Departementet 7. juli 2005 J.nr. 2005-321-0014 Skper Lovforslag   om   ændring   af   pensionsafkastbeskatningsloven,   pensionsbeska  t- ningsloven, selskabsskatteloven og skattekontrolloven (Forenklet skatteopgøre l- se ved investeringer gennem skattetransparente juridiske personer, placering af rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.m.) - sammenfatning Formål Lovforslaget har to hovedformål. For det første er formålet at give pensionsinstitu   t- ter, herunder livsforsikringsselskaber, mulighed for at opgøre investeringer foretaget gennem skattetransparente juridiske personer på en mere enkel måde. For det andet er formålet at fastsætte regler på skatteområdet, der gør det muligt at placere opsp a- ring på rate - og kapitalpensionsordninger i kommanditselskaber m.v. Lovforslagets indhold Lovforslaget består af 5  dele: 1. Nettoopgørelse ved investeringer gennem skattetransparente juridiske personer Denne  del  af  lovforslaget  er  en  udmøntning  af  Fælleserklæringen  fra  regeringen, Forsikring  og  Pension,  Arbejdsmarkedets  Tillægspension  og  Lønmodtagernes  Dy   r- tidsfond om investeringer i unoterede aktier fra januar 2005 og fremgår desuden af regeringsgrundlaget Nye Mål, 17. f ebruar 2005. Formålet med denne del af lovforslaget er at gøre det lettere for pensionsinstitutter, herunder livsforsikringsselskaber, at investere i unoterede aktier gennem skattetrans- parente  juridiske  personer.  En  skattetransparent  juridisk  person  er  skattemæssigt ”gennemsigtig”, dvs. at indkomst, som optjenes af f.eks. et kommanditselskab, ikke beskattes hos kommanditselskabet, men i stedet hos de enkelte deltagere i komman- ditselskabet. Pensionsbranchen har påpeget, at de gældende principper for opgørelse af pension s- afkastskat er en barriere for investeringer i unoterede aktier. Investeringer i unotere- de  aktier  foretages  ofte  i  udenlandske  private  equity  fonde,  der  ofte  er  organiseret som kommanditselskaber. Ifølge bra nchen er det typisk ikke muligt for pensionsin- stitutterne at få de oply sninger fra fonden, der skal til for at opgøre afkastet efter de gældende regler. De har derfor ønsket en forenklet    skatteopgø e- steringer i form af et nettoopgørelsesprincip. Lovforslaget imød  ekommer dette ønske
Side 2 ved at gøre det muligt for pensionsinstitutterne at vælge at opgøre det skatt epligtige afkast efter et nettoopgørelsesprincip. 2. Placering af rate- og kapitalpensioner i kommanditselskaber m.v. Denne del af lovforslaget er en opfølgning på de regler, der er vedtaget i foråret (lov nr. 423 af 6. juni 2005). Disse regler giver mulighed for at placere pensionsopsparing i pengeinstitutter i unoterede   selskaber.   Kort   før   vedtagelsen   af   lovforslaget   rejste   Danish   Venture   Capital and Private Equity Association ønske om, at pensionsopsparing også kan placeres i komma  n- ditselskaber. Regeringen er indstillet på at imødekomme dette ønske. Det vil i Finanstilsynets puljebekendtgørelse blive fastsat,  at kommanditselskabet m.v. kun kan investere i de aktivtyper, som rate- og pensionsmidler kan placeres i direkte. Ordningen lægger sig i øvrigt tæt op ad de regler, der gælder for pensionsopsparing i unotere de aktier m.v. Der fastsættes følgende betingelser (i Finanstilsynets puljebekendtgørelse): Placering i et kommanditselskab m.v. kan ske inden for de grænser, der gælder for pl a- cering i unoterede aktie- og anpartsselskaber. Den enkelte investering i et kommanditselskab m.v. skal udgøre mindst 100.000 kr. Kontohaveren må ikke eje 25 pct. eller mere af kommanditselskabet m.v. Der  må  ikke  vær   e  brugsrettigheder  m.v.  knyttet  til  ejerandelen  i  kommanditselskabet m.v. Lovforslaget indeholder de nødvendige ændring   er på skatteområdet som følge af, at det bliver muligt at anvende rate- og