Justitsministeriet Lovafdelingen Dato: 27. september 2005 Kontor: Lovteknikkontoret Sagsnr.: 2005-775-0005 Dok.: IHT40215 Slotsholmsgade 10 Telefon: 33 92 33 40 E-post: [email protected] 1216 København K Telefax: 33 93 35 10 Internet: http://www.jm.dk OVERSIGT over høringssvar vedrørende Europa  -Kommissionens grønbog om arv og testamente (Kom(2005) 65 endelig udgave) 1. Baggrund Kommissionen har fremlagt en grønbog om arv og testamente (KOM(2005) 65 endelig udg ave). Justitsministeriet sendte den 7. juli 2005 et grundnotat om grønbogen til Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg. 2. Høring Grønbogen har været sendt i høring hos: Præsidenterne  for  Østre  og  Vestre  Landsret,  Københavns  Byret samt  retterne  i  Århus,  Ode  nse, Aalborg og Roskilde, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Do  mstols- styrelsen, Advokatrådet, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige,    Foreningen af Fami- lieretsadvokater, Foreningen af autoriserede bobestyrere, Finansrådet, Forbrugerr å det, Forsikring & Pension, Foreningen af offentlige chefer i statsamterne og Københavns Overpr æ  sidium, For- eningen af Statsamtmænd, Statsamt  et  Bornholm, Statsamtet Frederiksborg, Statsamtet Fyn, Kø- benhavns  Overpræsidium,  Statsamt  et  København,  Statsamt et  Nordjylland,  Statsamtet Ringkjø- bing,  Statsamtet   Roskilde,  Statsamtet  Ribe,  Statsamtet   Storstrøm ,  Statsamtet   Sø nderjylland, Statsamtet  Vejle,  Statsamtet  Vestsjælland  ,  Statsamtet  Viborg,  Statsamtet  Århus  ,  Adoption  & Samfund og Dansk Landbrug.
- Følgende myndigheder og organisation er mv. har ikke afgivet høringssvar: Dommerfuldmægtigforeningen,  Foreningen  af  Advokater  og  Advokatfuldmægtige,  Foreni ngen af offentlige chefer i statsamterne og Dansk Landbrug. Følgende  myndigheder  og  organisationer  mv.  har  meddelt,  at  de  ikke  har  bemæ   rkninger  til grønbogen: Præsidenterne  for  Østre  og  Vestre  Landsret,  Københavns  Byret samt  retterne  i  Århus,  Ode  nse, Aalborg  og  Roskilde,  Domstolsstyrelsen,  Foreningen  af  Statsamtmænd,  Statsamt  et  Bornholm, Statsamtet Frederiksborg, Statsamtet  Fyn,  Statsamtet København, Statsamt et Nordjylland, Stats- amtet Ringkjøbing, Statsamt et  Roskilde, Statsamtet Ribe, Statsamtet  Storstrøm , Statsamtet  Sø n- derjylland, Statsamtet  Vejle, Statsamtet Vestsjælland  , Statsamtet  Viborg, Statsamtet Århus  , Kø- benhavns Overpræsidium  ,F  orsikring & Pension og Finansrådet . 3. Generelle bemærkninger Advokatrådet  er positiv over for fælles europæiske regler om lovvalg, kompetence, aner kendel- se  og  fuldbyrdelse  i  relation  til  arv  og  testamente.  De  væsentligste  hensyn  i  denne  relation  må tages til arvelader, således at regelsættet i videst muligt omfang tilgodeser arvelader på bekos t- ning af arvinger med hensyn til, hvilket regelsæt der skal anvendes ved testamentsopre  ttelse og ved arveladerens død. Foreningen af Familieretsadvokater anføre r, at der er et voksende behov  for at være   opmær  k- som på løsningen af problemer i dødsboer, der involverer internationale forhold, og at foreni   n- gens medlemmer som led i deres daglige rådgivning  oftere end tidligere  oplever tvister med in- ternationalt tilsnit. Foreningen har endvidere anført, at de arve - og skifteretlige regler er kompli- cerede og meget forskellige fra land til land, og at der er et væsentligt behov for at b  eskytte sva- ge parter. Adoption & Samfund giver udtryk for, at fælles europæiske regler skal anerkende den status en adoption  i  Danmark  medfører,  og   at  der  kan  være  til  grund  til  at  overveje  fælleseuropæ i- ske/internationale regler om genindtræden i den oprindelige arvefølge ved ophæve lse af en adop- tion. Forbrugerrådet   har i sit høringssvar  betonet nødvendigheden af  en afklaring af behovet for en regulering på området.
