1 Folketingets Retsudvalg Christiansborg, den 3. marts 2005 EU-konsulenten EU-sager på Retsudvalgets område   i 2005 Det  fremgår  af  Folketinget  forretningsorden  (§  7,  stk.2),  at  hvert  fagudvalg  behandler  de EU-sager, der berører fagudvalget ansvarsområde. EU vil i indeværende år  behandle en række forslag til EU-regler, der berører Retsudvalgets ansvarsområde. Som eksempler kan nævne s forslaget om en europæisk bevissikringskendelse,    forslaget    om    fælles    minimumsrettigheder    for    tiltalte    i straffesager  eller  forslaget  om  udveksling  af  oplysninger  fra  nationale  strafferegistre. Kommissionen har også tilkendegivet, at den i 2005 vil komme med initiativer vedrørende blandt andet grænseoverskridende skilsmissesager og arvesager. Justitsministeriet  har  i  sit  oversigtsnotat  af  11/2  2005  (Europaudvalgets  alm.  del  bilag  24 hhv.   Retsudvalgets   alm.   del   –   bilag   44)   redegjort   for   større,   væsentlige   sager   på Justitsministeriets område i  første halvår  af 2005. Denne info-note indeholder som et supplement hertil en alternativ oversigt over EU-sager for  hele  2005,  baseret  på  de  oplysninger,  der  er  tilgængelige   i  form  af  Kommissionens lovgivningsprogram samt formandskabets foreløbige dagsordener. Det skal understreges, at oversigten  ikke  er  udtømmende,  da  den  er  baseret  på  foreløbig e  oplysninger,  og  da vægten er lagt på EU -lovgivning (forslag til rammeafgørelser, direktiver og forordninger). Som   bilag   er   endvidere   vedlagt   en   summarisk   redegørelse   for   EU’s   kompetence   og beslutningsprocesser på Retsudvalgets ansvarsområde. Info-noten indeholder følgende 3 afsnit: 1) Forslag til EU-lovgivning, som det luxembourgske formandskab forventer vil blive sat på  dagsordenen for Rådets  (RIA) møder i første halvdel af 2005 (s 2) 2) Forslag  til  EU-lovgivning  m.m.  fra  Kommissionens  arbejdsprogram  for  hele  2005, som vil kunne berøre Retsudvalget (s 4) 3) Verserende sager, der pt. ikke  figurerer på rådets (RIA) dagsordener, men som  ifølge Kommissionen afventer EU-institutionernes stillingtagen (s 7) Det  bemærkes,  at  for  så  vidt  angår  nye  forslag  til  EU  -lovgivning,  har  Folketinget  –  og herunder Retsudvalget – mulighed for at iværksætte en kontrol af forslagets overholdelse af nærhedsprincippet.
2 1.  Forslag til EU-lovgivning Rådets (RIA) foreløbige dagsordener (første halvår 2005) På   grundlag   af    primært   de   foreløbige   dagsordener,   som   det   luxembourgske formandskab  har  offentliggjort,  er  nedenfor  angivet  de  forslag  til  EU-lovgivning m.m.,   der   forventes   behandlet   på   rådsmøderne.     Det   skal   understreges,   at   de foreløbige dagsordener netop er foreløbige, og at punkter på d agsordenerne ændres, tilføjes eller fjernes af formandskabet helt op til kort før rådsmødernes afholdelse. Rådsmøde ( RIA)  den 24. februar 2005 (mødet er afholdt  – oplysningerne er baseret på Rådets    foreløbige pressemeddelelse) På rådsmødet (RIA) blev følge  nde forslag til EU-lovgivning behandlet: Forslag  til  Rådet  rammeafgørelse  om  en  europæisk  bevissikringskendelse til fremskaffelse af genstande, dokumenter og data til brug i straffesager - Kom (2003)688 Forslaget bygger på en anvendelse af princippet om ge nsidig anerkendelse af retsafgørelser om bevissikring såsom ransagnings - og beslaglæggelsesafgørelser. Danske myndigheder skal på dansk territorium håndhæve/udføre andre medlemslandes bevissikringskendelser og vice versa. Forslag    til    Rådets    rammeafgørelse     om    bekæmpelse    af    racisme    og fremmedhad - Kom 2001 (664) Forslaget  til  rammeafgørelse  pålægger  medlemslandene  forskellige  pligter  i relation til bekæmpelse af racisme og fremmedhad. Følgende forslag til EU-lovgivning blev vedtaget på rådsmødet : Vedtagelse af Rådets rammeafgørelse om angreb på informationssystemer Kom (2002) 173 Rammeafgørelsen,  der  blev  vedtaget  som  A-punkt  -  det  vil  sige  uden  debat  - indebærer en indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes strafferetlige regler om angreb på informationssys temer såsom ”hacking”, ”denial of service” m.m. Vedtagelse    af    Rådets    rammeafgørelse    om    konfiskation    af    udbytte, redskaber og formuegoder fra strafbart forhold Formålet med rammeafgørelsen er at sikre, at alle medlemsstater har en effektiv lovgivning vedrørende konfiskation m.m. Vedtaget som A-punkt. Vedtagelse  af  Rådets  rammeafgørelse  om  anvendelse  af  princippet  om gensidig anerkendelse på bødestraffe. Vedtaget som A-punkt. Gælder også for bøder idømt for færdselsforseelser.
