ÅRSBERETNING 200  4 FOR JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSPOLITISKE UDVALG OG JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSENHED
1
2 1. BAGGRUND Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg blev nedsat i  foråret 1998  med henblik på  at styrke forskningen på Justitsministeriets område, herunder bl.a. rådgive justitsministeren om forskningsp   o- litiske spørgsmål, vurdere behovet for forskning, fremsætte forslag til forskningsprojekter og koo r- dinere forskningen dels inden for hele Justitsministeriets område og d els med forskningen på andre ministeriers områder. Endvidere skal udvalget medvirke til, at oplysninger om forskning er let ti l- gængelige  for  myndigheder  og  forskere,  og  efter  anmodning  fra  justitsministeren  medvirke  ved udarbejdelsen af generelle retningslinier for tildeling af offentlige midler til konkrete forskningspro- jekter m.v. I efteråret 1997 ansatte Justitsministeriet en forsknings - og dokumentationskonsulent til varetagelse af  konkrete  forsknings-,  statistik-  og  dokumentationsopgaver  samt  sekretariatsfunktioner  i  forhold til  Justitsministeriets  Forskningspolitiske  Udvalg.  Med  ansættelse  af   yderligere  personale  blev Forskningsenheden etableret i 2001. Der er årligt afsat et beløb til finansiering af ekstern forskning. Årsberetningen oplyser om den   virksomhed, der har fundet sted på disse områder i 200  4. 2. JUSTITSMINISTERIETS FORSKNINGSPOLITISKE UDVALG 2.1. Sammensætning Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg består af repræsentanter for Justitsministeriets depa r- tement, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen, Foreningen af Politi- mestre i Danmark, Den  Danske Dommerforening,  Foreningen af Fængselsinspektører, Det  Krimi- nalpræventive Råd, Retspsykiatrisk Klinik, Danmarks Statistik, Sundhedsministeriet, Socialminis te- riet og Statens Samfundsvidenskabelige Forskningsråd. Endvidere er 6 udvalgsmedlemmer fra un i- versiteterne personligt udpegede. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg havde i 2004 følgende sammensætning: Medlem Indstillet af Politimester Karsten Petersen Rigspolitichefen Politimester Signe Justesen Foreningen af Politimestre i DK Professor, dr. jur. Jørgen Dalberg-Larsen Statens Samfundsvidenskabelige Forsknings- råd
3 Fængselsinspektør Bodil Philip Foreningen    af    fængselsinspektører,    vice- fængselsinspektører og økonomichefer Landsdommer Lis Sejr Den danske Dommerforening Adm. overlæge Peter Kramp Retspsykiatrisk Klinik Vicestatsadvokat Lykke Sørensen Rigsadvokaten Kontorchef Carsten Torpe Danmarks Statistik Sekretariatschef Anne Karina Nickelsen Det Kriminalpræventive Råd Afdelingschef Thorkild Fogde Justitsministeriets departement Kontorchef Marianne Secher Direktoratet for Kriminalforsorgen Fuldmægtig Jacob Preisler senere fuldmægtig Nicolaj Bjørn Jensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet Fuldmægtig Carsten Skovgaard Nielsen Socialministeriet Personligt udpegede medlemmer: Professor, dr. jur. Flemming Balvig Københavns Universitet Professor, dr. jur. Henning Koch Københavns Universitet Lektor, dr. crim. Annika Snare Københavns Universitet Professor, lic.jur. Gorm Toftegaard Nielsen Århus Universitet Lektor, dr. jur. Jens Evald Århus Universitet Lektor Ingrid Lund-Andersen Århus Universitet Professor, dr. jur. Flemming Balvig er formand for udvalget. Indenrigs- og Sundhedsministeriet valgte i 2004 at udtræde af udvalget med begrundelsen, at udval- gets arbejdsområde ligger uden for Indenrigs - og Sundhedsministeriets ressort. 2.2. Mødeaktiviteter Der er i 2004 afholdt et møde i udvalget, d. 8. december. 2.3. Udvalgets virksomhed 2.3.1. Oversigt over forsknings- og statistikopgaver inden for Justitsministeriets område Der  er  udarbejdet  et  katalog  over  behovet  for  forskning  inden  for  de  forskellige  sagsområder,  der henhører under Justitsministeriets departement, Justitsministeriets styrelser samt inden for Rigspoli- tichefens og Rigsadvokatens område. Kataloget fokuserer primært på behovet for evaluering af aktuelle lovændringer m.v. og for fors k- ning i relation til fremsatte lovforslag. Endvidere supplerer udvalgsmedlemmerne løbende med øn- sker om især mere almene forskningsprojekter inden for Justitsministeriets område. Kataloget opd a-
4 teres  og  drøftes  kontinuerligt  med  henblik  på  at  have  et  overblik  over  igangværende  og  mulige kommende forskningsopgaver på Justitsministeriets område. 2.3.2. Prisopgave Med henblik på at styrke de studerendes interesse for forskning inden for Justitsministeriets område har  Justitsministeriets  Forskningspolitiske  Udvalg  indstiftet  en  pris  for  bedste  studenterafhandling vedrørende et givet emne. Prisen er på 25.000 kr. E mnet for prisopgaven i 2003, med prisuddeling ved udvalgsmødet i 2004, var ”Privat påtale eller påtalebegæring i offentlige straffesager  ”. Prisen, der  blev  overrakt  af  justitsminister  Lene  Espersen,  blev  givet  for  en  juridisk  studenterafhandling med titlen ”Den private straffesags forløb”, skrevet af stud. jur., nu cand. jur. Søren Martin Jensen. Prisopgaven 2004 med indleveringsfrist 1. august 2005, vil gå til den bedste besvarelse af en opg a- ve om ”Ægtefællebidrag”. Nærmere information om opgavens afgrænsning og om indlevering af opgave er annonceret i rele- vante tidsskrifter og på Justitsministeriets hjemmeside:  www.jm.dk 2.3.3. Forskningsprojekter om indbrudstyveri Indbrudstyveri  er  en  af  de  former  for  kriminalitet,  der  er  mest  udbredt.  På  trods  heraf   er  der  gen- nemført  meget  lidt  forskning  på  dette  område.  Justitsministeriets  Forskningspolitiske  Udvalg  har derfor prioriteret indbrudstyveri som forskningsområde . Der er endvidere udarbejdet forslag til for- skellige forskningsprojekter. På denne baggrund e r der bevilget midler fra Justitsministeriets Forsk- ningspulje til et projekt om international empirisk forskning på området, om   omfanget af reviktimi- sering, om indbrudstyveriernes tidsmæssige fordeling og om indbrudstyves mobilitet (afstand mel- lem  gerningssted  og  indbrudstyvens  bolig).  Der  er  også  søgt  indhe ntet  midler  fra  andre  fonde  til denne forskning, men det er dog ikke lykkedes. 2.3.4. Udvidet offerstatistik På initiativ af Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg er det fra og med år 2002 blev  et muligt for  Danmarks  Statistik  at  udarbejde  en  særlig  offerstatistik.  Statistikken,  der  offentliggøres  årligt, oplyser om køn og alder på ofre for forskellige former for personfarlige fo rbrydelser. Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg har ønsket at supplere denne statistisk med oplysnin- ger om 1) gerningsstedets art, 2) relationen mellem offer og gerningsmand og 3) eventuel anvendel- se af våben. Det te  vil dog antagelig først blive muligt i forbindelse med en kommende omlægning af politiets sagsbehandlingssystem (POLSAS). I mellemtiden arbejdes med andre muligheder for at indfri  i  hvert  fald  dele  af  dette  ønske  til  statistikken,  evt.  ved  ændring  af  politiet  journalplan  eller ved samkøring med andre informationskanaler hos politiet.
