Folketinget — Skatteudvalget Christiansborg, den 10. februar 2005 Til udvalgets medlemmer og stedfortrædere. Velkommen til Skatteudvalget – SAU –  En guide til udvalgets arbejde, herunder en beskrivelse af udvalgets arbejde i sidste folketingsår og de nye EU-procedurer Skatteudvalget holder normalt møde om onsdagen kl. 09.30 i værelse 2-080, men der kan også, hvis det er nødvendigt, indkaldes til møde på andre tidspunkter. Udvalget bistås af: Udvalgssekretær Jacob Ravn, tlf. 33 37 55 29 (e-mail: [email protected]), udvalgssekretær Søren Koushede, tlf. 33 37 55 16 (e-mail: [email protected]) og overassistent Jette Marlene Hansen, tlf. 33 37 55 32 (email: [email protected]). Sekretariatet har kontor på 1. sal i  L-bygningen (adgang via Provianthuset). Skatteudvalget  er  et  af  Folketingets  stående  udvalg  og  har  17  medlemmer  og  11  stedfortrædere. Udvalget nedsættes ved begyndelsen af hver folketingssamling, jf. Folketingets forretningsorden § 7, stk. 1. Sekretariatet  rådgiver  formanden  og  udvalgets   medlemmer  med  tilrettelæggelsen  og  gennemførel- sen af udvalgsarbejdet, herunder udarbejdelse af betænkninger og beretninger. Sekretariatet forbe- reder  sammen  med  formanden  møder,  konferencer/høringer,  besøg,  rejser  m.v.  og  bistår  evt.  fo r- manden  med  taleudkast.  Udvalgets  medlemmer  kan  få  bistand  til  afklaring  eller  udarbejdelse  af f.eks.  udvalgsspørgsmål,  samrådsspørgsmål,  bidrag  til  betænkninger  og  beretninger,  ændringsfo   r- slag eller til udarbejdelse af lov- eller beslutningsforslag.
- 2 - Sagsområder I  et  bilag  til  Folketingets  forretningsorden  er  det  fastlagt,  at  Skatteudvalget  behandler  sager  inden for  sagsområderne:   Personskatter,  ejendomsværdiskat,  afgift  af  dødsboer  og  gaver,  børnefamilie- ydelse, selskabsskatter, pensionsafkastskat, tinglysningsafgift, merværdiafgift, miljøafgifter, energi- afgifter, afgifter vedrørende motorkøretøjer, punktafgifter, afgifter på spil, arbejdsmarkedsb idrag og told. Ressortministerier Skatteministeriet er  udvalgets  politiske  ressortministerium.  Skat teministeriet består  af  det   centrale departement samt ToldSkat og Landsskatteretten. Dertil kommer Finansministeriet som sammen med Skatteministeriet er udvalgets samarbejdspart- ner vedr. møder i EU’s ministerråd i samlingen af økonomi - og finansministre (ECOFIN). I vedlagte bilag er arbejdet i udvalgene yderligere beskrevet. Med venlig hilsen Jacob Ravn og Søren Koushede udvalgssekretærer. Bilag Udvalgsmøder Udvalgsdagsordener Efter aftale med udvalgsformanden udarbejder udvalgssekretariatet en skriftlig dagsorden for Skat- teudvalgets møder. Dagsordenen omdeles til skatteudvalgets medlemmer og stedfortrædere samt til partisekretariaterne og pressen. Dagsordenen ligger desuden på Folketingets hjemmeside under Nyt-delens menupunkt Dagsordener, ugeplaner og årsplan  -> Dagsordener for kommende møder i udvalgene. Udvalgsdagsordenen indeholder henvisninger til relevante bilag m.v., som man i de fleste tilfælde kan finde på Folketingets hjemmeside under  Nyt - delens menupunkt Udvalgene m.v. Hvis der kommer nye dagsordenspunkter eller relevante bilag, omdeles der sædvanligvis en ny udgave af dagsordenen. Udvalgsdagsordener udsendes af og til med meget kort varsel før udvalgsmødet. Den kommende uges møder annonceres på opslagstavlen i Va ndrehallen. Mødeform Længden af møderne i Skatteudvalget varierer: Nogle varer under en halv time, mens andre kan strække sig over flere timer. Forhandlingerne i lukkede møder er fortrolige og må f.eks. ikke refer e-
