Skatteministeriet Udkast 7. juli 2005 Forslag til Lov om ændring af   forskellige skattelove1 (Implementering af ændringer af fusionsskattedirektive  t) § 1 I lov om beskatning af fortjeneste ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 974 af 21. september 2004, som ændret senest ved § 10 i lov nr. 425 af 6. juni 2005, § 10 i lov nr. 426 af 6. juni 2005 og § 3 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende æ   ndringer: 1. I § 13, stk. 1, indsættes efter 4. pkt.: ”1. -4.  pkt.  finder  ikke  anvendelse,  når  det  erhvervede  eller  det  erhvervende  selskab  ved beskatningen her i landet anses for at være en transpare  nt enhed.” 2. § 13, stk. 2, 1. pkt., affattes således: ”Ved ombytning af aktier, jf. stk. 1, forstås   den transaktion, hvorved et selskab erhverver en andel i et andet selskabs aktiekapital med den virkning, at det opnår et flertal af stemmerne i dette selskab, eller hvis det allerede har et sådant flertal, erhverver en yderligere a ndel, ved til gengæld for selskabsdeltagernes værdipapirer i sidstnævnte selskab at tildele dem aktier eller anparter i førstnævnte selskab og eventuelt en kontant u   dligningssum. 1Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv 2005/19/EF af 17. februar 2005 om æ ndring af  direktiv  90/434/EØF  af  23.  juli  1990  om  en  fælles  beskatningsordning  ved  fusi on,  spaltning,  tilførsel  af aktiver og ombytning af aktier vedrørende selskaber i  forskellige  medlemsstater (EU -tidende 2005 nr. L 58, s. 19). ------------------------ Skattemin., j.nr. 2005-511-0050
- 2 - § 2 I    lov    om    fusion,    spaltning    og    tilførsel    af    aktiver    m.v.    (fusionsskatteloven),    jf. lovbekendtgø relse nr. 821 af 30. september 2003, som ændret ved § 3 i lov nr. 407 af 1. juni 2005  og  senest  ved  §  6  i  lov  nr.  426  af  6.  juni  2005  og  §  27  i  lov  nr.  428  af  6.  juni  2005, foretages følgende ændringer: 1.  I  §  15,  stk.  2-4,  §  15  a,  stk.  1,  og  §  15  c,  stk.  1,  indsættes  efter  ”er  omfattet  af  begrebet selskab i en medlemsstat i artikel 3 i direktiv 90/434/EØF”: ”og ikke ved beskatningen her i landet anses for en transparent enhed”. § 3 I  lov om påligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 995 af 7. oktober 2004, som ændret senest ved § 10 i lov nr. 425 af 6. juni 2005, § 10 i lov nr. 426 af 6. juni 2005 og § 42 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende ændringer: 1. I § 33 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke: ” Stk.   4.   Når   et   indskydende   selskab,   der   er   hjemmehørende   i   udlandet   og   som   ved beskatningen  her  i  landet  anses  for  at  være  en  transparent  enhed,  i  for  bindelse  med  fusion, spaltning,   tilførsel   af   aktiver   eller   aktieombytning   overdrager   aktiver   og   passiver   til   et modtagende selskab, der er omfattet af begrebet selskab i en medlemsstat i artikel 3 i direktiv 90/434/EØF,  nedsættes  den  danske  beskatning  ved overdragelsen.  Den  danske  beskatning nedsættes  efter  stk.   1  og  2  eller  efter  reglerne  i  dobbeltbeskatningsoverenskomsten  med  den relevante  medlemsstat  med  den  skat,  som  denne  medlemsstat  kunne  have  pålignet  overskud eller kapitalvinding i det indskydende selskab ved overdragelsen, såfremt selskabet ikke var omfattet af begrebet selskab i en medlemsstat i artikel 3 i direktiv 90/434/EØF.” Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8. 2.   I   §   33,   stk.   4,   der   bliver   stk.   5,   ændres   ”selskabsskattelovens   §   5,   stk.   7,   ”   til    : ”selskabsska ttelovens § 5, stk. 7-8”.
- 3 - § 4 I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (Selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgø relse nr. 111 af 19. februar 2004 som ændret senest ved § 1 i lov nr. 426 af 6. juni 2005 og § 58 i lov nr. 428 af 6. juni 2005, foretages følgende æ   ndringer: 1. Efter § 5, stk. 7, indsættes som nyt stykke: ” Stk. 8. Stk. 7 finder tilsvarende anvendelse, hvis et SE-selskab eller et SCE-selskab, der ikke beskattes efter § 1, stk. 1, nr. 3, ophører med at være skattepl   igtigt efter § 1 som følge af, at selskabet flytter sit vedtægtsmæssige hjemsted til et land, der er medlem af EU.” Stk. 8 bliver herefter stk. 9. 2. I § 5, stk. 8, som bliver stk. 9, ændres ”Stk. 1   -7” til: ”Stk. 1  -8”. 3. I § 32, stk. 10, 1. pkt., ændr stk. 1 og 6”. § 5 I lov nr. 426 af 6. juni 2005 om ændring af selskabsskatt  eloven og andre skattelove foretages følgende ændring: 1. I § 15, stk. 12, 3. pkt., ændres ”ligningslovens § 33,    stk. 5” til: ”ligningslovens § 33, stk. 6”. § 6 Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Stk.  2.  §§  1,  2,  3,  nr.  1,  §  4,  nr.  3  og  §  5  har  virkning  for  fusioner,  spaltninger,  tilførsel  af aktiver og aktieombytninger med fusionsdato, spaltningsdato, tilførselsdato og ombytningsdato den 1. januar 2006 eller senere. Stk.  3.  §  3,  stk.  2,  og  §  4,  stk.  1  og  2,  har  virkning  for  SE-  og  SCE-selskaber,  der  flytter vedtægtsmæ ssigt hjemsted den 1. januar 2006 eller senere.
- 4 - Bemærkninge  r til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1.   Lovforslagets baggrund og formål Rådet    har    17.    februar    2005    vedtaget    et    direktiv    (2005/19/EF)    om    ændring    af fusionsskattedirektivet (90/434/EØF). Ifølge direktivet om ændring af fusionsskattedirektivet (ændringsdirektivet)   skal   medlemsstaterne   sætte   de   nødvendige   love   og   administrative bestemmelser i kraft for at efterkomme direktivet senest den 1. januar 2006 for så vidt angår bestemmelserne  om  flytning  af  vedtægtsmæssigt  hjemsted  for  SE -  og  SCE-selskaber  og senest 1. januar 2007 for så vidt angår ændringsdirektivets øvrige beste mmelser. En   stor   del   af   ændringsdirektivets   bestemmelser   er   i   overensstemmelse   med   allerede gælde  nde dansk skattelovgivning. Formålet  med  lovforslaget  er  at  gennemføre  de  ændrin ger  i  dansk  skattelovgivning,  der  er nødvendige for at efterko mme direktivet. 2. Fusionsskattedirektivet og ændringsdirektivet 2.1. Fusionsskattedirektivet Formålet  med  fusionsskattedirektivet  er  at  harmonisere  beskatningen  af  erhvervsmæssige omstruktureringer. Som udgangspunkt vil en omstrukturering, hvorved der overdrages aktiver mellem to selskaber, blive betragtet som et salg. Det har den konsekvens, at kapitalgevinster - såsom  genvundne  afskrivninger,  fortjeneste  på  aktier,  obligationer  og  ejendomm  e  -  kommer til beskatning. Direktivet giver mulighed for at udskyde beskatningen af kapitalgevinster ved fusioner,  spaltninger,  tilførsel  af  aktiver  og  ombytning  af  aktier,  således  at  selskaber  kan foretage omstruktureringer uden at udløse skat. Samtidig t ilgodeser direktivet medlemsstaternes finansielle interesser ved at stille krav om, at de overførte aktiver forbliver inden for samme skattemæss  ige jurisdiktion. Fusionsskattedirektivet  omhandler  i  dag  fire  typer  af  transaktioner,  der  er  relevante,  når  et selskab ønsker at omstrukturere deres aktiviteter. Disse fire transaktioner er fusion, spaltning, tilførsel af aktiver og ombytning af a ktier.