5 2.3.5 Deltagelse i international offerundersøgelse og ny, separat dansk voldsofferundersøgelse Danmark deltog i International Crime Victimisation Survey (ICVS) for første gang i 2000, betalt af midler fra Justitsministeriets Forskningspulje. I efteråret 2004/foråret 200  5 gennemføres ICVS igen, denne  gang finansieres af EU-midler og  gennemført af Gallup  Europe. Desværre ser det ud til, at den nye undersøgelse, på grund af  ændring af udvælgelsesmetode for respondenter, ikke bliver helt sammenlignelig med undersøgelsen fra 2000. I  1995/96  blev  der  på  Rigspolitichefens  foranledning  gennemført  en  undersøgelse  om  voldso fre. Det er besluttet at gentage undersøgelsen i 2005/06. Danmarks Statistik skal stå for dataindsamli n- gen, og spørgsmålene fra sidst e undersøgelse  genbruges og suppleres med enkelte nye spørgsmål. Justitsministeriet,  Det  Kriminalpræventive  Råd   og  Rigspolitichefen  finansierer  undersøgelsen,  og data bearbejdes af Flemming Balvig og Britta Kyvsgaard. 3. SEKRETARIATET 3.1. Personale Mag.  art. et dr. jur.  Britta Kyvsgaard er forskningschef for forskningsenheden og sekretær for Ju- stitsministeriets  Forskningspolitiske  Udvalg.  Fuldmægtig,  cand.  scient.  soc.  Susanne  Clausen  var frem til februar 2004 ansat som fuldmægtig primært med henblik på at  bistå med sekretariats  - og forskningsopgaver. Hanne Stevens blev ansat som fuldmægtig i forskningsenheden i juli 2004. Ja- kob Roepstorff blev oktober 2004 ansat som fuldmægtig med henblik på færdiggørelse af en eval u- ering af retsmæglingsforsøget. Der  har  i  2004  været  knyttet  fire  studentermedhjælpere  til  forskningsenheden:  Stud.  scient.  soc. Anne-Julie Boesen Pedersen (barselsorlov fra september 2004), stud. scient. soc. Jakob Roepstorff (indtil oktober 2004), stud. scient. soc. Hanne Stevens (frem til juli 2004) og stud. scient. soc. Trine Møller Lagoni. 3.2. Forsknings-, statistik- og udredningsopgaver Der er i årets løb gennemført en række opgaver enten efter anmodning eller på eget initiativ. Fors  k- ningsrapporter m.v. er tilgængelige på Justitsministeriets hjemm eside www.jm.dk  under Forskning og dokumentation: Rapporter fra forskningsenheden. 3.2.1. Til brug for Retsudvalget og for en senere evaluering af ungdomssanktionen er der gennem- ført  en  undersøgelse  af  ungdomssanktioner  og  ubetingede  domme,  der  i  2003  er  idømt  unge  lov- overtrædere under 18 år . Der er endvidere foretaget en delevaluering af afviklingen af det første år af  ungdomssanktionen.  Se  ’Redegørelse  om  ungdomssanktioner  og  ubetinget  fængselsstraffe  til
6 unge lovovertrædere, 1. januar til 31. december 2003’ og ’Forløbet af ungdomssanktionens første år’. 3.2.2. Til brug for Rigsadvokatens statistiske redegørelse om varetægtsfængsling i isolation 2003 er der udarbejdet en statistik, baseret på afsluttede isolation sfængslinger i 2003. Statistikken omfatter bl.a. oplysninger om kriminalitetens art, se ’Statistik om isolationsfængsling i 2003’ og Rigsadvok a- ten Informerer, nr. 42, 2004. 3.2.3. Til brug for Rigsadvokatens opgørelse over behandlingen af straffesager vedrørende psykisk og  mentalt  afvigende  kriminelle  og  med  henblik  på  en  senere  evaluering  af  tidsbegrænsningen  af foranstaltninger efter §§ 68-69 er der udarbejdet en statistik, baseret på de behandlingsdo mme, der er idømt i 2003. Se ’Foranstaltningsdomme 2003’ og Rigsadvokaten Informerer, nr. 44, 200 4. 3.2.4.  Efter  anmodning  fra  justitsministeren  er  der  gennemført  en  undersøgelse  af  fogedretternes praksis i samværs- og forældremyndighedssager . Undersøgelser er baseret på samtlige sager på de t- te område fra  2002. Undersøgelsen sigter primært på at belyse, om der er forskellig praksis i de fo r- skellige fogedretter. Se ’Fogedretternes praksis i samværs- og forældremyndigheds sager’. 3.2.5. Der er gennemført en evaluering af den offerrådgivningsordning, der blev introduceret i 1998. Evalueringen er baseret på både en spørgeskemaundersøgelse og interview med offerrådgivere m.v. Se ’Offerrådgivningerne i Da nmark – en evalueringsrapport’. 3.2.6. Der er gennemført en undersøgelse af lægdommeres repræsentativitet, særlig med henblik på etnisk baggrund. Der er sammenlignet med en tilsvarende undersøgelse fra 2000. Se  ’Lægdommer- rapport 2004’. 3.2.7.  Der  er  gennemført  en  undersøgelse  af  sammenhængen  mellem  skole-  og  uddannelsesforløb og kriminalitet. Undersøgelsen er baseret på data fra Danma rks Statistik og angår en fødselskoho rte, der følges fra deres 10. til deres 34. år.  Rapporten er under offentliggørelse på hjemmesiden. 3.2.8. Som led i regeringens handleplan til bekæmpelse af vold mod kvinder har Danmark deltaget i en international undersøgelse af vold mod kvinder (IVAWS). Forskningsenheden står sammen med Flemming Balvig for den danske undersøgelse. De første resultater af undersøgelsen blev fremlagt på et møde i Dansk krim inologisk Selskab i maj 2004. Den endelige rapport forventes offentliggjort på Justitsministeriets hjemmeside i løbet af foråret 2005. 3.2.9.  Til  brug  for  Visionsudvalgets  arbejde  er  der  gennemført  en  undersøgelse  af  befolkningens forventninger  til  fremtidens  politi,  delvis  i  samarbejde  med  Flemming  Balvig  og  Lars  Holmberg, Købehavns Universitet. Undersøgelsens resultater vil indgå i udvalgets rapport.
7 3.2.10 . En evaluering af retsmæglingsforsøget var fortsat i gang ved årets udløb . Evalueringen byg- ger på en spørgeskemaundersøgelse, som parterne, deres eventuelle advo kater og retsmæglerne del- tager i. Der er endvidere gennemført interviews med samtlige retsmæglere og med nogle af parterne og  partsadvokaterne.  En  midtvejsrapport  om  forsøget  blev  udarbejdet  i  2004,  se  ’Midtvejsrapport om retsmæglingsforsøget’. 3.2.11. Ved årets  udgang var en evaluering af alkoholistbehandlingen af spritbilister under udarbej- delse. Undersøgelsen sigter på  at belyse, om alkoholistb ehandlingen  er  mere  eller mindre effektiv end  de  kortvarige  frihedsstraffe,  spritbilisterne  fik  inden  alkoholistbehandlingsordningen  gennem- førtes. 3.2.12. Ved årets  udgang var en evaluering af forsøg med anger management til unge, der er dømt for  vold,  under  planlægning.  Undersøgelsen  skal  så  vidt  muligt   belyse  effekten  af  anger  manage- ment. 3.2.13.  Ved  årets   udgang  var  en  undersøgelse  af  etniske  minoriteter  i  Kriminalforsorgen  under planlægning. Undersøgelsen skal kortlægge omfanget af etniske minoriteter og b elyse om Kriminal- forsorgen –  ved sammenligning med en tilsvarende undersøgelse fra 2000 –  i dag har flere proble- mer med etniske minoriteter. 3.2.14. I årets løb er der desuden udarbejdet en række notater  om bl.a. udviklingen i sanktioner for vold,  udviklingen  i  brug  af  samfundstjeneste,  danskernes  bekymring  for  vold  og  kriminalitet  og udviklingen i børns og unges kriminalitet. 3.3 Dokumentation 3.3.1. Justitsministeriet har via medlemskab af Nordisk Samarbejdsråd for Kriminologi taget initi a- tiv  til  dannelsen  af  en  nordisk  kriminologisk  bibliografi  –  Bibliography  of  Nordic  Criminology  – der rummer oplysninger om forskning fra og med 1. januar 1999. Af Justitsministeriets Forsknings- pulje er der endvidere bevilget midler en dansk bibliografi fra 1945, som er indarbejdet i den nordi- ske bibliografi. Bibliografien findes på  www.nsfk.org. Der anvendes engelske søgeord, så også fo  r- skere fra lande uden for Norden kan drage nytte af bibliografien. 3.3.2.  I  forbindelse  med  en  lovændring  i  2000,  som  vedrører  tidsbegrænsning  af  foranstaltninger efter straffelovens § 68  og § 69, er det besluttet, at forskningsenheden skal oparbejde en database med oplysninger om nye foranstaltningsdomme med henblik på årligt at kunne udarbejde en stat  i- stik herover samt med henblik på senere at kunne foretage en evaluering af lovændri ngen, jf. også pkt. 3.2.3. ovenfor.