kapitalpensionsmidler til køb af andele i kommanditselskaber m.v. 3. Efterbeskatning af pensionsordninger ved fraflytning Personer, der fraflytter Danmark efterbeskattes i visse situationer efter pensionsbeskatningslo- ven. Reglerne gælder for arbejdsgiveradministrerede livrenter og ratepensioner, hvor arbejdsg  i- veren i en vis periode inden ophør af skattepligten har foretaget ekstraordinært store indbetali   n- ger. Vender de pågældende pe   rsoner på et tidspunkt hjem, vil udbetalingerne fra pensionen v æ- re skattepligtige til Danmark. På den måde beskattes de pågældende personer to gange. Det er urimeligt. Forslaget løser dette problem. Det foreslås, at foretaget efterbeskatning kan modregnes   i skatte- pligtige udbetalinger fra de pågældende pensionsordninger. 4. Pensionsbeskatningsloven - hvornår er en person død? Efter flodbølgen i Sydøstasien opstod en række praktiske problemer for de efterladte. Et af dem var knyttet til udbetaling af pension fra pensionsinstitutter. I den forbindelse udtalte Skattemi- nisteriet, at pensionsinstitutternes bevisvurdering af, om en forsikret kan betragtes som død, vil kunne  lægges  til  grund  i  forbindelse  med  den  skattemæssige  behandling  af  udbetalingerne. Denne fortolkning løste et praktisk problem for de efterladte  - da de efterladte ellers skulle af- vente dødsfaldskendelse eller dødsformodningsdom, som på daværende tidspunkt var tidskr æ- vende. På den anden side er udtalelsen dog ikke uproblematisk. I forhold til  boafgiftsloven sy- nes der således at foreligge forskellige kriterier for, hvornår en person skattemæssigt kan a nses for død. Efterfølgende er borteblevneloven justeret og moderniseret. Det problem, som Skatteminister i- ets udtalelse løste, formodes derfor ik ke at opstå igen. Derfor foreslås en ændring af pension s-
Side 3 beskatningsloven,  således  at  pensionsbeskatningslovens  dødsfaldskriterium  fuldt  ud  svarer  til civilrettens og boafgiftslovens kriterium. 5. Udloddende investeringsforeninger Denne del af lovforslaget er en tydeliggørelse af de regler om investeringsselskaber og hedg e- foreninger, der er gennemført i foråret (lov nr. 407 af 1. juni 2005). Der er rejst tvivl om, hvo  r- dan de netop gennemførte regler om udloddende investeringsforeninger skal læses. Hensigten med  disse  er,  at  livsforsikringsselskaber  altid  kan  få  forhøjet  anskaffelse  ssummerne  på  deres beviser i en udloddende forening med ikke foretagne udlodninger, der beskattes som om de var foretaget. Det foreslås at præcisere reglerne, således at de svarer t il he nsigten. Provenu Forslaget  om  nettoopgørelse  ved  investeringer  gennem  skattetransparente  juridiske  personer vurderes  som  udgangspunkt  samlet  ikke  at  ville  betyde  nævneværdige  ændringer  i  beska t- ningsgrundlaget,  men  vil  indebære  en  administrativ  lettel  se  for  pensionsinstitutterne  og  smi- diggøre investeringer i unoterede aktier. Forslaget  om  placering  af  pensionsmidler  i  kommanditselskaber  skønnes  ikke  at  bevi rke  en forøgelse af indskud i kapital - og ratepensionsordninger og vurderes ikke at have provenumæ  s- sige konsekvenser. De øvrige forslag skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser. Administrative konsekvenser Nettoopgørelsesprincippet skønnes at medføre udgifter til systemtilretninger på 500.000 kr. til 750.000 kr. [Foreløbigt]:   Forslaget om placering af pensionsmidler i kommanditselskaber skønnes i kke at medføre administrative konsekvenser. Høringsfristen for bemærkninger til lovforslaget er den 22. august 2005. Yderligere oplysninger: Chefkonsulent Hardy Pedersen, tlf. 33 92 45 02, specialkonsulent An- ders Nielsen, tlf. 33 92 44 87, fuldmægtig Jacob Smith, tlf. 33 92 44 60, fuldmægtig Thea Ha l- se, tlf. 33 92 44 54 og fuldmægtig Ma  jken Wågensø, tlf. 33 92 44 30