- 3 - res i pressen eller i Folketingssalen. Udvalget kan dog beslutte, at man kan informere offentligheden om drøftelserne, og deltagerne (medlemmer, ministre, der har været i samråd, og deputat ioner, der har haft foretræde, kan efter fast praksis referere, hvad de selv har sagt under udvalgsmødet). Der bliver ikke taget referat, men der føres en fortrolig protokol, hvor udvalgets beslutninger indføres. Åbne udvalgsmøder Skatteudvalgets møder er som udgangspunkt lukkede. Hvis et tema eller et kompleks af temaer skønnes særligt egnede til behandling for åbne døre, kan udvalget imidlertid beslutte at holde et åbent møde. I givet fald drøfter udvalget i forbindelse med beslutningen om at åbne dørene også formen og proceduren for mødet, herunder mulighederne for f.eks. tv-dækning og båndoptagelse. Ved udvalgets beslutning om at afholde et samråd for åbne døre skal forhandlingerne dog altid båndoptages. Udvalgsdokumenter Materiale til udvalgene, eksempelvis spørgsmål og svar, rapporter, h envendelser m.m. omdeles som udvalgsbilag til udvalgets me dlemmer og stedfortrædere. I Skatteudvalget omdeles endvidere bl.a. aktstykker og svar på § 20 -spørgsmål, som vurderes at have generel interesse for udvalget, samt r e- levante artikler om aktuelle emner fra tidsskrifter, fagblade og aviser. Der er i udvalgene to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag og do- kumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs. alm. del – dokumenter. Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svar og samrådsspørgsmål. Alm. del-nummereringer og forslagsnummereringer er altid knyttet til en bestemt folketingssamling (f.eks. 2004-05, 2. samling). Udvalgsbilag journaliseres og får et bilagsnummer, inden  de omdeles. Som hovedregel er bilagene offentlige. Udvalgsbilag, der er produceret i Folketinget eller sendt til Folketinget i en elektronisk version, ligger i fuld tekst på Folketingets Hjemmeside . Visse bilag kan dog være interne, det vil sige, at de kun omdeles og udleveres til folketingsmed- lemmer, relevante ministre og gruppesekretariater. Det vil normalt dreje sig om bilag, der indehol- der oplysninger om private, herunder økonomiske forhold. Endelig kan bilag være fortrolige. Kun medlemmer og stedfortrædere i udvalget har adgang til fortrolige bilag. Alle udvalgets bilag, bortset fra fortrolige bilag, sendes til udvalgets fagminister. Folketingets hjemmesider Udvalgenes  offentlige  bilag  er  tilgængelige  for  offentligheden  24  timer  efter  bilagsomdelingen Christiansborg via Folketingets hjemmeside (www.ft2p.dk). Medlemmerne af Folketinget har dog mu- lighed for at se dokumenterne med det samme på den interne version af Folketingets hjemm eside, som kaldes  Intraen (http://intraen/). Det er links til Intraen (FT.dk Om, FT.dk Nyt og FT.dk Dok) fra Nettingets forside. På hjemmesiden ( www.ft2p.dk) kan man også læse lov - og beslutningsforslag i fuld tekst, spørgsmål og svar fra salen (§ 20-spørgsmål) og forhandlingerne i salen.