- 5 - Ved  en  fusion  indskyder  et  selskab  samtidig  med  dets  opløsning  uden  likvidation  samtlige aktiver  og  passiver  til  et  andet  selskab.  Som  betaling  modtager  selskabsdeltagerne  i  det indskydende selskab aktier i det modtagende selskab. Ved en spaltning indskyder et selskab samtidig med dets opløsning uden likvidation samtlige aktiver  og  passiver  i  to  eller  flere  eksisterende  eller  nye  selskaber.  Som  betaling  modtager selskabsdeltagerne  i  det  indskydende  selskab  efter  en  pro  rata-regel  aktier  i  de  modtagende selskaber. Ved en tilførsel af aktiver  indskyder et selskab en eller flere grene af en virksomhed i et andet selskab. Som betaling modtager selskabet aktier i det modtagende selskab. Ved ombytning af aktier erhverver et selskab flertallet af stemmerne i et andet selskab. Som betaling modtager selskabsdeltagerne i dette andet selskab aktier i førstnævnte selskab. Ved fusion, spaltning og ombytning af aktier giver direktivet mulighed for, at der i tilknytning til de modtagne aktier kan  ydes en kontant udligningssum på højst 10 pct. af den pålydende værdi af aktierne. Ved tilførsel af aktier kan der ikke ydes kontant    vederlag. Direktivet  bygger  på  et  successionsprincip.  Det  vil  sige,  at  det  indskydende  selskab  ikke beskattes  af  fortjeneste  eller  tab  på  de  aktiver  og  passiver,  som  overføres  i  forbindelse  med omstruktureringen.  Til  gengæld  anses  de  overtagne  aktiver  og    passiver  ved  det  modtagende selskabs  indkomstopgørelse  for  anskaffet  på  det  tidspunkt  og  til  den  anskaffelsessum,  som gjaldt   for   det   indskydende   selskab.   Tilsvarende   anses   afskrivninger   foretaget   af   det indskydende selskab for foretaget af det modtagende selskab. Beskatningen udskydes således, indtil   det   modtagende   selskab   afstår   de   overtagne   aktiver   og   pa ssiver   (succession   på selskabsniveau). På tilsvarende vis udskydes beskatningen af selskabsdeltagerne i det indskydende selskab til tidspunktet for afhændelsen af de aktier, som de har modtaget i det modtage  nde selskab. Ved afhændelsen   vil   det   således   være   den   oprindelige   anskaffelsessum   af   aktierne   i   det indskydende   selskab,   der   lægges   til   grund   i   skattemæssig   henseende   (succession   på aktionærniveau). Endvidere bygger direktivet på et princip om, at medlemsstaternes finansielle intere sser ikke tilsidesættes   ved   transaktionerne.   Dette   kræver,   at   medlemsstaterne   ikke   mister   deres beskatningsret     i     forbindelse     med     transaktionerne.     Af     denne     grund     er     det     ved grænseoverskridende  omstruktureringer  alene  muligt  at  succedere  i  aktiver  og  passiver,  der tilknyttes  et  fast  driftssted  i  den  medlemsstat,  hvor  det  indskydende  selskab  tidligere  var hjemmehørende.
- 6 - Fusionsskattedirektivet gælder for grænseoverskridende o mstruktureringer, hvor et eller flere selskaber  er  hjemmehørende  i  forskellige  medlemsstater.  Danmark  har  dog  hidtil  valgt  at gennemføre samme regler for nationale omstruktureringer. 2.2.1.  Ændringsdirektivet Ændringsdirektivet  er  optrykt  som  bilag  1     til  dette  lovforslag.  I  bilag  2  til  lovforslaget  er fusionsskattedirektivets bestemmelser sammenholdt med ændringsdirektivets beste  mmelser. Ændringsdirektivet indebærer, - at  fusionsskattedirektivet  kan  finde  anvendelse  på  et  større  antal  juridiske  perso  ner m.v. end hidtil, herunder det europæiske selskab (SE) og det europæiske andelsse lskab (SCE), - at  direktivet  fastsætter  rammer  for  den  skattemæssige  behandling,  når  transparente selskaber deltager i omstruktureringer, - at  definitionen  af  aktieombytning  æn  dres,  så  et  selskab,  der  allerede  ejer  flertallet  af stemmerettighederne i det andet selskab, omfattes af reglerne, - at  direktivet  kommer  til  at  omfatte  en  ny  type  transaktion,  der  benævnes  partiel spaltning, - at  der  ikke  skal  ske  beskatning  i  forbindelse  med  annulleringen  af  det  modtagende selskabs  ejerandele  i  det  indskydende  selskab,  hvis  det  modtagende  selskab  ejer  10 pct. eller mere af aktiekapitalen i det indskydende selskab, - at direktivet indfører særlige bestemmelser om omstilling af grene af    virksomheden til datterselskab, og - at  direktivet  omfatter  flytning  af  det  europæiske  selskabs  (SE’s)  og  det  europæiske andelsselskabs (SCE’s) vedtægtsmæssige hjemsted. 2.2.1.1.  Fusionsskattedirektivet  kan  finde  anvendelse  på  et  større  antal  juridiske  pers  oner m.v. end hidtil, herunder det europæiske selskab (SE) og det europæiske andelsselskab (SCE), Fusionsskattedirektivets artikel 3 definerer udtrykket ”selskab i en medlemsstat” som  e  thvert selskab: a)    der er organiseret i en af de former, der er anført i  bilaget, b)   som  ifølge  skattelovgivningen  i  en  medlemsstat  anses  for  at  være  hjemmehørende  i denne   stat   i   skatteretlig   forstand,   og   som   i   henhold   til   en   overenskomst   om dobbeltbeskatning med et tredjeland ikke anses  for at være hjemmehørende uden  for Fælless  kabet c)    som  desuden  uden  valgmulighed  og  uden  fritagelse  er  omfattet  af  en  af  følgende former for skat:
- 7 - - ………. - Selskabsskat i Danmark - ………. eller enhver anden form for skat, der træder i stedet for en af disse former for skat. Bilaget  til  ændringsdirektivet  (d  er,  jf.  ændringsdirektivets  artikel  1,  nr.  14,  erstatter  det hidtidige  bilag  til  fusionsskattedirektivet)  indeholder  en  liste,  der  land  for  land  opregner selskaber,  der  fremover  er  omhandlet  i  artikel  3,  stk.  1,  litra  a.  Derved  udvides  antallet  af selskaber, der kan anvende direktivet. Udvidelsen af bilaget kræver ikke i sig selv ændring af danske regler, idet de gældende regler henviser   til   bilaget   og   ikke   opregner   selskaberne   i   bilaget.   De   relevante   bestemmelser henviser   til   det   oprindelige   fusionsskattedirektiv,   direktiv   90/434/EØF   af   23.   juli   1990. Derved  forstås  direktiv  90/434/EØF  med  senere  ændringer,  det  være  sig  ændringer  ved ændring  sdirektiv eller ændringer ved tiltrædelses akt. Udover ændringsdirektivet, er direktivet og bilaget til direktivet æ  ndret ved tiltrædelsesakten i forbindelse med Finlands, Sveriges og Østrigs   indtr  æ  den   i   EU   og   ved   tiltrædelsesakten   i   forbindelse   med   Cyperns,   Estlands, Letlands, Litauens, Maltas, Polens, Sloveniens, Slovakiets, Tjekkiets og Ungarns indtræden i EU. Den hidtil gældende liste omfattede for Danmarks vedkommende: ”De selskaber, der i dansk ret benævnes ”aktieselskab” og ”anpartsselskab”.” Den   nye   liste   omfatter   derudover:   ”Andre   selskaber,   der   er   skattepligtige   i   henhold   til selskabsskatteloven, forudsat at deres skattepligtige indkomst beregnes og beskattes i henhold til de almindelige skatteregler, der gælder for ”aktieselskaber”.” Tilføjelsen  indebærer,  at  selskaber  og  foreninger  m.v.,  der  er  skattepligtige  i  henhold  til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2, 2 a, 2 d-g, 3 a, 4, 5, 5 a og 5 b,  kan være omfattet af fusionsskattedirektivet,  når  de  gennemfører  en  omstrukturering  som  omhandlet  i  direktivet, idet  de  nævnte  selskaber  og  foreninger  m.v.  opgør  deres  skattepligtige  indkomst  efter  de almindelige    skatteregler,    der    gælder    for    aktieselskaber,    og    beskattes    med    den    for aktieselskaber gældende skattesats på 28 pct. (selskab   sskat). Derimod kan andelsforeninger, der er skattepligtige i henhold til selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, ikke være omfat  tet af fusionsskattedirektivet. De nævnte andelsforeninger opgør i   kke deres skattepligtige indkomst efter de almindelige skatteregler, der gælder for aktieselsk  aber, men  som  en  procentdel  (4  eller  6  pct.)  af  deres  formue,  og  de  beskattes  ikke  med  den  for aktieselskaber gældende skattesats, men med en specielt for disse andelsforeninger gældende skattesats på 14,3 pct. (kooperationsskat).