8 3.3.3.  I  forbindelse  med  indførelsen  af  ungdomssanktionen,  jf.  straffelovens  §  74  a,  i  2001  er  det besluttet, at forskningsenheden skal oparbejde en database med oplysninger om nye ungdomssank- tionsdomme med henblik på såvel en løbende statistik vedrørende anvende  lsen af den nye sanktion som  på  en  senere  evaluering  af  sanktionen,  jf.  også  pkt.  3.2.1.  ovenfor.  Der  indsamles  endvidere løbende oplysninger fra kommunerne om forløbet af de enkelte sanktioner. 3.4 Eksternt udvalgsarbejde m.v. Britta Kyvsgaard har i 2004 været: Medlem af Danmarks Statistiks Forskningsudvalg Rådsmedlem i Nordisk Samarbejdsråd for Kriminologi Medlem af Den Voldsforebyggende Enheds tænketank Medlem af følgegruppe vedrørende Projekt Fokus Medlem af arbejdsgruppe om psykisk syge lovovertrædere Medlem af følgegruppe vedrørende evaluering af Skejbyprojektet Medlem af bestyrelsen i Dansk Kriminalistforening Medlem af repræsentantskabet for Dansk Forsorgsselskab Mødedeltager for Sundhedsstyrelsen i EMCDD-møde Mødedeltager i EU og FN møder om fælles europæisk kriminalstatistik. 4. FORSKNINGSBEVILLINGER 4.1. Prioritering af forskningsbevillinger Justitsministeriets Forskningspolitiske Udvalg har besluttet, at følgende retningslinier bør gælde for bevillinger fra Justitsministeriets Forskningspulje: 1)   Den højeste prioritet gives til forskning og evaluering i forbindelse med lovforberedende arbej- de, lovændringer og forsøgsvirksomhed inden for Justitsministeriets område . Ønsket om at styr- ke forskningen inden for Justitsministeriets område udspringer i høj grad af be hovet for at få en forskningsbaseret viden på netop disse områder, herunder ikke mindst viden om betydningen af lovændringer. Det er derfor naturligt, at det er denne form for forskning, der især søges fremmet gennem bevillinger fra Justitsministeriets Forskningspulje. 2)   Anden prioritet gives forskning i mere almene, aktuelle problemstillinger, som knytter sig til den politiske debat, eller som er af grundlæggende betydning for det felt, Justitsministeriet dækker. Udvalget og ministeriet må primært søge at s timulere universitetsforskere og andre til at påtage sig disse opgaver og sekundært sikre, at forskningen gennemføres som rekvireret forskning. Med henblik på at stimulere de studerendes interesse for forskning og for Justitsministeriets fago m- råde er det  endvidere besluttet, at studenterprojekter kan støttes med mindre beløb. Det forudsætter,
9 at projekterne vedrører emner, som er af interesse for Justitsministeriet, at projekterne i øvrigt er af en  karakter,  som  en  mindre  forskningstrænet  kan  forventes  at  få  udbytte  af,  og   at  vedkommende superviseres af en etableret forsker. 4.2. Retningslinier for udbetaling af midler fra Justitsministeriets forskningspulje Der er udarbejdet en standardskrivelse med retningslinier for, hvorledes midler udbetales og admi- nistreres, med vilkår for oppebørsel af løn, for indlevering af regnskab og rapport m.v. Retningslin i- erne følger i meget høj grad dem, Statens Samfundsvidenskabelige Forskningsråd har udformet. 4.3. Bevillinger fra Justitsministeriets forskningspulje i 2004 Der er i 2004 bevilget midler til følgende projekter: En analyse af indbrudstyveriers tidsmønster.  Bevilget 48.000 kr. til forsker, ph.d. Dave Sorensen, Københavns Universitet. En  opfølgende  undersøgelse  af  anmeldte  voldtægter  2000-2002 ,  svarende  til  under søgelse  vedrø- rende anmeldte voldtægter 1990-1992. En supplerende bevilling på 150.000 kr. til professor Flem- ming Balvig, Københavns Universitet. Et  projekt  om  rekruttering  af  islamiske  terrorister  i  Europa.  Bevilget  308.000  til  forsker  Michael Taarnby, År hus Universitet. En  evaluering  af  Skejby-modellens  kriminalpræventive  effekt.  Bevilget  245.000  til  forsker  Linda Kjær Minke, CASA. En  analyse  af  indbrudstyves  mobilitet.  Bevilget  198.000  kr.  til forsker,  ph.d.  Dave  Sorensen,  Kø- benhavns Universitet. Et  projekt  om  privat  politi  og  private  vagtværn.  Bevilget  204.000  til  forsker,  ph.d.  Peter  Kruize, Københavns Universitet. Et projekt om retshjælp i Danmark. Bevilget 200.000 til lektor, ph.d. Bettina Lemann Kristiansen, Århus Universitet. Der er i 2004 sammenlagt bevilget godt 1.5 mio. kr. fra Justitsministeriets Forskningspulje, inklusiv bevillinger fra tidligere år.