- 4 - Abonnement:  Det  er  endvidere  muligt  at  tegne  abonnement  på  dokumenter,  dagsordener  m.v.  på Nettingets  forside  (http://nettinget/).  Det  er  også  muligt  at  abon nere  på  nyheder  fra  Folketingets hjemmeside (http://www.abonnement.ft3p.dk/). Udvalgsspørgsmål Hvem stiller spørgsmål? Skatteudvalgets medlemmer kan stille spørgsmål til skatteminist eren, eller til den minister, som spørgsmålet vedrører. Der kan sti lles spørgsmål vedrørende de lov - og beslutningsforslag, der er til behandling i udvalget, eller vedrørende et emne, der ligger inden for udvalgets sagsområde. Udvalgsspørgsmål stilles på udvalgets vegne og indeholder   i modsætning til § 20-spørgsmål, der stilles i spørgerens navn, ikke nogen begrundelse. Udvalgsspørgsmål stilles som regel på foranle  d- ning af et enkelt medlem af udvalget. Offentligheden kan ikke få oplyst, hvem der har stillet et spørgsmål, kun udvalgets  medlemmer og stedfortrædere har adgang til denne oplysning. Den, der har stillet spørgsmålet, vil dog nogle gange selv oplyse dette, f.eks. i forhold til pressen. Hvordan besvares spørgsmålene? Det fremgår af Forretningsordenen for Folketinget, at udvalg et kan anmode ministeren om et skrift- ligt svar og om, at det besvares inden en nærmere angivet frist. Hvis ikke udvalget har angivet en frist for besvarelsen af spørgsmålet, bør det ifølge forretningso rdenen besvares inden 4 uger efter, at det er stillet. Hvis ikke det er muligt, bør ministeren give udvalget besked om, hvornår der kan fo r- ventes et svar. Det er muligt at se, om et spørgsmål er b esvaret på Folketingets hjemmeside under Dok-delens menupunkt Udvalgsbilag. Svar på spørgsmål til lov - og beslutningsforslag, som er på dag sordenen til betænkningsafgivelse, skal som hovedregel foreligge omdelt i Skatteudvalget allersenest 2 dage før det udvalgsmøde, hvor betænkningen afgives, dvs. normalt mandag før udvalgsmøde om onsdagen. Samråd Spørgsmål,  der  ønskes  besvaret  mundtligt  af  en  minister  i  udvalget,  kaldes  et  samrådsspørgsmål. Samrådsspørgsmål nummereres ikke som almindelige spørgsmål, men litreres (f.eks. A, B, C).   Samrådsspørgsmål formul  eres og afleveres på samme måde som almindelige spørgsmål. Udvalg   s- sekretariatet sørger for, at der bliver aftalt et tidspunkt for afholdelsen af samråd, som passer både spørger og minister. Spørgeren kan anmode om at samrådet afholdes som et åbent samråd,    men det kræver at minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Samråd afholdes normalt på udvalgets faste mødetidspunkt. Fo  rmanden vil ved starten af samrådet spørge, om spørgeren vil begrunde spørgsmålet, og derefter får ministeren ordet for at besv  are spørgsmålet. Efter ministerens svar vil udvalgets medlemmer og stedfortrædere kunne stille suppl e- rende spørgsmål til ministeren. Der kan være op til flere spørgsmålsrunder. Efter samrådet stilles Skatteudvalgets sekretariat et udvalg sspørgsmål, hvor minist eren anmodes om at oversende talepapiret, som blev brugt til besvarelsen af samrådsspørgsmålet.  