- 4. Bemærkninger til og svar på grønbogens spørgsmål Høringssvarene  indeholder  mere  overordnede  bemærkninger  til  de  emner,  der  er  behandlet  i grønbogen,  mens der ikke er blevet fremsat særskilte   bemærkninger til de spørgsmål, der er sti l- let under de enkelte emner.   For så vidt angår grønbogens    afsnit 2 om lovvalgsregler (spørgsmål 1  -13), anfører  Advokatrå- det ,at udgangspunktet for lovvalget bør  være afdødes domicil ved døds faldet. Arvelader bør endvidere gives mulighed for ved testamente at bestemme, at en anden stats lovgivning skal fin- de anvendelse. En sådan mulighed for arveladeren bør imidlertid være begrænset dels til anve n- delse af medlemsstaternes lovgivning og dels til medlemsstater, som arvelader har tilknytning til enten ved, at medlemsstaten er arveladers tidligere domicilstat eller ved, at arvelader har de væ- sentligste aktiver i den pågældende medlemsstat. Foreningen af Familieretsadvokater giver i deres høringss var udtryk for tilsvarende betragt- ninger for så vidt angår spørgsmålet om arveladerens adgang til ved testamente at bestemme, at en anden stats lovgivning skal finde anvendelse. Som et tilknytningsmoment ved lovvalget næ  v- ner foreningen endvidere statsborgerskab. Foreningen af autoriserede bobestyrere anfør , at lovvalgsreglerne om arvefordelingen hæ  n- ger  tæt  sammen  med  reguleringen  af  ægtefællers  formueforhold  og  de  heraf  afledede  ret svirk- ninger  med  hensyn  til  testationskompetence  og  ægtefællebeskyttels esregler  mv.  På  denne  ba g- grund finder foreningen, at det vil være ønskeligt - hvis det er muligt inden for de givne rammer - at foretage en kobling mellem de to regelsæt, så der skabes større klarhed ikke mindst som led i en forudgående professionel rådgiv  ning om tilrettelæggelse af et  generation  sskifte, der rummer international-privatretlige  elementer.  Foreningen  er  sympatisk  indstillet  over  for,  at  borgerne  i medlemsstaterne inden for visse rammer skal have mulighed for selv at foretage et lovvalg. Det er imidlertid en forudsætning, at lovvalgsreglerne får en udformning, der også efter danske fo r- hold må anses for rimelige.   I relation til grønbogens  afsnit 3 om kompetenceregler (spørgsmål 14  -24), anfører  Advokatrå- det ,at det af hensyn til forudsigelighed og gennemskuelighed for den enkelte, bør være én enkelt ret, der er kompetent. Som udgangspunkt bør  det være den ret, hvor arvelader s  enest havde do- micil. Advokatrådet anfører endvidere, at der kan gives   mulighed for, at en arvelader ved testa- mente kan tillægge en anden medlemsstat kompetence i den situation, hvor arvel  aders væsentli  g- ste aktiver befinder sig i den pågældende medlemsstat, eller hvor arvelader tidl   igere har haft do- micil i denne stat.
- Foreningen af autoriserede bobestyrere er sympatisk indstillet over for, at borgerne i med- lemsstaterne inden for visse rammer skal have mulighed for selv at træffe beslutning om ski  fte- kompetencen. Det er imidlertid en forudsætning, at kompetencereglerne får en udfor   mning, der også efter danske fo rhold må anses  for rimelige.   For så vidt angår grønbogens    afsnit 4 om anerkendelse og fuldbyrdelse (spørgsmål 25  -32) g i    ver Advokatrådet  udtryk for, at regelsættet bør indeholde bestemmelser om anerkendelse af do   m- me, kendelser, udpegelse af eksekutorer, testamenter og dokumenter udstedt af andre medlems- stater, f.eks. arvebevis. Ved anerkendelse af testamenter er det efter Advokatrådets opfa ttelse afgø til brug for anerkendelse i andre stater skabes et regelsæt, der sikrer en e  f- terprøvelse af testamentets gy ldighed i den medlemsstat, hvor testamentet er oprettet. Foreningen af Familieretsadvokater anfører i sit høringssvar, at arveladeren ofte har et ønske om, at en bestemt eksekutor skal behandle eller deltage i behandlingen af boet. Det vil være he  n- sigtsmæssigt, hvis der skabes mulighed for, at arveladeren ved testamente kan bestemme, at en bestemt eksekutor skal medvirke ved bobehandlingen, selvom boet skiftes i et andet land, end det, hvor eksekutoren virker. Det er efter Advokatrådets  opfattelse afgør ende, at et Europæisk Arvebevis som omhandlet i grønbogens  afsnit 5 om bevis for arvingers status (spørgsmål 33  -35), først  bør kunne  udstedes efter, at den kompetente myndighed har foretaget en prøvelse af arveforholdene. Arveforho ldene bør fremgå af arveb  eviset, og det skal fremgå, om arvingen er enearving eller medarving. Arv e- beviset skal herefter udgøre arvingernes legitimation i relation til udlevering af aktivet, registr e- ring af ejerrettigheder over aktivet eller salg af aktivet. Adoption & Samfund har anført, at det kan overvejes, om et europæisk arvebevis kan anve   ndes til at sikre adoptivbarnet arveretligt over for adoptivforældrene i perioden, fra forældrene modt a- ger barnet, og indtil adoptionsbevillingen udstedes. Herved vil barnets arveret kunne sikres, selvom en af adoptivforældrene afgår ved døden i denne periode. I relation til Grønbogens  afsnit 6 om registrering af testamenter (spørgsmål 36 og 37)   anfører Advokatrådet , at den myndighed, der behandler afdødes bo, må have mulighed for at indhe  nte oplysninger fra et centralt register eller et andet lands register med henblik på at få oplyst,   om arveladeren har oprettet testamente. Foreningen af Familieretsadvokater giver i deres høringssvar udtryk for støtte til registr  ering af testamenter i medlemsstaterne. Foreningen peger på, at der kan oprettes et centralt r egister, men at det muligvis vil være tilstrækkeligt med en central indgang til at spø ge i de enkelte lan- des registre.
- Foreningen af autoriserede bobestyrere hilser det velkomment, hvis harmoniseringsarbejdet munder ud i en forenkling af registrerings- og tegningspraksis i de respektive lande, for så vidt angår oprettelse af testamenter, notering af bobestyrerbehandling, tinglysning mv.