheder ikke skal medregne de beløb, som opkræves over forbrugerpriserne, når selskabet er forpligtet til at refundere kommunen et beløb til dækning af kommunens uafdækkede tjenestemandsforpligtelser. Skattefriheden  er  betinget  af,  at  beløbet  er  indregne t  i  kloakpriserne  og  dermed  indgår  i   opkrævningerne overfor forbrugerne.   Efter bestemmelsen skal der være tale om tjenestemandsforpligtelser, som er optjent forud for selskabets overtagelse af kloakforsyningsdriften. Skattefriheden omfatter således kun  den værdi som     de     uafdækkede     historiske     tjenestemandsforpligtelser     har     på     tidspunktet     for kloakforsyningsaktieselskabets overtagelse af driften af kloakforsyningen. Fastlæggelsen af værdien af de uafdækkede historiske tjenestemandsforpligtelser skal ske ved en aktuarmæssig  opgørelse  på  baggrund  af  antallet  af  tjenestemænd  og  deres  pensionsalder  på tidspunktet for selskabets overtagelse af driften af kloakforsyningen. Skattefriheden omfatter derfor ikke beløb, som opkræves til dækning af de pensionsforpl igtelser, som opstår efter selskabets overtagelse af driften. Dette skyldes, at selskabet efter de gældende regler har fradragsret for løn og løbende udgifter til pension, og der derfor ikke er skattemæssig asymmetri vedrørende disse beløb. Efter forslaget skal kloakforsyningsselskabet påtage sig en forpligtelse overfor kommunen til at betale udgiften til de uafdækkede historiske tjenestemandsforpligtelser. Forpligtelsen udgør en gæld for kloakforsyningsselskabet. Gælden optages i selskabets åbningsbalance og modsvares af et   aktiv,   der   består   i   en   ret   for   selskabet   til   at   opkræve   den   aktuarmæssigt   opgjorte
- 7 - tjenestemandsforpligtelse hos forbrugerne over kloakpriserne. Aktivet nedskrives i takt med at selskabet     skattefrit     opkræver     beløbet     til     dækning     af     de     ua fdækkede     historiske tjenestemandsforpligtelser. Vælger kloakforsyningsselskabet at optage et banklån og overføre låneprovenuet til kommunen   til afvikling af de historiske tjenestemandsforpligtelser overfor kommunen, kan renteudgifterne til nedbringelsen   af   banklånet   ikke   opkræves   skattefrit   hos   forbrugerne.   Dette   skyldes,   at renteudgifterne   til   banklånet   ikke   er   en   del   af   den   aktuarmæssigt   opgjorte   værdi   af tjenestemandsforpligtelserne.   For   så   vidt   angår   renteudgifterne   er   der  ikke  skattemæssig asymmetri, idet selskabet har fradragsret for renteudgifter efter de gældende regler. Asymmetrien gælder således kun afdragene på gælden. Der  skal  være tale om beløb, hvortil kommunen ikke har hensat midler. Bestemmelsen retter sig således mod den situation, hvor  kommunen inden udskillelsen af kloakforsyningen i selskabsform ikke har haft tradition for at hensætte midler til dækning af fremtidige pensionsbetalinger til kommunens tjenestemænd, men i stedet har valgt at afholde pensionsudgifterne efterhånden som for   pligtelserne forfalder. Kloakforsyningsselskaber, som overtager driften fra kommuner, som har valgt delvist at afdække   deres   tjenestemandsforpligtelser   i   et   pensionsinstitut,   kan   derfor   kun   opkræve   den uafdækkede del af pensionsforpligtelsen skattefrit. Til § 2 Det foreslås at lovforslaget træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende og at forslaget får virkning for indkomstopgørelsen for kloakforsyningsselskaber fra indkomståret 2005. Herved omfattes selskabsudskillelsen i Københavns kommune  af de nye regler fra det første hele indkomstår under skattepligten.
- 8 - Bilag Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende regler Lovforslag § 1 I lov om påligningen af indkomstskat til staten jf. lovbekendtgørelse  nr.  995  af  7.  oktober  20 04 (ligningsloven) foretages følgende ændringer: 1. Efter § 7 Y indsættes som ny paragraf: ” §  7  Z.  Ved  opgørelsen  af  den  skattepligtige indkomst   skal   kloakforsyningsselskaber   ikke medregne beløb, som selskabet indregner i sine priser som følge af, at sels kabet er forpligtet til at refundere en kommune et beløb svarende til den aktuarmæssigt opgjorte værdi af de tjenestemandsforpligtelser, som er optjent forud for selskabets overtagelse af driften af kloakforsyningen, og hvortil kommunen ikke har hensat midler.”