- 8 - Endvidere kan foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende institutioner, der er skattepligtige  i  henhold  til  selskabsskattelovens  §  1,  stk.  1,  nr.  6,  ikke  være  omfattet  af fusionsskattedirektivet, idet de ikke opgør deres skattepli gtige indkomst efter de almindelige skatteregler,   der   gælder   for   aktieselskaber.   For   de   nævnte   foreninger   m.v.   omfatter skattepligten  alene  indtægt  ved  erhvervsmæssig  virksomhed  samt  fortjen este  eller  tab  ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige   virksomhed.   Som   indtægt   ved   erhvervsmæssig   virksomhed   betragt es indtægt  ved  næringsvirksomhed  eller  anden  forretningsvirksomhed,  herunder  indtægt  ved drift,  udlejning  eller  bortforpagtning  af  fast  ejendom.  Overskud,  som  de  nævnte  foreninger m.v.    indvinder    ved    leverancer    til    medlemmer,    betragtes    ikke    som    indvundet    ved erhvervsmæssig virkso  mhed. De nævnte foreni  nger m.v. beskattes med den for aktieselskaber gældende skattesats på 28 pct. (selskabsskat), men de    er i realiteten ofte skattefri. Bilaget til ændringsdirektivet med listen over de selskaber, der er omhandlet   i artikel 3, stk. 1, litra  a,  opregner  -  ud  over  opregningen  af  selskaber  land  for  land  -  ”  de  selskaber,  der  er registreret i henhold til Rådets forordning (EF) nr. 2157/2001 af 8. oktober 2001 om statut for det   europæ  iske   selskab   (SE)   og   Rådets   direktiv    2001/86/EF   af   8.   oktober   2001   om fastsættelse  af  supplerende  bestemmelser  til  statut  for  det  europæiske  selskab  (SAE)  for  så vidt angår me darbejderindflydelse, og andelsselskaber, som er registreret i henhold til Rådets forordning (EF) 1435/2003 af 22. juli 2003 om statut for det europæiske andelsselskab (SCE) og Rådets direktiv 2003/72/EF ad 22. juli 2003 om supplerende bestemmelser til statutten for det europæiske andelsselskab for så vidt angår medarbe jderindflydelse.” Forordningen  om  statut  for  det  europæiske  selskab  (SE)  trådte  i  kraft  den  8.  oktober  2004. Reglerne  i  forordningen  er  indført  i  dansk  ret  med  vedtagelsen  af  lov  om  det  europæiske selskab (SE-loven), jf. lov nr. 363 af 19. maj 2004. SE-selskaber  er  aktieselskaber  og  vil  i  Danmark  blive  beskattet  som  aktieselskaber.  SE- selskaber vil derfor allerede med den gældende listes formulering (”de selskaber, der i dansk ret     benævnes     som     ”aktieselskab”     og     ”anpartsselskab”)     kunne     blive     omfattet     af fusionsskattedirektivet. Forordningen om statut for det europæiske andelsselskab (SCE) finder anvendelse fra den 18. august 2006. Europæiske  andelsselskaber,  der  er  hjemmehørende  i  Danmark,  vil  blive  beskattet  efter  de samme   regler   som   de   tilsvarende   danske   andelsselskaber.   Det   vil   sige,   at   europæiske andelsselskaber allerede med tilføjelsen til den gældende liste vedrørende Danmark vil kunne
- 9 - blive   omfattet   af   fusionsskattedirektivet,   hvis   deres   skattepligtige   indkomst   beregnes   og beskattes i henhold til de almindelige skatteregler, der gælder for ”aktiesel   skaber”. Europæiske  andelsselskaber,  der  er  hjemmehørende  i  Danmark,  og  som  vælger  at  blive beskattet  som  andelsforeninger  omfattet  af  selskabsskattelovens  §  1,  stk.  1,  nr.  3,  vil  ikke kunne   blive   omfattet   fusionsskattedirektivet,   idet   andelsforeninger,   der   er   omfattet   af selskabsskattelovens   §   1,   stk.   1,   nr.   3,   ikke   er   omfattet   af   selskabsskatten,   men   af kooperationsskatten, og derfor ikke opfylder betingelserne i fusionsskattedirektivets artikel 3, stk. 1, litra c. Det  vil  sige,  at  en  (dansk)  andelsforening  og  et  (dansk)  europæisk  andelsselskab,  der  begge vælger at være omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 3, behandles ens i relation til fusionsskattedirektivets bestemmelser. 2.2.1.2.   Fusionsskattedirektivet   fastsætter   rammer   for   den   skatt  emæssige   behandling,   når transparente selskaber deltager i omstruktureringer De virksomheder, der medtages på listen over selskaber, der er omhandlet i artikel 3, stk. 1, litra a, er selskabsskattepligtige i den medlemsstat, hvor de er hjemmehørende, men n ogle af dem   betragtes   på   grund   af   deres   juridiske   karakteristika   af   andre   medlemsstater   som skattemæssigt transparente. I  et  transparent  selskab  anses  selskabsdeltagerne  –  og  ikke  selskabet  selv    –  i  skattemæssig henseende som ejere af selskabets aktiver og passiver. Et transparent selskab beskattes således ikke som en selvstændig enhed. I stedet beskattes selskabsdeltagerne løbende af indkomsten i selskabet.  Hver  selskabsdeltager  anses  for  at  eje  en  ideel  andel  af  det  transparente  selskabs aktiver     og     passiver.     Efter     dansk     skatteret     er     eksempelvis     interessentskaber     og kommanditselskaber transparente. Der   vil   således   kunne   opstå   situationer,   hvor   selskaber,   der   er   hjemmehørende   i   én medlemsstat, i hjemstaten anses for at være selskaber i skattemæssig hense ende, mens de i en anden medlemsstat (hvor en af deltagerne er hjemmehørende) a nses for at være transparente. Ifølge    betragtningerne    til    ændringsdirektivet    bør    medlemsstater,    der    b ehandler    ikke- hjemmehørende  skattepligtige  selskaber  som  skattemæssigt  tran   sparente,  anvende  de  med direktivet forbundne fordele på sådanne selskaber. Der er på baggrund heraf ved ændringsdirektivets artikel 1, nr. 6 og 9, indsat bestemmelser i direktivets artikel 4, stk. 2, og artikel 8, stk. 3, der indebærer, at en medlemssta  t, der anser et udenlandsk  selskab,  der  deltager  (eller  er  selskabsdeltager  i  et  selskab)  i  en  omstrukturering
- 10 - omfattet af direktivet, for transparent, ikke skal beskatte deltagerne i det transparente selskab af kapitalgevinster på de overførte aktiver og   passiver (eller de afståede kapitalandele). Den  ved  ændringsdirektivets  artikel  1,  nr.  11,  indsatte  bestemmelse  i  artikel  10a,  giver imidlertid   også   medlemsstaterne   mulighed   for   at   vælge   ikke   at   anvende   direktivets almindelige bestemmelser i forbindelse med beskatningen af selskabsdeltagere i transparente selskaber. Artikel   10a,   stk.   1   og   2,   vedrører   situationen,   hvor   det   indskydende   selskab   anses   for transparent.  I denne situation er der tale om, at selskabsdeltageren i det transparente selskab indskyder  midler  i  et  ikke-transparent  selskab.  Hvis  selskabsdeltageren  er  en  person,  er  der således  i  skattemæssig  henseende  tale  om,  at  en  personligt  ejet  virksomhed  indskydes  i  et selskab     samtidig     med,     at     personen     vederlægges     med     aktier     i     selskabet.     Hvis selskabsdeltageren er et ikke-transparent selskab, er der i skattemæssig henseende tale om hel eller delvis overførsel af en virksomhed me llem to selskabsbeskattede selskaber. Artikel  10a,  stk.  3  og  4,  vedrører  det  tilfælde,  hvor  det  modtagende  selskab  anses  fo   r transparent.  I  denne  situation  er  der  tale  om,  at  der  flyttes  midler  fra  et  ikke-transparent selskab til et transparent selskab. 2.2.1.2.1 Indskydende udenlandsk transparent selskab Artikel 10a, stk. 1, giver Danmark mulighed for at beskatte en dansk deltager i et udenlandsk transparent  selskab,  hvis  det  udenlandske  selskab  tilfører  sin  virksomhed  til  et  andet  (ikke - transparent) selskab. Beskatningen vil i så fald svare til beskatningen ved et egentligt salg af virksomheden. Hvis der gennemføres en såd  an beskatning skal der dog i henhold til artikel 10a, stk. 2, gives nedslag for udenlandsk skat på samme måde, som hvis de overførte aktiver og passiver rent faktisk var overdraget ved et ”almindeligt” skattepligtigt salg. Baggrunden er, at omstruktureringen skal anses for omfattet af direktivet i det land, hvor det transparente   selskab   er   hjemmehørende.   Beskatningen   i   udlandet   skal   derfor   udskydes. Nedslaget  for  ”fiktiv”  udenlandsk  skat  forhindrer,  at  samme  gevinst  beskattes  to  gange    – først  i  Danmark  ve d  omstruktureringen  og  senere  i  udlandet  ved  et  egentligt  salg  af  de på gældende aktiver. Muligheden for beskatning er i overensstemmelse med gældende dansk ret.