- 5 - Samrådsspørgsmål, der stilles på almindelig del, sendes i kopi til Folketingets Ombudsmand. Dette sker som led i en nærmere aftalt procedure, der giver ombudsmanden et grundlag for at vurdere, om en sag, han får forelagt, har været behandlet i Folketinget på en måde, der kan udelukke Ombud   s- manden fra at behandle sagen. Samråd er som hovedregel af orienterende karakter, hvilket betyder, at Ombudsmanden ikke er udelukket fra at behandle sagen. Hvis udvalget har truffet en beslutning i forbindelse med samrådet, kan Ombudsmanden være afskåret fra at behandle en sag om samme emne. Henvendelser Henvendelser fra organisationer og enkeltpersoner omdeles som hovedregel i udvalget som bilag, enten på alm. del eller som bilag til det forslag, som henvendelsen vedrører. De, der henvender sig, modtager en bekræftelse på, at deres henvendelse er modtaget. Hvis formen eller andre forhold gør, at en henvendelse ikke egner sig til kopiering og omdeling, vil den blive fremlagt i Skatteudvalgets sekretariat. Udvalget underrettes om, hvilke henvendelser der er fremlagt. I Skatteudvalget er der etableret en ordning med skatteministeren om, at alle henvendelser vedrø- rende lov- og beslutningsforslag automatisk kommenteres. Henvendelser, der omdeles på alm. del, kommenteres kun af ministeren, hvis et medlem gennem udvalget stiller spørgsmål herom. Det f o- rekommer dog også, at skatteministeren af egen drift finder anledning til at kommente re en henven- delse, selv om udvalget ikke har stillet spørgsmål herom. Når Skatteudvalget har anmodet ministeren om en kommentar til en henvendelse, orienteres afse n- deren herom, ligesom afsenderen får tilsendt en kopi af ministerens kommentar, når den fore  ligger. Deputationer Efter almindelig praksis modtager udvalgene ofte deputationer. Det kan være enkeltpersoner, orga- nisationer og foreninger m.fl., der ønsker foretræde i forbindelse med udvalgsbehandlingen af et lov- eller beslutningsforslag. En deputation kan dog også få foretræde vedrørende et anliggende i  n- den for udvalgets sagsområde (alm. del). En deputation vil efter normal praksis få 15 minutter til at fremføre sine synspunkter og til at besvare spørgsmål fra udvalget. Der finder ikke nogen forhan d- ling eller diskussion sted, og deputationen kan ikke stille spørgsmål til udvalget. En anmodning om foretræde afvises sjældent. Hvis dette sker, skyldes det oftest, at der er tale om en konkret sag. I Skatteudvalget afslås anmodninger om foretræde vedrøre nde konkrete sager som udgangspunkt. Det sker ved, at udvalgets formand i en intern meddelelse til udvalgets medlemmer og stedfortrædere med henvisning til den pågældende henvendelse, hvori der anmodes om foretr æ- de, meddeler, at anmodningen vil blive afslå et, medmindre der ind en for en fastsat frist kommer en tilkendegivelse fra et medlem eller en stedfortræder om, at anmodningen bør imødekommes. Når tidspunktet for et foretræde er aftalt mellem den, der anmoder om foretræde og udvalgssekret a- riatet, modtager den pågældende en skriftlig bekræftelse på det aftalte tidspunkt samt o  plysninger om de nærmere retningslinjer for, hvordan et foretræde for udvalget foregår.
- 6 - De nærmere retningslinjer for foretræder for Folketingets udvalg kan endvidere ses på Folketi ngets hjemmeside under Om - delens menupunkt Udvalg og kommissioner -> Hvordan får man for etræde for et udvalg. Lov- og beslutningsforslag Når et lov - eller beslutningsforslag er førstebehandlet, henvises det til behandling i et udvalg. Nor- malt vil det forinden på det ugentlige møde mellem gruppesekretærerne være aftalt, hvilket udvalg, der skal behandle forslaget. Når Skatteudvalget har fået henvist et forslag, sættes forslaget på dag   s- ordenen for det førstkommende udvalgsmøde under punktet "Gennemgang af og fastsættelse af tidsplan for følgende forslag". Skatteudvalgets sekretariat udarbejder et forslag til tidsplan, som er