Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Det Internationale Kontor Sagsnr.: 2005-3002/21-0006 Dok.: RKK40039 Slotsholmsgade 10 Telefon: + 45 33 92 33 40 E-post: [email protected] DK 1216 København K Telefax: + 45 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk FORELØBIGT NÆRHEDSNOTAT vedrørende forslag til Rådets rammeafgørelse om bekæmpelse af organiseret kriminal itet (KOM (2005) 6 endelig) 1. Formålet med forslaget Kommissionen  har  den  19.  januar  2005  fremsat  forslag  til  Rådets  rammeafgørelse  om  bekæ m- pelse af organiseret kriminalitet (KOM  (2005)  6 endelig). Forslaget er modtaget i dansk sprog- version den 4. marts 2005. Formålet med forslaget, som  skal erstatte den fælles aktion 1998/733/RIA af 21. december 1998 om at gøre det strafbart at deltage i en kriminel organisation i Den Europæiske Unions medlems- stater,  er  ifølge  Kommissionen  at  styrke  den  fælles  indsats  mod  organiseret  kriminalitet  i  EU, bl.a. ved indbyrdes tilnærmelse af  medlemsstaternes lovgivning vedrørende strafbare handlinger med forbindelse til deltagelse i en kriminel organisation samt ved fastsættelse af krav til de straf- feretlige sanktioner på området. Hovedelementerne i initiativet er: fastlæggelse af en definition af begrebet ”kriminel organisation” regler  for,  hvilke  handlinger  med  forbindelse  til  deltagelse  i  en  kriminel  organisation  som skal være strafbare. Sådanne handlinger omfatter efter forslaget  lederskab af en kriminel or- ganisation  samt handlinger begået af enhver person, som forsætligt og med kendskab til e n- ten  formålet  med  o rganisationen  og  dennes  almindelige  kriminelle  virksomhed  eller  dens
- hensigt om at begå strafbare handlinger aktivt deltager i organisationens kriminelle vir ksom- hed fastsættelse  af  mindstekrav  til  maksimalstrafferammen  for  strafbare  handlinger  med  forbin- delse  til  deltagelse  i  en  kriminel  organisation,  jf.  ovenfor.  Sådanne  handlinger  skal  kunne straffes med henholdsvis 10 år (lederskab af kriminel organisation) og 5 år (  handlinger begå- et af enhver person, som forsætligt og med kendskab til enten formålet me d organisationen og dennes almindelige kriminelle virksomhed eller dens hensigt om at begå strafbare han d- linger aktivt deltager i organisationens kriminelle virksomhed) krav om, at forbrydelser, som er omfattet af forslaget, og som begås  inden for rammerne af en kriminel organisation, skal kunne straffes med strengere frihedsstraffe end dem, der ellers efter national ret kan anvendes for den pågældende forbrydelse mulighed for, at medlemslandene kan bestemme, at der kan ske strafnedsættelse i sager, hvor gerningsmanden har opgivet sin kriminelle virksomhed og samarbejder med myndighederne med henblik på at bidrage til sagens opklaring krav om, at juridiske personer  kan gøres ansvarlige for handlinger med forbindelse til delta- gelse i en kriminel organisati on og straffes med effektive sanktioner krav om, at medlemsstaterne – som minimum – skal have såkaldt strafferetlig jurisdiktion s- kompetence (dvs. skal kunne foretage strafferetlig forfølgning) i de tilfælde, hvor en strafbar handling helt eller delvis er begået på dens område, uanset hvor den kriminelle organ   isation er baseret eller udfører sin kriminelle virksomhed. Herudover  indeholder  rammeafgørelsen  visse  bestemmelser  om  koordination  af  retsforfølgning og beskyttelse af og hjælp til ofre for organiseret kriminalitet. Forslaget  er  fremsat  under  henvisning  til  traktaten  om  Den  Europæiske  Union  (TEU),  særlig artikel 29, hvoraf det bl.a. fremgår, at  Unionen skal forebygge og bekæmpe organiseret krimina- litet, artikel 31, stk. 1, litra e, hvoraf det fremgå r, at fælles handling vedrørende retligt samarbej- de i kriminalsager bl.a. omfatter gradvis vedtagelse af foranstaltninger til fastsættelse af mindste- regler  for,  hvad  der  udgør  kriminelle  handlinger,  og  for  straffene  for  organiseret  kriminalitet, terrorisme og ulovlig narkotikahandel samt artikel 34, stk. 2, litra b, hvoraf det fremgår , at Rådet med henblik på at bidrage til opfyldelse af Unionens målsætninger på initi   ativ af en medlemsstat eller Kommissionen kan vedtage rammeafgørelser om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstater- nes love og administrative bestemmelser.  
- 2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet I begrundelsen for forslaget er der redegjort for de seneste års overvejelser vedrørende b ekæm- pelsen af organiseret kriminalitet, herunder bl.a.  EU’s strategi for  forebyggelse og bekæmpelse af organiseret kriminalitet for begyndelsen af det nye årtusind (2000/C 124(01) ) samt Kommis- sionens meddelelse af 29. marts 2004 om visse foranstaltninger, der bør indføres til bekæmpelse af terrorisme og andre former for grov kriminalitet.   I meddelelsen har Kommissionen lagt op til, at den gældende fælles aktion af 21. december 1998 om at gøre det strafbart at deltage i en kriminel organisation i Den Europæiske Unions medlems- stater (1998/733/RIA) skal erstattes af en rammeafgørelse, som efter Kommissionens opfattelse vil gøre det muligt at sikre den nødvendige samordning af bekæmpelsen af kriminelle grupper. Kommissionen er af den opfattelse, at målene for den pla nlagte retsakt ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne alene, men bedre kan gennemføres på unionsplan . Kommissio- nen finder således, at Unionen kan træffe foranstaltninger i overensstemmelse mednærhedsprincippet, jf. forslagets betragtning 7. 3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet Regeringen  finder  på  det  forel øbige  grundlag,  at  nærhedsprincippet  må  anses  for  overholdt,  da formålet  med  forslaget   som  nævnt  er  at  styrke  EU’s  indsats  mod  organiseret  kriminalitet,  der meget  ofte  er  af  grænseoverskridende  karakter,  gennem  en  indbyrdes  tilnærmelse  af  medlems- staternes lovgivning vedrørende strafbare handlinger med forbindelse til deltagelse i en kriminel organisation samt ved fastsættelse af krav til de strafferetlige sanktioner på omr å det.