3 Rådsmødet ( RIA) 14. april 2005 Forslag  til  Rådets  rammeafgørelse  om  opbevaring  af  data,  der  behandles og  lagres  i  forbindelse  med  levering  af  offentligt  tilgængelige  elektroniske kommunikationstjenester m.m. - udestående punkter Forslaget har til formål at lette det retlige samarbejde  i kriminalsager gennem en indbyrdes   tilnærmelse   (harmonisering)   af   medlemsstaternes   lovgivning   om opbevaring   af   data,   der   behandles   og   lagres   af   leverandører   af   offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller et offentligt kommunikationsnet.    Sigtet    med    forslaget    er    således    at    sikre,    at    de retshåndhævende  myndigheder  i  medlemsstaterne   –  inden  for  rammerne  af  de almindelige principper om databeskyttelse – gives mulighed for at inddrage data om teletrafik i forebyggelsen, efterforskningen, afsløringen og strafforfølgningen af kriminalitet. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en europæisk  betalingspåbudsprocedure   -  Kom  (2004)  0173  (omfattet  af  det danske forbehold) – politisk drøftelse Formålet   med   forslaget    er   at   etablere   en   fælles   europæisk   procedure   for inddrivelse af ubestridte pengekrav. Det skal være nemmere for kreditorer i EU at inddrive tilgodehavender i sager, hvor der ikke er uenighed om pengekravets størrelse. Forslag   til   direktiv   om   en   europæisk   småsagsproces    –   Kommissionens præsentation Forslaget forventes at føre til en særlig forenklet procedure for behandlingen af sager om krav af mindre værdi. Rådsmødet ( RIA) 2 .-3    . juni 2005 Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  forordning  om  lovvalgsreg ler for  forpligtelser  uden  for  kontrakt  (Rom  II-forordningen)  -  Kom  (2003) 427 (omfattet af det danske forbehold) Forslaget  tager  sigte  på  at  harmonisere  medlemsstaternes  lovvalgsregler  for forpligtelser uden for kontraktforhold og dermed færdiggøre den harmonisering af   den   internationale   privatrets   regler   for   forpligtelser   på   det   civil -   og handelsretlige  område,  der  allerede  er   sket  på  fællesskabsplan  med  "Bruxelles I"-forordningen og Rom-konventionen fra 1980. Forslag  til  Europa-Parlamentets  og  Rådets  dir ektiv  om  visse  aspekter  af mægling på det civil - og handelsretlige område   -  Kom (2004) 718 (omfattet af det danske forbehold) – politisk drøftelse Formålet    med    forsla get    er    at    udbrede    brugen    af    mægling    i    civil-    og handelsretlige  sager  ved  at  give  nationale  domstole  mulighed  for  at  henvise retssager til mægling.