- 11 - De danske skatteregler indeholder ikke bestemmelser om nedslag for ”fiktiv” skat i relation til   udenlandske   transparente   selskaber.   Princippet   findes   imidlertid   allerede   for   ikke- transparente selskaber – både i danske regler og i direktivet. Det a    nvendes således bl.a., når Danmark mister beskatningsretten til indkomst fra et dansk selskabs virksomhed i udlandet, fordi  virksomheden  i  udlandet  i  forbindelse  med  en  omstrukturering  tilføres  et  udenlandsk selskab,  jf.  også  direktivets  artikel  10  og  nedenfor  under  2.2.1.6.  I  dette  tilfælde  beskatter Danmark  kapitalgevinster  i  den  udenlandske  virksomhed  på  omstruktureringstidspunktet, men giver nedslag for den skat, som skulle være betalt i udlandet, hvis ikke direktivet havde forhindret udlandet i at beskatte ved omstruktureringen. Betydningen af en regel om nedslag for ”fiktiv” skat ved omstrukturering  er med udenlandske transparente   selskaber   vurderes   at   være   beskeden,   fordi   det   er   sjældent   at   sådanne omstruktureringer  gennemføres.  Dertil  kommer,  at  det  ikke -transparente  selskab  altid  har mulighed   for   at   gennemføre   omstruktureringen   som   et   egentligt   sal g,   hvorved   den udenlandske skat betales og der gives nedslag i Danmark for den faktiske betalte skat. Det  er  en  betingelse  for  anvendelse  af  fusionsskattedirektivets  regler,  at  det  modtagende selskab indtræder i det indskydende selskabs skattemæssige sti lling, jf. direktivets artikel 4, stk.  3.  Beskatningen  kombineret  med  nedslaget  for  ”fiktiv”  skat  vil  derfor  ikke  ændre  de skattemæssige værdier for de overførte aktiver og passiver, der inden omstruktureringen var undergivet  dansk  beskatning.  Hvis  det  modtagende  selskab  er  dansk,  skal  det  modtagende selskab   anvende   de   samme   skattemæssige   værdier,   som   gjaldt   for   den   deltager,   som indskyder virksomheden. 2.2.1.2.2 Modtagende udenlandsk transparent selskab Når  det  udenlandske  transparente  selskab  modtager  a ktiver  fra  et  ikke-transparent  selskab giver direktivet mulighed for, at Danmark kan beskatte deltageren på samme måde, som hvis det transparente selskab var dansk, jf. artikel 10a, stk. 3 og 4. Det betyder bl.a., at hvis et selskab indskyder sin virksomhed i et udenlandsk interessentskab kan  Danmark  beskatte  en  dansk  interessent  i  det  udenlandske  interessentskab  på  samme må de, som hvis virksomheden var indskudt i et dansk interessentskab. Derved er der ingen ændringer i forhold til gæ ldende dansk ret. Det land, hvor det udenlandske selskab er hjemmehørende, vil være forpligtet til at udskyde beskatningen,  da  omstruktureringen  –  set  fra  dette  land     –  er  mellem  to  ikke   -transparente selskaber omfattet af direktivet.
- 12 - Set  fra  dansk  side  er  der  tale  om,  at  de  aktiver  og  passiver,  som  overføres  fra  det  ikke - transparente   selskab,   betales   med   andele   i   det   udenlandske   interessentskabs   aktiver   og passiver.  Det  svarer  til,  at  det  ikke-transparente  selskab  optages  som  interessent  ved  at indskyde  aktiver  (og  passiver)  i  interessentskabet.  Det  betragtes  i  skattemæssig  henseende som deltagerens afståelse af (en del af) de eksisterende aktiver og passiver i interessentskabet og erhvervelse af (en del af) de overførte aktiver og passiver. Hvis   den   danske   interessent   er   aktionær   i   det   indskydende   selskab,   kan   der   gennem omstruktureringen  ske  en  udlodning  fra  det  indskydende  selskab  til  aktionæren.  Direktivet giver mulighed for at beskatte en sådan udlodning. 2.2.1.3.  Definitionen  af  aktieombytning  ændres,  så  et  selskab, der  allerede  ejer  flertallet  af stemmerettighederne i det andet selskab, omfattes af reglerne Den  gældende  definition  af  aktieombytning    –  både  i  direktivet  og  i  gældende  dansk  ret omfatter  kun  aktieombytninger,  hvor  et  selskab  erhverver  flertallet  af  stemmerne  i  et  andet selskab.    Aktieombytninger,    hvor    selskabet    i    forvejen    er    indehaver    af    flertallet    af stemmerettighederne, er således ikke omfattet af direktivet i dag. De gældende danske regler giver  dog  mulighed  for  at  tillade,  at  sådanne  aktieombytninger   kan  gennemføres  skattefrit, hvis   et   selskab,   der   har   stemmemajoriteten   i   et   andet   selskab,   erhverver   resten   af aktiekapitalen i det andet selskab. Efter ændringen af direktivet, er aktieombytninger, hvor selskabet i forvejen er indehaver af flertallet af stemmerettighederne, også omfattet af direkt ivet. Ændringsdirektivet  indeholder  således  en  lille  lempelse  i  forhold  til  de  gældende  danske regler,     idet     reglerne     om     aktieombytning     kan     anvendes,     selv     om     selskabet     er majoritetsaktionær og selv om selskabet   kun erhverver en del af den resterende aktiekapital i det andet selskab.   2.2.1.4. Direktivet   kommer   til   at   omfatte   en   ny   type   transaktion,   der   benævnes   partiel spaltning. Ved en partiel spaltning  indskyder et selskab –  uden dets opløsning   - en  eller flere  grene  af dets  virksomhed  til  et  eller  flere  eksisterende  eller  nye  selskaber.  Denne  form  for  spaltning benæ  vnes også grenspaltning.