10 4.4. Resumé af afsluttede forskningsprojekter 4.4.1.  Af  Justitsministeriets  Forskningspulje  er  der  i  2000,  2001  og  2002  bevilget  midler  til  ”En historisk prospektiv undersøgelse af psykosociale forhold for internationalt adopterede børn i Nordjyllands Amt.” Undersøgelsen er gennemført af  overlæge Connie Fensbo, Aalborg Psykiatri- ske hospital. Resumé: I  slutningen  af  1999  påbegyndtes  en   videnskabelig  studie  af  alle  1040  internationalt  adopterede børn  og  unge,  der  var  ankommet  til  Nordjyllands  Amt  i perioden  1.4.1976  –31.3.1998.  Som  sam- menligningsgruppe  (kontrolgruppe)  er  der  via  CPR-registeret  udtrukket  5200  personer,  som  mat- cher på køn o g alder. Tilladelse til forskningen er indhentet fra Etisk Komité og Datatilsynet. Ved manuel gennemgang af samtlige adoptionsjournaler beroende i Amtsgården er udhentet oply s- ninger om børn og forældres CPR-numre, børnenes alder ved ankomst, fødeland samt oplysninger om børnenes legemlige og psykiske tilstand. 4 artikler, der er baseret på registeroplysninger, er udarbejdet; alle med informationer fra Land s- patientregisteret eller Det psykiatriske centralregister: 1) En artikel om hvilke  sygdomme og tilstande der var oplyst om før ankomst, sammenlignet med sygdomme  fundet  ved  ankomst  samt  de  følgende  få  år.  Undersøgelse  viser,  at  sygdomme  hos  de adopterede børn herunder svære legemlige misdannelser kun i beskedent omfang var oplyst inden adoptionen. 2) Svære psykiske lidelser blev undersøgt og sammenlignet for de to grupper af børn. Der er fundet stor forskel mellem de adopterede og kontrolgruppen vedrørende psykiske lidelser. Således har 12 adopterede (1.2 %) fået stillet diagnosen mental retardering mod 9  danske børn (0.2%). 4 af disse adopterede børn var over 4 år ved ankomst. Samlet viste det sig, at 58 adopterede mod 161 i ko n- trolgruppen (p= 0.0001) havde eller udviklede svære psykiske lidelser. 3) Svære legemlige lidelser er ligeledes undersøgt og sammenlignet for de to grupper af børn. Fle- re adopterede  børn  end  børn  i  kontrolgruppen  er  blevet  hospitalsbehandlet  for  svære  legemlige sygdomme. Det drejede sig specielt om svære infektioner, endokrine (kirtel) lidelser samt medfødte misdannelser. 4)  Forekomsten  af  skilsmisser  blandt  adoptionsforældre  har  fra  adoptionsselskabernes  side  været omtalt som minimale. Ved den videnskabelige undersøgelse der er udført vedrørende dette emne, er hovedvægten af undersøgelsen lagt på børn, hvis forældre var blevet ski lt, inden børnene var 17 år, og  dermed  i  langt  de  fleste  tilfælde  forventedes  endnu  at  være  hjemmeboende.  Resultatet  viste,  at
11 100 adoptionsbørn (9,6  %) og 454 (8,7 %) kontrolbørn i samme aldersgruppe oplevede forældres skilsmisse mindst en gang. En spørgeskemaundersøgelse er efter yderligere tilladelse fra Etisk Komité gennemført i erkendelse af,  at  registerbaserede  oplysninger  vedrørende  hospitalsbehandlede  personer  kun  viser  toppen  af isbjerget,  idet  behandling i  primærsektoren  (praktiserende  læge,  speciallæger  og  psykologer) ikke er  medtaget,  besluttedes  at  gennemføre  to  spørgeskemaundersøgelser  med  henblik  på  oplysninger af psykologisk karakter.  Alle adopterede mellem  13 og 17 år samt  kontrolbørnene blev via foræ l- drene tilsendt et CBCL (Child Behaviour Checklist) Youth  version  -  et  skema  de  selv  skulle  udfylde.  Samtidig  fik  forældrene  Parent's  version  af CBCL. Endvidere  fik mødre  til  alle  adopterede  børn  fra  Sydkorea  og  fra  de  Østeuropæiske  lande samt tilsvarende danske kontrolmødre med børn i alderen 7-13 år tilsendt Parent's  version af CBCL samt til mødrene et PSI spørgeskema (Parent's Stress Index). Både hos danske biologiske   mødre og hos  adoptionsmødre  fandtes  stor  stress  i  forhold  til  børnenes  adfærd  og  tilstand.  I  familier  med børn fra Østeuropa fandtes signifikant større og flere problemer end hos andre børns forældre. Et gennemgående træk i samtlige af de videnskabelige undersøgelser er mange svære problemer i adoptionsfamilierne,  problemer  som  forældrene  ikke  får  fornøden  og  tidlig  hjælp  til.  O plysninger fra giverlande er ukorrekte, og det findes nødvendigt at stramme op omkring udvælgelsen af børn, der  modtages  til  adoption  i  Danmark.  Dels  betyder  de  store  legemlige,  psykiske  og  psykologiske problemer store belastninger for såvel børn som foræ ldre, men samtidigt store økonomiske udgifter både for samfundet og for den enkelte familie. Ud over egne epidemiologiske undersøgelser er en oversigtsartikel om alle engelsk- eller skandina- visksprogede artikler af god videnskabelig kvalitet og omhandlende international adoption udfær- diget. 4.4.2. I 2000 blev der af Justitsministeriets Forskningspulje bevilget midler til projektet ”Krimina- litet og skizofreni – den tidsmæssige relation mellem dom og sygdom samt psykopatologiske forskelle  mellem  kriminelle  og  ikke-kriminelle  skizofrene.”  Undersøgelsen  er  gennemført  af læge Runa Munkner, psykiatrisk afd. ved KAS Glostrup. Resumé: Kriminaliteten blandt skizofrene er højere end i almenbefolkningen og støt stigende på trods af, at kriminaliteten  i  resten  af  befolkningen  er  stagneret.  Dette  gælder  især  voldskriminalitet.  Den  sti- gende kriminalitetsrate er et problem både for samfundet og for den enkelte psykisk syge og dennes pårøre nde. Den øgede kriminalitetsrate blandt skizofrene er vist at hænge sammen med psykosen.
12 Således må den syge både kæmpe med den psykiske lidelse og leve med at blive yderligere stigmat    i- seret  af  eventuel  begået  kriminalitet.  Sammenhængen  mellem  kriminalitet  og  psykisk  sygdom  er  i nærværende afhandling belyst gennem to undersøgelser. Dels en registerundersøgelse, der belyser den tidsmæssige sammenhæng mellem kriminalitetsdebut og psykiatrisk kontakt, dels en studie, der belyser, om der er sammenhænge mellem specielle psykopatologiske træk og en kriminel karriere. I en klinisk epidemiologisk studie (en historisk followup studie) blev de tidsmæssige sammenhænge mellem begået kriminalitet og sundhedsvæsenets e rkendelse af den skizofrenes sygdom undersøgt. Dette har relevans for, hvornår en forebyggende indsats bør sættes ind. Forholdene i Dan mark er optimale for at udføre en sådan studie, idet såvel Kriminalregisteret som det Psykiatriske Centra   l- register internationalt set er af høj standard. Til forskel fra forholdene i andre lande anses en for- bryder  i  Danmark  for  at  være  skyldig  i  en  begået   forbrydelse,  selv  om  han  eller  hun  er  sindssyg. Dommen er således med i Kriminalregisteret, men vil være en dom til behandling, såfremt retsv   æ- senet finder forbryderen utilregnelig på grund af sindssygdom. Registerstudien  omfatter  samtlige  danskere  født  1.  november  1963  eller  senere,  registreret  i  det Psykiatriske  Centralregister  med  diagnosen  skizofreni.  Kriminalregisteret  blev  for  denne  gruppe efterset  for  domme  og  afgørelser  for  begåede  forbrydelser.  Samtlige  domme  blev  gennemlæst,  og oplysninger om gerningstidspunkt, den mest voldelige kriminalitet, der førte til domfældelse, selve dommen og eventuelle psykiatriske særforanstaltninger blev registreret. Den  tidligere  dokumenterede  forhøjede  kriminalitetsrate  blandt  skizofrene  blev  genfundet.  Blandt de 4.619 skizofrene var 51% af mændene og 18% af kvinderne dømt for kriminalitet. Syvogtredive procent  af  samtlige  skizofrene  mænd  havde  påbegyndt  en  kriminel  karriere  før  første  kontakt  til psykiatrien.  Halvdelen  af  de  begåede  drab  var  begået  før  første  kontak   t  til  psykiatrien.  Mere  end halvdelen  af  alle  drabsforsøg  og  andre  seksualforbrydelser  end  voldtægt  samt  over  halvdelen  af alle tilfælde af hærværk, begået af mænd, blev begået i tiden før første kontakt til psykiatrien. Tiltagende flere kvinder blev registreret for vold, jo længere henne i deres sygdomsforløb, de var, og  jo  mere  deres  psykiske  sygdom  blev  erkendt  af  behandlingssystemet.  Dette  var  især  tilfældet  i sager med brandstiftelse. Kriminalitet,  begået  før  første  psykiatriske  kontakt,  øgede  aldere n  for  første  psykiatriske  kontakt med 15 måneder, og såfremt der også var begået kriminalitet efter første kontakt, men før diagn o- sen skizofreni blev stillet, blev diagnosticeringstidspunktet udskudt i yderligere et år. For dem, der ikke havde begået krimi nalitet før første psykiatriske kontakt eller før skizofrenidiagnosen, var risi- koen for kriminalitet øget, hvis vedkommende var mand (2 gange), misbrugte alkohol eller stoffer (2-5 gange) eller var yngre. Ikke-voldelig kriminalitet begået før første kontak t eller før skizofreni- diagnosen to- til tredoblede risikoen for efterfølgende voldskriminalitet.