4 Forslag til Rådets afgørelse om udveksling af oplysninger fra strafferegistre – Kom (2004)0664 Ifølge   Kommissionen   er   formålet   med   for slaget   at   lette   udleveringen   af oplysninger  fra  strafferegistre  mellem  medlemslandenes  ved  blandt  andet  at indføre en frist på 5 dage til at imødekomme forespørgsler, modsat i dag, hvor der   ingen   tidsfrist   er.   På   et   senere   tidspun kt   vil   Kommissionen   foreslå etableringen af et egentligt europæisk strafferegister. Forslag  til  rammeafgørelse  om  bekæmpelse  af  organiseret  kriminalitet   Kom(2005)6 Forslaget indeholder en  fælles definition på organiseret kriminalitet m.m. samt en harmonisering af strafferammerne for organiseret kriminalitet. Strafferammen  for  at  lede  en  kriminel  organisation  skal  således  i  henhold  til forslaget være på mindst 10 år. Forslag til rammeafgørelse om databeskyttelse Forslaget    lægger    op    til    en    styrkelse    af    databeskyttelsen    inden    for    det politimæssige og strafferetlige samarbejde. Forslag   til   rammeafgørelse   om   visse   proceduremæssige   rettigheder   i straffesager i Den Europæiske Union – Kom (2004) 328 Forslaget er baseret på Kommissionens grønbog om retssikkerhedsgarantier for mistænkte og tiltalte i straffesager i EU fra februar 2003. Forslaget indebærer en minimumsharmonisering af tiltaltes rettigheder i straffesager. Forslag   til   rammeafgørelse   om   en   europæisk   bevissikringskendelse   til fremskaffelse  af  genstande,  dokumenter  og  data  til  brug  i  straffesager   Kom(2003)688 Også behandlet på rådsmødet(RI   A) den 24. februar 2005 (se ovenfor). Forslag til rammeafgørelse om opbevaring af data, der behandles og lagres i     forbindelse     med     levering     af     offentligt     tilgængelige     elektroniske kommunikationstjenester m.m. Også på dagsordenen for rådsmødet(RIA) den 14.    april 2005 (se ovenfor). Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om indførelse af en europæisk   betalingspåbudsprocedure    –   Kom   (2004)   0173   -   evt.   fælles holdning Også på dagsordenen for rådsmødet(RIA) den 14. april 2005 (se ovenfor). 2.  Nye initiativer, herunder lovgivning, i Kommissionens arbejdsprogram for 2005 Det fremgår af Kommissionens arbejdsprogram for  hele 2005, at Kommissionen vil prioritere nedenstående  initiativer højt. Forslagene skal vedtages af Kommissionen før   de   går   videre   i   EU’s    lovgivningsproces.   Det   af   Kommissionen   anslåede tidspunkt for vedtagelse er anført i parentes efter forslagets titel.
5 Grønbog om arv og testamente i grænseoverskridende sager Kommissionen  har  offentliggjort  grønbogen  den  1.  marts  2005.  Formålet  med grønbogen  er  at  starte  en  høringsproces  om  juridiske  og  praktiske  problemer  i forbindelse med særligt grænseoverskridende arvesager. Fristen for høringssvar er sat til 30. september 2005. Grønbog om lovvalg i skilsmissesager (marts 2005) Formålet  med  grønbogen  e r  at  starte  en  høringsproces  om  lovvalgsregler  i forbindelse med grænseoverskridende skilsmissesager (Hvilket lands lovgivning skal  anvendes  i  tilfælde  af  skilsmisse  mellem  eksempelvis  en  dansk  og  en spansk statsborger). Etablering af et agentur for menneskerettigheder (juni 2005) Der er tale om en videreudvikling af Det Europæiske Monitoreringscenter vedrørende racisme og fremmedhad i Wien. Et europæisk strafferegistersystem (juni 2005) IT-systemet   skal    gøre   det   lettere   at   udveksle   oplysninger   fra   nationale strafferegistre. Kommissionen udsendte i januar 2005 en hvidbog om emnet. Forslag  til  direktiv  om  strafferetlige  tiltag  med  henblik  på  beskyttelse  af intellektuel ejendomsret (juni 2005) Direktivet   skal   sikre   at   overtrædelser   af   den   intellektuelle   ejendomsret   er kriminaliseret i medlemslandene1. Forslag til rammeafgørelse om bekæmpelse af piratkopiering (juni 2005) Rammeafgørelsen  skal  tilnærme  medlemslandenes  lovgivning  på  området  og herunder indføre minima for medlemslandenes strafferammer for piratkopiering. Etablering  af  et  varslingsnetværk  til  bekæmpelse  af  terrorisme  (European Law Enforcement Network) (september 2005) Formålet    er    ifølge    Kommissionen    at    etablere    et    varslingsnetværk    for medlemslandenes    myndigheder,    der    sikrer    hurtig    reaktion    i    tilfælde    af terrorangreb m.m. Meddelelse  om  gensidig  anerkendelse  af  afgørelser  om  underholdsbidrag m.m.(december 2005) Afgørelser  fra  andre  medlemslandes  myndigheder  om  underholdsbidrag  skal håndhæves   af   danske   myndigheder   og   vice   versa.   Det   må   forventes,   at meddelelsen vil føre til fremsættelse af et direktivforslag på området   – direktivet vil i givet fald være omfattet af det danske forbehold. 1 Den korrekte retsakt er derfor formentlig en rammeafgørelse og ikke som anført af Kommissionen et direktiv.