- 13 - Fusionsskattedirektivet har hidtil ikke omfattet spaltninger, hvor det indskydende selskab ikke opløses i forbindelse med spa ltningen. Med ændringsdirektivet kommer direktivets regler også til at gælde grenspaltninger, hvor det indskydende selskab bevarer  en virksomhedsgren, og hvor dets aktionærer efter en pro rata  - regel modtager aktier i de modtagende selskaber og maksimalt et kontant vede r lag på 10 pct. Ved  lov  nr.  487  af  12.  juni  1996  indførtes  der  mulighed  for  at  gennemføre  grenspaltninger med  succession  efter  reglerne  i  fusionsskattelovens  §  15  a.  Hermed  er  det  allerede  muligt ifølge  dansk  ret  at  gennemføre  en  skattefri    spaltning,  hvor  det  indskydende  selskab  ikke ophø rer i forbindelse med spal t ningen. Direktivets  definition  af  grenspaltning,  jf.  ændringsdirektivets  artikel  1,  nr.  3a,  er  snævrere end definitionen i gældende dansk ret. De gældende danske regler er således lempeligere end direktivet.  Da  fusionsskattedirektivet  er  et  minimumsdirektiv,  kan  Danmark  beholde  disse lempeligere regler uæn  dret. 2.2.1.5. Der  skal  ikke  ske  beskatning  i  forbindelse  med  annulleringen  af  det  modtagende selskabs  ejerandele  i  det  indskydende  selskab,  hvis  det  modtagende  selskab  ejer  10 pct. eller mere af aktiekapitalen i det indskydende selskab. Ved   en   fusion   og   en   (fuldstændig)   spaltning   ophører   det   indskydende   selskab   med   at eksistere. Som følge heraf annulleres eksisterende aktier i det ind skydende selskab. Fusionsskattedirektivets artikel 7 bestemmer, at det modtagende selskab ikke kan beskattes af kapitalgevinster   ved   annulleringen   af   dets   eventuelle   aktier   i   det   indskydende   selskab. Medlemsstaterne  kan  dog  gøre  undtagelse  herfra,  hvis  d et  modtagende  selskab  ikke  ejer  25 pct. af kapitalen i det indskydende selskab, jf. den hidtidige affattelse af fusionsskattedirektivets   artikel   7,   stk.   2.   Kravet   om   en   ejerandel   på   25   pct.   skal   ses   i sammenhæng  med  det  oprindelige  krav  i  moder  -/datterselskabsdirektivet  for  modtagelse  af skattefri udbytter, idet det modtagende selskab i disse tilfælde lige så let kunne have modtaget gevinsten ved udlodning af skattefrit udbytte fra det indskydende selskab. Ejerandelskravet i moder-/datterselskabsdirektivet er imidlertid blevet nedsat ved direktiv 2003/123/EF. Ændringsdirektivets  artikel  1,  nr.  8,  ændrer  derfor  fusionsskattedirektivets  artikel  7,  stk.  2, således  at  kravet  til  ejerandel   -  for  at  der  ikke  sker  beskatning  ved  annullering  af  det modtagende selskabs aktier i det indskydende selskab i forbindelse med en omstrukturering - nedsættes  fra  25  pct.  til  10  pct.  Nedsættelsen  sker  gradvist,  så  den  følger  nedsættelsen  af ejerandelskravet i moder-/datterselskabsdirektivet.
- 14 - Det   følger   imidlertid   i   forvejen   a f   fusionsskattelovens   §   10,   stk.   1,   at   der   ikke   finder kapitalgevinstbeskatning  sted  i  dette  tilfælde,  uanset  hvor  stor  det  modtagende  selskabs ejerandel   i   det   indskydende   selskab   er.   Ændringen   af   bestemmelsen   har   derfor   ingen betydning for de gældende dan  ske regler. 2.2.1.6. Direktivet indfører særlige bestemmelser om omstilling af grene af virksomheden til datterselskab i samme land. Ændringsdirektivets  artikel  1,  nr.  10,  fastslår  med  en  tilføjelse  i  fusionsskattedirektivets artikel 10, stk. 1, at reglerne i artikel 10 om den skattemæssige behandling af det indskydende selskabs   faste   driftssteder   i   udlandet   også   finder   anvendelse,   når   det   faste   driftssted   er belig gende i samme medlemsstat som det modtagende selskab. Ændringen medfører, at et fast driftssted kan omdannes til et datterselskab i samme land efter direktivets   regler.   Den   medlemsstat,   hvor   det   indskydende   selskab,   der   ejer   det   faste driftssted, er beliggende, kan i forbindelse hermed alene beskatte det indskydende selskab af det faste driftssteds underskud, der tidligere har været fratrukket i se  lskabets overskud og som ikke  er  udlignet  af  senere  overskud  fra  det  faste  driftssted.  Endvidere  giver  direktivet,  jf. artikel  10,  stk.  2,  adgang  til,  at  Danmark  –  hvis  det  indskydende  selskab  er  dansk     -  kan ophørsbeskatte  det  faste  driftssted,  hvis  der  gives  fradrag  for  skat,  som  kunne  være  pålagt  i udlandet,  hvis  direktivet  ikke  havde  udskudt  denne  skat.    Hvis  det  indskydende  selskab  er dansk,  stilles  Danmark  således  på  samme  måde,  som  hvis  det  faste  drifts   sted  var  solgt. Derved er den danske beskatningsret beskyttet. Ændringen  giver  ikke  anledning  til  ændring  af  reglerne  i  fusionsskatteloven.  De  ændrede regler   svarer   til   de   gældende   regler   om   behandlingen   af   faste   driftssteder   beliggende   i udlandet ved fusion, spaltning eller tilførsel af aktiver. De gældende regler indebærer således i forvejen samme skattemæssige behandling af det udenlandske faste driftssted, uanset om det modtagende  selskab  er  beliggende  i  samme  medlemsstat  som  det  faste  driftssted  eller  i  en anden medlemsstat. Betydningen af reglerne  i fusionsskattedirektivets artikel 10 vil have mindre betydning efter gennemførelsen af lov nr. 426 af 6. juni 2005, idet selskaber herefter som udgangspunkt ikke beskattes af indkomst fra faste driftssteder og fast ejendom i udlandet, jf. selskabsskattelovens §   8,   stk.   2.   Reglerne   i   artikel   10   vil   derfor   kun   have   betydning,   hvis   princippet   om territorialbeskatning   fraviges.   Det   vil   være   tilfældet,   hvis   det   faste   driftssted   er   CFC - skattepligtigt, eller det pågældende selskab er en del af en koncern, der har valgt international sambeskatning efter reglerne i selskabsskattelovens § 31 A.
- 15 - 2.2.1.7. Fusionsskattedirektivet  omfatter  flytning  af  det  europæiske  selskabs  (SE’s)  og  det europæiske andelsselskabs (SCE’s) ved   tægtsmæssige hjemsted Som  nævnt  under  2.2.1.1.  er  der  vedtaget  både  en  forordning  om  statut  for  det  europ   æ  iske selskab  (SE-selskabet)  og  en  forordning  om  det  europæiske  andelsselskab  (SCE  -selskabet). En   af   de   vigtigste   forudsætninger   for   begge   forordninge  r   er,   at   et   selskab   kan   flytte vedtægtsmæssigt hjemsted uden, at selskabet anses for ophørt i skattemæ ssig henseende. Forordningerne indeholder derfor en selskabsretlig nyskabelse, idet det er muligt for et SE- eller  SCE-selskab  at  flytte  sit  hjemsted  fra  et  medlemsland  til  et  andet,  uden  at  dette selskabsretligt   bevirker,   at   selskabet   opløses,   eller   at   der   stiftes   et   nyt   selskab.   Dette indebærer  en  le  ttelse  af  selskabernes  muligheder  for  frit  at  bevæge  sig  inden  for  EU,  idet selskaberne    ikke    skal    gennemgå    den    normale     –    mere    administrativt    byrdefulde likvidationsprocedure. De to forordninger indeholder ingen skattemæssige bestemmelser, men henviser til national ret på området for skat. Lettelsen af de selskabsretlige muligheder for at  flytte hjemsted vi  l imidlertid   ikke   få   særlig   praktisk   betydning,   medmindre   der   også   skattemæssigt   gives mulighed for flytning af hjemsted uden likvidering af selskabet. Det    er    baggrunden    for,    at    der    med    ændringsdirektivet    er    indføjet    regler    om    den skattemæss  ige behandling, når et SE -selskab eller et SCE-selskab flytter sit vedtægtsmæ ssige hjemsted.  Reglerne  i  fusionsskattedirektivet  er  ens  for  SE-  og  SCE-selskaber,  men  SCE- selskaber,  der  er  hjemmehørende  i  Danmark,  vil  kun  være  omfattet  af  reglerne,  hvis  SCE   - selskabet  beskattes  efter  de  almindelige  skatteregler  for  aktieselskaber,  jf.  ovenfor  under 2.2.1.1. I det følge nde nævnes kun SE  -selskabet. Med  ændringsdirektivets  artikel  1,  nr.  12,  er  der  i  fusionsskattedirektivet  indsat  et  særligt kapitel  med  tre  nye  bestemmelser  (artikel  10b  -10d)  om  den  skattemæssige  behandling  ved flytning af et SE-selskabs vedtægtsmæssige hjemsted. I  henhold  til  artikel  10b  må  flytningen  af  et  SE -selskabs  vedtægtsmæssige  hjemsted  ikke udløse beskatning af de aktiver og passiver, som efter flyt ningen er knyttet til et fast driftssted i  det  land,  hvor  selskabet  var  hjemmehørende  før  flytningen.  Det  gælder  dog  kun,  hvis  SE - selskabet  efter  flytningen  af  hjemstedet  anvender  skattemæssige  værdier  for  de  pågældende aktiver og passiver, som om flytningen ikke havde fundet sted.