13 Jo  bedre  vedkommende  var  kendt  i  det  psykiatriske  behandlersystem,  desto  større  sandsynlighed var der for, at den pågældende bl ev dømt til behandling, eller for, at tiltalen blev frafaldet. Trods dette blev der afsagt ubetingede fængselsdomme i 8% og betingede fængselsdomme i yderligere 8% af  de  sager,  der  omhandlede  kriminalitet,  begået  efter  at  skizofrenidiagnosen  var  stillet.  Dette  er imod principperne i den danske straffelovs paragraf 16 og heller ikke i overensstemmelse med de europæiske fængselsregler, som Danmark har ratificeret. Det  er  stigmatiserende  for  den  syge  ikke  alene  at  være  sindssyg,  men  også  at  blive  betragtet  som potentiel voldelig af befolkningen. Den merkriminalitet, der begås af skizofrene, er tidligere vist at hænge sammen med psykosen. Det er således både samfundets, det psykiatriske behandlingssystems og retsvæsenets pligt at opspore de sindssyge så tidligt som muligt, at behandle dem ad ækvat og at sikre, at deres sociale og familiære netværk forbliver så intakt som muligt. En tidligere opsporing vil kunne opnås, såfremt retsvæsenets tærskel for at bede om en mentalo   b- servation sænkes. Herudover kunne man forestille sig en slags filter i retsvæsenet, som for eksempel et spørgeskema, der følges op af en psykiatrisk vurdering, såfremt den kriminelle findes mulig ps y- kisk syg. Den sidstnævnte indsats vil kræve udvikling af et spørgeskema samt evaluering af fordele, ulemper og muligheder ved en egentlig screening. I  en  tværsnitsstudie  blev  sammenhængen  mellem  psykopatologi  og  kriminalitet,  begået  før  første psykiatriske kontakt med en psykose i det skizofrene spektrum, undersøgt. Undersøgelsen har rele- vans for, hvilke grupper af syge den kriminalitetsforebyggende indsats bør sættes ind overfor. Det Nationale Skizofreniprojekt (DNS) inkluderede i et multi-centerprojekt gennem en toårig peri o- de  477  patienter  med  førstegangspsykose,  og  deres  psykopatologi,  funktionsniveau,  misbrug  og sygdomsindsigt blev undersøgt. De 477 inkluderede udgjorde 27% af samtlige førstegangspsykoti- ske indlagt på hospitaler i optagelsesområdet i den toårige inklusionsp    eriode. Ved  en  samkøring  med  data  fra  Kriminalregisteret  undersøgtes  forskelle  mellem  dem,  der  havde begået kriminalitet inden deres førstegangskontakt til psykiatrien for psykose, og dem, der ikke ha v- de. Blandt de 477 inkluderede havde 30% begået kriminalitet, og de stod for i alt 388 domme. Tidligere kriminalitet blandt førstegangspsykotiske var signifikant associeret med overvejende at være præget af positiv symptomatologi (som for eksempel vrangforestillinger og hallucinationer). Jo lavere den præmorbide intellektuelle funktion og jo bedre den præmorbide psykosociale funktion, begge målt ved PAS, var, desto større var sandsynligheden for at have begået kriminalitet før indexindlægge l- sen.
14 Der  var  ingen  nøglesymptomer,  der  adskilte  de  kriminelle  fra  de  ikke-kriminelle,  hvorfor  grundig udredning  er  nødvendig  i  det  psykiatriske  behandlingssystem  for  at  bedømme  risikoen  for  fornyet kriminalitet, og grundig udredning er nødvendig i retsvæsenet for at bedømme behovet for behand 4.4.3.  I  2003  blev  der  af  Justitsministeriets  Forskningspulje  bevilget  midler  til  en  undersøgelse  af omfanget af gentagen udsættelse for indbrud i hjemmet. Den engelsksprogede rapport fra studien – Repeat  Burglary  in  the  Private  Danish  Home”  –  kan  i  sin  helhed  læses  på  Justitsministeriets hjemmeside. Resumé: This  paper  examines  the  extent  and  time  course  of  repeat  residential  burglary  in  Denmark,  and considers their implications for crime prevention. Repeat victimization refers to the “recurrence of crime in the same places and/or among the same people” (Pease, 1998, 1).  International research has demonstrated that a significant proportion of burgled  households  have  been  victimized  repeatedly.    The  more  frequently  a  household  has  been burgled in the past, the more likely it is to be burgled again.  Furthermore, prior research indicates that as much as 40%-50% of the burglaries that recur within a year do so within one month. These facts suggest promising avenues for crime prevention, since knowledge of where and when burglar- ies are likely to recur should help in identifying the places and times where crime prevention might be most effective.   The  current  study  provides  the  first  detailed  examination  of  the  extent  and  time  course  of  repeat residential  burglary  in  Denmark,  and  the  first  treatment  of  registered  repeat  burglary  ever  con- ducted anywhere on a national basis.  Data are based on 55,920 burglaries against villas, apart- ments and far m houses reported to Danish police between January 1, 2002 and August 31, 2003.   The report had four primary goals: To provide calendar-year estimates of the annual rate of repeat burglary in Denmark that can be compared to estimates derived internationally. To examine the Danish household risk of repeat burglary within one year of an initial burglary in order to determine the potential crime preventive effects of treating prior victims.   To measure the time course of repeat burglary in order to evaluate the possibility for increasing the cost-effectiveness of prevention by focusing on the initial period of heightened risk  
15 To provide information pertinent to whether anti-repeat victimization programs, such as those now popular in the UK, make sense in the Danish context. The primary findings of the study are as follows: Approximately 1.4% of Danish residences were burgled in 2002.   Among those burgled, 7.9% were burgled again within 365 days of their first burglary.  The preva- lence of new burglaries within one year at these households (7.9%) was thus 5½ times greater than that for the average Danish household (1.4%).   The prevalence of new burglaries during the coming year rose with the number of prior victimiza- tions,  from  7.9%  for  once  burgled  households,  to  10.5%  and  20.2%  for  twice  and  thrice  burgled households, respectively.  Thus, all else being equal, burglary prevention programs aimed at previ- ously victimized households should prevent more burglaries than those directed at a random sam- ple of households.   Just over 19% of all first-repeats and nearly 30% of those at apartments occurred during the first month subsequent to an  initial burglary.  This initial burst of quick repeats implies that a certain proportion of burglars are returning to collect goods left behind or assumed replaced.  The poten- tial for deterring and/or apprehending these burglars should therefore be greatest in the days and weeks immediately following an initial break-in.   Despite this, the speed of recurrence in Denmark seems somewhat slower than elsewhere, indicat- ing  that  returning  burglars  may  account  for  a  lower  proportion  of  total  repeats  than  they  do  in some other countries.  Preventing repeats thus seems to require a combination of deterring and/or apprehending  returning  burglars,  and  reducing  the  vulnerability  or  attractiveness  of  previously burgled properties. The report concludes with an evaluation of five anti-repeat victimization programs conducted in the UK and Australia.      4.4.4. I 2002 blev der bevilget midler til et projekt om ”Kvalitetssikring i relation til brugen af aktiviteter  på  Retspsykiatrisk  Afdeling  i  Nykøbing  Sjælland.”   Afdelingsleder  Benedikte  Vol- fing, Retspsykiatrisk Afdeling i Nykøbing Sjælland, har været ansvarlig for projektet. Resumé:
16 Baggrund: Retspsykiatrisk afdeling består af Sikringsafdelingen (30 pladser), som har landsfunktion, og Pil e- hus, som er et almindelig lukket retspsykiatrisk afsnit (10 pladser). Fælles  for  patienterne  er,  at  de  er  indlagt  i  lang  tid,  sædvanligvis  i  flere  år.  Den  gennemsnitlige indlæggelsestid på Si kringsafdelingen er 6 år. Svært psykotiske mennesker har brug for en hverdag med både struktur og indhold. Dette hjælper dem til at styre et indre kaos og til at fastholde den virkelig verden. Som led i behandlingen, tilstræbes en fast struktur og forudsigelighed. I dagtimerne planlæges med behandlingsaktiviteter, mens der i eftermiddags- og aftentimerne er tilbud om hobby- og fritidsakti- viteter efterfulgt af 8 timer søvn. Traditionelt har der i psykiatrisk behandling mest været fokus på psykofarmakologi og psy koterapi, men igennem de senere år er der kommet mere fokus på at anvende aktiviteter i b   ehandlingen. I 1998-2000 var der i afdelingen nedsat en arbejdsgruppe, der analyserede de forskellige aktivite- ter. Disse blev opstillet systematisk med angivelse af struktur-, proces- og resultatkriterier for hver enkelt aktivitet. Resultatet blev et katalog med de aktiviteter, som anvendes i afdelingen. Det aktuelle projekt startede i forsommeren 2001 med nedsættelse af en styregruppe. Formål: Formålet med projektet var at få udviklet en metode til kvalitetssikring af behandlingsaktiviteterne, omfattende dels en database til registrering af aktiviteterne og dels en overvågningsmodel , der ef- terfølgende vil gøre det muligt at vurdere og forbedre kvaliteten. Metode: Projektets idégrundlag er den klassiske kvalitetscirkel (PUCK -modellen). Sideløbende med, at projektlederen indhentede tilbud på udvikling af en   database, gennemgik sty- regruppen  de  forskellige  aktiviteter  med  henblik  på  at  udvæ lge  de  mest  relevante  til  brug  for  det aktuelle behandlingsarbejde i afdelingen. Der blev opstillet kvantitative mål for gennemførelse af planlagte aktiviteter. Der blev end videre sat mål for, hvad der var acceptabelt som aflysningså   rsag. Data vedrørende disse forhold registreres i databasen for hver enkelt aktivitet.
17 Der  blev  endvidere  udvalgt  en  evalueringsmetode  mhp.  at  evaluere  patientens  psykiske  tilstand  i forbindelse med hver enkelt aktivitets gennemførelse. Efter  den  første  Planlægningsfase  har  vi,  i  Udførelsesfasen  igennem  1  år,  registreret  ove nnævnte omkring aktiviteterne. Vi er nu i gang med Checkfasen for herefter at gå over i   Korrektionsfasen, hvor vi formentlig vil ændre på forskellige mål og registreringer i databasen i forbindelse med de erfaringer, der er gjort igennem det første år. Resultater: Der er igennem det første år registreret og ”raited” godt 3.300 aktiviteter. Som evaluering sværktøj har vi anvendt PANNS (Positiv And Negative Symptom Scale). Patienterne er vurderet (raited) på udvalgte items i forbindelse med gennemførelse af hver enkelt aktivitet. Der er specielt anvendt de negative symptom-items, idet vores forventning er, at aktiviteterne, i højere grad end medicin, kan have en indvirkning netop på disse, mens de positive symptomer sædvanligvis lader sig behan dle/ lindre af medicin I checkfasen vurderes det, om PANSS er velegnet som evalueringsværktøj til alle de meget forskel- lige aktiviteter. Der vil formentlig blive taget andre evalueringsværktøjer i brug, sideløbende med PANSS. Databasen er forberedt til dette. Det vurderes endvidere nu, om det er acceptabelt med de aflysninger, der har været i forbindelse med de planlagte aktiviteter. De mål,  der var sat for gennemførelse af aktiviteterne, er overholdt, men det må vurderes, om der efterfølgende skal ændres på målene. Projektet synes at være velimplementeret i afdeli   ngen. 4.4.5.  I  2003  blev  der  bevilget  midler  til  en  undersøgelse  af  politiets  brug  af  skydevåben.   Forsk- ningsprojektet omfatter både en retsdogmatisk og en empirisk del. Nedenstående er resumé af pr   o- jektets  empiriske  del,  ”Politiets  brug  af  skydevåben  1985 -2002”,  der  er  gennemført  af  forsker, ph.d. Lars Holmberg. Både den empiriske o g den retsdogmatiske del indgå r i et nordisk komparativt projekt om politiets brug af skydevåben.  Publikation herom forventes i 2005. Resumé: Den foreliggende undersøgelse omfatter dansk politis indberetninger om brug af skydevåben 1985 - 2002, og bygger på en række forskellige kilder med vekslende grad af detaljering og pålidelighed. Det mest omfattende materiale foreligger for perioden 1996-2002, hvor der er foretaget en detalje- ret gennemgang af Rigspolitiets database over indberetninger om brug af skydevåben, inklusive CS - gasvåben (tåregasvåben). Undersøgelsens hovedkonklusi    oner er følgende:
18 -Antallet  af  indberetninger  om  brug  af  skydevåben  har  i  hele  perioden  1985 -2002  svinget  mellem 196 (i 1998) og 304 (i 1992), ofte med meget store udsving mellem de enkelte år. Gennemsnitligt er der foretaget 247 indberetninger pr. år. I 2002 var tallet 269, stort set det samme antal som i 1985. Der kan ikke ses nogen klar udviklingstendens i politiets anvendelse af skydevåben i undersøgelse s- perioden. Dette er bemærkelsesværdigt, fordi danske politifolk altså ikke oftere føler det nødvendigt at beskytte sig med skydevåben i begyndelsen af det nye årtusinde, når der sammenlignes med si    dste halvdel af 1980’erne. -Politiet har i hele perioden skudt og ramt i alt 90 personer, hvoraf 78 blev såret og 12 afgik ved døden som følge af skuddene. -Der er i perioden i gennemsnit blevet skudt mod politiet 4,3 gange pr. år, i alt 11 politifolk er bl e- vet såret af skud, heraf er 2 afgået ved døden. -Antallet af tilfælde, hvor politiets brug af skydevåben er vurderet til at ligge uden for de rammer, som kundgørelsen herom fastsætter, er forsvindende lille. -En foreløbig sammenligning med Norge og Sverige (korrigeret for forskelle i befolkningens stør- relse) viser, at dansk politi bruger skydevåben i lidt mindre omfang end det svenske politi, og v æ- sentlig mere end det norske politi, hvis tilgang til skydevåben er langt mere begrænset. For perioden 1996-2002, hvorfra de mest detaljerede data findes, gælder følgende: -I 28 procent af de indberettede episoder har politiets modparter været bevæbnet med skydevåben. -I 31 procent af episoderne har de deltagende betjente fået forhåndsoplysninger om, at modparten var bevæbnet med skydevåben, uden at dette faktisk var tilfældet. For   stikvåben og andre våben er denne fejlprocent langt lavere. -I 46 procent af indberetningerne har modparten været bevæbnet med enten skyde- stik- eller andre våben, og i 9 procent af episoderne er politiet blevet truet med våben. -I gennemsnit drejer hver tredje indberetning om brug af skydevåben sig om såkaldte planlagte e   l- ler  ledede  aktioner,  hvor  der  har  været  tale  om  overordnet  kommando  eller  planlægning  på  fo r- hånd, f.eks. ved anholdelsesaktioner. Resten af indberetningerne omhandler spontant opståe   de epi- soder. Der er ingen klar udviklingstendens i fordelingen mellem de to typer indsatser. -Uniformeret politi står for langt hovedparten af indberetningerne, civilklædt politi  – som ikke defi- neres nærmere i datamaterialet – for gennemsnitligt 13 procent. Der er en svagt stigende andel af