udgangspunktet når udvalget på det første udvalgsmøde, hvor forslaget beha  ndles, skal fastlægge tidsplanen for udvalgets behandling af forslaget. En samlet oversigt over tidsplanerne for forslag til behandling i Skatteudvalget kan ses på Folketingets hjemmeside under  Nyt-delens menupunkt Ud- valgene -> Foreløbig tidsplan. Under udvalgsbehandlingen kan udvalget stille spørgsmål, kalde ministre i samråd, modtage dep  u- tationer, afholde høring, besøge relevante institutioner m.m. Mens forslaget er til behandling i ud- valget, vil forslaget blive sat på dagsordenen for udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af udvalgets spørgsmål, modtagelse af deputationer m.v. Relevante bilagshenvisni nger vil fremgå af dagsordenen. Høringssvar I forbindelse med udarbejdelsen af lovforslag har ministerierne ofte indhentet udtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Skatteudvalget modtager kopi af de lovudkast, som Skatteministeriet sender til høring i interesseor- ganisationer og hos andre myndigheder m.v. Når Skatteministeriet har modtaget høringssvarene, f o- retager Skatteministeriet en vurdering af, hvorvidt de indkomne høringssvar giver anledning til ju- steringer af lovudkastet, og eventuelle ændringer indarbejdes, inden lovforslaget fremsættes i Folke- tinget. Lovforslag, der har været i høring, vil i lovforslagets bemærkninger normalt indeholde en oversigt over høringssvarenes indhold samt Skatteministeriets kommentarer hertil (høringsnotatet). Som hovedregel modtager udvalget kopi af høringssvarene samtidig med lovforslagets fremsættel- se, men ellers skal høringssvarene senest være modtaget fredagen inden 1. behandling. Betænkning En betænkning indeholder en redegørelse for udvalgets arbejde med et lov- eller beslutningsforslag og eventuelle ændringsforslag hertil. Betænkningen skal som et minimum indeholde partiernes ind- stilling til forslaget og til eventuelle ændringsforslag. Betænkningen indeholder en oversigt over de bilag, der er omdelt under udvalgets behandling af forslaget. Herudover kan der i betænkningen op- trykkes relevant udvalgsmateriale, f.eks. ministres svar på spørgsmål fra udvalget, som skønnes af
- 7 - betydning for lovens fortolkning. Det vil af betænkningen fremgå, hvem der står bag ønsket om o  p- tryk af materiale. En betænkning er en nødvendig forudsætning for, at forslaget kan komme til 2. behandling i salen. Udvalget afgør, hvornår der skal afgives betænkning, men det er praksis, at der skal have v æret tid til at stille spørgsmål og få svar herpå, afholde samråd, modtage deputationer og til at     afklare sagen politisk. Det fremgår af Folketingets Forretningsorden, at det er udvalgets flertal, der fastsætter tidspunktet for afgivelse af betænkning, hvis der er uenighed herom. Efter sædvanlig praksis afgiver udvalget betænkning over private forslag, når forslagsstillerne anmoder he rom. Betænkningsafgivelsen strækker sig normalt over to møder: På det første møde foregår den polit  i- ske drøftelse, og på det andet møde den egentlige betænkningsafgivelse. Inden mødet vil der for e- ligge et udkast til betænkning, der indeholder eventuelle ændringsforslag og (muligvis) partiernes politiske indstillinger og forklaringer hertil - de såkaldte betænkningsbidrag. I Skatteudvalget o p- fordres løbende til, at politiske betænkningsbidrag m.v. indleveres til indarbejdels e i betænkning s- udkast, inden udvalget afgiver betænkning, således at udvalgsmedlemmerne kan forholde sig til a n- dres bemærkninger. Udvalgsmedlemmer kan anmode om, at f.eks. nogle af udvalgets spørgsmål og svarene herpå optrykkes i betænkningen som bilag. Medlemmerne kan også komme med betænkningsbidrag efterfø lgende, hvis disse ikke allerede er indføjet i udkastet til betænkning. Udvalget vil kunne fastsætte en kort frist for medlemmerne til ef- terfølgende at aflevere bidragene til udvalgssekretæren. Både be tænkningsudkast og den