- 16 - I henhold til artikel 10c, stk. 1, skal henlæggelser og reserver, som SE  -selskabet har opbygget inden  flytningen  af  hjemstedet,  og  som  ikke  hidrører  fra  faste  driftssteder  i  udlandet,  kunne overtages af SE-selskabets faste driftssted i det land, hvorfra hjemstedet er flyttet. Hvis  der  er  uudnyttede  skattemæssige  underskud  og  tab  i  SE  -selskabet  på  tidspunktet  for flytningen af hjemstedet til et andet land, skal disse underskud kunne videreføres hos det faste driftssted, jf. artikel 10c, stk. 2. Det er en forudsætning for det faste driftssteds videreførelse af  uudnyttede  underskud  og  tab,  at  SE-selskabet  ikke  ville  have  mistet  underskuddene,  hvis hjemstedet ikke var flyttet eller var flyttet inden for samme land - i stedet for til et andet land. I  henhold  til  artikel  10d  må  flytningen  af  SE -selskabets  hjemsted  ikke  i  sig  selv  udløse beskatning  af  aktionærerne  i  SE  -selskabet.  Beskatningen  af  eventuel  fortjeneste  eller  tab  på aktierne i SE-selskabet sker først ved aktionærernes efte   rfølgende afståelse af aktierne. Med  nyaffattelsen  af  fusionsskattedirektivets  artikel  11,  jf.  ændringsdirektivets  artikel  1,  nr. 13, gælder direktivets generelle antimisbrugsklausul også i relation til reglerne om flytning af hjemsted  for  SE-  og  SCE-selskaber.  F usionsskattedirektivet  giver  således  mulighed  for  at stille  særlige  vilkår  for  eller  om  nødvendigt  nægte  et  SE -  eller  SCE-selskab  at  anvende bestemmelserne om flytning af hjemsted, hvis hovedformålet eller et af hovedformålene med den   givne   transaktion   er   skatteundgåelse   eller   skatteunddragelse.   Det   bemærkes   i   den forbindelse,  at  betingelserne  for  anvendelse  af  antimisbrugsklausulen  ikke  er  ændret  ved ændringsdirekt  ivet  –  heller  ikke  selv  om  den  danske  affattelse  af  reglen  er  formuleret  lidt anderledes end hidtil. Indsættelsen af regler om hjemstedsflytning for SE  - og SCE-selskaber i fusionsskattedirektivet medfører, at der skal indføres regler på dette område i Danmark. Indtil SE-forordningens  ikrafttræden  har  det  ikke  været  muligt  selskabsretligt at  flytte  selskabers hjemsted,   uden   at   selskabet   blev   anset   for   opløst.   Der   har   derfor   hidtil   skullet   ske ophørsbeskatning  af  selskaber,  der  flytter  vedtægtsmæssigt  hjemsted.  Det  har  også  været tilfældet, selv om selskabets aktiver og passiver bliver tilkn  yttet et fast driftssted i Danmark efter flytningen. Efter  forordningens  ikrafttræden  kan  et  SE  -selskab  flytte  hjemsted  uden  beskatning,  hvis selskabet  efter  flytningen  er  fuldt  skattepligtigt  til  Danmark.  Det  vil  være  tilfældet,  hvis selskabets ledelse efter flytningen (fortsat) har sæde her i landet, jf. selskabsskattelovens § 1, stk. 6. De nye regler i direktivet får derfor kun betydning, hvis selskabet efter flytningen ikke er skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 1.
- 17 - 3. Lovforslagets indhold Som  det  fremgår  af  gennemgangen  af  ændringsdirektivet  ovenfor,  er  der  tre  områder,  hvor indarbejdelsen  af  direktivet  kræver  ændringer  af  de  gældende  regler.  For  det  første  skal  der fastsættes regler som følge af, at direktivet fastsætter regler for behand lingen af skattemæssigt transparente  enheder.  For  det  andet  skal  definitionen  af  aktieombytning  udvides.  Og  for  det tredje skal der fastsættes regler om den skattemæssige behandling, når SE - og SCE-selskaber flytter hjemsted. 3.1. Behandlingen af transparente enheder Udgangspunktet  i  ændringsdirektivet  er,  at  udenlandske  transparente  selskaber  skal  have samme adgang til skatteudskydelse, som andre selskaber, der er omfattet af direktivet. Derved     udstrækkes     direktivets     bestemmelser     til     at     omfatte     personl  igt     beskattede virksomheder,  der  drives  gennem  transparente  udenlandske  selskaber.  Direktivet  vil  således omfatte  det  tilfælde,  hvor  en  person,  der  er  skattepligtig  til  Danmark,  ejer  andele  af  et udenlandsk     selskab,     som     efter     dansk     skatteret     anses     for     en     transparent     enhed. Implementeringen    af    en    sådan    ret stilstand    ville    betyde    en    væsentlig    udvidelse    af mulighederne for at udskyde beskatningen, når en personlig beskattet virksomhed lægges ind i et selskab. Det bemærkes i den forbindelse, at muligheden for   at omdanne en udenlandsk virksomhed til et dansk selskab efter reglerne i lov om skattefri virksomhedsomdannelse blev begrænset ved indførelse   af   territorialbeskatning   af   selskabers   faste   driftssteder   og   faste   ejendomme   i udlandet,  jf.  lov  nr.  426  af  6.  juni  2005.  Denne  ændring  skal  forhindre,  at  en  person  ved  at lægge  sin  virksomhed  over  i  et  selskab  kan  opnå,  at  den  udenlandske  virksomhed  ikke længere  o  mfattes  af  dansk  beskatning.  Uden  forslaget  ville  en  person  kunne  opnå,  at  et eventuelt  underskud  -  herunder  skattemæssige  afskrivninger    -  i  etableringsfasen  fradrages fuldt ud i den personlige indkomst, hvorefter virksomheden, når den bliver overskudsgivende lægges  over  i  et  selskab,  hvorefter  overskuddet    –  herunder  genvundne  afskrivninger    -  ikke kommer til beskatning i Danmark. Udstrækningen  af  direktivets  anvendelsesområde  til  transparente  udenlandske  selskaber  vil derfor  modvirke  hensigten  med  ovennævnte  netop  gennemførte  ændring  af  lov  om  skattefri virksomhedsomdannelse. Det  foreslås  i  stedet,  at  Danma rk  anvender  den  alternative  regel  i  direktivets  artikel  10a. Herefter  vil  en  dansk  selskabsdeltager  i  et  indskydende  udenlandsk  transparent  selskab  som