19 civilt politi i indberetningerne med skudafgivelse fra de senere år. En mulig forklaring herpå kan være, at civilklædt politi i stigende omfang anvendes i indsatser over for alvorlig kriminalitet. -Tåregas er afgivet  i 7 procent af episoderne. Sammenlignes episoder med og uden gasafgivelse, er der ikke nogen forskel i andelen af episoder, hvor politiet afgiver sigtede skud. -Datamaterialet giver også mulighed for en vurdering af virkningen af, at politiet fra 1998 o g frem har udfaset de gamle pistoler af mærket Walther  7,65 mm til fordel for en Heckler  & Koch 9mm. Den nye pistol anvender ikke, som den tidligere, helkappet ammunition, men i stedet en type ammu- nition, Action 3, som afsætter en større del af sin energi i kroppen på den pe rson, der rammes. Der er endnu relativt få indberetninger, som omhandler den nye pistoltype, men det tilgængelige mat e- riale  tyder  ikke  på,  at  den  nye  type  pistol/ammunition  udgør  en  større  risiko  for  dem,  der  bliver ramt. Således er i pe rioden i alt 7 personer blevet ramt med den nye pistol, og heraf er én afg ået ved døden. For den gamle pistoltype er tallene 26, hvoraf 5 er døde. Der skal naturligvis tages for- behold for den korte tidsperiode, men umiddelbart tyder intet på, at den nye pi stoltype skulle føre til flere fatale skader end den gamle. 4.4.6. Der blev i 2002 bevilget et mindre beløb til gennemførelse af dataindsamling til en studenter- afhandling vedrørende “The accursed share of nightlife – A study of intoxication”. Afhandlingen er skrevet af antropologistuderende Sebastien Tutenges  fra Antropologisk Institut ved Københavns Universitet. Resumé: This thesis is a study of alcohol and drug use among young people in Ringsted between the ages of 16-24 years.  The focus is on intoxication.  I attribute two meanings to the term “intoxication”: it is the  action  of  modifying  the  ordinary  ways  of  perception,  behaviour  and  communication,  and  the condition of being so modified.  The aim of the study is thus to elucidate some of the essential char- acteristics of the act and the state of intoxication. A leitmotif in my investigations is the phenomenological advice that it is things in themselves that will teach us what they are.  I analyse intoxication per se, treating it as a meaningful and valuable phenomenon, and I do my best to avoid the pitfall of explaining alcohol and drug use away by re- ducing  it  to  bio-chemical  determinations,  psychological  problems,  social  circumstances,  or  any other antecedent conditions.  The ambition of this study is not to find solutions to the many prob- lems that intoxicants create in our society, but rather to present an in-depth description of intoxica- tion as such.
20 This focus on intoxication per se makes this study slightly different from much of the existing litera- ture  on  intoxicants.    There  is  a  strong  tendency  in  the  existing  literature  to  treat  intoxication  en passant and focus on the “background” or the “underlying causes” of alcohol and drug use.  In- toxication is often treated as a mere symptom or an epiphenomenon of some sort of problem, injus- tice or pathology.  In the social sciences, for instance, many scholars argue that young people in- toxicate themselves because they live in a social world that somehow has gone awry.  Some schol- ars put the blame on the process of globalization – it is said that contemporary youth seek states of intoxication because they have been marginalized and are facing bleak prospects in the work force.   Other scholars blame post-modernity – it is suggested that youth seek refuge in intoxicants because they  are  unable  to  handle  the  many  choices  that  post-modern  life  offers  them;  because  they  are overwhelmed by the expectations that are imposed upon them by their parents and the educational system; and because they are left alone in a world where tradition and social networks have crum- bled.  These explanatory models present us with valuable information about the social world that surrounds contemporary youth, but the explanations often rest on a simplistic understanding of in- toxication.  Intoxication is characterised by what it’s not – it is presented as an absence of prob- lems.  Alcohol and drugs are treated as problem solvers that help people to escape from the nui- sances of everyday life.  This study concludes that youth at large intoxicate themselves because they find it inherently fun and fulfilling.  It is suggested that the intake of intoxicants should be visual- ized, first of all, as a movement towards and not only as a movement away from. It is argued, furthermore, that the intake of intoxicants can be conceptualised as a ritual.  This rit- ual is generally carried out on Thursday, Friday and Saturday nights, and it usually takes place in commercial  locations  (bars,  discotheques,  hash  clubs)  that  earn  money  on  alcohol  or  drug  sales.   These  locations  have  considerable  influence  upon  the  young.    They  employ  an  array  of  sophisti- cated sales techniques that incite the young to increase their use of intoxicants.  However, the ritual of going out is not only about alcohol and drug consumption.  On nights out, the youth destabilize their bodily habits and make a transition into states of intoxication.  This transition is made possi- ble by four different factors: communion, intoxicants, music and body techniques.  The youth almost exclusively intoxicate themselves in communion.  Without this factor, communion, the act of intoxi- cation  is  unfeasible.    The  youth  need  the  companionship  of  others  in  order  to  “get  it  going”  and “have fun”.  They resent the ones who consume intoxicants alone – such people are attributed der- ogative labels such as “alcoholic” or “junky”.  Thus, communion may be conceived as a necessary “prerequisite” for the states of intoxication that the youth attain in the ritual of going out.  I find it useful to consider the three remaining factors – intoxicants, music and body techniques – as “tech- niques of intoxication”.  Each of these techniques can, by themselves, induce states of intoxication.   Thus, the act of intoxication is carried out in communion and by means of intoxicants, music and body techniques.  This study demonstrates moreover that the act of intoxication can be divided into three main phases: “the pre-party”, the state of intoxication, and “the after party”.