6 Forslag til rammeafgørelse om gensidig anerkendelse af ikke- frihedsberøvende kontrolforanstaltninger forud for domsafsigelse (december 2005) Formålet  er  ifølge  Kommissionen  at  styrke  uskyldsformodning  og  retten  til frihed    ved    at    erstatte    varetægtsfængsling    med    en    ikke-frihedsberøvende foranstaltning  og  overføre  denne  foranstaltning  til  den  medlemsstat,  hvor  den mistænkte er bosiddende. Forslaget skal blandt andet også mindske risikoen for diskrimination  af  udenlandske  mistænkte.  Kommissionen  udsendte  i  oktober 2004 en grønbog om emnet. Forslag   til   rammeafgørelse   om   udveksling   af   information   baseret   på tilgængelighedsprincippet (december 2005) Rammeafgørelsen    skal    fastlægge    fælles    standarder    for    behandlingen    af personoplysninger    i    forbindelse    med    det    politimæssige    og    strafferetlige samarbejde. Forslag   til   rammeafgørelse   om   passende   standarder   for   overførsel   af persondata m.m . Rammeafgørelsen skal fastlægge hvornår det er muligt at overføre persondata til tredjelande som f.eks. USA m.m. (december 2005) Udover  de  ovenstående  højt  prioriterede  initiativer  forventer  Kommissionen  at fremkomme   med   yderligere   en   række   lovgivningsinitiativer   på   Retsudvalgets område i løbet af 2005 . Blandt de væsentligste kan her nævnes: Forslag     til     rådsbeslutning     om     at     lade    Kommissionen     undertegne parallelaftaler   med   Danmark   vedrørende   Bruxelles   I-forordningen   og Forkyndelsesforordningen (marts 2005) Forslag  til  direktiv  om  opbevaring  af  data  i  forbindelse  med  levering  af elektroniske kommunikationstjenester (marts 2005) Forslag  til  forordning  om  motorkontorers  adgang  til  anden  generation  af Schengen Informations Systemet (april 2005) Forslag til forordning om lovvalg i kontrakt (Rom I) (september 2005) Forslag  til  rammeafgørelse  om  brug  af  ”Passenger  Name  Record –  PNR” til efterforskning m.m. (december 2005) Hertil kommer et initiativ fremsat af Østrig, Sverige og Finland den 24. januar 2005 vedrørende    et    forslag    til    rammeafgørelse    om    gensidig    anerkendelse    af domsfældelser. Endelig  har  Justitsministeriet  i  sit  oversigtsnotat  af  11.   februar  2005  om  større, væsentlige  EU-sager  på  Justitsministeriets  område    i  1.  halvår  2005  oplyst  at  blandt andet   nedenstå ende   lovgivningsinitiativer   forventes   behandlet,   eventuelt   i   andre rådsformationer end Rådet (RIA)  : Ændring af direktiv om forbrugerkredit
7 Forslag til 5. motorkøretøjsforsikringsdirektiv Forslag til ny køre-hviletidsforordning Forslag til nyt standardkontroldirektiv Forslag til 3. kørekortsdirektiv Forslag til direktiv om beskyttelse af slagtekyllinger 3.  Verserende   sager,   der   pt.   ikke   figurerer   på   rådets   (RIA) dagsordener,   men   som   ifølge    Kommissionen   afventer   EU- institutionernes stillingtagen. Kommissionen  har  i  sit  arbejdsprogram  for  2005  angivet  nedenstående  sager  på Retsudvalgets  område,  der  afventer  EU -institutionernes  stillingtagen.  