- 18 - udgangspunkt blive beskattet ved en omstrukturering. Til gengæld skal Danmark give credit for  den  udenlandske  skat,  der  ville  være  betalt,  hvis  ikke  omstruktureringen  var  omfattet  af fusionsskattedirektivet. Beskatningen  efter  de  foreslåede  regler  kan  illustreres  ved  følgende  forenklede  ekse  mpel, hvor et indskydende transparent selskab fusionerer med et dansk selskab. Eksempel:  Personen  A,  der  er  skattepligtig  i  Danmark,  ejer  alle  andele  i  et  udenlandsk kom manditselskab  B  K/S.  B  K/S  ejer  et  aktiv,  som  har  en  handelsværdi  på  200  og  en skattemæ  ssig værdi på 100. B K/S, der beskattes som et selskab i udlandet,    fusionerer med C A/S. Selskabsskatteprocenten i udlandet er 28 pct. Set fra det land, hvor K/S B er hjemmehørende, er der tale om en fusion. Dette land beskatter derfor ikke aktivet i K/S B, hvis det ved fusionen bliver et fast driftssted i dette land. Set  fra  dansk  side  har  kommanditisten,  dvs.  A,  solgt  aktivet  til  C  A/S,  og  som  betaling modtaget aktier i C A/S svarende til aktivets værdi. A vil efter forslaget blive beskattet af fortjenesten på aktivet ved overdragelsen til C A/S. Der er ikke mulighed for at udskyde beskatningen. A får nedslag i skatten for den skat, der ville skulle  betales  i  udlandet,  hvis  ikke  fusionen  havde  været  skattefri  som  følge  af  direktivets bestemmelser. Dvs.  A  konstaterer  ved  fusionen  en  skattepligtig  fortjeneste  på  200   –   100  =  100.  Med skatteprocent  på  60  vil  den  danske  skat  før  nedslag  udgøre  60.  Nedslaget  for  den  ”fiktive” skat i udlandet udgør 28 pct. af 100 = 28. Den danske skat af fortjenesten er herefter 32. A’s  anskaffelsessum  for  de  modtagne  aktier  udgør  det  belø   b,  der  er  lagt  til  grund  ved beskatningen af A, dvs. 200 I C A/S skal aktivet ansættes til den skattemæssige værdi, som det havde inden fusionen, dvs. 100. 3.2. Ændret definition af aktieombytning Lovforslaget ændrer definitionen i aktieavancebeskatnin  gslovens § 13, stk. 2, så der også kan foretages  skattefri  aktieombytning,  hvis  selskabet  i  forvejen  er  indehaver  af  flertallet  af stemmerettighederne. Et   selskab har således ret til at anvende  reglerne om aktieombytning, selv  om  selskabet  er  majoritetsaktionær  og  selv  om  selskabet  kun  erhverver  en  del  af  den
- 19 - resterende aktiekapital i det andet selskab. Det gælder dog ikke, hvis hovedformålet eller et af hovedformålene med aktieombytningen er skatteundgåe  lse eller skatteunddragelse. Det foreslås dog at de t fortsat skal være muligt for skattemyndighederne at tillade et selskab at   anvende   reglerne   om   skattefri   aktieombytning,   selv   om   betingelserne   herfor   ikke umiddel bart er opfyldt, jf. aktieavancebeskatningslovens § 13, stk. 3. Det foreslås, at det som hidtil skal være et krav, at der opnås helejerskab til det erhvervede selskab.   Det betyder, at der uændret vil være mulighed for skattefri ombytning af aktier i tilfælde, hvor det   ene   af   selskaberne   eller   begge   selskaber   ikke   er   omfattet   af   begrebet   selskab   i   en medlemsstat  eller  svarer  til  danske  aktie-  eller  anpartsselskaber,  hvis  de  værdipapirer,  der øn oven. 3.3. Flytning af SE- og SCE-selskabers hjemsted Der  skal  skabes  mulighed  for,  at  et  SE-selskab,  som  flytter  sit  hjemsted  fra  Danmark  til udlandet, ikke derved får udløst beskatning af fortjeneste eller tab på de aktiver og passiver, som efter flytningen er knyttet til et fast driftssted i Danmark. Tilsvarende må flytningen ikke udløse beskatning a f aktionærerne i SE  -selskabet. SE-selskabets   flytning   af   hjemsted   udløser   ikke   beskatning   efter   gældende   regler,   hvis selskabet efter flytningen (fortsat) ledes fra Danmark. Ændringerne har derfor kun betydning, hvis selskabet efter flytningen af sit hjemsted til udlandet ikke længere er skattepligtigt efter selskabsskattelovens § 1. Flytning  af  et  SE-selskabs  hjemsted  fra  Danmark  til  udlandet  kan  sammenlignes  med  den situation,  hvor  et  udenlandsk  selskab,  der  er  skattepligtigt  til  Danmark,  fordi  selskabets ledelse foregår fra Danmark, flytter ledelsen af selskabet til udlandet. I disse tilfælde beskattes aktiver  og  passiver,  der  forbliver  under  dansk  beskatning  efter  ledelsens  flytning,  ikke, ligesom selskabets underskud kan videreføres hos det faste drif tssted. Direktivets  regler  svarer  således  til  de  gældende  regler,  når  et  selskabs  fulde  skattepligt  til Danmark ophører som følge af, at selskabets ledelse flytter til udlandet. Det foreslås derfor, at reglerne  i  selskabsskattelovens  §  5,  stk.  7,  om  ophør   af  skattepligt  ved  flytning  af  ledelsens sæde finder tilsvarende anvende  lse ved flytning af et SE-selskabs vedtægtsmæssige hjemsted. Muligheden  for  at  udskyde  beskatningen  af  de  aktiver  og  passiver,  som  tilknyttes  et  fast driftssted i Danmark, følger det  samme princip, der hele tiden har været gældende i såvel de danske regler som i fusionsskattedirektivet.
- 20 - Udskydelsen  af  beskatningen  af  en  eventuel  fortjeneste  på  aktierne  i  SE -selskabet  svarer  til den skattemæssige behandling af aktionærer i selskaber, der omstrukturerer efter de gældende regler.  I  disse  tilfælde  udskydes  beskatningen  ligeledes,  indtil  aktionærerne  efterfølgende afstår aktierne i se lskabet. Såfremt   der   ikke   indførtes   regler   om   udskydelse   af   beskatningen   ved   flytning   af   SE  - selskabers hjemsted, ville et dansk SE-selskab kunne opnå samme udskydelse af beskatningen ved at gennemføre en f usion med et udenlandsk SE-selskab. Der ville imidlertid være forskel på de skattemæssige konsekvenser af en flytning af hjemsted og   en   grænseoverskridende   fu  sion   i   de   tilfælde,   hvor   det   danske   SE  -selskab   har   et skattemæ  ssigt  underskud.  Et  sådant  underskud  mistes  som  udgangspunkt  efter  gældende regler ved en grænseoverskridende f  usion, selv om der ved fusionen opstår et fast driftssted i Danmark. Derimod kan underskuddet videreføres i det tilbageværende faste driftssted i Danmark, hvis et dansk SE - selskab flytter sit vedtægtsmæssige hjemsted til udlandet. Denne forskel skyldes, at der ved flytningen af SE-selskabets hjemsted ikke overføres aktiver og  passiver  til  eller  fra  andre  selskaber,  og  der  realiseres  ingen  gevinst  ved  flytningen. Ejerskabet  til  selskabet  og  dets  aktiver  og  passiver  er  fuldstændigt  upåvirket  af  flytningen. Underskuddet er opstået i det se lskab, som efterfølgende kan anvende det til modreg ning. Til forskel herfra sker der ved en fusion en sammensmeltning af to eller flere selskaber og der ville  reelt  kunne  ske  en  overførsel  af  underskud  mellem  de  fusionerende  selskaber.  Dette tillades  ikke,  fordi  et  overskudsgivende  selskab  gennem  en  fusion  opnår  mulighed  for  at anvende et andet selskabs uudnyttede skattemæssige underskud. Det er ikke tilfældet ved flytning af et SE  -selskabs hjemsted. 4.  Økonomiske konsekvenser for stat, amter og kommuner Lovforslaget indebærer en beskeden udvidelse af  m  ulighederne for at udskyde beskatningen ved  omstruktureringer.  Det  indebærer  et  rentetab  for  staten.  Det  er  ikke  muligt  at  vurdere stø rrelsen af dette rentetab, men det skønnes at være beskedent. 5.    Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner.