21 An urge for transgression is discernable among the youth.  This urge tends to be kept down in daily life, but on nights out it is complied with, openly celebrated and exhausted.  Three types of trans- gressions  are  commonly  practiced  on  nights  out.    Intoxicated  young  people  have  a  penchant  for wildness, degradation and excess.  Such transgressions tend to be viewed with suspicion and dislike in mainstream society.  This study demonstrates, however, that the transgressions form a dynamic force  in  social  life.    They  are  –  just  like  norms  and  rules  –  a  necessary  part  of  human  existence.   The nightly transgressions prevent stagnation by breaking rules, they ensure stability by affirming the necessity for order, and they make it possible to evaluate the prevailing order of things. This  study  proposes  that  some  of  the  essential  characteristics  of  the  state  of  intoxication  can  be grasped by means of the following analytical constructs: Fraternization, ethics of the instant, revolt and  reflexive  immoralism.    These  constructs  summarize  and  illuminate  most  of  the  activities  and occurrences taking place in the ritual of going out.  The term “fraternization” refers to the intimacy and fellow feelings that arise among intoxicated people; “ethics of the instant” designates the care- free  and  hedonistic  preoccupation  with  the  present  moment  that  generally  seizes  intoxicated  indi- viduals; to “revolt” means to challenge the status quo, not in order to change it, but just “for the hell of it”; and “reflexive immoralism” refers to an ambiguous, normative system prevailing among intoxicated people – it encourages moral disobedience and experimentation. 4.4.7.  Der  blev  i  2001  bevilget  midler  til  udarbejdelse  af  en  ph.d.-afhandling  om  “Sentencing  to Imprisonment. A Socio-Legal Study of Decisions to Incarcerate in Criminal Cases in Danish County Courts”.Afhandlingens forfatter er ph.d.   Rasmus Wandall fra Københavns Universitet. Resumé: Projektets  retssociologiske  formål  er  at  belyse  strafferetlige  domme  til  ubetinget  fængsel,  som  de kommer til udtryk i byretters daglige beslutningsvirksomhed. Emnet er sparsomt belyst gennem tid- ligere empirisk forskning. Det undersøges kvantitativt i undersøgelse 1, hvilke faktorer der har en effekt  på  valget  af  ubetinget  fængsel,  dels  undersøges  det  kvalitativt  i  undersøgelse  2 ,  hvordan domme til ubetinget fængsel konstrueres gennem en byrets daglige beslutningsproces. De to under- søgelser er komplementære. Undersøgelse 1 I undersøgelsen indgår sanktionsvalg i 227 sager om indbrud i privat ejendom og sanktionsvalg i 273  sager  om  vold,  behandlet  ved  seks  danske  byretter  i  år  2000.  Indbrudssagerne  udgør  et  års sager, voldssagerne 1/3 tilfældigt udvalgte sager. For hver sag er dombøger og retsbøger gennem- gået, og supplerende sociale oplysninger om gerningspersonerne indhentet gennem Danmarks St a- tistik.  Der  inddrages  på  denne  baggrund  et  større  antal  effektvar iable  relateret  til  den  kriminelle gerning, tiltaltes kriminelle fortid, tiltaltes personlige og sociale forhold samt til en række proces- suelle forhold. På denne baggrund er to datasæt skabt til videre undersøgelse . Datasættene er ana-
22 lyseret  ved  hjælp  af  simple  korrelationsanalyser  og  ved  hjælp  af  multiple  logistiske  regressioner (additive og interaktionsmodeller) for derved at kontrollere for effekten af flere variable på samme tid. De respektive slutmodeller forklarer, hvad der svarer til henholdsvis 81 % (indbrudssager) og 57 % (voldssager) af variationen. Resultaterne  viser  generelt,  at  den  kriminelle  gerning,  den  tiltaltes  personlige  og  sociale  forhold, tiltaltes tidligere kriminalitet og flere processuelle forhold har en selvstændig effekt på domme til ubetinget fængsel. Ingen af de tre typer af faktorer kan udelades helt af de statistiske analyser. Her- under tyder resultaterne særligt på, at: 1)  gerningens grovhed – mod forventning – spiller en yderst begrænset rolle i sager om indbrud i privat  ejendom.  Det  er  kun  i  de  få  sager ,  som  behandles  som  domsmandssager,  at  ekstremt  høje værdier af det stjålne kan vises at have en effekt. A ntallet af indbrud kan ikke i nogen typer af sager vises at have en signifikant effekt. 2)  der  foregår  en  social  forskelsbehandling:  I  indbrudssagerne  derved,  at  tiltaltes  ekstremt  lave eller manglende indkomst har en positiv effekt på beslu tningen om at anvende ubetinget fængsel; i voldssagerne  derved,  at  særligt  tiltaltes  stabile  familiemæssige  og  samlivsmæssige  forhold  har  en negativ effekt på valget af ubetinget fængsel. 3)  tiltales  manglende  fuldstændige  tilståelse,  henholdsvis  behandlingen  af  sager  som  domsmand s- sager, har en positiv effekt på valget af ubetinget fæn gsel. 4) i sager om indbrud i privat ejendom synes identiteten af byretten at have en signifikant effekt på valget af ubetinget fængsel. Undersøgelse 2 Projektets anden empiriske undersøgelse er kvalitativ og baseret på 3½ måneders daglige observ a- tioner af kommunikation i og omkring retssalene i en større dansk byret, Retten i Roskilde, samt på interviews  med  de  centrale  retssalsaktører  –  dommerne,  forsvarsadvokater  og  anklagere  –  ved samme ret. Der gennemførtes 13 semi-strukturerede interviews, alle optaget, transskriberet og ko- det. Undersøgelsen  tager  udgangspunkt  i  tidligere  udenlandsk  forsknings  påvisning  af,  at  der  ge nnem den  daglige  interaktion  mellem  dommer,  anklager  og  forsvarer  skabes  en  fælles  historie  og  der- igennem  en  fælles  forståelsesramme  for  beslutnin gsvirksomheden  i  retssalen.  Undersøgelsen  be- skriver, hvordan domme til ubetinget fængsel konstrueres i denne forståelse sramme og dermed de meningsbærende  strukturer,  som  domme  til  ubetinget  fængsel  bliver  til  i  gennem  daglig  beslut- ningsvirksomhed. Særligt er det interessant ved disse strukturer, at de forener mange forskelligar-
23 tede og umiddelbart konfliktfyldte betydninger i beslutningsprocessen. Mange af disse konfliktfyldte betydninger  kendes  ikke  fra  formelle  beskrivelser  af  sanktionsvalget.  Dernæst  udforsker  undersø- gelsen de kommunikationsformer, som beslutningsvirksomheden konstrueres gennem. Det er i den- ne forbindelse særligt interessant, at valget af ubetinget fængsel konstrueres både gennem åbne og gennem  skjulte  former  for  kommunikation.  Retssalens  formelle  organisering  af  kommunikation danner  således  ikke  de  ydre  kommunikative  rammer,  men  indsætter  blot  et  skel  mellem  åben  og skjult  kommunikation  i  retssalen.  Gennem  åben  kommunikation  konstrueres  domme  til  ub etinget fængsel som en afvejning mellem gerningens grovhed og tidligere ligeartet kriminalitet på den ene side  og  tiltaltes  gode  personlige  forhold  og  ungdom  på  den  anden  side.  Inddrager  man  de rimod også  skjulte  former  for  kommunikation,  ses  det,  at  domme  til  ubetinget  fængsel  konstrueres  som spørgsmål om langt flere og retligt set mere pr oblematiske forhold. 4.4.8.  I  2004  blev  der  af  Justitsministeriets  Forskningspulje  bevilget  midler  til  en  undersøgelse  af tidsmønstret for indbrudstyverier i hjemmet. Rapporten – ”Temporal Patterns of Danish Residen- tial Burglary”  – kan i sin helhed læses på Justitsministeriets hjem meside. Undersøgelsen  er  gen- nemført af forsker, ph.d. Dave Sorensen, København Universitet. Summary: The report examines the distribution of residential burglary in Denmark.  Specifically, it examines 31,081 completed burglaries (with entry or loss) at villas, apartments and farmhouses reported to police in 2002 by season/month/week of year, day of week, and hour of day.   The report has two purposes: (1) to describe a method for estimating the temporal distribution of crimes - such as burglary and auto theft - that are difficult to pinpoint precisely in time, and (2) to provide an overview of the days and times when reported burglaries occur. The distribution of bur- glary  across  time  is  interesting  because  it  suggests  the  days  and  times  at  which  crime  prevention efforts should be most effective.   Only 13% of the cases examined in this report involved burglaries where residents could pinpoint the time of occurrence down to a one-hour period.  In half of all cases, residents could not even pin it down to an eight-hour period.  The current report uses the weighted estimate approach to deal with the temporal ambiguity inherent to burglary data.  The weighted estimates approach assigns a probability  to  each  hour  during  which  a  burglary  might  have  occurred  based  on  the  number  of hours separating the time at which residents last left their homes in tact and the time they returned to find their homes burgled.  This procedure results in a smooth curve in which precise temporal estimates are given more weight than imprecise estimates.