endelige betænkning kan ses på Folk etingets hjemmeside. Beretninger Hvis der ikke afgives betænkning over et forslag, kan udvalget afgive en beretning, der indeholder oplysning om udvalgsarbejdet med det pågældende forslag. Hvis et  udvalg vælger at afgive beret- ning over et forslag, kommer dette ikke til efterfølgende behandling i salen. Udvalget kan også i særlige tilfælde afgive beretning over en sag inden for udvalgets sagsområde. En beretning unde r- skrives af udvalgets formand på u dvalgets vegne, men kan indeholde udtalelser fra et flertal og/eller forskellige mindretal. Forslag, hvorover der ikke afgives betænkning eller beretning Alle forslag bortfalder ved folketingsårets slutning (dagen før Folketingets åbning i oktober). Hvis forslagsstillerne ønsker forslaget behandlet i det nye folketingsår, må forslaget derfor genfremsæ  t- tes. Tidsskrifter Skatteudvalgets medlemmer og stedfortrædere har mulighed for at få en række forskellige tidsskri f- ter vedrørende udvalgets sagsområde. Admini strations- og Serviceafdelingens Brugerservice omde- ler til alle folketingsmedlemmer en oversigt over alle tidsskrifter, der modtages i Folketinget med angivelse af, hvilke(t) udvalgs sagsområde hvert enkelt tidsskrift vedrører. Tidsskrifte rne står fremme i Brugerservice (der hvor folketingsmedlemmernes postbokse er pl aceret) og kan afhentes
- 8 - der. Samme sted er der hver dag et opslag om, hvilke tidsskrifter der er modtaget den pågældende dag. Særlige ønsker om abonnementer på tidsskrifter kan gives til Bruge rcenteret.   Lovsamlinger m.v. Til Skatteudvalgets medlemmer og stedfortrædere omdeles årligt nogle lovsamlinger m.v. (bl.a. skattelovsamling, afgiftslovsamling, ligningsvejledning og momsvejledning). Temamøder Udvalgene har i forbindelse med indledningen af et folketingsår mulighed for at afholde et tem a- møde i form af en åbningsdebat, men kan også vælge at afholde temamøder i løbet af året. Form   å let med temamøderne er at give mulighed for en drøftelse med den pågældende minister af politiske hovedemner inden for u d valgets arbejdsområde. Temamøder afholdes for åbne døre. Udvalgsrejser, besøg, høringer og deltagelse i konferencer m.v. Efter konkret ønske fra udvalget tilrettelægges udvalgsrejser, besøg, høringer samt deltagelse i kon- ferencer m.v. Inden- og udenlandske studieture Skatteudvalgets budget til brug for udlandsrejser er på 229.000 kr. om året. På de udenlandske st   u- dieture er deltagerantallet begrænset til 17 - antallet af medlemmer i et udvalg, men udvalget kan også beslutte, at kun en mindre gru ppe kan deltage. De indenlandske studieture bevilliges særskilt. Program for studieture og resumé af gennemførte ture findes på Folketingets hjemmeside. Høring Med henblik på at få en bedre indsigt i og viden om et område kan et udvalg beslutte at afholde    en høring, hvor der inviteres en række oplægsholdere. Ved tilrettelæggelsen af en høring nedsætter ud- valget som regel et underudvalg, der afstikker de nærmere retningslinjer for høringen, mens ud- valgssekretariatet står for den praktiske tilrettelæggelse. Ekspertmøder Med det formål at få en viden om et fagligt område, kan udvalget beslutte at afholde et ekspertm   ø- de. Ekspertmøder er normalt lukkede møder, hvori udvalgets medlemmer og stedfortrædere samt eventuelt ministeren og nogle embedsmænd deltager sammen med en række eksperter på det givne område. Ekspertmøder holdes ofte i forbindelse med behandlingen af et lov - eller beslutningsforslag for at give udvalgets medlemmer et bredere fagligt fundament på det pågældende område. Konferencer, besøg m.v. Medlemmerne kan, efter konkret beslutning i udvalget, deltage i konferencer, besøg m.v., som ud- valget inviteres til. Udgifterne afholdes i så fald af Folketinget. Behandling af EU-sager