- 21 - 6.   Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet En stor del af ændringsdirektivets bestemmelser er i overensstemmelse med de regler, der allerede gæ  lder i Danmark. Lovforslaget   indebærer   dog,   at   erhvervslivets   muligheder   for   udskyde   beskatningen   ved omstruktureringer udvides. Det bliver bl.a. muligt for et SE-selskab at flytte sit vedtægtsmæssige hjemsted uden beskatning, ligesom et selskab, der er majoritetsaktionær, kan e  rhverve yderligere aktier ved anvendelse af reglerne om skattefri aktieombytning. Lovforslaget har således positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. 7.    Administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet. 8.   Administrative konsekvenser for borgerne Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne. 9.    Miljømæssige konsekvenser Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser. 10. Forholdet til EU-retten Med lovforslaget gennemføres Rådets direktiv 2005/19/EF af 17. februar 2005 om æ ndring af direktiv  90/434/EØF  om  en  fælles  beskatningsordning  ved  fusion,  spaltning,  tilførsel  af aktiver  og  ombytning   af  aktier  vedrørende  selskaber  i  forskellige  me dlemsstater.   Ifølge direktivet skal medlemsstaterne ændre deres interne lovgivning, så de overholder direktivets bestemmelser  vedrørende  flytning  af  et  SE’s  og  et  SCE’s  vedtægtsmæssige  hjemsted  fra  1. januar 2006, og direktivets øvrige bestemmelser fra 1.  januar 2007. 11. Høring
- 22 - Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konsekvenser Negative konsekvenser Økonomiske konsekve   nser for stat, amter og kommuner Ingen Lovforslaget  indebærer  en  beskeden udvidelse    af    mulighederne    for    at udskyde beskatningen ved omstruktureringer.  Det  indebærer  et rentetab for staten. Det er ikke muligt at vurdere størrelsen af dette rentetab,   men   det   skønnes   at   være beskedent. Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner Ingen Ingen Økono   miske konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget indebærer, at erhvervslivets   muligheder   for   udskyde beskatningen ved omstruktureringer udvides. Ingen Administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Miljømæssige konsekve   nser Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Med lovforslaget gennemføres Rådets direktiv 2005/19/EF af 17. februar 2005 om  ændring  af  direktiv  90/434/EØF  om  en  fælles  beskatningsordning  ved fusion,   spaltning,   tilførsel    af   aktiver   og   ombytning   af   aktier   vedrørende selskaber  i  forskellige  medlemsstater.  Ifølge  direkt ivet  skal  medlemsstaterne ændre  deres  interne  lovgivning,  så  de  overholder  direktivets  bestemmelser vedrørende  fly tning  af  et  SE’s  og  et  SCE’s  vedtægtsmæssige hjemsted  fra  1. januar 2006, og direktivets øvrige bestemmelser fra 1. januar 2007. Bemærkninger til de enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1 Det   foreslås,   at   det   præciseres,   at   reglerne   om   skattefri   aktieombytning   ikke   finder anvendelse,   når   ente n   det   erhvervende   eller   det   erhvervede   selskab   beskattes   som   en transparent enhed. Det gælder selv om det transparente selskab er omfattet af begrebet selskab i en medlemsstat i artikel 3 i fusionsskattedirektivet. Til nr. 2 Det foreslås, at definitionen  af aktieombytning i § 13, stk. 2, ændres som følge af den ændrede definition i fusionsskattedirektivet. Herefter kan reglerne om aktieombytning også anvendes i
- 23 - de  tilfælde,  hvor  et  selskab,  der  allerede  har  flertallet  af  stemmerne  i  et  andet  selskab, erhverver yderligere aktier i det pågældende selskab. Bestemmelsen i ABL § 13, stk. 3 giver mulighed for skattefri aktieombytning i tilfælde, hvor det   ene   af   selskaberne   eller   begge   selskaber   ikke   er   omfattet   af   begrebet   selskab   i   en medlemsstat  eller  svarer  til  danske  aktie-  eller  anpartsselskaber,  hvis  de  værdipapirer,  der ønskes ombyttet, er omfattet af aktieavancebeskatningsloven. Reglen kan endvidere anvendes af  selskabsdeltagere  i  selskaber,  der  er  omfattet  af  dette  begreb  efter  fusionsskattedirektivet, som supplement til reglerne i ABL § 13, stk. 1-2. Reglerne kan anvendes, når det erhvervende selskab erhverver den resterende del af aktiekapitalen i det erhvervede selskab. Der er tale om en dansk regel, der supplerer fusionsskattedirektivet regler om aktieombytning. Anvendelsen af § 13, stk. 3, kræver told  - og skatteforvaltningens tilladelse. Det foreslås, at bestemmelsen opretholdes uændret, således at det fortsat er en betingelse, at der opnås helejerskab til det erhvervede selskab. Anvendelsesområdet   for § 13, stk. 3, vil dog være  indskrænket  en  smule.  Det  skyldes,  at  de  tilfælde,  hvor  et  selskab  erhverver  resten  af aktiekapitalen  i  et  andet  selskab,  hvori  det  allerede  har  flertallet  af  stemmerettighederne  i, fremover vil være omfattet af reglerne i §   13, stk. 1-2. Til § 2 Det  foreslås,  at  Danmark  anvender  muligheden  i  direktivets  artikel  10  a  for  at  beskatte selskabsdeltagere i transparente udenlandske selskaber, der deltager i en omstrukturering efter reglerne i fusionsskattedirektivet. Det  foreslås  derfor  præciseret,  at  reglerne  om  grænseoverskridende  fusion  i  §  15,  stk.  2 -4, ikke  finder  anvendelse  i  de  tilfælde,  hvor  et  selskab,  der  er  omfattet  af  begrebet  selskab  i henhold til fusionsskattedirektivets artikel 3, i skatteretlig henseende anses som en transparent enhed  i  Danmark.    Tilsvarende  præciseringer  foreslås  i  relation  til  spaltning  og  tilførsel  af aktiver. De   pågældende   bestemmelser   henviser   fortsat   til   det   oprindelige   fusionsskattedirektiv, direktiv   90/434/EØF   af   23.   juli   1990.   Derved     forstås   direktiv   90/434/EØF   med   senere ændringer,  det  være  sig  ændringer  ved  ændringsdirektiv  eller  ændringer  ved  tiltrædelses akt. Udover æ  ndringsdirektivet, er direktivet og bilaget til direktivet ændret ved tiltrædelsesakten i forbindelse  med  Finlands,  Sveriges  og  Østrigs  indtræden  i  EU  og  ved  tiltrædelsesakten  i forbindelse    med    Cyperns,    Estlands,    Letlands,    Litauens,    Maltas,    Polens,    Sloveniens, Slovakiets, Tjekkiets og Ungarns indtræden i EU.
- 24 - Det  foreslås  generelt,  at  det  kun  præciseres,  at  reglerne  ik   ke  finder  anvendelse  i  relation  til transparente selskaber, i de bestemmelser, hvor der henvises til et selskab, der er omfattet af begrebet selskab i en medlemsstat i artikel 3 i fusionsskattedirektivet. Der  foretages  ikke  tilsvarende  præciseringer  i  and  re  bestemmelser,  hvor  der  henvises  til udenlandske selskaber. Det gælder eksempelvis i relation til fusionsskattelovens § 15, stk. 5. Denne  bestemmelse  omhandler  tilfælde,  hvor  et  dansk  selskab  ophører  ved  fusion  med  et udenlandsk    selskab    udenfor    fusionsskattedirektivets    område.    I    disse    tilfælde    giver bestemmelsen   mulighed   for,   at   aktionærerne   i   det   indskydende   selskab   kan   anvende successionsreglerne i fusionsskatteloven §§ 9 og 11. Denne bestemmelse kan – ligesom efter gældende regler   – i   kke anvendes i de tilfælde, hvor der er tale om et udenlandsk transparent selskab. Til § 3 Til nr. 1 Det  foreslås,  at  der  i  ligningslovens  §  33,  stk.  4,  indsættes  en  regel,  der  giver  mulighed  for nedsættelse  af  den  danske  skat,  som  pålægges  et  dansk  deltager  i  et  udenl andsk  transparent selskab, der deltager i en omstrukturering, der er omfattet af fusionsskattedirektivet. Forslaget skal  ses  i  sammenhæng  med  ændringsdirektivets  artikel  10a,  stk.  2,  jf.  også  de  almindelige bemærkninger afsnit 3.1.1. I henhold til forslaget nedsættes den danske skat med den udenlandske skat, som ville skulle betales, hvis ikke omstruktureringen var omfattet af fusionsskattedirektivet. Den foreslåede bestemmelse minder om den gældende regel i ligningslovens § 33, stk. 3, der giver nedslag for ”fiktiv” udenlandsk skat, når et fast driftssted eller en fast ejendom glider ud af dansk beskatningsret i forbindelse med, at et dansk selskab overfører aktiver og passiver til et  udenlandsk  selskab  i  forbindelse  med  en  fusion,  spaltning  eller  tilførs el  af  aktiver.  I såda nne tilfælde nedsættes den danske skat med den udenlandske skat, som ville være pålagt i det   land,   hvor   det   faste   driftssted   eller   den   faste   ejendom   er   beliggende,   hvis   ikke overdragelsen havde været omfattet af fusionsdirektivet. Den  forslåede  bestemmelse  adskiller  sig  fra  den  gældende  bestemmelse  i  stk.  3  ved  også  at omfatte aktieombytninger. Baggrunden er, at en aktieombytning, hvor en dansk deltager i et udenlandsk  transparent  selskab  ombytter  sine  andele  heri  i  med  aktier  i  et  ikke-transparent selskab, vil udløse dansk skat. Den danske selskabsdeltager anses i dette tilfælde for at have