Der  er  med andre   ord   tale   om   forslag,   som   Kommissionen   allerede   har   fremsat,   og   som afventer behandling i Rådet og/eller E uropa-Parlamentet, men som pt. ikke er sat på Rådets (RIA) dagsorden . Forslag   til   Rådet   rammeafgørelse    om   en   styrkelse   af   de   strafferetlige rammer til bekæmpelse af forurening fra skibe Kom (2003) 227 Forslaget indebærer fængselsstraf på op til 5 -10 år  for forurening fra skibe samt en lettelse af de strafferetlige undersøgelser i forbindelse med efterforskningen af forurening fra skibe. Forslag  til  Rådsafgørelse  om  etablering  af  Det  Europæiske  Politiakademi (CEPOL) som en EU-institution – Kom (2004)62 Ved en Rådsbeslutning den 22. december 2000 blev CEPOL oprettet, dog uden juridisk    personlighed    eller    et    fast    hovedsæde.    Forslaget    retter    ifølge Kommissionen op på dette. Forslag  til  Europa-Parlamentet  og  Rådets    forordning  om  forebyggende toldsamarbejdsforanstaltninger mod hvidvaskning af penge  – Kom (2003) 371 Formålet er at fastlægge harmoniserede regler for kontrollen med de betydelige likvide  midler,  der  passerer  EU’s  ydre  grænser.  En  effektiv  kontrol  indebærer blandt  andet  udveksling  af  oplysninger  mellem  medlemsstater,  der  berøres  af mistænkelige overflytninger samt en oplysningspligt for personer, der ind- eller udfører større pengebeløb (pt. 15.000 EURO). med venlig hilsen Christian Dubois   (3611)
Bilag 1 8 EU’s kompetence og beslutningsprocedurer for så vid t angår sager på   Retsudvalgets område I.   EU’s kompetence (hvilke regler kan EU vedtage på de områder, som Retsudvalget beskæftiger sig med?) EU   har   kompetence   til   at   vedtage   fælles   regler   om   politisamarbejde   og   retligt samarbejde. Det  kan  for  eksempel  være  regler  om  operationelt  samarbejde  mellem  medlemslandenes politimyndigheder, fælles definitioner på visse særligt grove, grænseoverskridende typer af forbrydelser  (f.eks.  terrorisme  og  organiseret  kriminalitet)  eller  fælles  minimumskrav  til medlemslandenes strafferammer for visse typer forbrydelser. EU har også kompetence til at vedtage  regler  på   visse  dele  af  det  civilretlige  område   som  for  eksempel  regler  om domstolenes kompetence i civile retssager, der berører flere medlemslandes retssystemer. II.   Beslutningsprocedure Den anvendte beslutningsprocedure afhænger af hvilket politikområ de, der er tale om. a) Det strafferetlige og politimæssige samarbejde Det  strafferetlige  og  politimæssige  samarbejde  i  EU  foregår  på    mellemstatsligt  plan (Søjle  III).  Det  betyder,  at  fælles  regler  kun  kan  vedtages  med  enstemmighed  og  på baggrund  af  forslag  fra  enten  Kommissionen  eller  et  medlemsland  (delt  initiativret).  Det danske retlige forbehold  gælder ikke for denne del af samarbejde, og Danmark deltager derfor fuldt ud. Fælles   regler   på   strafferetlige   og   politimæssige   område   vedtages   typisk   i   form   af rammeafgørelser. Rammeafgørelser skal gennemføres i national ret for at træde i kraft. Som  eksempel  på  en  vedtaget  rammeafgørelse  på  området,  kan  nævnes  rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre. b) Det civilretlige samarbejde Det  civilretlige  samarbejde  sker  på   overstatsligt  plan  (Søjle  I).  Her  gælder  det  danske retlige  forbehold,  og  Danmark  deltager  derfor  ikke  i  denne  del  af  samarbejdet.  Hvis Danmark ønsker at tilslutte sig regler på det civilretlige område, skal Danmark anmode om en parallelaftale. En parallelaftale er en folkeretlig aftale mellem EU og Danmark. Som  eksempel  på  vedtagne  EU -regler  på  området  kan  nævnes  forældreansvarsforordning (afløser   Bruxelles   II-forordningen).   Danmark   står   som   sagt   uden   for   reglerne   på   det civilretlige område.