- 9 - Det er Europaudvalget, som giver mandat i forbindelse med ministerrådsmøder  for alle ministre. De øvrige fagudvalg beskæftiger sig i stigende grad med EU-sager: Halvårsoversigt.  I Skatteudvalget modtages hvert halve år i forbindelse med formand sskifte i EU et statusnotat  fra  skatteministeren  om  væsentlige  forslag  m.v.  inden  for  Skatte udvalgets  ressort.  På baggrund af statusnotatet afholdes samråd med finansm inisteren og skatteministeren. Subsidiaritetsnotat. Senest 2 uger efter EU-Kommissionens oversendelse af et lovgivningsforslag til Rådet og til Europa -Parlamentet (EP) skal regeringen oversende et notat til udvalget, som redegør for forslagets eventuelle konflikter med nærhedsprincippet (subsidiaritet). Grundnotater.  Udvalget  modtager  grundnotater  fra  ministeren  på  alle  nye  EU -lovgivningsforslag (direktivforslag  og  forordningsforslag)  senest  4  uger  efter  forslagets  oversendelse  fra  Kommissio- nen til Rådet og til EP. Grundnotaterne skal senest 8 uger efter oversendelsen til Rådet og EP su  p- pleres med regeringens kommentarer til nationale høringssvar vedrørende forslaget. Samlenotat. Udvalget modtager forud for et rådsmøde et samlenotat (kaldes også for a  ktuelt notat) om de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet. Med udgangspunkt i samlenotatet afholder u  d- valget typisk et samråd med finansministeren og skattem inisteren i samme uge, som de forelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for E uropaudvalget. EU-noter.    Folketingets    EU-konsulent    kan    i    samarbejde    med    udvalgssekretæren    udarbej- de udredninger, analyser og oversigter vedrørende udvalgte EU-emner. Herudover beror det på de enkelte medlemmer og stedfortrædere af Skatteudvalget, i hvilket o m- fang EU-forhold tages op i udvalget i form af f.eks. spørgsmål eller samråd. Behandling af forslag om Folketingets samtykke til indgåelse af dobbeltbeskatnings - overenskomster mellem Danmark og andre lande Folketingets bemyndigelser til regeringen om tiltrædelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster (el- ler ændringer af bestående overenskomster) med andre lande gives i lovsform. Lovforslagene u d- valgsbehandles af Skatteudvalget. Skatteministeriet foretager ikke en egentlig høringsrunde af lovforslag om tiltræden af dobbeltbe- skatningsoverenskomster, idet fremsættelse af lovforslag om tiltrædelse af dobbeltbeskatningsover- enskomster er et spørgsmål om Folketingets godkendelse af en bil ateral overenskomst, som den danske regering sammen med en fremmed stats regering har undertegnet, og som begge regeringer derved har forpligtet sig til at søge gennemført. Forud for, at forhandlinger om indgåelse af ny do b- beltbeskatningsoverenskomst eller ændring af bestående overenskomst indledes, foretager Skatt e- ministeriet imidlertid en høringsrunde blandt relevante organisationer. Når den nye overenskomst er undertegnet vil den blive sendt til Skatteudvalget sammen med et notat, der i oversigtsform redegør for de væsentligste bestemmelser og/eller ændringer i forhold til de gældende bestemmelser.
- 10 - Skatteudvalget modtager endvidere hvert halve år et statusnotat fra skatteministeren for arbejdet med dobbeltbeskatningsoverenskomster. Yderligere information om udvalgsarbejdet For  spørgsmål,  råd  og  vejledning  kan  udvalgsmedlemmet  altid  kontakte  udvalgssekretæren  og  en del oplysninger kan også findes på Folketingets hjemmeside,   www.ft9p.dk eller på Nettinget: 1. Håndbog i folk etingsarbejdet, 2003 (250 s.) søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet 2. Kvalitetshåndbogen , der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen: søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbo gen / Udvalgsbetjening 3. Baggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Skatte- udvalget: søg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / Skatteudvalget 4. EU links: søg: Nettinget / EU-Oplysningen 5. Pjece om ”Fagudvalgenes behandling af EU-sagerne” (udkommer medio marts 2005).